וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרקטות שנתפסו על ספינת הנשק - יועדו להגיע לסיני"

25.3.2014 / 21:14

גורמים בארה"ב הטילו ספק בנוגע לגרסת ישראל שלפיה מצבור הנשק שנתפס על הספינה בתחילת החודש יועד לרצועת עזה. לדבריהם, הסיבה לגרסה הישראלית הוא ניסיון למנוע מבוכה ממצרים

צילום: שי מכלוף, חדשות 10, עריכה: מתן חדד

נתניהו מציג את תכולת הספינה בנמל אילת

אנשי מודיעין אמריקנים וכן גורמי ביטחון במזרח התיכון מעריכים כי משלוח הנשק על ספינת ה-KLOS-C, שנתפסה על ידי חיל הים בתחילת החודש, היה מיועד לסיני ולא לרצועת עזה. לדבריהם, מה שעומד מאחורי הגרסה לפיה היעד היה הרצועה, יועד לחסוך מהשלטון במצרים מבוכה, על רקע מאמציו למנוע הברחות לחצי האי.

עוד כתבות בוואלה! חדשות
נתניהו לצד הנשק: מחר איראן תשלח מזוודות גרעין
באסטת הנשק: בעולם לא קונים את השואו של נתניהו
ספינת הנשק האיראנית בנמל אילת; החלה פריקת המכולות

ספינת ה-KLOS-C, שנתפסה ב-5 במרץ בים האדום בדרכה לסודאן על ידי חיל הים, הכילה כ-150 מכולות שכללו רקטות, כדורים ופצצות מרגמה. בישראל הטילו את האחריות למשלוח על איראן, וטענו כי גורמי טרור תכננו להוביל את מכולות הנשק לרצועת עזה דרך מצרים. אולם, ההערכה בקרב גורמי מודיעין אמריקנים וגורמי ביטחון במזרח התיכון היא שלפחות עשרות רקטות ה-M-302 שהיו על הספינה - יועדו לחצי האי סיני.

תכולת ספינת הנשק האיראנית נחשפת. שי מכלוף
"ברור שהרקטות לא היו יכולות להיות מוברחות לעזה". מכולות הנשק שעל ספינת ה-KLOS-C/שי מכלוף

"אם בישראל היו אומרים שחלק מהנשק שעל ה-KLOS-C יועד לסיני, הם היו חייבים להגיד עבור מי בסיני הוא יועד", אמר אחד המקורות, והעריך כי מידע כזה ימשוך תשומת לב לפעילותם של מורדים בסיני שמתנגדים לסיורי האבטחה של כוחות מצריים בצפון חצי האי.

הערכה: המרגמות שעל הספינה - אכן לרצועת עזה

הרקטות, מהסוג ששוגר על ישראל על ידי חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, הן בעלות טווח של 160 קילומטרים, מה שהיה מאפשר להן להגיע לתל אביב וירושלים גם אם היו משוגרות מסיני. גורמי המודיעין אומרים כי אם אכן יועדו לעזה, לא ברור כיצד הרקטות, כל אחת באורך של 5.5 מטרים, היו אמורות להיות מוברחות. זאת, לאור המצור הימי של ישראל מצד אחד, וסיורי הביטחון במצרים מצד שני. שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נשאל אילו חמושים פלסטינים היו אמורים לקבל את משלוח הנשק וכיצד, והשיב: "אני לא יודע, אבל ברור שזה היה מיועד לארגוני טרור ברצועת עזה. נתיב ההברחה הוא מוכר ונראה שהם ניסו להחיות אותו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון בחשיפת הנשק בבסיס חיל הים באילת, מרץ 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נתניהו ויעלון בנמל אילת לאחר תפיסת הספינה/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

עם זאת, נראה כי אין מחלוקת בקרב אנשי המודיעין האמריקני באשר ליעדן של פצצות המרגמה. על הספינה נמצאו, נוסף לרקטות, גם כ-180 פצצות מרגמה בקוטר 122 מילימטרים ו-400 אלף כדורי 7.62 מילימטרים - שייתכן שנועדו ל"לקוח" ביבשת אפריקה.

הגורמים מעריכים כי ייתכן שישראל אף הייתה מתואמת עם מצרים בכל הקשור לתפיסת הספינה, ועדכנה אותה - אולם הדבר היה חייב להישמר בסוד. קצינים מהצבא המצרי שביקרו בישראל לפני שבועיים כחלק מפגישות ביטחון שגרתיות, נלקחו לאילת כדי לצפות בתכולת הספינה. גורמים רשמיים במצרים סירבו להגיב לטענות, באומרם כי לא ידעו דבר על משלוח הנשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully