וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במודיעין הישראלי תוהים: איך זה שאסד עדיין שורד?

10.5.2013 / 12:53

במערכת הביטחון עוקבים בדריכות אחר המתרחש בסוריה, ובעיקר ברמת הגולן הסורית. למרות הערכות של ראש אמ"ן שקריסתו של אסד תיקח שנים, נערכים בצה"ל לטרור ברמת הגולן

כשמלחמת האזרחים בסוריה נפתחה בשנת 2011, היא נראתה כמרי אזרחי נקודתי שיחוסל בעוד רגע בידי הנשיא בשאר אסד. מאז, היא הפכה למלחמה עקובה מדם שגבתה למעלה מ-70,000 קורבנות. ניתן היה להניח בתחילת המהומות בסוריה כי בתוך מספר חודשים ייפול בשאר אסד ומנהיגות חדשה תצמח מבין ההריסות. חשוב לציין כי כבר אז העריך ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, שאם יגיע השינוי הוא עלול להימשך שנים. ואולם, עוד מעט יחלפו שנתיים וחצי מאז תחילת המהומות ואסד עדיין מתבצר בכיסאו בניגוד לכל התחזיות. הצבא הסורי הצליח בחודשים האחרונים לחזור לשליטה באזורים שנפלו בידי המורדים אבל בחלקים אחרים כבר מסתמנת יציבות לאורך זמן, במה שנראה כמו התפרקות של סוריה לחבלי ארץ שונים.

נשיא סוריה, בשאר אסד. AP
עדיין מחייך. אסד/AP

בנפת קמישלי, על גבול סוריה-טורקיה-כורדיסטן, שם מתגורר רוב כורדי שנטל חלק במהומות נגד המשטר כבר בשנת 2011, מסתמן חבל בשליטה כורדית מלאה. חבל עלאווי מתרכז סביב ערי החוף לטקיה וטרטוס. בעיר חלב מתקיים משחק של חתול ועכבר בין המורדים והצבא הסורי בשליטה על העיר. מה שברור הוא שהצבא הסורי מנחיל הפסדים צורמים למורדים ושוחק את כוחם תוך כדי הרס העיר והפיכת חלקים ממנה לעיי חורבות. בעיר חומס יש שליטה ברורה של הצבא הסורי שטובח באכזריות בקני התנגדות. בדמשק קיים גרעין חזק בשליטה של אסד, אך בפרברים יש מעת לעת עימותים אלימים. לאחרונה דווח במספר מקרים שכמה ארמונות נפגעו מפצצות מרגמה ששיגרו המורדים.

מלבד הבירה, יש לא מעט מעוזי שליטה נוספים למשטר הסורי. אחד מהם הוא ציר הכבישים מדמשק לנמל טרטוס שהפך להיות קריטי להמשך חיי המשטר. לצד שליטה בציר זה, איבד אסד שליטה בחלקים גדולים מהאזורים הכפריים, אולי במודע, כדי להתרכז בריכוזי האוכלוסייה הגדולים. השבוע לראשונה הודה אסד בפומבי כי אזור רמת הגולן הפך לאזור כמעט חסר משילות. יחד עם זאת, משטרו של אסד עדיין שולט במעבר קונטרה ובציר המוביל לדמשק.

כיצד מצליח אסד לשרוד?

סוכנויות המודיעין השונות בעולם מנסות לפענח את סודו של נשיא סוריה בשאר אסד שמצליח לשרוד למרות הנבואות השונות. האם זה חאפז אל אסד האב שהצליח ליצור תלכיד כל כך קשה ובלתי ניתן לפרוק בצבא הסורי או שבנו, רופא העיניים, מתגלה כבעל תכונות של מנהיג אכזר כפי שאף אחד לא חזה בילדותו.

צבאו שבימיו הטובים מנה 400,000 חיילים, סובל בשנתיים האחרונות משחיקה עצומה כתוצאה מפציעות והרג בקרבות, אי גיוס כוחות סדירים, בעיות כשירות ומיומנות, אובדן אמצעי לחימה, עריקות של מפקדים וחיילים וחוסר יכולת לרכז מאמץ ברוב מוקדי החיכוך. אסד הצליח להעביר את השליטה על מוקדי הכוח של המדינה לידי צבא הרפובליקה שמורכב בעיקר מעלאווים אך גם מפלגים נאמני משטר באופן כמעט 'עיוור'. בחוכמה רבה מבחינתו, הצליח הנשיא הסורי לשכנע את מפקדיו וחייליו כי הם לא נלחמים מול לוחמי חופש וליברליים סורים אלא מול פעילי אל קאעדה, פושעים מוכרים ועבריינים שניצלו את הגל האלים כדי לבזוז ולהרוג. "הם אלו שעשויים לשלוט בכם אם לא תנצחו", מסביר להם אסד בפורומים גדולים, "אם אנחנו לא נהיה - יהיה יותר רע לכולם".

ניתן להניח כי חייליו של אסד מביטים על מוקדי הפליטים בירדן, טורקיה, לבנון ועיראק, רואים את היחס של המערב אליהם ומבינים כי המקום היותר בטוח הוא ביתם כל עוד המשכורת מגיעה אליהם מדי חודש. נקודה נוספת שהפכה לקריטית בעיני משטרו של אסד כי העובדה כי אין עליו לחץ מדיני מבחוץ. הערכה במערכת הביטחון בישראל כי ארה"ב יכולה לסיים את הקרבות הללו בהחלטה פשוטה, אך שם לא מעזים כדי לא להקים חזית נגד רוסיה וסין שתומכות באסד בגלוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגזות כבדות בדמשק; המורדים איתרו מצבור נשק. רויטרס
המשטר עדיין שולט בבירה, אך ישנם עימותים מסביבה. הפגזות כבדות בפרברי דמשק, השבוע/רויטרס

גם הרמטכ"ל בני גנץ, תהה בכנס הרצליה האחרון מדוע ממשיכה רוסיה להעניק את תמיכתה לאסד. המצב הזה מעניק לו רוח גבית חזקה מאוד להמשיך ולא להרים ידיים. ניתוח קצר של האביב הערבי מגלה כי בכל מקום שבו המערב התערב, התמוטט המשטר הישן. בנוסף לרוח הגבית מהמעצמות, נהנה אסד מתמיכה איראנית ושל חיזבאללה וברור לכל שמדינה מול אוסף וארגוני טרור ומליציות חמושות תהיה לעולם חזקה יותר. לכן, בחלק מהמקומות עבר אסד למלחמת התשה.

מנהיג הדרוזים בלבנון, וליד ג'ונבאלט, שהתראיין לאחרונה לכלי התקשורת בלבנון, זיהה את נקודת התורפה של המורדים ואמר: "אני דוחה את ההיגיון המערבי שמסרב לחמש את כוחות ההתנגדות בסוריה בגלל כוחות אל קאעדה שנלחמים בחזית". ג'ונבאלט, השיב באדישות כשנשאל האם יש לוחמי אל קאעדה בקרב המורדים כי אלו הם "אזרחים סורים שנלחמים במכלול הזה". הוא העביר מסר לאסד: "זה לא הגיוני להרוג את כל מי שנלחם עם ההתנגדות הסורית". הסיבה האחרונה המוצעת כדי להסביר את שרידותו של אסד היא העובדה שהצדדים הנלחמים לא לוקחים שבויים. הם הורגים ומתעללים אחד בשני באכזריות שמזכירה מפלצות. כתוצאה מלחימה נטולת מוסר, מבינים היטב שני הצדדים כי אין ביכולתם לערוק ולכן הם נלחמים עד טיפת הדם האחרונה.

הזרקור המודיעיני הישראלי על רמת הגולן הסורית

ישנם שני תרחישים שעשויים להביא לסיום משטרו של אסד. הראשון היא התערבות ברורה של המערב בגיבוי מדינות הליגה הערבית. מנגד, כל עוד אסד מקבל חיזוק מוראלי, כספי וצבאי מסין, רוסיה, איראן, וחיזבאללה - ימיו עשויים להתארך. האירוע האפשרי השני הוא מבצע מיוחד שיבצעו נגדו המורדים בדומה לחיסולו של שר ההגנה הסורי דאוד רג'אחה, וסגנו לענייני מודיעין אסף שווכאת, גיסו של אסד, שבוצע על ידי אחד המאבטחים שהניח מטען חבלה רב עוצמה בעת ישיבה בין שרי הממשלה לראשי זרועות הביטחון.

גורם ביטחוני בכיר הסביר השבוע לוואלה! חדשות מדוע לא מצליחים המורדים להחדיר חוליית טרור לדמשק. "אתה יכול לחדור לתל אביב אבל נראה אותך חודר לבסיס מחנה מטכ"ל", אמר. צירי התנועה והמקומות בהם נע אסד מאובטחים ביותר, רק על ידי נאמניו. לכן ההערכה היא שחיסולו יכול לצאת אל הפועל רק באמצעות מבצע מורכב ובגידה של הקרובים אליו ביותר.

מעבר גבול קונטרה, מאי 2013. דרור עינב
גבול ישראל סוריה/דרור עינב

הזרקור המודיעיני של ישראל סוקר את דרום רמת הגולן הסורית כדי לאתר את ההתפרצות הבאה שתגיע אל גדר המערכת שנבנית בימים אלו לאורך הגבול. באזור זה פועלים ארגוני טרור שהבולט ביניהם הוא ג'אבת אל נוסרה. אסד אמר השבוע כי הוא מזהה את ההתפוררות באזור רמת הגולן והעריך בחצי קריצה לישראל, שלה מיוחסות התקיפות בסוריה בשבוע האחרון, שמשם תתפרץ אלימות נגד ישראל. כל רצועת הכפרים והעיירות באזור רמת הגולן מורכבת מסונים ודרוזים שמתפרנסים מחקלאות, כוורות, ומסחר. אנשים קשיי יום שיכולים לשמש קרקע פורייה לארגוני הטרור.

החשש במערכת הביטחון הוא שארגוני הטרור יחלו בתהליך התבססות ברמת הגולן כמו שמתרחש בסיני ויפעילו מוסדות 'דעווא' - 'קירוב לבבות', השקעה בחינוך ודת קיצונית, הסתה לאסלאם רדיקלי, סיוע ברווחה ומצוקות כלכליות, ולאחר מכן גיוס לפעולות טרור נגד ישראל שיכללו ירי תלול מסלול, מטעני חבלה, חדירות במתווה דרום לבנון שלפני הנסיגה בשנת 2000. בצה"ל זיהו את הפוטנציאל של האיום ומנסים להקדים אותו על ידי בניית גדר, איסוף מודיעין מגוון. לאורך הגדר, בתוך כך, פועלים לוחמי יחידות עלית וגדודים מובחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully