וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מתקשה למצוא תקציב לעסקת מטוסי ה-V-22

23.4.2013 / 16:17

ראש אגף תכנון, אלוף שפר, הסביר שבמסגרת הקיצוצים בתקציב הביטחון יש צורך בשינוי סדרי עדיפויות בכדי לרכוש את המטוס-מסוק המתקדם מארה”ב. ”אנחנו מנסים לחפש פתרונות”

ראש אגף התכנון בצה"ל אלוף נמרוד שפר התייחס בצהריים (שלישי) לכוונה לקצץ בתקציב הביטחון והבהיר כי לצבא אין אפשרות לממש כעת את עסקת רכישת מטוסי ה-V22 מארה"ב. בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי אמר על רקע העסקה הנרקמת עם האמריקאים, כי "יש חשיבות מאוד גדולה למימוש היכולות האלה בראיית מדינת ישראל. אנחנו מנסים לחפש פתרונות מתוך תקציב הסיוע ליכולות האלה. יכול להיות שתהיה תוספת בסיוע האמריקאי. עכשיו מדברים על הארכתו בשנים נוספות. זה יהיה צעד מאוד חשוב למדינת ישראל. זה היה על השולחן בביקור של הנשיא (ברק אובמה- א.ב) ושר ההגנה (צ'אק הייגל- א.ב). אם נצליח להכניס את זה בסדר העדיפויות הקיים נעשה את זה ואם לא - נחפש פתרונות אחרים".

על רקע הביקורת על צה"ל ומערכת הביטחון באשר לקושי לקצץ בתקציבים אמר: "צה"ל נכון לשינויים מהותיים של הקטנת סדר כוחות במקומות שזה לא פוגע ביכולות של הצבא". הוא הדגיש כי הם קשובים לקולות בעם: "אנחנו לא 'אאוט סיידרים'. אומרים על צה"ל לפעמים שהוא 'צבא זר' אבל מאוד ידידותי".

נמרוד שפר. אתר חיל האוויר, ספק 500
"צה"ל נכון לשינויים מהותיים של הקטנת סדר כוחות במקומות שזה לא פוגע ביכולות של הצבא". אלוף שפר/ספק 500, אתר חיל האוויר

בדברים שנשא אתמול בבסיס הקריה בתל אביב, אמר שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, כי בין הצדדים הוסכם כי "ארצות הברית תעניק לישראל שורת אמצעים צבאיים, לרבות טילים, מערכות מכ"ם מתקדמות, מטוסי תדלוק ואת מטוסי ה-V22, שלא סיפקנו לאף מדינה אחרת". לדברי הייגל, הדבר מבטיח את עליונותה האווירית של ישראל ויאפשר לחיל האוויר הישראלי אפשרויות תקיפה ארוכות טווח.

העסקה לא צפויה להתבצע כולה בקנייה ישירה אלא חלקה בשיטת חכירה (ליסינג) מורכבת וחלקה בתשלומים שנתיים. שכן, התקציב שהוקצה לסיוע חוץ מוגבל וכמעט כולו מוצה בשל עסקת הענק לרכישת מטוס האף-35 (ה"חמקן"), ולכן לא צפוי שמחר בבוקר המטוס-מסוק ינחת בישראל. במסגרת הדיאלוג בין הצדדים הדגיש שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, בפני האמריקאים, עוד בתקופה ששר ההגנה היה חברו הקרוב לאון פנטה, שארה"ב מתבקשת לסייע בהגדלת תקציב הביטחון שייתכן ויקוצץ.

מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל ושר הביטחון בוגי יעלון, אפריל 2014. דרור עינב
"ארצות הברית תעניק לישראל שורת אמצעים צבאיים... שלא סיפקנו לאף מדינה אחרת". שר הביטחון יעלון עם שר הגנה הייגל/דרור עינב

עדיין לא ברור האם ארה"ב הסכימה להגדיל את תקציב סיוע הביטחון לישראל, מאחר שמדובר ברכישה של כלי התקפה. עד כה היה נוח לממשל האמריקאי לאשר תקציב מיוחד להגדלת פרויקט כיפת ברזל ומערכת חץ 3, משום שהיה מדובר בכלים הגנתיים. עם זאת, פקיד ישראלי בכיר הדגיש לפני יומיים כי באישור העסקה, אותתו האמריקאים קבל עם ועדה שאין כמעט מחסומים בפני הממשל הישראלי במכירת נשק. האמריקאים התנגדו במשך שנים למכור מטוסי תדלוק לישראל משום שמדובר במהלך התקפי שיסייע לה לתקוף באיראן. על רקע חידוש ההתבטאויות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון הנכנס משה יעלון והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, בדבר תקיפה אפשרית באיראן, ואולי ללא סיוע אמריקאי, עשויה עסקה שכזו לקבל משמעויות חדשות.

בשנת 2018 אמורה חברת סיקורסקי, יצרנית ה"יסעור" לחשוף את המסוק הבא שלה, וחיל האוויר כוסס ציפורניים בנושא שכן קיים חשש טבעי מהארכת חיי מסוק היסעור לשנים נוספות. לכן, מסוק ה- V-22 הוא מענה משובח לצרכים של חיל האוויר, שיידרש לא רק להעביר כוחות מיוחדים למדינות מרוחקות אלא גם להגן על שדות הנפט והגז בלב ים. בשלב זה יידרש לעקוב אחר לוחות הזמנים של ביצוע העסקה כדי להבין עד כמה היא אפקטיבית עבור צה"ל במימוש תכניות ההתעצמות שהמזרח התיכון מבעבע ומשתנה מדי יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully