וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הקיצוץ בביטחון: "שרביט קסמים" לא תיקלט בזמן

22.5.2014 / 8:30

לאחר שאיים לקצץ את הטיסות בחיל האוויר, שר הביטחון הורה לעצור גם את ההשקעה בתשתיות לקליטת מערכת היירוט שהייתה אמורה לעבור לצה"ל ב-2015. גורם בכיר: "האוצר הכריז מלחמה על תקציב הביטחון"

צילום: דניאל בוק, עריכה: מתן חדד

שר הביטחון משה יעלון הורה הבוקר (חמישי) לעצור את ההשקעה בתשתיות לקליטת מערכות היירוט "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל", שהיו אמורות להימסר לצה"ל בשנתיים הקרובות, בשל הקיצוץ בתקציב הביטחון. "המערכות לא ייקלטו בזמן כי היינו אמורים להשקיע בתשתיות לקליטה שלהן", הסביר גורם ביטחוני בכיר לוואלה! חדשות. "לא 'שרביט קסמים 'ולא 'כיפת ברזל'. משרד האוצר פשוט הכריז מלחמה על תקציב הביטחון".

הגורם ציין כי בשלב זה התעשייה האווירית וחברת "רפאל" משקיעות מכספן בהמשך הפיתוח והייצור של המערכות מתוך הבנה שמשרד הביטחון יחזיר להן את הכסף בעתיד, אך הן אינן משקיעות בתשתיות לקליטת המערכות. ההשלכה הראשונה לכך היא ש"שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל" לא ייקלטו ב-2015. בידי צה"ל כמה סוללות של מערכת "כיפת ברזל", אולם מדובר במיירט "שרביט קסמים" הראשון שאמור היה להיקלט בשנה הבאה. יצוין, כי חלק מההשקעה בשרביט קסמים נעשה במימון אמריקני.

עוד על שרביט קסמים:
ניסוי מוצלח ב"שרביט קסמים": "עשינו היסטוריה"
ארה"ב תאמץ את מערכת היירוט "שרביט קסמים"?
תיעוד: מערכת "שרביט קסמים" מבצעת יירוט ראשון מוצלח

ניסוי "שרביט קסמים" . נובמבר 2013. משרד הביטחון
ניסוי בשרביט קסמים/משרד הביטחון

"שרביט קסמים" נחשבת למערכת חדשנית במשפחת המיירטים בתחום ההגנה מפני טילים. המערכת, הידועה גם כ"קלע דוד", אמורה ליירט רקטות וטילים בטווח קצר עד בינוני - 250-40 ק"מ – כגון אלה שבידי צבא סוריה, חמאס וחיזבאללה – בין היתר רקטות ובטילים מסוג פרוג, פאתח 110, זילזל 2 וזילזל 3.

כחלק ממערך ההגנה הרב-שכבתי, "שרביט קסמים" אמורה להצטרף למערכות טיל החץ ולמערכת ההגנה "כיפת ברזל". היא נועדה לאפשר בעתיד להתמודד ביעילות רבה יותר עם איומי הרקטות והטילים על ישראל.

אין זה הצעד הראשון שננקט בצה"ל בשל הקיצוץ הצפוי בתקציב. בין היתר, החליט הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לבטל את כל האימונים של גדודי המילואים בשנה הקרובה, לבטל תרגיל אוגדתי של עוצבת אדום בפיקוד הדרום שהיה מתוכנן לחודשים הקרובים ולבטל תצוגת ראווה של חיל התותחנים לראשי תעשיות ביטחוניות מישראל ומחו"ל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שר הביטחון, משה יעלון, במסיבת עיתונאים בנושא מבצע השתלטות על ספינת הנשק, מרץ 2014. יותם רונן
השר יעלון/יותם רונן

כמו כן, השר יעלון שוקל לצמצם משמעותית את טיסות האימונים של אנשי המילואים בחיל האוויר, והוא צפוי לקבל החלטה בנושא כבר בשבוע הבא. לפי המקובל בחיל האוויר, טייסי המילואים מתייצבים פעם בשבוע לטיסת אימון. אלא שגורם ביטחוני בכיר טוען כי אם לא יופנה הכסף הדרוש - ייאלץ יעלון להודיע למפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל כי החל מ-1 ביוני יופחתו האימונים. לדבריו, משמעות המהלך היא פגיעה חמורה בכשירות הטייסים.

"תקציב הביטחון פועל בשיטת 'הכול כלול'"

כשנשאל גורם ביטחוני בכיר אמש בנוגע לרקע לצעדים הללו, הוא תקף את משרד האוצר. "משרד האוצר נוקט בשנים האחרונות 'טריקים' שמקזזים את תקציב הביטחון", אמר הגורם הבכיר. "איפה נשמע דבר כזה בעולם שעל כל מטוס מחו"ל שאני קונה, גם אם מדובר במימון אמריקני, אני נדרש לשלם מכס? זה בלתי מתקבל על הדעת. מתוך מאה מיליון דולר למטוס ילכו 18% מהתשלומים למע"מ". עוד מתח הבכיר ביקורת על כך שצה"ל נדרש לשלם ארנונה למדינה. קריית המחקר הגרעינית, לדוגמה, לא משלמת ארנונה, וכעת הגישה עיריית דימונה תביעה בסך 65 מיליון שקל. לאן הגענו?".

הגורם טען עוד כי משרד האוצר התעלם מהתחייבויותיו להעניק לביטחון תוספת כמו תוספת של 51 מיליון שקל לצוללות, 44 מיליון שקל להתייעלות בכוח האדם, ופעילות לפינוי מוקשים בשנה האחרונה בסך 27 מיליון שקל. "את פרויקט ההגנה 'מגן רקיע', שכולו אזרחי ומיועד לכלי טיס אזרחיים, מימן משרד הביטחון בעלות 32 מיליון שקל, ולמרות התחייבות מפורשת לא התקבל חזרה", טען הגורם. הוא הדגיש כי בדיונים עם אנשי משרד האוצר נשאל אחד הבכירים מדוע לא מעבירים את ההתחייבויות שפורטו לעיל, והוא השיב: "'הכול כלול'. תקציב הביטחון פועל בשיטת 'הכול כלול'". במשרד הביטחון מתחו ביקורת על ההתבטאות.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully