וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 50 שנה: תמונות שלא נראו מעולם מהכור בדימונה

התמונות הנדירות, שצולמו בעת בניית הקריה הגרעינית בשנות ה-60 ופורסמו באישור הצנזורה על ידי אחד האדריכלים שלה, מציגות מבנים מרכזיים באתר ושרטוט שלו. "מפעל ייחודי"

צילום: אתר האדריכל דן איתן, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

עמימות גרעינית? עשורים לאחר בניית הקריה למחקר גרעיני בדימונה, פורסמו באישור הצנזורה הצבאית תמונות שטרם נראו, המציגות מבנים בכור הגרעיני בעת בנייתם. בתמונות הנדירות, שפורסמו בימים האחרונים באתר האינטרנט של משרד האדריכלים "ד. איתן / ר. להב-ריג" תחת הכותרת "ספריה ומרכז מחקר, קמ"ג דימונה", ניתן לראות את הבניינים המרכזיים של הכור בתחילת שנות ה-60, כולל שרטוט הבנייה תחת שם הכיסוי "מרכז אזרחי בנגב", ובו רישום של בניינים שונים, כמו משרדים, הספרייה, מגדל מים ובית מגורים. כמו כן, נראית תמונה של האתר מלמעלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה צולם בתחילת שנות ה-60. הייתה אז תחרות אדריכלים, כמובן סודית ומצומצמת, שהשתתפו בה מספר משרדים על תכנון החלק האזרחי של הכור, שהיה אז בתחילת התכנון", מסביר פרופ' דן איתן, אחד האדריכלים של הכור, ושצילם חלק מהתמונות. "המבנים האזרחיים כללו את כל מערכת השירותים, המנהלה והתחזוקה של מפעל תעשייתי גדול: חדר אוכל, מועדונים, מרכז השתלמויות, מרפאה ועוד. זה כלל די הרבה מבנים בשטח די גדול".

"זה היה פרויקט די מרגש גם מבחינת הנושא שלו. מפעל ייחודי. לכן נעשתה תחרות, והיה מעקב על כל פיתוח התכנון. זו הייתה יד חופשית למתכננים באופן יוצא דופן לבצע את זה", הוא נזכר. לדבריו, התמונות צולמו ממש בזמן הבנייה, לפני שהמבנים אוכלסו. "הייתי שותף במשרד אדריכלים. כל המבנים וכל הארגון הסביבתי של המבנים האזרחיים זה היה הפרויקט. מהשער של הכניסה עד לשער של האזור 'החם'. אני צילמתי בזמן הבנייה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מהשער של הכניסה עד לשער של האזור 'החם'"./מערכת וואלה!, צילום מסך

איתן בן ה-82 מסביר כי אינו יודע מדוע התמונות פורסמו דווקא עכשיו. "לפני שנה וחצי הוזמנתי לראיון בתכנית שעוסקת בהתפתחויות בארץ, נשאלתי בין השאר על הכור", הוא אומר. את חלק מהתמונות, כאמור, צילם פרופ' איתן בעצמו, וחלק הוא קיבל וצירף לארכיון שלו. "פעם שלחו לי מהכור בלי שביקשתי. הגיעו כמה תמונות שלא אני צילמתי עם חותמת מאחורה שהן מאושרות. הבנתי שזה לא מסווג", הוא אומר.

לדבריו, מאז צילם את התמונות, הוא לא ראה את המבנים מבפנים. "פעם ביקשתי לבקר ולא קיבלתי תשובה. אני לא יודע אם זה הלך לאיבוד בדרך או שלא רצו. אולי עכשיו יאשרו לי. אולי ירחמו עלי ויתנו לי להיכנס", הוא אומר בבדיחות. "זה מאוד מעניין אותי לראות את זה מבפנים. אחרי שגמרו את הפיתוח אני כבר לא ראיתי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מרכז אזרחי בנגב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה מרגש", אומר פרופ' איתן על העובדה שהתמונות אושרו לפרסום, "כי זה לא זכה לפרסום עד היום. זה מייצג משהו בהתפתחות של האדריכלות בארץ בקנה מידה יחסית גדול". לדבריו, ההשתתפות בפרויקט היוותה הזדמנות יוצאת מן הכלל בדרכו המקצועית. "אחרי זה המשכתי גם במקומות אחרים כמו בנין מקסיקו באוניברסיטת תל אביב, כמעט באותה תקופה", הוא מספר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדריכל מעוניין לשוב ולראות את המבנים מבפנים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגיעו כמה תמונות שלא אני צילמתי עם חותמת מאחורה שהן מאושרות"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully