וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דקויות המשטרה בפרשת רוזן: בדיקה או חקירה?

2.5.2013 / 12:50

המשטרה החלה לבחון עדויות נגד העיתונאי עמנואל רוזן, אך הדגישה שלא מדובר ב"חקירה". ניצב בדימוס שמעון מזרחי טוען שמדובר ב"סיפורי סבתא" והחוק אינו מתיר לה "לבדוק"

בדיקה או חקירה? אנשי אגף החקירות במשטרה החלו ביום שני האחרון לצלול לתוך העדויות השונות שפורסמו בתקשורת אודות התנהלותו של העיתונאי עמנואל רוזן. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, בעצה אחת עם ראש אגף החקירות, ניצב יואב סגלוביץ', הורה לפתוח בבדיקה של הפרשה. במשטרה שבו והדגישו כי לא מדובר בחקירה פלילית וכי רוזן אינו בגדר חשוד.

אך מהו בעצם ההבדל? ומתי המשטרה מחויבת לפתוח בחקירה? "סיפורי סבתא", קובע ניצב בדימוס משה מזרחי, מי שהיה ראש אגף החקירות במשטרה ומשמש היום חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה. "יכולים לצעוק עד מחר 'בדיקה בדיקה'. המשטרה היא לא מבקר המדינה, ולא נציב תלונות הציבור. החוק אינו מתיר לה לבדוק. ברגע שחוקרי המשטרה נחשפים לחומר המעלה חשד לפלילים – מכאן והלאה מדובר בחקירה".

עמנואל רוזן. נמרוד סונדרס
אינו בגדר חשוד. רוזן/נמרוד סונדרס

מזרחי אינו מתרשם מהאבחנה. "בעיני זה סמנטיקה. הרי יש אדם בתוך המערכת שהוטלה עליו המשימה. הוא מתקשר לעד מסוים – הוא צריך לתעד את השיחה. הוא עשה פעולה – הוא צריך לכתוב על כך דוח. אלה מסמכים שמהווים ניירת של חקירה. בכל מקרה צריך לבצע איסוף ראשוני של הראיות, כד שניתן יהיה להפעיל כלים חקירתיים נוספים, כגון האזנות סתר או חיפוש. בסופו של התהליך תהיה המלצה - יש מספיק ראיות – או לא".

אז מדוע המשטרה מכנה זאת "בדיקה"?

"זה נאמר בצורה ציבורית. עושים את זה בשביל החשוד, כדי לא להביך. אבל בפועל, מדובר בחקירה לכל דבר".

"כמה מהפרשות הגדולות ביותר החלו בחשיפה תקשורתית"

משה מזרחי הצטרף למשטרה ב-1976 כתובע משטרתי, והתקדם במעלה סולם הדרגות. ב-1997 מונה לראש יחבא"ל (היחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית) ופיקד בין היתר על חקירת פרשת האי היווני, פרשת נמרודי וגם החל את החקירה נגד מי שהיום מכהן לצדו בכנסת, אביגדור ליברמן. בשנת 2004 הודח מתפקידו על רקע טענות לשימוש פסול בהאזנות סתר. ב-2006 פרש מהמשטרה, אך הוא ממשיך עד היום לעקוב אחרי הפרשות השונות בתקשורת. "גם בנוגע לתוכן המכתב המכפיש נגד גדעון סער, המשטרה מבצעת 'בדיקה'. שם אני חושב שהתקשורת אילצה את המערכת לבצע את הבדיקה. אני מניח שהמשטרה לא הייתה קופצת בעצמה לפתוח בחקירה".

על פי מזרחי, גם במקרה של גדעון סער, המשטרה מחויבת לחקור. "ברור שהמכתב זויף. אם מישהו היה רוצה לכתוב מכתב אנונימי הוא לא היה חותם בראשי תיבות. צריך לחקור גם את התוכן". גם במקרה של רוזן, אין לדברי מזרחי למשטרה למה לחכות. "לא צריך שיהיו מתלוננות. מספיק שהדבר נודע למשטרה. אחרת מה זה מודיעין? מה זאת חשיפה? בעבירות סמים, למשל, יש מתלונן? מגיע מידע למשטרה, ועל סמך זה היא מתחילה לחקור. רוב החקירות הציבוריות שניהלתי התחילו במודיעין. תיק ליברמן החל ממידע שהגיע אלינו אודות חשבון בנק בקפריסין. בדקנו את המידע – משמע התחלנו בחקירה".

גם אם המידע מגיע לידיעת המשטרה דרך התקשורת?

"בוודאי! כשהייתי ראש יחבא"ל אספנו פרסומים בתקשורת שהתחברו לחומרים אחרים. כמה מהפרשות הגדולות ביותר החלו בחשיפה תקשורתית. בפרשת קצב, אמנון אברמוביץ' היה זה שחשף את העובדה שהוא נפגש עם מני מזוז והתלונן על סחיטה. פרשת דרעי החלה בסדרת כתבות בידיעות אחרונות. אני, בכל שנותיי במשטרה, אף פעם לא בדקתי. תמיד חקרתי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully