וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הפכה ישראל הקטנה למעצמת צוללות עולמית

30.4.2013 / 12:56

צוללת אח"י רהב שנמסרה לחיל הים, ואשר לפי פרסומים זרים יכולה לשאת ראשי נפץ גרעיניים, היא החמישית בידי צה"ל. השישית בהכנות. באזור מבינים: ישראל בעליונות ימית ניכרת

עם הטחת בקבוק השמפניה על דופן הצוללת אח"י "רהב" הפכה מדינת ישראל למעצמה עולמית בתחום הצוללות. אין עוד מדינה בעולם שמונה 8 מיליון תושבים ואשר ברשותה שש צוללות. כבר עכשיו יש בידי ישראל שלוש צוללות. הרביעית, אח"י "תנין" תגיע השנה, החמישית, אח"י "רהב", שהושקה אתמול (שני) בטקס חגיגי בגרמניה תפליג לישראל בשנה הבאה - והשישית תעגון בחופי ישראל בשנת 2017.

נושא רכישת הצוללות קודם בין ראש הממשלה בנימין לנתניהו לראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר עוזי ארד, שדחף לחיזוק היכולת האסטרטגית של מדינת ישראל בתחום זה. הנכונות הגרמנית לממן שליש מעלות הצוללות מסוג "דולפין" שכל אחת נאמדת בכ-340 מיליון דולר - רק האיצה את התהליך. גם שר הביטחון לשעבר אהוד ברק נרתם לרעיון לאחר שטען כי זו הדרך הנכונה להעצים את כוחו של חיל הים בעידן שבו האיומים הרחוקים על מדינת ישראל גוברים, וכשהעתיד הכלכלי של המדינה מתפתח בים.

בכך אימצו למעשה שלושת האישים את התפישה האסטרטגית שהגה כבר בשנות ה-60 רוברט מק'נמארה - שר ההגנה של ארה"ב דאז. עד אותן שנים נשענה היכולת האסטרטגית של ארה"ב בעיקר על חיל האוויר, אך בעצת מק'נמארה הוחלט אז להסיט משאבים ולהשקיע גם בצוללות כדי להגדיל את ההרתעה של ארה"ב על פני אויביה. בשנים האחרונות, כאמור, הבינה ישראל שעליה להצטייד אף היא בצי צוללות חדש שיתאים למבנה האיומים הניצב מולה.

השקת הצוללת החמישית של ישראל בגרמניה. מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל.) אודי שני, סמנכ"ל וראש מנהל הרכש במשרד הביטחון שמואל צוקר, ורמצ"ד חיל הים תא"ל משה (צ'יקו) זנה. אפריל 2013. משרד הביטחון
מעמד השקת הצוללת אח"י רהב. גרמניה, היום/משרד הביטחון

פעילותה החשאית של הצוללת הופכת אותה באופן אוטומטי לכלי אסטרטגי המשפר את היכולות של ישראל במאזן ההרתעה במיוחד אל מול אויב רחוק כמו איראן. הצוללת מסוגלת לפעול בטווחים רחוקים מאוד מגבולות המדינה, לפעול מתחת לפני המים במשך שבועות, לאסוף מודיעין, להעביר כוחות ממקום למקום ואף לבצע פעולות לוחמה אלקטרונית בלי להתגלות. על פי פרסומים זרים, מבסס מערך הצוללות של צה"ל את יכולת ה"מכה השנייה" - המאפשרת לישראל לבצע מתקפת נגד לתקיפה אטומית באמצעות טילים בעלי ראש נפץ גרעיני, מטווח קרוב יותר.

בחיל הים מודים כי צוללות הדולפין אינן סתם כלי שיט של צה"ל - אלא כלי נשק עוצמתיים שבידי מדינת ישראל. ככאלה, מאשר ראש הממשלה בעצמו את פעילותם באופן אישי והוא מקבל דיווח על כל התפתחות בפעילות המבצעית שלהם. מדינות האויב מבינות היטב את משמעות הימצאות הצוללות הללו אי שם, בלב הים. הדבר גם עשוי לגרום להן לחשוב אם להפר את האיזון.

מצרים, מדינה עמה יש לנו אמנם הסכם שלום – מבינה אף היא כי ישראל מותירה אותה הרחק מאחור בתחום הצוללות – והיא החלה לאחרונה להתעניין ברכישת צוללות דולפין, הנחשבות מהמתקדמות בעולם. בשלב זה עסוק נשיא מצרים מוחמד מורסי בהחייאה של הכלכלה המצרית ולא נראה כי בשנים הבאות יצליח להדביק את ההישג הצבאי הישראלי במזרח התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully