וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע "צוק איתן", היום העשירי: עדכונים שוטפים

כתבי וואלה!

18.7.2014 / 0:59

לייב בלוג | צה"ל החל בכניסה קרקעית לרצועה מכמה מוקדים באמצעות כוחות חיל אוויר, רגלים, ים ושיריון. נתניהו: "נפגע במנהרות טרור". דובר חמאס: "ישראל תשלם מחיר יקר"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: מתן חדד

04:24 אזעקות "צבע אדום" נשמעו במועצה האיזורית חוף אשרלון.

04:23 צה"ל יורה פצצות עשן בפאתי הערים חאן יונס ורפיח שבדרום הרצועה. צה"ל ביקש מהתושבים להסתגר בבתיהם. במקביל מנהל הצבא חילופי אש כבדים עם חמושים באזורים אלה. כמו כן, ישנם דיווחיםן פלסטינים על כמה הורגים באזורים אלה.

03:18 חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר לאחר תחילת המבצע הקרקעי כי "ההתנגדות מוכנה לכל האפשרויות ואין מנוס משבירת התוקפנות של המצור". כך פורסם הלילה בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

03:06 חיל האוויר תקף כמה שכונות ברצועת עזה - כך דיווחו מקורות פלסטינים. התקיפות אירעו בסג'עייה שבמזרח העיר עזה, ברפיח שבדרום הרצועה ובמזרח העיר דיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. כמו כן, דווח כי צה"ל הפציץ כמה אזורים במזרח הרצועה.

02:47 אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה אזורית חוף אשקלון.

02:16 אזעקת "צבע אדום" נשמעה בנתיבות ומועצה אזורית שדות נגב.

02:07 אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון.

01:59 מערכת "כיפת ברזל "יירטה שלוש רקטות מעל העיר אשדוד.

01:49 שר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, יבקר בישראל ובמצרים ויערוך שיחות שמטרתן להביא לסיום הלחימה באזור - כך אמר אתמול נשיא צרפת פרנסואה הולנד.

01:36: אזעקה נשמעה באשדוד וגן יבנה

01:05 אדם אחד נהרג ושישה נפצעו ברפיח שבצפון הרצועה בהפצצת כוח תותחנים של צה"ל. כך דיווחה הערב רשת הטלוויזיה בערבית "אל-ערביה".

01:00: מערכת "כיפת ברזל" יירטה חמש רקטות בשמי העיר אופקים והמועצה האזורית מרחבים. שתי רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים. אין נפגעים.

00:57: אזעקת "צבע אדום" נשמעה באופקים ובמועצה האזורית מרחבים.

00:55: כוחות צה"ל תקפו בית כלא שבצפון-מערב העיר חאן יונס שברצועת עזה והרסו אותו כליל – כך דיווחו גורמים פלסטיינים ברצועה.

שידור חי מגבול רצועת עזה

פנורמה של העיר עזה. רויטרס
רצועת עזה, הלילה/רויטרס

00:30: הפלסטינים מדווחים כי בית החולים השיקומי וופא שברצועה פונה. חלק מהמאושפזים במצב קשה עקב הפינוי. יש קושי לקבל פרטים מדויקים על מצבם.

00:22: דובר צה"ל הודיע הלילה כי לאחר אישור הקבינט, יגויסו 18 אלף חיילים.

00:17: מהמרכז הרפואי ברזילי שבאשקלון נמסר הלילה בתום שיחה עם ראשי משרד הבריאות כי בית החולים "ערוך בשעת חירום מאז תחילת מבצע 'צוק איתן'. בית החולים מתואם בפעילותו עם פיקוד העורף, משרד הבריאות ועם הרשות העליונה לאשפוז בשעת חירום". עוד נמסר: "בית החולים נערך להרחבת המבצע ולקבלת נפגעים אם חלילה יהיו - הן מקרב האזרחים והן מכוחות הצבא. ברזילי יעבה את פעילות מערך הטראומה אם יידרש לכך, בהתאם לאירועים".

00:15: מזכ"ל האום, באן קי-מון, הביע הלילה צער על התרחבות מבצע "צוק איתן", ועל החלטת ישראל לשלוח כוחות קרקעיים לרצועת עזה. קי-מון קרא לישראל להימנע מלפגוע באזרחים חפים מפשע.

00:14: הקבינט המדיני-ביטחוני אישר לגייס 18 אלף חיילי מילואים נוספים נוספים.

00:01: על פי דיווחים בכלי התקשורת הערביים, כוחות צה"ל וחמושים פלסטינים מנהלים בשעה האחרונה חילופי אש במערב בית להיא שבצפון רצועת עזה.

23:52: שר החוץ של מצרים, סמח שוקרי, האשים את חמאס בהחלטת ישראל להרחיב את מבצע "צוק איתן" ולהכניס כוחות קרקעיים לרצועת עזה. "חמאס אחראי לדם שיישפך בשל סירובו להצעת התיווך שלנו", אמר שוקרי. "לפחות 40 נהרגו מאז שההצעה נפלה".

23:46: דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר הערב לכלי התקשורת ליד בסיס הקריה בתל אביב: "אנחנו נכנסים לחלק השני של המבצע. פגענו פגיעה קשה מאוד בחמאס ונמשיך לפגוע בו גם בחלק השני. פגענו בתשתית, פגענו בפעילים ונמשיך לעשות זאת גם בחלק הבא של המבצע הפעילות הקרקעית".

23:43: חיל האוויר הפציץ מחסן טילים ארוכי טווח ליד בית החולים וופא בעזה. פיצוצים ממחסן הטילים גרמו לנזק בבית החולים, אך לא ידוע על נפגעים.

23:45: גורמי צבא מאשרים הערב כי התקבלו דיווחים בשעה האחרונה מהכוחות המתמרנים על חמושים הרוגים כתוצאה מירי צה"ל מהאוויר ומהקרקע. זאת במהלך ההשתלטות על המרחבים השונים בצפון, במרכז ובדרום הרצועה.

23:42: חיל האוויר הפציץ הערב מחסן טילים ארוכי טווח ליד בית החולים וופא בעזה. פיצוצים ממחסן הטילים גרמו לנזק בבית החולים, לא ידוע על נפגעים.

23:38: דיווחים פלסטיניים: חיל הים מפציץ את נמל עזה.

23:26: הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר הערב על רקע תחילת הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועת עזה: "המתקפה תהיה מתקפה משולבת, יבשתית ואווירית, בתיאום קרוב, עם הפעלת כל העוצמה - הן בנתיבי ההתקדמות והן בתפיסת המרחבים שאליהם אנו הולכים. אנו עושים כל מה שאפשר בעוצמה הנדרשת, כמו חיילים ישראלים גאים. שיהיה לכולנו בהצלחה".

הריסות באזור שבו נהרגו ארבעה ילדים בתקיפת צה"ל בחוף הים של עזה במסגרת מבצע צוק איתן – 16 ביולי 2014. AP
חוף הים בעזה, האזור בו נהרגו ארבעה ילדים לאחר תקיפת צה"ל/AP

23:18: פאוזי ברהום, דובר חמאס, אמר הערב כי הפעולה הקרקעית של ישראל בעזה היא "פעולה מסוכנת, וישראל תשלם מחיר יקר עליה. חמאס מוכן לקראת הפעולה הזו".

23:09: ישראל הודיעה לבעלי בתי המלון שליד נמל עזה לפנות את כל דייריהם. בעזה חוששים כי צה"ל מתכנן פלישה מהים.

23:08: חיל האוויר וכוחות יבשה תקפו כעת בחאן יונס. הפלסטינים מדווחים על מבנים שעולים באש.

23:04: הפלסטינים מדווחים כי 50 בני אדם נפגעו בשעה האחרונה ברצועת עזה כתוצאה מפעילות צה"ל. על פי דיווחים, 11 בני אדם נהרגו היום ברצועה, שבעה מהם ילדים.

22:54: דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר הערב כי כוחות צה"ל עברו את הגדר בדרום בצפון ובמרכז הרצועה, והם משתלטים על שטחים בצפון בדרום ובמרכז עזה. כמו כן, נאמר כי ככל הנראה יגויסו כוחות מילואים נוספים.

22:52: לאור הודעת ראש הממשלה על כניסה קרקעית לעזה, קורא הרב הראשי לישראל דוד לאו לציבור לקרוא פרקי תהילים להצלחתם ושלומם של החיילים. "הם שלוחי מצוה של העם כולו - וכולנו תפילה להצלחתם ושלומם ולשובם בשלום", אמר.

22:50: מצרים הטילה הערב את האחריות על הרחבת מבצע "צוק איתן" על חמאס, והאשימה אותו בכך שיגרום ל"הרג נוסף של פלסטינים". זאת, בשל סירובו להפסקת אש עם ישראל.

22:49: אזעקה נשמעה ברמת הגולן. ככל הנראה מדובר בירי משטח סוריה לעבר ישראל. פצצות מרגמה שנורו נפלו בשטח סוריה.

22:48: דובר צה"ל מסר כי כוחות יבשה גדולים של צה"ל "החלו לפני זמן קצר בפעולה ממוקדת לסיכול תשתיות טרור ברצועת עזה. צה"ל החל במימושה של מדרגת פעולה נוספת במדרג הפעולות העולה של מבצע "צוק איתן" ובשלב זה של המבצע פועלים בשטח רצועת עזה כוחות חיל הרגלים, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין בשיתוף פעולה עם זרועות האוויר והים ובסיוע השב"כ וגורמי ביטחון אחרים, בהובלת פיקוד הדרום". עוד נמסר: "פעולת צה"ל יצאה לפועל בהמשך להחלטת הדרג המדיני ועל-פי התוכניות המבצעיות של צה"ל והיא תימשך בהתאם להערכת מצב רציפה שמקיים המטה הכללי של צה"ל".

22:40: לשכת ראש הממשלה הודיעה הערב כי ראש הממשלה ושר הביטחון "הנחו את צה"ל לפתוח הלילה בפעולה קרקעית, כדי לפגוע במנהרות טרור החודרות מרצועת עזה לשטח ישראל. במנהרת טרור כזאת חדרו לפנות בוקר מחבלי חמאס לשטח ישראל, במטרה לבצע פיגוע המוני נגד אזרחי ישראל. ההוראה לפעולה הלילה קיבלה את אישור הקבינט אחרי שישראל הסכימה להצעה המצרית להפסקת אש ואילו החמאס דחה אותה והמשיך בירי רקטות על ערי ישראל". עוד נמסר בהודעה: "לאור התוקפנות הנפשעת והבלתי פוסקת של החמאס והחדירה המסוכנת לשטחה של ישראל, ישראל מחויבת לפעול להגנת אזרחיה. מבצע צוק איתן יימשך עד להשגת מטרתו - להשיב לאזרחי ישראל את השקט לתקופה ממושכת, תוך פגיעה משמעותית בתשתיות חמאס ושאר ארגוני הטרור".

חיילים צנחנים נערכים לכניסה קרקעית לרצועת עזה במבצע צוק איתן. דובר צה"ל
חיילים נערכים לכניסה קרקעית לרצועת עזה, הערב/דובר צה"ל

22:25: חיל האוויר הפציץ הערב את בית החולים וופא בעזה, לאחר שהשוהים בו התבקשו להתפנות תוך 45 דקות - כך על פי דיווחים פלסטיניים. החולים פונו תחת אש, תוך חשש כבד לחייהם. על פי הדיווח, החשמל פסק והגנרטורים חדלו מלעבוד עקב ההפצצה.

22:22: רשת אל-ג'זירה דיווחה כי כוחות יבשה של צה"ל החלו בכניסה קרקעית לרצועת עזה. במקביל, חיל האוויר, חיל הים וחיל התותחנים מפציצים בכל רחבי הרצועה. במקביל, פיקוד העורף הורה לתושבי היישובים סמוכי הגדר להישאר בבתיהם.

22:01: אזעקות נשמעו ברחבי גוש דן, השפלה ודרום הארץ. "כיפת ברזל" ביצעה 2 יירוטים באזור ראשון לציון ואחת בשמי אשדוד. רקטה נפלה בשטח פתוח בקריית גת ולא גרמה לנפגעים או לנזק. שיירי רקטות שיורטו נמצאו בחולון ובראשון לציון, ליד קניון הזהב.

21:54: הנחיות פיקוד העורף בעברית, רוסית, אמהרית ואנגלית ישודרו הערב בשעה 22:30 בערוץ 23. כמו כן, ניתן להתעדכן בהנחיות המעודכנות גם באתר פיקוד העורף.

21:46: כוחות צה"ל תוקפים בשעה זו לכל אורך רצועת עזה. החיילים תוקפים בירי כבד מהאוויר ועם ארטילריה.

21:10: חיל האוויר תקף יעדים ברפיח שברצועת עזה. על פי דיווחים פלסטינים, חמישה בני אדם נפצעו בתקיפה.

20:41: ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, אמר הערב: "אנו מבקשים לאפשר לצה"ל לעבוד בשקט ולהביס את האויב, במטרה למנוע את הירי אחת ולתמיד". לדבריו, "חמאס ממשיך בירי משמעותי, אך רוחנו איתנה".

20:38: חיל האוויר יירט הערב כלי טיס בלתי מאויש שהמריא מרצועת עזה וחדר לשטחה האווירי של ישראל. היירוט בוצע באזור אשקלון באמצעות טיל פטריוט.

20:12: מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה בשמי העיר אשדוד. לא דווח על נזק או על נפגעים.

19:34: שתי רקטות התפוצצו בתוך נתיבות. אחת מהן התפוצצה בתוך בית. לא דווח על נפגעים, נגרם נזק קל בלבד. כוח משטרה הוזעק לשני המקומות ומתבצעות סריקות.

19:28: גורמים פלסטינים מדווחים היום כי כוח צה"ל ירה טיל קרקע-קרקע לעבר בית ספר בבית חאנון שבצפון רצועת עזה. לא דווח על נפגעים. מהמקום נורו כמה רקטות לעבר שטח ישראל.

19:25: רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית יואב, וגרמה לשריפה במקום. כוחות כיבוי בדרך לאזור.

19:17: רקטה התפוצצה בשטח פתוח בגן יבנה. אין נזק ואין נפגעים.

18:54: 11 רקטות יורטו בשמי אשדוד ושדרות, ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח באשדוד. במקביל, רקטה התפוצצה בשטח פתוח באשקלון. לא דווח על נזק או נפגעים.

סוכל פיגוע בגבול הרצועה: מחבלים יצאו ממנהרה והותקפו. צילום מסך
מחבלים שיצאו ממנהרה בגבול הרצועה והותקפו, היום/צילום מסך

18:50: מטח כבד של רקטות נורה לעבר אשדוד ואשקלון. במקביל, סוללת כיפת ברזל יירטה ארבע רקטות בשמי יישובי השפלה. לא דווח על נזק או נפגעים.

18:24: סוללת "כיפת ברזל" יירטה רקטה בשמי אשדוד.

18:19: מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות בשמי גוש דן.

18:14: שלוש רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

18:04: שלושה ילדים פלסטינים נהרגו היום בתקיפת צה"ל בשכונת סברה בעזה. אתמול נהרגו בתקיפת צה"ל בעזה ארבעה ילדים, בני משפחה אחת, בתקיפת צה"ל בעזה.

18:00: אזעקות נשמעו ביישובי השרון, בגוש דן, בעמק חפק ובנתב"ג.

17:59: שתי רקטות יורטו בשמי נתיבות. לא דווח על נזק או על נפגעים.

17:54: רקטה התפוצצה בבית במושב בתחום המועצה האזורית חוף אשקלון. אין נפגעים, אך נזק נגרם למבנה. כוח משטרה במקום.

17:49: משטרת ישראל הודיעה כי הוסר החשש לאירוע ביטחוני בדרום. כל הכבישים נפתחו לתנועה.

17:31: מהשעה 15:00 היום בוצעו 40 שיגורי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. שלוש מהרקטות יורטו, ושאר הרקטות התפוצצו בשטחים פתוחים. לא דווח על נזק או נפגעים.

17:15: משטרת ישראל הודיעה לפני זמן קצר כי כביש 232, מצומת מגן לכיוון רעים, וכביש 234 נסגרו לתנועה. שאר הכבישים שנסגרו קודם לכן בשל אירוע ביטחוני, 25, 241 ו-40 נפתחו לתנועה.

16:43: ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן האשים היום את ישראל בניסיון לבצע "רצח עם באופן שיטתי" נגד הפלסטינים ברצועת עזה. לדבריו, ישראל עושה זאת באופן עקבי בחודש הרמדאן. ארדואן אמר את הדברים במסגרת כנס באיסטנבול בהשתתפות נכבדים מוסלמים.

16:30: כמה כבישים בדרום נחסמו אחר הצהריים לתנועה בשל אירוע ביטחוני. באזור באר שבע, כביש 25 נסגר ממערב למזרח; באזור אופקים, נסגר כביש 241 ממערב לכניסה מדרום לצפון; בדימונה, כביש 40 נסגר בצומת משאבים ממערב למזרח. כוחות משטרה במקום.

16:27: הפלסטינים דיווחו כי חיל האוויר תקף בשכונת סג'עייה בעזה. על פי הדיווח, ישנם נפגעים רבים בתקיפת צה"ל.

15:58: שר הכלכלה נפתלי בנט אמר היום בביקורו בעיר אשקלון כי "למול הגדולה של עם ישראל אנחנו רואים אפלה אצל חמאס בשימוש ציני בילדים בתור כלי נשק, במטחים אין סופיים על אזרחי ישראל". הוא הוסיף: "הזמן של חמאס אזל. אנחנו עכשיו עוברים מכיפת הברזל לאגרוף הברזל. עם ישראל כולו, ימין ומשמאל, מכל המפלגות, מתייצב מאחורי חיילי צה"ל, מאחורי ממשלת ישראל, מאחורי ראש ממשלת ישראל. נעשה הכל כדי לנצח".

15:52: קו מתח ביישוב באשכול ניזוק כתוצאה מנפילת רקטה. אין נפגעים במקום. בטרם הנפילה, נשמעה אזעקת "צבע אדום".

15:48: אזעקת "צבע אדום" נשמעה בשדרות.

15:42: רקטה התפוצצה בשטח פתוח באזור באר שבע. אין נפגעים ולא נגרם נזק. בטרם הנפילה נשמעה אזעקה באזור.

15:30: גורם ביטחוני בכיר אמר במשדר וואלה! חדשות כי "אין הפסקת אש" וכי צה"ל חוזר לתקוף. "לצה"ל יש תכנית תקיפה מסודרת".

15:20: שתי רקטות ששוגרו לעבר ישראל עם סיום הפסקת האש ההומניטרית נפלו בשטחים פתוחים בחוף אשקלון.

15:19: אזעקה נשמעה במועצה האזורית אשכול.

15:18: אזעקה נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. טרם דווח על נפילות.

15:00: עם סיום הפסקת האש ההומניטרית, אזעקה נשמעה לפני זמן קצר (חמישי) במועצה האזורית חוף אשקלון ומועצה אזורית אשכול.

14:56: שר החוץ אביגדור ליברמן, קיים לפני זמן קצר (חמישי) תדרוך לשגרירי ישראל בעולם בשיחת ועידה. השר ליברמן אמר לשגרירים כי הדיווח על הפסקת אש, כביכול ממחר בבוקר, רחוק מלשקף את המציאות. "שוחחתי עכשיו עם ראש הממשלה, והדבר, לפחות נכון לעכשיו, לא מוכר לנו", אמר השר ליברמן לשגרירים.

14:51: דובר משרד החוץ בקהיר אמר כי הוא לא יודע אם הושג הסכם הפסקת אש בין ישראל לפלסטינים. "אין לי מושג", אמר לשליח הגרדיאן בקהיר. "אני מנסה ליצור קשר עם גורמים בשירותי הביטחון".

14:45: בשיחות הפסקת האש שנערכו בקהיר נרשמה התקדמות משמעותית, אך הצדדים עדיין לא אישרו הסכם להפסקת אש - כך אישר גורם מדיני ישראלי בשיחה עם וואלה! חדשות. הגורם הבהיר כי "אנחנו קרובים, אבל לא התקבלה עדיין הכרעה אצל מי מהצדדים על הליכה להפסקת אש בתנאים מוגדרים". הגורם הוסיף כי "לא תהיה הפסקת אש לפני שהקבינט המדיני-ביטחוני יקיים דיון בנושא".

14:31: חייל צה"ל שנפצע באורח קל נפגע בעת סריקת המנהרה שממנה חדרו מחבלים לפנות בוקר בין הקיבוצים כרם שלום וסופה סמוך לרצועת עזה. הכלב נשלח אל תוך המנהרה במסגרת הסריקות, ועליו הופעל מטען נפץ. החייל, שהיה מחוץ למנהרה, נפצע מהדף הפיצוץ.

14:26: דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה מארק רגב התייחס לדיווחים על הסכם הפסקת אש בין ישראל לפלסטינים ואמר כי הוא לא מוכן "לאשר או להכחיש" דבר.

14:22: בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר לשליח הבי.בי.סי בקהיר כי למרות הדיווחים, טרם הוסכם על הפסקת אש בי ישראל לפלסטינים.

14:02: סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי חמאס הסכים להפסקת האש שיזמה מצרים.

נשיא המדינה שמעון פרס בביקורו הבוקר בבית הילדים בקיבוץ זיקים שבעוטף עזה ובכיפת ברזל באשקלון. יולי 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס בסיור בדרום היום/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

13:52: חייל צה"ל נפצע בשעות הצהריים באורח קל בכרם שלום. לא נמסרו פרטים נוספים על האירוע.

13:50: ישראל והפלסטינים הסכימו על הפסקת אש שתיכנס לתוקפה החל ממחר משעה שש בבוקר – כך אמרו גורמים ישראליים רשמיים לבי.בי.סי.

13:42: נשיא המדינה שמעון פרס התייחס לניסיון החדירה לכרם שלום במהלך הלילה ואמר כי זו הייתה "תכנית רצחנית לבצע טבח רחב היקף בחברי קיבוץ סופה". בביקור בבתי הילדים של קיבוץ זיקים ובסוללת כיפת ברזל באשקלון הוסיף הנשיא: "אין לזלזל בתופעת המנהרות וברצון העז של ארגוני הטרור בעזה ובראשם הזרוע הצבאית של החמאס, לקיים פיגוע רחב היקף דרך המנהרות".

13:37: שר החוץ המצרי, סאמח שכרי, שוחח בטלפון עם מקבילו האמריקני, ג'ון קרי סביב ההתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית וביוזמה המצרית להפסקת האש. דובר משרד החוץ המצרי, בדר עבד אל-עאטי, אמר כי קרי הביע את תמיכת ארה"ב ביוזמה המצרית. שכרי השיב מצדו כי מצרים תמשיך במאמציה להגיע להפסקת אש מידית.

13:25: כשלוש שעות לאחר כניסתה של הפסקת האש הזמנית לתוקף, הפלסטינים מדווחים כי ירי ארטירי של צה"ל בוצע לעבר מזרח רפיח.

13:14: שר הפנים אישר לעיריית תל אביב להעביר לעיריית אופקים סיוע בהיקף של 225,000 שקלים. כספי הסיוע יועברו לשיפור המיגון לתושבי אופקים בעקבות מבצע צוק איתן.

עזה ביום שאחרי תקיפה בה נהרגו ארבעה ילדים. יולי 2014. רויטרס
הריסות בעזה, הבוקר/רויטרס

12:49: הפלסטינים מדווחים כי בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק הגיש את התיקונים של חמאס ליוזמה המצרית לרגיעה.

12:46: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש לפני זמן קצר עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, בארמון הרפובליקה בקהיר. פגישת השניים מתקיימת לאחר פגישות רבות בין ההנהגה הפלסטינית והפלגים הפלסטינים ובראשם חמאס והג'יהאד האסלאמי, וכן פגישה עם מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי. בכיר הפת"ח, עזאם אל-אחמד, אמר ל"מען" כי הדיונים בין ההנהגה הפלסטינית וחמאס נמשכים וכי הדלתות טרם נסגרו בעניין היוזמה המצרית.

12:22: כלי תקשורת פלסטינים מדווחים כי מאז תחילת מבצע צוק איתן, הוצאו להורג ארבעה בני אדם שנחשדו כמשתפי פעולה עם שירותי הביטחון הישראלים. עוד 13 בני אדם נעצרו בחשד שהעבירו מידע על ארגונים שונים ועל בתים שהופצצו על ידי ישראל. לפי פרסום באתר "אל-קודס", אנשי ביטחון מיוחדים של גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, עורכים סיורים כדי לאתר את החשודים.

12:19: סגנית השר ציפי חוטובלי התייחסה לדבריו של יו"ר מפלגת ישראל ביתנו כי צריך "לכבוש את עזה" ואמרה: "ליברמן צריך לזכור כי הוא שר החוץ ואם לא מתאים לו - שיקום ויתפטר". במשדר וואלה! חדשות הוסיפה חוטובלי: "הוא מנסה לגרוף הון פוליטי וזה דבר תקדימי. לדעתי ראש הממשלה היה צריך לפטר אותו אחרי שיחת נזיפה ולהגיד לו כי הדברים הללו לא מתקבלים על הדעת באמצע מבצע".

12:17: ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי‏, עמוס ידלין, אמר התייחס לניסיון החדירה לכרם שלום ואמר כי חמאס ניסה "להוציא פיגוע איכותי, ומה שחשוב זה שהוא לא הצליח". בראיון למשדר וואלה! חדשות הוסיף ידלין כי ישראל לא הייתה צריכה לעבוד בהדרגתיות נגד חמאס, "אלא בכל הכוח מההתחלה. לטעמי לא נפל על חמאס מספיק - בתים אפשר לבנות. יש רשימת מטרות רחבה הרבה יותר, שהפעילו אותם בהדרגתיות במקום במכה אחת".

12:06: כשעתיים לאחר שהחלה הפסקת האש ההומניטרית, שוגרו רקטות לעבר יישובי הדרום. שלוש רקטות נפלו בשטחים פתוחים מחוץ למועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

אזעקה בב"ש. יולי 2014. קרדיט: שירן חורי, מערכת וואלה! NEWS
תופסים מחסה בזמן האזעקה בבאר שבע הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, קרדיט: שירן חורי

11:59: למרות הפסקת האש, אעזקות נשמעו במועצות המקומיות חוף אשקלון ואשכול.

11:40: בתום שמונת ימי לחימה של מבצע "צוק איתן", הנזק הכלכלי המצטבר למפעלי התעשייה בכל הארץ מוערך בכ-345 מיליון שקלים- כך נמסר מהתאחדות התעשיינים. המפעלים בדרום ניזוקו ב-145 מיליון שקלים והמפעלים במרכז הארץ עד למחוז חיפה ניזוקו ב-170 מיליון שקלים.

11:32: קבוצת הכוחות המיוחדים מגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזקוע הצבאית של חמאס, לקחו אחריות על ביצעו פעולת חדירה "מאחורי קווי האויב" באזור קיבוץ סופה הלילה . בהודעה מטעם הקבוצה נמסר: "אחרי שהקבוצה השלימה את משימתה ונסוגה, היא נחשפה לאש מטוסי האויב. כל הלוחמים בו בשלום".

11:00: הפלסטינים מדווחים כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ייפגש עם מספר חברי הנהגה בחמאס, בהם יו"ר הלשכה המדינית חאלד משעל, כדי להגיע לרגיעה עם ישראל.

10:58: פורסם תיעוד של התקיפה בעזה שגרמה למות 4 ילדים פלסטינים. זהירות - הכתבה מכילה תמונות קשות.

שברי רקטה צפונית לרעננה. יולי 2014. שלומי גבאי
שברי רקטה שנפלו צפונית לרעננה/שלומי גבאי

10:55: הפלסטינים מדווחים הבוקר (חמישי) כי 343 בתים ברצועה נהרסו על ידי ישראל מאז החל המבצע הנוכחי בעזה. על פי הדיווח, רוב הבתים נהרסו כליל.

10:32: דובר צה"ל, מוטי אלמוז, התייחס במשדר וואלה! חדשות למותם של ארבעת הילדים שנהרגו בחוף בעזה ואמר: "אנו מביעים צער על הפגיעה בילדים". לדבריו, תחקיר ראשוני מעלה כי התקיפה בוצעה בשל התרעה מודיעינית מפני פיגוע. "כמובן שאנו מביעים צער. אין אנשים שמכוונים באופן מכוון לפגיעה בילדים". בנוגע לניסיון חדירת המחבלים לכרם שלום אמר אלמוז שמדובר בניסיון נוסף של חמאס "לייצר איזושהי תמונה (של הצלחה) במסכת הכישלונות של השבועות האחרונים".

10:09: שלושה בני אדם נפצעו באורח קל בעת שרצו למרחב המוגן וחמישה הוגדרו נפגעי חרדה במטח הרקטות האחרון לעבר הדרום, השרון וגוש דן.

10:04: הפלסטינים דיווחו כי שלושה בני משפחה אחת נהרגו בתקיפת צה"ל מוקדם יותר הבוקר במזרח רפיח. על פי הדיווח, באירוע היו מספר פצועים, רובם נשים וילדים.

10:00: החלה הפסקת האש הזמנית עם חמאס. היא תימשך חמש שעות.

נשק שנמצא במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
נשק שנמצא המנהרה במעבר כרם שלם/דובר צה"ל

9:59: יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג כי הפסקת האש הזמנית שתחל בדקות הקרובות היא "הזדמנות ליציאה מהמערכה". במשדר וואלה! חדשות הוסיף הרצוג: "צריך להגיע למתווה מדיני של יציאה מהמשבר באמצעות הסדרה של מה שקורה בעזה".

9:54: אזעקות "צבע אדום" נשמעו במועצה האזורית אשכול. טרם דווח על נפילות או על יירוטים.

9:46: היועץ לביטחון לאומי לשעבר פרופסור עוזי ארד אמר כי אסור להרפות מהיעד של "סילוק היכולות ההתקפיות של חמאס". במשדר וואלה! חדשות הוסיף ארד: "אם אנו רוצים לחזור על המצב הנוכחי, כל מה שצריך זה להגיע להפסקת אש. עד שלא נפרק אותם מיכולתם, לרבות הפיקודיות, לא נרפה. פירוז הרצועה עוגן בהסכמים עם הפלסטינים ואנו לא הולכים להרפות מהם".

9:32: רקטה נפלה בשטח פתוח במועצה אזורית חוף השרון. לא דווח על נפגעים או על נזק.

9:21: לפחות שתי רקטות יורטו מעל פתח תקווה. לא דווח על נפגעים או על נזק.

9:15: שברי רקטות נפלו בפתח תקווה וכן במושב בשרון, מצפון לרעננה. לא דווח על נפגעים או על נזק.

9:08: גדודי עז א-דין אל-קסאם לקחו אחריות על ירי שני רקטות 75M לעבר גוש דן. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

9:02: שני בני אדם נפצעו באורח קל אחר שמעדו בדרכם למרחב המוגן בעת האזעקות בפתח תקווה ובאבן יהודה. שני בני אדם הוגדרו נפגעי חרדה ביהוד ובראש העין.

ירי ארטילרי לעבר עזה. יולי 2014. רויטרס
ירי ארטילרי לעבר רצועת עזה/רויטרס

08:57: חיים ילין, ראש המועצה האזורית אשכול, התייחס לניסיון החדירה לכרם שלום ואמר כי אירוע חטיפת שליט "קטן לעומת מה שהיה יכול להיות פה. צריך לנקות את האזור ממנהרות". בראיון במשדר וואלה! חדשות הוסיף ילין: "זה לא נעים, קשה, חורקים שיניים, וממשיכים הלאה. אי אפשר לתת לטרור לשבש לנו את החיים".

08:43: אזעקות נשמעו ברעננה, כפר סבא, עמק חפר, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, תל מונד ויישובים נוספים בשרון.

08:42: אזעקה נשמעה באשקלון ובמועצה המקומית חוף אשקלון.

08:27: כוחות צה"ל סיכלו ניסיון פיגוע לאחר שזיהו בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר מחבלים יוצאים מפתח של מנהרה באזור כרם שלום שממזרח לצפונה של רצועת עזה. כוחות צבא גדולים, ובכלל זה יחידות עילית של צה"ל, הוקפצו לשטח לאחר שדווח להם כי לפחות 13מחבלים יצאו מהמנהרה והחלו לאבטח את מקום היציאה. אך לאחר שנפגעו חמישה מחבלים וכמה מהם נהרגו, חזרו יתר המחבלים לתוך המנהרה.

08:21: גורמים פלסטינים אמרו לעיתון אל-יום אל-סאבע כי המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים הגיע למבוי סתום. לדבריהם, בכירים המצרים פגשו אמש במשלחות מישראל ומחמאס באחד מהמלונות המפורסמים בקהיר לדון בהסכם רשמי בחסות מצרית במסגרתו יוסכם לנצור את האש.

08:05: הפלסטינים מדווחים כי חמישה בני אדם נהרגו במהלך הלילה בתקיפות צה"ל ברצועה. על פי הדיווח, בן 23 נהרג ושניים נפצעו בהפצצה ישראלית באזור אל-עטאטרה שבצפון הרצועה. בין ההרוגים גם אדם בן 65 ואשה בת 71. מספר ההרוגים בעזה מאז החל מבצע "צוק איתן" הוא 227 ומספר הפצועים האמיר ל-1670.

08:01: לשכות התעסוקה בקריית גת, בקריית מלאכי, באופקים וביבנה יהיו סגורות היום לקבלת קהל. זכויות דורשי העבודה תשמרנה ועליהם להתייצב ביום אחר במהלך חודש יולי.

שרידי רקטה שיורטה בקריית גת. 17 ביולי 2014. ספק 500
שיירי הרקטה שיורטה בשמי קריית גת, הלילה/ספק 500

07:50: ארבע רקטות ששוגרו לעבר באר שבע וסביבתה נפלו בשטחים פתוחים במועצות המקומיות בני שמעון ומרחבים. לא דווח על נפגעים או על נזק.

07:42: אזעקה נשמעה בבאר שבע וסביבתה. טרם דווח על יירוטים או נפילות.

06:06: ספינות חיל הים תקפו הבוקר פעם נוספת בחוף סודניה, מצפון לנמל עזה.

05:06: צה"ל תוקף באש טנקים מטרות ברפיח שבדרום רצועת עזה. במקביל, חיל הים תוקף מטרות בחופי חאן יונס.

04:32: צה"ל הפציץ את ביתו של בכיר חמאס וחבר הלשכה המדינית של הארגון, חליל אל-חיא, במזרח העיר עזה. אל-חיא לא היה בביתו בשעת ההפצצה.

02:55: מנהיגי האיחוד האירופי שנועדו בבריסל קראו לישראל ולפלסטינים לשים סוף לאלימות ובירכו על המאמצים, בייחוד על אלה של מצרים, להביא להפסקת אש באזור. בהודעה שפרסמו המנהיגים, הפצירו מנהיגי האיחוד בשני הצדדים "להביא לרגיעה במצב, לסיים את האלימות ואת הסבל של אזרחים, בעיקר בכך שיאפשרו סיוע הומניטרי". כמו כן, הם גינו את ירי הרקטות מרצועת עזה, אולם גם "גינו בחריפות את הפגיעה בחיי חפים מפשע ואת המספר הגבוה של אזרחים שנפצעו".

02:40: שלוש רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית מטה יהודה. לא נמסר על נפגעים או על נזק.

02:08: סוללת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות בשמי קריית גת. רקטה נוספת יורטה בשמי קריית מלאכי. לא דווח על נזק או נפגעים.

01:52: אזעקות נשמעו בקריית מלאכי, קריית גת, בית שמש ויישובי המועצות האזוריות באר טוביה, יואב ומטה יהודה.

חיילי צה"ל רוכבים בטנק באזור דרום רצועת עזה, יולי 2014. רויטרס
צה"ל תוקף באש טנקים יעדים ברפיח. כוח שריון בגבול הרצועה/רויטרס

01:37: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

01:24: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון.

00:51: נשיא ארה"ב ברק אובמה התייחס ללחימה בין ישראל לחמאס. בתדרוך לכתבים בבית הלבן אמר אובמה כי "לישראל הזכות להגן על עצמה ממתקפות של רקטות". הוא הוסיף כי "כולנו שבורי לב מהאלימות" וכי ארצו "תומכת במאמצים הדיפלומטיים לשים סוף לעימות". אובמה אף שיבח את יעילותה של מערכת "כיפת ברזל" שוושינגטון משתתפת במימונה, ואמר כי יש לעשות הכול כדי למנוע פגיעה באזרחים משני צדי המתרס.

00:31: דובר חמאס סמי אבו זוהרי כי אחרי התייעצות עם פלגים אחרים, ארגונו נענה גם כן לבקשת האו"ם וכי הוא לא ישגר רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל במהלך השעות 15:00-10:00 בבוקר. זאת, כדי לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. הדרג המדיני בישראל קיבל את הבקשה אתמול, לאחר שהועברה באמצעות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי.

יירוט רקטה מעל שמי אשקלון, יולי 2014. גל אייל, תמונות גולשים
יירוטים בשמי אשקלון/תמונות גולשים, גל אייל
אחותו של אחד הילדים שנהרגו מתקיפות צה"ל ברצועה בוכה. רויטרס
אחותו של אחד הילדים שנהרגו בתקיפת צה"ל בחוף הים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully