וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדובדבן שבקצפת: הצצה ליחידת המסתערבים של צה"ל

19.10.2013 / 17:27

דובדבן היא אחת היחידות הבולטות האמונות על מעצר מבוקשים "עם דם על הידיים". הצצה נדירה לבסיס הכשרת הלוחמים שמכירים כל סמטה בקסבה של שכם. כתבה ראשונה בסדרה

דצמבר 2009. חוליית מחבלים ארבה לרב מאיר חי (45) באזור השומרון, פתחה לעבר רכבו באש ונמלטה מהמקום. כעבור זמן קצר נטלה הזרוע הצבאית של פתח, גדודי חללי אל-אקצא, אחריות לפיגוע. תוך 48 שעות איתרו בשירות הביטחון הכללי מידע מדויק על שלושת האחראים לפיגוע: ראא'ד מוחמד סורכג'י, תושב שכם בן 40 , פעיל תנזים ואסיר ביטחוני לשעבר, שטרם מעצרו בשנת 2002 נחשב לבכיר מבוקשי גדודי חללי אל-אקצא והשתתף בפיגועים רבים; עסאן אבו שרח, גם הוא תושב שכם בן 40, אחיו של נאיף אבו שרח שהיה ראש התנזים הצבאי בשכם וחוסל על ידי כוחות צה"ל; וענאן סלימאן צובוח, תושב שכם בן 36, שהיה מעורב בפעילות צבאית נרחבת ואף ביצע פיגועים בעצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יודעים לצאת תוך זמן אפס למבצע גדול מאוד בכמה מקומות בו-זמנית". לוחמי דובדבן במהלך תרגיל, לאחרונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשימה לעצור את המחבלים ולהביאם לדין בישראל הוטלה על לוחמי יחידת דובדבן בפיקודו של סגן-אלוף ש', מפקד היחידה הראשון שהחל כלוחם בה. קצין המודיעין של דובדבן ומפקדי הפלגות בנו יחד עם השב"כ את התמונה המלאה למבצע, שזכה לשם "מושב זקנים", בזמן ששאר הלוחמים והכוחות המסתערבים יצאו אל הקסבה של שכם, קן צרעות במובנים של אותם ימים, כדי להכשיר את הקרקע לביצוע המשימה.

"היתרון שלנו על פני היחידות האחרות ביהודה ושומרון לסיכול פח"ע (פעילות חבלנית עוינת -א"ב) הוא הזמינות", מסביר רב-סרן מ', מפקד בית הספר ללוחמים של יחידת דובדבן שלקח חלק במבצע. "אנחנו יודעים לצאת תוך זמן אפס למבצע גדול מאוד בכמה מקומות בו-זמנית ועדיין לעשות עבודה כירורגית".

"להגיע אל המבוקשים לפני שיימלטו"

המסתערבים בשטח אימתו את המידע המודיעיני שהגיע מהשב"כ ואישרו ללוחמים את מיקומם של שלושת המבוקשים. שניים מהם הסתתרו בקסבה והשלישי בג'בל שמאל. "בשלושת המקרים התכנית שלנו הייתה לפוצץ את הדלת בצורה מתוחכמת ולרוץ פנימה לתוך המבנים כדי לבצע את המעצרים", מספר רס"ן מ'. "כשאתה בונה מבצע במהירות, אין לך מספיק זמן לאסוף מידע מודיעיני על המבנה ועל מה באמת מצפה לך שם. הלוחמים הוכשרו למצבי הקיצון ולהפתעות. ברור לנו שאנחנו צריכים להגיע אל המבוקשים לפני שיימלטו ואז יתחיל המרדף המודיעיני מחדש".

היקף המבצע ורגישותו העמידו את כל יחידת דובדבן על הרגליים. "הגענו תחת חשאיות מלאה למבנים והמבוקשים היו מופתעים", משחזר רס"ן מ'. "המבוקש הראשון הסתתר מאחורי אשתו וכשניסה להימלט, נורה במקום. המבוקש השני ניסה לברוח מהגג, ונורה. השלישי התבצר במבנה, כיתרנו אותו, ירינו לעברו, אחר כן שיגרנו טיל לעבר הבית, בסוף פוצצנו את הסליק שבו הוא הסתתר. לזה הוכשרה היחידה. לפעול בכמה מוקדים מורכבים בו-זמנית".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

הכשרה ארוכה, שיטת פעולה סודית

בשנת 2013 דובדבן היא אחת היחידות הבולטות ברחבי יהודה ושומרון שאמונות על איתור מבוקשים "עם דם על הידיים". בצעד חריג אישרה היחידה לוואלה! חדשות הצצה נדירה למסלול הכשרת הלוחמים.

רס"ן מ' מילא שורה ארוכה של תפקידים מבצעיים ביחידה. בשנתיים האחרונות הוא משמש מפקד בית הספר להכשרות. "המטרה שלנו היא להביא את הלוחם באימון וההכשרה למצבי הקיצון אליהם הוא נדרש במציאות", הוא מתאר. "אם אני נדרש לתרגם את זה לשפה פשוטה אז אתה צריך להגיע אל המבוקש ולעצור אותו מבלי להעיר את הסביבה ומבלי שהוא יבחין בך עד לרגע שנופלת לו דלת הכניסה לבית. לכן ההכשרה ארוכה ונמשכת 60 שבועות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסור שהפנים ייחשפו. אחד הלוחמים במהלך התרגיל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטירונות מהווה שליש מתקופת זמן ההכשרה. השליש השני הוא האימון המתקדם והכשרת פרט שכוללים ניווט ולוחמת טרור, ו-20 השבועות הנותרים נועדו להכשרה ייעודית. בשלב הייעוד מתפצלים הלוחמים לפלגות שונות בעלות ייעוד שונה. חלק מצומצם מהלוחמים הופכים למסתערבים, אחרים לצלפים ומנווטים, והשאר נשלחים לפלגות מבצעיות אחרות. אחת הפלגות, מטרתה להוות תחליף לכוחות הסדירים במקרה של מלחמה או מבצע רחב היקף שבהם תיאלץ היחידה לפעול בגזרות רחוקות מיו"ש.

"שיטת הפעולה זה הסוד של היחידה", מדגיש רס"ן מ'. "איך אתה שולף מחבל מהמיטה שלו ולא רודף אחריו בסמטאות של שכם. זה האתגר. איך אתה מפתיע אותו לפני שהוא מבין בכלל מה קורה. זה אפשרי".

שש-בש בבית הקפה הפלסטיני

אנחנו מטפסים על מבנה ומתכוננים להשקיף על תרגיל שיחל תוך דקות אחדות. מתחתינו, ב"עיר הפלסטינית" שנבנתה במרכז לאימוני יבשה, שקעה כבר מזמן השמש. בבית הקפה הצנוע שנפתח בכניסה למבנה, יושבים "מבוקשים" ומשחקים שש-בש. אחד מהם חמוש ברובה. הפתעה גמורה לכוחות שממתינים לפקודה. המסתערב שמתקרב אל המבוקש שולף אקדח ונותן פקודה לכוח להסתער פנימה. תוך כדי המעצר, מתגלה מבוקש נוסף. הכוח רודף גם אחריו ועוצר אותו. מבוקש נוסף, אליו לא הכינו את המסתערבים, נמצא בשטח.

רב-סמל מ', מדריך הלוחמה בטרור, מנחה בקור רוח את הכוחות היכן לעמוד. הוא מעמיד אותם על טעויותיהם ומסביר להם כיצד לשפר את המעצר. תוך כדי המעצר נפצע אחד הלוחמים וחבריו נדרשים לשאת אותו על הכתפיים. "זה הרגע הקריטי", מסביר רס"ל מ'. "למסתערב שנמצא לבד ברחוב יש שתי אופציות - להיחשף בעת המעצר ולשלוף אקדח או להיעצר יחד עם המבוקשים. ז רגע מתוח, מלא באי ודאות, אדרנלין גבוה, לחץ, זמן, חיפוי ויכולות אישיות כמו קרב מגע".

מחנה הפליטים בלטה בשכם, פברואר 2013. יותם רונן
"ההכרות שלנו עם השטח היא אינטימית". שכם/יותם רונן

רס"ן מ', דיברת קודם לכן על יתרון יחסי משאר היחידות. איפה זה מורגש?

"היתרון היחסי בא לידי ביטוי במשולש: זריזות, גמישות ומבצעיות. בכל מצב נתון ובכל שעה. לא משנה איפה אנחנו ומה אנחנו עושים, היחידה הזו גמישה ומסוגלת להוציא תוך פרק זמן מאוד קצר מבצע מאוד מורכב. כל שעה שתבחר, דובדבן שם. בשביל למממש רמה שכזו מבחינה מבצעית, לא יהיה לוחם שלא כשיר מבצעית והוא ייצא למבצע. הלוחם בקצה מתבקש לעבוד ברמת חוליה, צוות ויחידה. בשיתוף גורמים נוספים, בהם שב"כ".

אתם פועלים רק ביו"ש. זה הבית השני שלכם. איך זה בא לידי ביטוי במבצעים?

"ההכרות שלנו עם השטח ביו"ש היא אינטימית. אנחנו מתאמנים בשטח בו אנחנו מבצעים פעילות מבצעית. יש לנו מתעדים מבצעיים שמצלמים כל דבר. אנחנו נדע את המאפיינים של כל סמטה, כפר ועיר לפני שנגיע למעצר. אנחנו צוברים ידע ויודעים לבנות תמונה כללית לפני המבצע. תוך כדי מבצע, אנחנו נצלם הכול כדי לתחקר לאחר מכן ביסודיות וללמוד מהשגיאות, אם היו. יש לנו ניסיון מצטבר. תנסה לדמיין מצב שבו שני מסתערבים מנסים לכוון אותך לעבר הבית. אם אין לך שפה משותפת חדה בין הכוחות, זה לא ילך. אותו דבר עם אנשי השב"כ. זו עבודת נמלים כירורגית".

100 שעות הכשרה בקרב מגע

בניגוד לפעילות של גדודי החי"ר, אתם פועלים בסדר כוחות מצומצם. זה דורש יכולות מסוג אחר מעבר לניווט, התגנבות והסתערבות?

"היכולת האישית של הלוחם מאוד חשובה לנו. לדוגמה, אנחנו משקיעים בלימוד קרב מגע 100 שעות בזמן ההכשרה. זה המון. לא רק אחד על אחד, אלא איך מתפקדים כמסגרת אם אתה נאלץ להתמודד עם המון זועם ללא נשק חם. פעם אחת הגענו לכפר בידו בחטמ"ר בנימין. המבוקש יצא עם כל המשפחה שלו מחוץ לבית והם לא היו מוכנים להסגיר אותו. ילדים, נשים ומבוגרים מתנגדים בכוח למעצר שלו. הלוחמים יודעים להפעיל ידיים וראש כדי להתמודד עם מצב קיצוני שכזה ולעצור את המבוקש. קרב מגע בנוי מתרחישים ולא רק מאגרסיביות. הרבה שכל. לפני שהלוחם יגיע לרגע הזה הוא יוכשר להתמודדות עם מצבי לחץ, דילמות וגם עם כאב".

לאחרונה נרשמו כמה מבצעי מעצרים במהלכם ניסה המבוקש להימלט מהכוחות. איך מתמודדים עם זה בזמן אמת?

"אנחנו מכירים את השטח בצורה מעולה. במקומות שיש פער, אנחנו לומדים לפני לעומק. אם אני יודע איפה אני נמצא ומבוקש בורח, אנחנו מכירים את השטח והוא פשוט ימצא אותנו רודפים אחריו. יש לנו מטרה. למרות זאת, צריך לומר בגילוי שלא כל הלוחמים חוו אש. האתגר השני שלי הוא למנוע שאננות בעת המעצרים".

בעשור האחרון היו מקרים בהם התמודדתם עם מבוקשים שמתבצרים ומסרבים להיכנע כמו בליל חיסול רוצחי הרב חי. איך זה בא לידי ביטוי בתהליך ההכשרה?

"היו לא מעט מקרים בהם נאלצנו להתמודד עם מתבצרים. המורכב שבהם היה בשנת 2005. שלושה לוחמים נכנסו לעצור מבוקש שהסתתר בבוידעם של הבית. בשלב מסוים, הוא החל לירות. הלוחמים נפצעו בזה אחר זה (סצנה שהופיע בסרט "בית לחם" - א"ב). כמפקד פלגה, אתה נדרש להתמודד עם הרבה סוגיות כולל מתבצר, וכמו שאמרנו גם עם 'ברחנים' שנמלטים מהמבנה שאותו אתה מכתר. השאלה הבאה היא איך אתה מייצר לעצמך מודיעין בזמן אמת. כאן גדולתו של המפקד. אנחנו מדמים לא מעט מצבים במטווח פיינטבול ומתחקרים את עצמנו לאחר מכן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מעוניינים בחיכוך עם כוחות הביטחון הפלסטיניים". מסתערב של היחידה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלק מהכוח הוא מסתערב. במקביל, הרחוב הפלסטיני והחנויות מתמלאות במצלמות אבטחה. אתם לא חוששים?

"אין בעיה שמצלמות יצלמו כוח 'רגיל'. אבל אם הם מצלמים מסתערבים, אנחנו בבעיה. לכן, אם אנחנו רואים מצלמה, אנחנו לוקחים אותה כדי שהם לא יחשפו פנים ושיטה".

המסתערבים של יחידת דובדבן פועלים בצלם של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. יש חיכוך?

"אנחנו לא מעוניינים להגיע לחיכוך. אתה רוצה לתת להם לשמר משילות בשטח. לא להפוך אותם לבובות. אני אעשה את הכול כדי למנוע חיכוך. באופן עובדתי, הם מייצרים ביטחון ברחוב וזה גם לטובתנו. אנחנו לא מעודדים כאוס. יש סדר ברחובות".

לקריאה נוספת
יחידת המסתערבים של צה”ל תילחם בחיזבאללה בלבנון
יחידת דובדבן ניצחה בתחרות הצליפה של צה”ל
שני לוחמי דובדבן יישפטו על תקיפת מבוקש פלסטיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully