וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא חרדים לגורלם: 87% מיוצאי הצבא - עובדים

4.8.2013 / 23:21

ההבנה שיש קשר ישיר בין שירות צבאי להשתלבות בשוק העבודה, גרמה לרבבות חרדים להתגייס במסלול שח"ר. רובם המוחלט המשיך ללימודים אקדמיים ומצא עבודה. 4% בלבד שבו ל"כולל"

בציבור החרדי מתחילים להפנים ששער הכניסה לשוק העבודה עובר דרך גיוס לצה"ל. לפי נתוני הצבא שהגיעו לידי וואלה! חדשות, 87% מחיילי שח"ר (שילוב חרדים) המשיכו לאחר שחרורם ללימודים מקצועיים ואקדמיים, כחלק מתהליך כניסתם לשוק העבודה. לעומת זאת, 4% בלבד חזרו ללמוד ב"כולל" כפי שנהגו טרם שירותם הצבאי. עוד עולה כי לאחר לימודיהם השתלב רוב מוחלט מהמשרתים בשוק העבודה.

גיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
רוב מוחלט של המתגייסים במסלול שח"ר משתלב בשוק העבודה/ניב אהרונסון

תכנית שחר קמה ב-2006, ביוזמת הג'וינט, במטרה להגדיל את תעסוקת החרדים. לפי נתוני הארגון, למעלה מ-30 אלף חיילים חרדים שירתו במסלול שח"ר עד כה, ובהם 16 אלף חיילים ששולבו בשוק העבודה. 4,500 חיילים נוספים מצויים בשלב זה במהלך שירותם הצבאי או בלימודים אקדמיים.

"מדובר בלמעלה מ-50% השמה, שזה נתון טוב ביחס לכל מרכזי ההשמה לעבודה", מתגאה ראובן גורבט, מנהל תחום תעסוקת חרדים בג'וינט. לדבריו, חלק מהמתגייסים עזבו את התכנית במהלכה והמשיכו בלימודים בכוחות עצמם, או שמצאו עבודה בעקבות כך, כך שהקשר עם הארגון אמנם הופסק - אך אותם חרדים השתלבו גם הם בשוק העבודה.

"בחיים לא שמעתי 400 חרדים ששרים את התקווה ככה"

לדבריו גורבט, מאז שחלחל לתודעה החרדית הקשר הישיר בין כניסה לשוק העבודה לשירות בצבא, ירדה הסלידה האוטומטית כלפי השירות בצה"ל. "לפי חוק טל, אסור היה לחרדים להשתלב בשוק העבודה אלא אם שירותו בצבא. התכנית הזו הפכה את החסם הזה להזדמנות גדולה מאוד עבורם, כיוון שבמהלך השירות הם מקבלים הכשרה מקצועית, ניסיון תעסוקתי, פרנסה במהלך השירות והלימודים, וכן נעזרים במנגנון שמוכיח את עצמו", אמר.

"הקשר עם הבחורים מתחיל עוד לפני הגיוס", מספר אלחנן פרומר, רכז ארצי בתכנית. "אנחנו מצוים בקשר עם המתעניינים במסלול שח"ר, והם עוברים אבחון תעסוקתי טרם הגיוס כדי לשלב אותם במהלך השירות במקצוע שמתאים לנתונים שלהם. במהלך השירות, המעקב נמשך כדי לראות איך הם מתקדמים מבחינה מקצועית, והכל כדי שהם ייצאו כמה שיותר מתאימים לשוק העבודה. הם עוברים קורסים במתמטיקה ובאנגלית כדי לשפר את היכולות שלהם עוד במהלך השירות, וגם קורסים מקצועים בתחומם, כדי לשפר את יכולתם המקצועית", הוסיף.

שניהם מסכימים כי רבים מהמעסיקים מזדהים עם מטרות התכנית, וכי הם לא נתקלו בקשיים במהלך מציאת עבודה ליוצאי התכנית רק בשל היותם חרדים. "אנחנו עובדים עם החברות הגדולות בארץ, ומעולם לא נתקלתי בבעיה", מספר פרומר. "מי שיש לו ניסיון עבודה משירותו הצבאי - מתקבל לעבודה. בעלי עסקים גם מזהים מאוד עם הפרויקט, מבחינה לאומית, ומאוד רוצים לשלב את החרדים. אין ספק שמי שהלך ללמוד מקצוע ללא ניסיון, יהיה בנחיתות לעומת חרדי שהשתחרר ממסלול שח"ר". לדברי גורבט, "המעסיקים בישראל מקבלים אותם בצורה טובה, הרי ידוע שמי שבקורות חייו מופיע ששירת בצבא - ההסתכלות עליו היא אחרת".

נתון מעניין נוסף שמתגלה במהלך השיחה, מצביע על ערך הערבות ההדדית שמתחדד אצל חרדים שבחרו להתגייס לצבא. סקר שנערך בשנה שעברה העלה כי 97% מהחיילים במסול שחר הצהירו שהתגייסו במטרה לתרום למדינה. "אני חייב לציין שבחיים לא שמעתי 400 חרדים ששרים את התקווה בצורה כזו", סיפר גורבט. לדבריו, "במהלך השירות ישנה היכרות בין חרדים לחילונים, דבר שלא היה קיים קודם, וללא ספק מדובר במהפכה כאשר חיילים חרדים - תוך שמירה מלאה על זהותם הדתית - נכנסים בפועל לחברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully