וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הכוונת: צה"ל מעכב "יורדים" בביקורי מולדת

14.7.2013 / 18:56

בצבא החליטו להגביר את האכיפה נגד "יורדים" החייבים בשירות חובה, והחלו לעכב עם נחיתתם בנתב"ג ישראלים שהגיעו לביקור מולדת. "עלולים למצוא עצמם מוכתמים ברישום פלילי"

הירידה בהיקף המתגייסים לשירות צבאי בשנים האחרונות והרצון בצה"ל לאכוף את חוק שירות הביטחון, המסדיר את הגיוס לצבא, הביאו להגברת האכיפה כלפי ישראלים שהיגרו מישראל ושבו לביקור מולדת בארץ. כמה מה"יורדים" אף עוכבו לחקירה עם נחיתתם בנמל התעופה בן גוריון, וחלקם נעצר והועמד לדין בגין השתמטות משירות צבאי.

בגיל 15 היגר ע' עם משפחתו לקנדה, וכשהגיע לפני כמה שבועות לביקור בישראל, לרגל חתונה של קרוב משפחתו, הוא התבקש עם נחיתתו בבן גוריון להגיע לבסיס הקליטה והמיון ("מיטב") בתל השומר ולעמוד לדין בגין השתמטות משירות בצה"ל. ע', כיום בן 26, טען כי מעמדו הוסדר עם הגירת הוריו לקנדה. הצעיר הסביר כי בעת שביקר בקונסוליה הישראלית בקנדה, לא נאמר לו דבר על כך שהוא חייב בשירות צבאי והוא גילה על כך רק כשנחת בישראל.

באמצעות עורכת דין דנה נוף, פנה ע' לבסיס הקליטה והמיון כדי להסדיר את מעמדו כ"בן מהגרים" שעזב את ישראל לפני גיל 16 – מעמד שיפטור אותו מחובת גיוס ויאפשר לו להשתתף באירוע המשפחתי מבלי שיידרש לעמוד לדין. מפקד הבסיס נענה לבקשת הצעיר והגדיר את מעמדו "בן מהגרים" רטרואקטיבית מאז שעזב את ישראל. כמו כן העניק הקצין לצעיר פטור משירות ביטחון בשל גילו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בסיס הקליטה והמיון בתל השומר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקרה אחר, סטודנט ישראלי לרפואה בן 24, שהיגר בגיל 17 עם בני משפחתו לאוסטרליה, ניסה ללא הצלחה להסדיר את מעמדו כ"בן מהגרים", כדי שיוכל לבקר בישראל. בגלל סירוב הקונסוליה הישראלית באוסטרליה לאשר את בקשת הצעיר, הוא נמנע במשך שנים להגיע עם בני משפחתו לביקורי מולדת. עו"ד נוף פנתה בשמו למפקד בסיס הקליטה והמיון בבקשה לבטל את מעמדו כ"שוהה בחוץ לארץ ללא אישור" ולהעניק לו את המעמד הנכסף "בן מהגרים", המתיר לו לבקר בישראל במשך 120 יום בשנה מבלי שיידרש לשרת בצה"ל.

במקביל להגברת האכיפה קוראים בצה"ל לבעלי אזרחות ישראלית המתגוררים בחו"ל בבקשה להסדיר את מעמדם כדי להימנע מאי-נעימויות עם הגעתם בנמל התעופה בן גוריון. אי התייצבות לשירות ביטחון עלול להוביל אף לרישום פלילי. "מקרים כאלו עלולים לקרות לכל 'בן מהגרים' השוהה בחו"ל", אמרה עו"ד נוף. לדבריה, "צעירים רבים שעזבו את ישראל עם הוריהם לאחר גיל 16 ומרכז חייהם בחו"ל, לומדים במוסדות להשכלה גבוהה ובונים את חייהם בניכר. הם עלולים למצוא עצמם מוכתמים ברישום פלילי הנובע מאי התייצבות לשירות ביטחון – דבר העשוי להערים קשיים על עתידם המקצועי. בשני המקרים מדובר בצעירים נורמטיביים, שהעתיקו את מקום מושבם יחד עם בני משפחותיהם ממדינת ישראל, למקומות שונים ברחבי העולם ושם מרכז חייהם". עורכת הדין הוסיפה: "הם בוודאי לא ציפו כי בביקור תמים בישראל, יידרשו לעמוד מול הרשויות ולהסדיר את מעמדם. אני בהחלט ממליצה להסדיר עניינים אלו, עוד בטרם מגיעים למדינת ישראל ובכך להימנע מהסתבכות עם רשויות החוק בארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully