וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חפרנו את קבר הבן שנפל לפני 40 שנה והוא היה ריק"

4.5.2014 / 0:03

פרסום ראשון: משפחתו של ציון טייב, שנפל כשהסורים כבשו את החרמון במלחמת יום כיפור, טענה תמיד כי במערכת הביטחון לא עשו די כדי לזהותו בוודאות. אתמול חפרו את הקבר, ונדהמו

מוצב החרמון שבו נהרג רב"ט ציון טייב במלחמת יום הכיפורים. לשכת העיתונות הממשלתית
רב"ט ציון טייב על רקע מוצב החרמון/לשכת העיתונות הממשלתית

במשך 40 שנה טענה משפחתו של חלל צה"ל רב"ט ציון טייב שנפל בכיבוש הסורי של החרמון, כי הוא לא קבור בחלקה הצבאית בהר הרצל - על אף טענות מערכת הביטחון כי נקבר שם. שלשום (שישי) שברו קרוביו את המצבה, חפרו את קברו של טייב – ונדהמו: "חפרנו את קבר הבן שנפל לפני 40 שנה והוא היה ריק", סיפרו לוואלה! חדשות. לדבריהם, ארון הקבורה לא היה בקבר.

עוד בוואלה! חדשות:
בן אליעזר: "בני - אחד מהשניים שיתרמו לי כליה"
"חשבתי שראיתי הכול, עד שהגעתי לטייסת המל"טים"
פוטין מתנער: "איבדנו שליטה על הבדלנים באוקראינה"

קרוביו של רב"ט טייב הגיעו ביום שישי יחד עם קבלן מצבות ושני רופאים, בהם פתולוג, ופתחו את הקבר. "החפירה נערכה ביום שישי אחר הצהריים על מנת למנוע חילול שבת ופגיעה ברגשות המשפחות", סיפר אלעזר, בעלה של קטי, אחותו של טייב, לוואלה! חדשות. הוא סיפר כי בני המשפחה הוציאו את המצבה וחפרו עד לעומק של 1.80 מטרים. "האדמה הייתה לחה מאוד מהשקיה מאוד מסיבית שהם מבצעים שם לפני יום הזיכרון, כך שהחפירה לא ארכה זמן רב", הוסיף. לדבריו, "לא היה שם ארון ולא שריד לעצמות". בני המשפחה, אשר תיעדו במצלמה את פתיחת הקבר, השיבו לאחר מכן את המצבה למקום, "כדי לא לפגוע במשפחות השכולות שיגיעו לשם ביום הזיכרון".

מוצב החרמון שבו נהרג רב"ט ציון טייב במלחמת יום הכיפורים. לשכת העיתונות הממשלתית
מוצב החרמון במלחמת יום הכיפורים/לשכת העיתונות הממשלתית

טייב נהרג ביומה הראשון של המלחמה, לאחר שחיילי קומנדו סורי כבשו את מוצב החרמון. הקומנדו הסורי שבה כמה חיילים ושישה מהם הוגדרו נעדרים, בהם טייב. לאחר 11 חודשים החיילים זוהו ונקברו.

במשך שנים טענה משפחת טייב כי רשויות הצבא הטעו אותם בטענה כי בנם זוהה באופן וודאי, וגופתו היא זו שטמונה בארון שבבית הקברות הצבאי. המשפחה אף עתרה לבג"ץ לפני כשנה ובדיון טענו גורמי הצבא כי מדובר בזיהוי ודאי ועל כן הם מתנגדים לפתיחה מחודשת של קבר החייל. העתירה נדחתה.

במשך כל אותם שנים האשימה משפחת טייב את צה"ל, את משרד הביטחון, את היועץ המשפטי לממשלה ואת הרבנות הצבאית בהתרשלות באופן הזיהוי והליך החקירה של מות בנם. לטענתם לא מוצו כל ההליכים הנדרשים לאיתור בנם. פתיחת הקבר נעשתה ללא אישור של הגורמים המוסמכים וללא ידיעתם.

"כבר לפני 20 שנה, כשדגימות ה-DNA נעשו רלוונטיות, דרשנו לפתוח את הקבר. אנו מזועזעים וכואבים מאוד, אבל מצד שני חשים הקלה מאחר שהיום התמונה ברורה. אין כלום בקבר", אמר אלעזר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המשפחה: לפטר את ראש אכ"א

לטענת אלעזר, "במשך 40 שנה שיקרו לנו. קיבלנו 14 גרסאות שונות של מה שקרה, נפגשנו עם שלושה ראשי אכ"א שונים וכולם שיקרו לנו במצח נחושה, ואף סיפרו המצאות שחלקן פוגעניות. עתרנו לבג"ץ, ובבית המשפט עמדו שלושה משפטנים מול השופטים ושיקרו. הם ידעו שהקבר ריק אבל הם רצו להוריד אותנו מהסיפור הזה על ידי דחיית העתירה".

לדברי בן המשפחה, היום בו החליטו לחפור את הקבר לא היה מקרי. "בכל יום אחר חפירה שכזו הייתה מקפיצה את כל הגיזרה. ביום שהגענו היה בלגן היסטרי בהר הרצל. השתלבנו בפעילות ואפילו קיבלנו סיוע וחשמל מעובדי הבמה שם. בחרנו את היום הזה כי ידענו שהוא יהיה הכי נוח. כעת אנו דורשים שימונה שופט חוקר חיצוני מהמערכת הצבאית משום שאין לנו אמון בה", אמר.

רב"ט טייב היה קשר, ולא פקד את מוצב החרמון באופן קבוע, אלא הגיע אליו לפרקים על מנת להפעיל מכשיר קשר מסווג. הלוויתו הראשונה נערכה ללא נוכחות המשפחה בקיבוץ לוחמי הגטאות. אחותו קטי הכניסה את ידה אל קברו כשהייתה בת 15.5 ומצאה שם שקי חול. ביום שישי האחרון היא עשתה זאת פעם נוספת.

כעת בני המשפחה מבקשים את התפטרותה של ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, בשל הטיפול הכושל ולמנות קצין חוקר חיצוני שיבדוק את הפרשה.

ועדת הפנים של הכנסת בנושא המסתננים. מגד גוזני
ח"כ מירי רגב/מגד גוזני

אלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים, סיפר: "גם אנחנו פנינו לבג"ץ ולצבא וביקשנו לפתוח את הקבר משום שאמו של טייב יושבת מול חלון ביתה כבר 40 שנה ומחכה שבנה יחזור. היא לא מוכנה להשלים עם זה. ביקשנו שלאם יהיה מרגוע ושהיא תוכל להתאבל, אך לצערנו גם הצבא, בג"ץ והרב הצבאי הראשי דחו אותנו וחבל שמגיעים למצבים כאלה".

יו"ר ועדת הפנים והסביבה של הכנסת ודוברת צה"ל לשעבר, חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), התייחסה הערב לטענות משפחתו של טייב ואמרה: "הפרשה דורשת בדיקה וחקירה יסודית. אני סומכת על היועץ המשפטי לממשלה, על צה"ל ועל ושאר הגופים הרלוונטיים שיבדקו את הנושא, יבררו עד תום את הכשלים, אם היו כאלו, בתהליך הזיהוי והקבורה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בקשתה של המשפחה לפתיחת הקבר נידונה על ידי בג"ץ, אשר קיבל את עמדת המדינה וקבע כי מדובר בזיהוי ודאי, ועל כן אין מקום לפתיחת הקבר. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה ככל שיידרש".

(עדכון ראשון: 20:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully