וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמג"ד מסתער - ונופל: המשמעות של "אחריי" בצה"ל

22.7.2014 / 8:21

סא"ל דולב קידר, שנהרג באירוע חדירת המחבלים, ביטא את המשמעות החדה של תפיסת הפיקוד בצה"ל, להבדיל מצבאות אחרים. מפקד ששולח לוחמים אל האש – יעמוד בראשם, גם כשמסביב העסק מסתבך

צילום: באדיבות ערוץ 8

(דולב בסרט של אשתו, מיכל קסטן-קידר, "מחכה לו". סרט שמגולל את סיפורה ואת סיפורן של שתי נשים נוספות הנשואות לאנשי קבע)

דולב קידר. באדיבות המשפחה
הבליט באופן כואב את המושג "אחריי". סא"ל דולב קידר/באדיבות המשפחה

מותו אמש (שני) של מפקד גדוד "גפן" מבה"ד 1, סא"ל דולב קידר, באירוע חדירת המחבלים מעזה לאזור קיבוץ ניר עם, הבליט באופן חד וכואב את משמעות המושג "אחריי" בצה"ל, ואת הייחוד של הגדרת המפקד בצה"ל. מפקדים הולכים בראש הכוחות הלוחמים ומובילים אותם אל שדה הקרב תחת הסכנה הברורה שאולי לא ישובו. זה מוטבע בקוד הגנטי שלהם. הקוד הצה"לי כל כך שונה מצבאות ערב או ארגוני טרור, שבהם מפקדים בכירים לא משתתפים בלחימה באופן ישיר אלא רק מחלקים פקודות ושולחים את הלוחמים לתוך האש.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות
השימוש הציני שעושה חמאס בבית החולים בעזה
ארה"ב לאזרחיה: הימנעו מביקורים בישראל
לוחם גולני: "זחלנו כדי לחפש חלקים מחברינו"

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
חיילים בגבול רצועת עזה, 21 ביולי 2014. רויטרס
כח שריון בגבול רצועת עזה, אתמול/רויטרס

בימים האחרונים ספגה חטיבת גולני אבדות רבות, בהן נפילתו של סגן מפקד גדוד הסיור בחטיבה, רס"ן צפריר בר-אור. בכירי החטיבה נפצעו בקרב, בהם מפקד החטיבה, מפקד גדוד הסיור ומפקד יחידת אגוז. הפגיעה בשדרת הפיקוד הבכירה של גולני הוכיחה יותר מכול את העובדה שמפקדים הולכים ובראשם וחותרים למגע. היו ימים, והם אינם רחוקים, בהם המפקדים בצבא היו חשופים לביקורת צינית. היו אלה הימים שאחרי מלחמת לבנון השנייה, כשכלי התקשורת מתחו ביקורת על כך שמפקדים בחרו לשבת מול מסכי הפלזמה ולנהל באמצעותם את המלחמה במקום להצטרך אל הלוחמים בשטח. לאחר שתחקירי המלחמה הפכו מעדויות בעל פה לעדויות כתובות ומסודרות, התברר כי מפקדי צה"ל ספגו אבדות אבל לא מיהרו להתפרק גם כשנהרג המ"מ, מפקד הפלוגה או הסמג"ד.

חיילים בגבול רצועת עזה, 21 ביולי 2014. רויטרס
כח צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס

אם מפקד נהרג או נפצע תמיד נשאלת השאלה כיצד המהלך ישפיע על רוח הלוחמים והיכולת לעמוד במשימות. חילות השדה של צה"ל ספגו אבדות רבות אז, בלחימה מול חיזבאללה, ולמרות זאת המשיכו במלוא הכוח ליעדים נוספים. אחרי המלחמה הוחלט לחזק את מחלקות ופלוגות החי"ר באמצעות סמלים בכירים, סמלים נבחרים, שיעברו הכשרה מתאימה ובמקרים בהם מפקדי מחלקות נהרגים או נפצעים הם לוקחים על עצמם את הפיקוד.

רסאן עליאן. אורי ברקת, במחנה
מפקד חטיבת גולני, אל"מ ראסן עליאן/במחנה, אורי ברקת

הלקחים הוטמעו במהרה גם בשדה הקרב. במבצע עופרת יצוקה צוות טנק זיהה כמחבל את מח"ט גולני דאז אל"מ אבי פלד כמחבל וירה בשוגג פגז לעבר בית בו הוא שהה עם מפקד גדוד 13 סא"ל אורן כהן. שניהם נפצעו ופונו מהשטח הפלסטיני. למרות המכה שספגה חטיבת גולני, המשיכה במשימה והשיגה את יעדיה. כך גם הפעם. מח"ט גולני אל"מ רסאן עליאן שהוביל את הכוחות לתוך השטחים הבנויים של מחנות המרכז בש'גאעייה, הוכיח כי מפקדי צה"ל תמיד הולכים בראש. כעת שואף אל"מ עליאן "לחתור למגע" מבית החולים לשטח, לאחר שכבר מונה לו מחליף זמני - אל"מ דוד זיני - בוגר החטיבה. בשניהם מוטבע אותו הקוד הגנטי.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully