וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידלין: "תגובה איראנית לתקיפה תהיה מדודה ומוגבלת"

בראיון שהעניק לכתב העת האמריקני "ניו ריפבליק", התייחס ראש אמ"ן לשעבר לשיחות המעצמות עם איראן ולתקיפה צבאית, שעוד לא ירדה מהשולחן. "אין ספק שרוחאני מעוניין בהסכם"

"אני חושב שישראל לא צריכה להתנגד למשא ומתן שיכול להוביל לעסקה טובה, שתעצור את היכולת האיראנית לייצר נשק גרעיני" – כך אמר ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במילואים עמוס ידלין, בראיון לכתב השבועון האמריקני "ניו ריפבליק" בירושלים, בן בירנבאום. ידלין, בן 62, שמכהן כעת כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, טען בראיון כי הצליח בעבר לשכנע את ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק לוותר על תקיפה באיראן ב-2010. אך כעת, לטענתו, ישראל מתקרבת לצומת דרכים, שתיאלץ אותנו להגיע להכרעה – אולי כבר במהלך השנה הקרובה, אם סבב השיחות הנוכחי של המעצמות עם איראן לא יניב הסכם טוב.

יחד עם זאת, טוען ידלין, הוא מכיר בכך שכל עוד יש סיכוי לפתרון דיפלומטי, לישראל אין את הלגיטימציה לפעול באופן צבאי. "אנחנו חייבים לתת לנשיא רוחאני ליהנות מהספק שאולי משהו השתנה", אמר. "אולי הוא לוקח איתו את הרוב שבחר בו, שבאמת רוצה להסיר את הסנקציות ולסיים את המשבר הגרעיני, אבל אסור לנו לתת לו לגרור את השיחות במשך שנתיים, רק כדי להבין לבסוף שהוא הונה אותנו, אחרי שהאופציה הצבאית כבר אינה על השולחן".

"הדיון על תקיפה צבאית היה רציני לגמרי"

ידלין הוסיף כי מבחינת ישראל, "מו"מ רציני הוא ניצחון לישראל בכל מקרה. אם תתקבל עסקה סבירה, שניתן לסמוך עליה וכוללת פיקוח, זה עדיף מהאפשרויות המסוכנות של 'פצצה או הפצצה'. אם השיחות ייכשלו, תהיה לגיטימציה לפעול על מנת לעצור את איראן". הוא התייחס לאופיו של המשטר האיראני הנבחר, וטען כי "רוחאני הוא תופעה חדשה במשטר האיראני, אך עלינו להיות זהירים ולזכור שהוא לא זה שקובע את המסלול. המנהיג העליון ייתן לו חופש פעולה לפעמים, אך גם יבלום אותו. אין ספק שהוא מעוניין בהסכם, ואין ספק שזה בגלל הסנקציות. אחרי כל כך הרבה שנים, למערב יש השפעה אמיתית על האיראנים. כעת, על המערב לנצל את ההשפעה הזו בצורה טובה". הוא טען כי על המערב להישמר מהסרת הסנקציות בשלב מוקדם מדי בשיחות, שצריכה להתבצע לדבריו, "רק כאשר איראן תמלא באופן מלא את הדרישות של מועצת הביטחון של האו"ם".

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
"עסקה טובה כוללת את הזכות להעשיר במספר מוגבל של צנטריפוגות"/AP, Vahid Salemi

ידלין הזהיר מפני הסכם גרוע, שלטענתו "ירחיק את האיראנים מפצצה למשך כמה חודשים, אך ייתן להם אפשרות לברוח מהעסקה, כמו שעשו לאירופים לפני עשור. אם העסקה תקפיא את תכנית הגרעין במקום ממנו הם יכולים להגיע לפצצה תוך כמה חודשים במקרה שישברו את ההסכם, היא עסקה גרועה". עסקה טובה, לטענתו, כוללת את הזכות להעשיר במספר מוגבל של צנטריפוגות, והעברת כל החומר הבקיע למדינה אחרת. "בצורה זו, גם אם הם יפרו את ההסכם, ייקח לאיראנים שנים לייצר פצצה. ומה הם מקבלים בתמורה? הסרת הסנקציות, הזכות להעשיר, והזכות לקיום תכנית גרעין למטרות שלום", אמר והדגיש כי "אסור למערב להחליף את ההשפעה שיש לו על איראן בצעדים בוני אמון חסרי משמעות".

"הדיון על תקיפה צבאית היה רציני לגמרי", אמר בהתייחסות לספקות שהועלו לגבי רצינות כוונותיו של נתניהו. "ראש הממשלה לא מבלף. זו הסוגיה המרכזית שמעסיקה אותו, והוא חושב שלמנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני הוא הנושא המשמעותי ביותר לעתידה של ישראל". עם זאת, הוא הבהיר כי "אפילו מבצע צבאי מוצלח יכול לעצור את תכנית הגרעין באופן תיאורטי למשך חמש שנים. אם אנחנו רוצים להפוך את חמש השנים האלו לעשור, עד להחלפת המשטר, אנחנו צריכים את ארצות הברית שתמשיך את הסנקציות ותוביל מערכה בינלאומית נגד חידוש תכנית הגרעין של איראן".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"האיראנים לא ירצו לפתוח במלחמה"

במהלך הראיון, התייחס ידלין למימושה של האופציה הצבאית. "אני אומר רק שתי מילים: זה אפשרי", קבע. "יש כאלה שמדברים על 'המזרח התיכון בלהבות' ועל "מלחמת עולם שלישית" בעקבות תקיפה באיראן, ויש כאלה, אני ביניהם, שחושבים שתהיה תגובה איראנית, אך היא תהיה מדודה, מחושבת ומוגבלת – בגלל יכולותיה של איראן, ובעיקר בגלל המוטיבציה שלה. אני לא חושב שלאיראנים יהיה רצון לפתוח מלחמה בקנה מידה מלא".

"השנה הקרובה, בניגוד לשנים האחרונות, היא שנת ההכרעה", סיכם ידלין. הוא הסביר כי "הכרעה אינה בהכרח תקיפה – היא יכולה להיות תקיפה, היא יכולה גם להיות לתת לאובמה לפתור את הבעיה, החלטה לחיות עם עסקה בעייתית, או החלטה לחיות עם פצצה איראנית, עם כל ההשלכות שלה".

לקריאה נוספת
המעצמות התעלמו מהתנאים של נתניהו
ארה"ב: ההצעה האיראנית - הרצינית ביותר אי פעם
"איראן תאפשר ביקורות פתע באתרי הגרעין שלה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully