וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכז המפונים הראשון לשעת חירום נחנך בשומרון

3.3.2014 / 19:38

השר להגנת העורף ארדן חנך את המרכז, שיכול לקלוט עד אלף אזרחים מהמרכז במקרה של מלחמה או מזג אוויר קיצוני. שניים נוספים ייפתחו. "השומרון – העורף האזרחי במתקפת טילים"

השר להגנת העורף, גלעד ארדן, חנך אתמול (ראשון) את מרכז קליטת המפונים העצמאי הראשון בישראל ביישוב טל מנשה שבצפון השומרון. המתקן שהוקם במתחם בית הספר "טללי אורות" יוכל בעת חירום לקלות עד אלף אזרחים ממרכז הארץ בעת חירום מלחמתי וכן במצב חירום כמו הסופה החורפית שפקדה את האזור בדצמבר. המתקן יכיל את הציוד והאמצעים הנדרשים על מנת לאפשר לאותם מפונים להתקיים באופן עצמאי במשך כ-72 שעות. על פי הניסיון, בשעות הראשונות של אירוע חירום שכזה קשה יותר להסתמך על רשויות המדינה שיוכלו להעניק מענה מידי לצרכים הבסיסיים והיומיומיים של אותם מפונים.

עוד בוואלה! חדשות:
רוסיה באולטימטום לאוקראינה: היכנעו בחצי האי קרים
שיא של ארבע שנים: זינוק של 123% בבנייה בהתנחלויות
משרד החוץ מזהיר מביקור בתאילנד: "מצב בלתי צפוי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המקום הנכון ביותר לארח עשרות אלפי מתפנים באירוע חירום". השר ארדן חונך את המרכז, אתמול ביישוב טל מנשה בשומרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרכז הקליטה הוקם לאחר שסגן ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הגה תכנית לקליטת תושבי המרכז בשומרון לפני כחמש שנים. לדברי דגן, "השומרון נמצא מתאים כמקום מקלט לתושבים בשל קרבתו למרכז הארץ – 30 דקות מתל אביב למרכז השומרון, ההרים הגבוהים שבמקרה של מתקפה כימית מהווים מקום מועדף, לעומת מישור החוף שם שקיעת החומרים הכימיים עלולה להיות קטלנית, וכן המוכנות של תושבי האזור להירתם למשימות לאומיות ולהתנדב לכל משימה".

על פי תכנית העבודה של המשרד להגנת העורף, הכוונה היא להקים שלושה מוקדים כאלה ברחבי השומרון, שיאפשרו גמישות וזמינות בקליטת אוכלוסייה ויהיו בעלי יכולות תפעוליות עצמאיות, ללא סיוע חיצוני.

מעבר לציוד בסיסי כמו מזרונים ושמיכות, אמצעי חימום והיגיינה, גנרטורים, תחנות מים ניידות, מנות מזון לחירום ואמצעים בסיסיים להכנת אוכל, מוקד הקליטה יכיל גם אמצעי הפגה כגון צעצועים ומשחקים. בנוסף, הוצבו במתקן טלוויזיות ומכשירי רדיו, על מנת לאפשר לשוהים להתעדכן במתרחש. כוח האדם שבאחריותו להפעיל את המתקן, מתבסס על אנשי סגל בית הספר "טללי אורות", תושבי האזור. את התכנית והמודל לפיהם יוקמו המתקנים גיבש המשרד להגנת העורף יחד עם המועצה האזורית שומרון, בסיוע משרד הפנים ורשות המים.

רמז להתנגדות לסגת מהשטחים?

בטקס חנוכת המתקן התייחס השר ארדן לתפקיד שעל השומרון למלא בזמן חירום. "מעבר לחשיבותו היהודית ההיסטורית, ובמיוחד לאור עליית רמת האיום על עורף מדינת ישראל, מהווה השומרון את העורף לביטחון אזרחי ישראל במקרה של התקפת טילים", אמר. לדבריו, "קרבתו ונגישותו של השומרון לריכוזי האוכלוסייה הגדולים בגוש דן, יתרונותיו הגיאוגרפיים והטופוגרפיים, יחד עם המוטיבציה הגבוה של תושבי האזור, הופכים אותו למקום הנכון ביותר לארח עשרות אלפי מתפנים בזמן אירוע חירום". ארדן התייחס באופן ממוקד לנושא קליטת מפונים מהמרכז בעת חירום, אך יש שיאמרו שדבריו מכוונים גם לדעתו בנוגע למסירת חלקים בשומרון במסגרת הסכם עתידי עם הפלסטינים.

השר בירך את ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה ואת סגנו דגן על התוכנית שהגו בנושא ואמר: "אני מברך על התכנית ורואה בה עבודה חשובה. בכוונת המשרד להמשיך ולהיעזר בה בבניית האסטרטגיה הכוללת להיערכות המדינה לחירום". ארדן הוסיף כי: "לאור יתרונות השומרון והעובדה שפיקוד המרכז של צה"ל מגדיר את המועצה האזורית כאזור שבעת מלחמה עשוי להוות מקלט לאזרחים מפונים מיתר חלקי הארץ במידה ולא יהיו אירועים ביטחוניים בגזרה, חייב משרד הביטחון לתת עדיפות במיגון מרכזי הקליטה במועצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
קריית יובל מתאוששת אחרי הסערה, דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
תרחיש אפשרי. שלג בירושלים, בחודש דצמבר/נועם מושקוביץ

לדברי ארדן, "התרחיש המלחמתי היחיד שקיים היום הוא תרחיש של אלפי טילים שנוחתים בכל יום במספר רב של יישובים במדינת ישראל. אני מזכיר שביום האחרון של מלחמת לבנון השנייה, לאחר שצה"ל תוקף למעלה מחודש בלבנון, עדיין חיזבאללה הצליח לשגר למעלה מ-200 טילים ורקטות. וזה כשהיו לו 10,000 טילים ורקטות. היום כשלחיזבאללה יש 80 אלף טילים ורקטות ולכל אויבי ישראל יחדיו יש כמעט 200 אלף טילים ורקטות שמוסתרים בתוך האוכלוסייה".

עוד אמר השר כי "למרות ההכנות והיערכויות הרבות לאיום, שום גוף, לא פיקוד העורף, לא המשטרה, לא מכבי האש ולא מד"א, אף אחד לא יוכל להגיע ולתת סיוע לאזרחים כדי לאפשר את אותה רציפות תפקודית שתמנע את האימה, שתמנע את הפחד, שאנשים ירגישו את מה שאנחנו מכנים חוסן לאומי וזו תהיה התשובה שלנו בעצם למה שמנסה האויב לעשות. היכולת הזו יכולה אך ורק להיבנות על ידי היכולת באמת של רשויות מקומיות חזקות ומקצועיות, כמו השומרון, לבנות את אותם מרכזים המוניים לקליטת אוכלוסייה, הנקראת מלון אורחים".

ארדן ציין כי על פי התכנית, הממשלה ערוכה לקליטה של 300 אלף אזרחים, שייתכן כי יעזבו את בתיהם "מתוך בחירה שלהם כי הם יראו שהאזור שלהם סופג הרבה מאוד טילים, או שהממשלה בהחלטה יזומה תחליט שהיא מפנה מאזור מסוים כדי לא לחשוף שם את האנשים לסכנה ואין מה לעשות. לצערי, 70% מאזרחי המדינה – אין להם מרחב מוגן בדירה שלהם ול-30% אין שום פתרון – לא ממ"ד, לא מקלט ולא מקלט ציבורי, ולכן אין שום ספק, שתהיה תנועה מסיבית של אזרחים. למועצה האזורית שומרון יש את כל היתרונות שמאפשרים לה, ובעיניי היא חייבת להוות אחד המקומות המרכזיים, שהם העורף הביטחוני של אזרחי מדינת ישראל לתרחיש של מלחמה".

גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר באירוע: "מדובר בתכנית המדגישה את החשיבות של השומרון לביטחון המדינה ותושביה, ללא השומרון לא ניתן יהיה להגן על תושבי מרכז הארץ, והקמת המרכז היום היא ביטוי נוסף לכך. זוהי הוכחה נוספת לכך שכל ויתור על חלקים מהשומרון יהווה פגיעה ישירה בביטחון תושבי מדינת ישראל".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully