וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטאטא את הים: איך ניצח צה"ל בקרב טילי הים הראשון

40 שנה עברו מאז מלחמת יום כיפור, וקרב לטקיה בו הכריע חיל הים את הסורים למרות עמדת הנחיתות מולם, ממשיך לזכות בהערכה רבה. שני קצינים, מאז ומהיום, בראיון מיוחד

"רק בדרך חזרה, כשהתיישבתי לכתוב למפקדה את מברק הדיווח על פרטי הקרב, הבנתי שאנחנו אחרי אירוע היסטורי, לקח לזה זמן לשקוע" – כך מתאר אלוף משנה במילואים א' את הרגעים שאחרי קרב לטקיה, קרב טילי ים-ים הראשון בעולם שנערך במלחמת יום הכיפורים. 40 עברו מאז ואל"מ במיל' אודי אראל, שהיה קצין אג"ם של מפקד שייטת הסטי"לים בקרב, זוכר את מהלכי הלחימה בו כאילו התרחש אתמול. "היינו שם חמש ספינות, וכולנו חזרנו ללא שריטה. זה ניצחון חד צדדי לחלוטין", הוא אומר בשיחה עם וואלה! חדשות.

קציני חיל הים בכנס לציון 40 שנה למלחמת יום כיפור. דובר צה"ל
"היינו שם חמש ספינות, וכולנו חזרנו ללא שריטה"/דובר צה"ל

קרב לטקיה נערך בין חיל הים הישראלי לזה הסורי מול חופי סוריה, בלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר, 1973, כשעתיים לאחר פרוץ המלחמה. הכוח, שמנה את הספינות אח"י מזנק, אח"י חנית, אח"י געש, אח"י מבטח ואח"י רשף, הצליח בסופו של קרב להביא לטביעתן של חמש ספינות סוריות למרות מה שהוגדר על ידי אל"מ א' כנחיתות בטווחי הטילים של ישראל מול סוריה.

הוא מספר כי ההסתערות על הספינות הסוריות הייתה אמורה להיעשות בחסות מטוסים של חיל האוויר, אך אלו היו עסוקים מאוד בכל החזיתות והתכנית השתנתה ברגע האחרון. "החלטנו להמשיך הלאה, והכלי הראשון שנתקלנו בו היה דווקא ספינה סורית מאוד נחותה שהייתה במרחק רב מהחוף. היא הוטבעה על ידי הכוח שלנו, לא בטילים כי היה חבל לבזבז אותם על כזה כלי קטן", הוא נזכר. "בשלב הזה היינו כבר פחות או יותר מול לטקיה והכלי הבא שנתקלנו בו היה ספינה נחותה גם היא מבחינתנו – הקשת. היא כבר הייתה גדולה מספיק וזכתה למנה של שניים-שלושה טילים כדי לחסל אותה. תוך כדי השלב הזה קיבלנו מטח של טילים מהסטי"לים הסורים. זה היה רגע האמת שלנו: לראות אם תורת ההתחמקות עובדת. העובדה שאנחנו מדברים היום – זו ההוכחה שכן", אומר אל"מ א' בחיוך.

משאיות של הצבא המצרי חוצות את תעלת סואץ. AP
טנקים חוצים את תעלת סואץ במלחמה/AP

לאחר מכן ירו סטי"לים סורים כמה טילים לעבר ספינות חיל הים, כשכולם הוטעו או לא נורו לכיוון הנכון. "כשסגרנו טווח, שתי ספינות הורדו על ידי הטילים שלנו וספינה אחת הספיקה לברוח לכיוון החוף והעלתה את עצמה עליו. מפקד השייטת לא ויתר והתקרבנו לטווח שיכולנו לראות אותה בעין ולירות עליה בתותחים עד שהיא בערה לחלוטין, מחרטום עד ירכתיים. היה ברור שכלי מלחמתי מזה כבר לא ייצא", מספר אל"מ א'.

בתום הקרב, לאחר שהספינות שבו למים הטריטוריאליים של ישראל, הן עשו דרכן לבסיס חיפה. "אני זוכר שנכנסנו לבסיס וכבר היה אור, וראינו חיילים רבים שיצאו החוצה למרפסות בבסיס", אל"מ א' נזכר. "יש מסורת בין הציים, שאני לא זוכר איך היא נולדה, שאחרי ניצחון בקרב מניפים מטאטא על התורן, כאילו להגיד 'טאטאנו את הים', אך מפקד השייטת אמר שהוא לא מסכים לזה, כדי שנשמור על פרופורציה". לאחר מכן התכנסה צמרת חיל הים לתחקיר ורק אז הובן, לדבריו, גודל ההצלחה. "סיכמנו שעשינו היסטוריה".

עבור בחור בן 25 שהיה צריך לפקד על צוות בן 45 איש לפחות מדובר במקצוענות ואחריות עצומה, אך א' מקפיד להצטנע ומדגיש כי הקרב הוכרע הודות להתכוננות רבה ומוקדמת של החיל לתרחיש מסוג זה בדיוק. הוא נוהג להרצות בקורסים מתקדמים של קציני חיל הים ומציין את קרב לטקיה, שהעניק לדבריו לחיל יוקרה רבה. בנוסף, הוא מציין, בהרצאות לציים זרים זוכה חיל הים להתפעלות רבה בשל סיפור הקרב. "אני חושב שעד היום אין קרב כזה בהיקף ובחד צדדיות שלו", הוא מסכם, "בוודאי שאני גאה".

"יום הכיפורים - גאוות יחידה"

מי שעוד מתרגש מתוצאות קרב לטקיה, למרות ששירותו הצבאי החל הרבה אחריו, הוא מפקד אניית חנית כיום. לדבריו, כחלק מקורס חובלים של חיל הים, לומדים החיילים ועושים תחקירי עומק על הקרבות בו, על הטכנולוגיה החדישה בה השתמשו בו ועל האנשים שעסקו במלאכה. "מחנכים אותנו, עוד בתחילת דרכנו, לגאוות יחידה בכל הקשור ליום הכיפורים", הוא מספר. "זו הייתה באמת הצלחה שנתנה שקט נפשי למטה הכללי. מה שעשה חיל האוויר בששת הימים – חיל הים עשה כאן".

קציני חיל הים בכנס לציון 40 שנה למלחמת יום כיפור. דובר צה"ל
"מה שחיל האוויר עשה במלחמת ששת הימים - חיל הים עשה במלחמת יום כיפור". כינוס בבסיס חיל הים בחיפה/דובר צה"ל

מפקד האנייה מספר כי בחיל הים נותנים מקום רב למורשת הקרב וספינות חדשות שמגיעות לחיל זוכות להיקרא על שם ספינות ישנות שנכרתו מהחיל. "אצלנו שם הספינה הוא הנשמה שלה, זה סוג של מסורת", הוא אומר, מה שמסביר את ההמשכיות של ה"חנית", שלא עומדת כיום על אותו ייצור של לפני 40 שנה. עבורו, החלק החשוב ביותר מקרב לטקיה הוא הסגר הימי. "אנשים לא מבינים כשהם שומעים את המילה 'סגר'. פשוט סגרנו לסורים את הים. זה עשה להם נזק עצום. כל הנמלים נסגרו ברמה שאף אספקה – לא דלק, לא גזים למיניהם - לא נכנסו ולא יצאו במשך שלושה שבועות".

בנוסף, הוא מציין שלושה אלמנטים שננקטו במלחמת יום כיפור והשתרשו לתוך החיל: מקצועיות, מוכנות מבצעית והכנה מנטלית. האחרון, לדברי מפקד האנייה, הוא החשוב ביותר. "אני מקפיד לדבר הרבה עם החיילים על כל ההשלכות של אירוע שיוצאים אליו. אני מבקש מהם להריץ את הסרטים האלה בראש מתוך דאגה ואחריות. ברגע שאתה נכנס לסוג של חוסר אחיזה במציאות, אתה בהלם ולא מתפקד והמציאות מכתיבה לך מה יהיה. הכנה מנטלית מוכיחה את עצמה ואנשים לא מחכים שיגידו להם מה לעשות", הוא מסביר.

כחלק מאירועי 40 שנה לציון מלחמת יום כיפור עורך חיל הים כנסים ויום עיון בבסיס חיל הים בחיפה. "עברנו על האירועים המרכזיים בקרב לטקיה וכל מפקד וקצין שנכח בו סיפר מה זו המלחמה בשבילו", אמר מפקד האנייה כיום, אך הרגיש צורך להדגיש: "יש תמיד נטייה לבני אדם להתרפק על הנוסטגליה, להגיד – 'פעם היו בצה"ל אנשים מברזל, היום כולם חלביים'. זה ממש לא ככה. הלוחמים של היום לא נופלים מהלוחמים של אז. גם הם רצים ונלחמים וכשיהיו במצבי קיצון הם יידעו לתפקד כמו מלכים".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully