וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן המתיחות: המל"ט המתקדם טס לראשונה "על עיוור"

8.5.2013 / 13:12

צה"ל רשם בסוף השבוע הישג מבצעי, כשהמל"ט "איתן" המריא ונחת באופן אוטומטי וללא מגע יד אדם עקב תנאי מזג האוויר. גורם צבאי: "בשל פעילות מבצעית הכרחית הוחלט לאפשר זאת"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו במל"ט איתן בפעולה)

היסטוריה בחיל האוויר: המל"ט המתקדם מדגם "איתן" הביא לידי ביטוי בסוף השבוע את אחת מיכולותיו המתקדמות והייחודיות, כשהמריא "בעיניים עצומות" - ללא הכוונת מפעיל מהקרקע. הערפל הכבד ששרר בסוף השבוע האחרון בצפון ישראל חייב את חיל האוויר לבצע הערכת מצב מיוחדת, מחשש שבמהלך ההמראה והנחיתה של המל"ט "איתן" מתוצרת התעשייה האווירית ייגרם נזק בלתי הפיך לכלי הטיס. בתום הערכת המצב ובאישור מיוחד של מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הוחלט להפעיל לראשונה באופן מלא את הטכנולוגיה המתקדמת, פרי פיתוח של התעשייה האווירית המאפשרת למטוס הלא-מאויש להמריא ולנחות באופן אוטומטי.

מטוס האיתן,ספטמבר  2012. דובר צה"ל
המטוס התואם נמכר לצבאות שפועלים באפגניסטן. המל"ט "איתן"/דובר צה"ל

גורם צבאי בחיל האוויר שנחשף לפעילות המבצעית של ה"איתן", הסביר: "שלבי ההמראה והנחיתה של ה'איתן' הם קריטיים. על אחת כמה וכמה כשיש ערפל כבד וסמיך שלא רואים בו ממש כלום כמו בסוף השבוע האחרון. במצב כזה אם אין פעילות דחופה, מעדיפים המפעילים בטייסת לדחות את ההמראה למועד אחד, אך בשל פעילות מבצעית הכרחית ומתוך אמון מלא במערכת הטכנולוגית של ה'איתן', הוחלט לאפשר המראה ונחיתה". מתח רב הורגש בשלבי ההמראה והנחיתה, אך בתום הפעילות המבצעית הורעפו מחמאות על ההישג הטכנולוגי.

לדברי הגורם הצבאי, "מל"ט דומה מסוג 'הרון' נמכר לצבאות זרים שפועלים במסגרת נאט"ו באפגניסטן. מפעיליו טענו בשנים האחרונות כי אף פעילות לא יוצאת לפועל ללא המל"ט, ולמרות תנאי מזג האוויר הקשים, הם היו ממריאים ונוחתים באמצעות הטכנולוגיה שפותחה בתעשייה האווירית. בחיל האוויר הישראלי לא העזו לעשות זאת בגלל תנאי בטיחות גבוהים יותר. זה ממש לטוס עם עיניים עצומות. אני חושב שזה איתות לכל מי שמטיל ספק ביכולת של חיל האוויר לפעול בתנאי מזג אוויר מורכבים".

חיל האוויר הישראלי קלט את ה"איתן" בשנת 2010. לכלי הטיס מנוע טורבו סילוני בעל 1,200 כוחות סוס המאפשר לו לשהות בגובה של למעלה מ-40 אלף רגל ולטוס במזג אוויר קשה ולמעלה מ-30 שעות. הודות לכך, הוא מסוגל להגיע לטווח של 1,000 קילומטרים – טווח הכולל את שטחה של איראן. למל"ט, שמשקלו למעלה משני טונות, כושר נשיאה של לפחות 250 קילוגרמים. ביכולתו לשאת אמצעי צילום מתקדמים במשקל של מאות קילוגרמים המאפשרים לו צילום באיכות גבוהה ביותר.

ה"איתן" השתלב בשנים האחרונות בפעילות מבצעית מגוונת של צה"ל, באיסוף מידע במרחקים קצרים וארוכים, בתיעוד פעילות מבצעית לאורך חופי ישראל ובאזורים מאוימים. מטוס ה"הרון" התואם מתוצרת התעשייה האווירית נמצא כיום בשירות צבאות אוסטרליה, גרמניה, צרפת, טורקיה, וקנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully