וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנח"ל נערכים לקו בגבול הצפון: "לא נפקיר פצועים סורים"

31.3.2013 / 7:59

מפקד החטיבה, אל"מ יהודה פוקס, מספר על האימון הייחודי שערכו חייליו לקראת התעסוקה המבצעית בגבול הסורי. לדבריו, לוחמיו לא יפקירו פצועים סורים, גם אם מדובר במורדים

מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה יהודה פוקס, סיכם ביום חמישי ביישוב קצרין סדרת תרגילים שמבצעים חיילי החטיבה לפני עלייה לתעסוקה מבצעית בגבולות סוריה ולבנון. בנאומו בפני אלפי הלוחמים הירוקים, "עקץ" אל"מ פוקס את אלה שבחרו שלא להתגייס לצה"ל. "השבוע, לפני למעלה מ-3,000 שנה, יצאו היהודים ממצרים, השתחררו מהעבדות הארוכה והפכו לעם. לפני 65 שנים הוכרז בתל אביב דבר הקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל. הערב, אנו לוחמי ומפקדי החטיבה, מהדקים חוליה נוספת בשרשרת הדורות, דור נוסף של לוחמים אשר כותב במעשיו את דברי הימים של המדינה והעם היהודי ומגן עליה. דור של לוחמים ומפקדים, אשר נותן מעצמו יותר מאחרים למען אחרים, ושלא על מנת לקבל דבר - מתנדבים! זוהי זכות גדולה עבורי להימנות על קבוצה זו".

תרגיל חטיבתי של חטיבת הנחל. דובר צה"ל
לוחמי הנח"ל בסדרת התרגילים/דובר צה"ל

חטיבת הנח"ל בפיקודו של אל"מ פוקס תסיים בימים הקרובים את סדרת התרגילים הגדודיים, המדמים מלחמה בלבנון נגד חיזבאללה, ושנועדו להגן על הגבולות עם סוריה ולבנון. בראיון לוואלה! חדשות מספר מפקד החטיבה הירוקה על רמת המוכנות של החיילים לקראת הידרדרות אפשרית של המצב בגבול הצפוני. אל"מ פוקס, שעד לפני כשנה וחצי פיקד על בית הספר לקצינים בבה"ד 1, מתגאה בעובדה שבניגוד לשנים עברו, קיבלה החטיבה בפיקודו אישור להתאמן באזורים שבהם לא התאמן צה"ל במשך כמעט שני עשורים. "התחלנו באזור בסיס האימונים החטיבתי בתל ערד, עברנו למצדה, נחל צאלים, הר עמשא, ויער סנסנה. נלחמנו ביערות כמו בדרום לבנון. צירים שלמים נסגרו באישור קצין בדרגת אלוף לאימון. איך אמר לי אחד ממפקדי הגדודים, 'הייתי צריך לפתוח מפה כדי לדעת איפה אני'".

תרגיל חטיבתי של חטיבת הנחל. דובר צה"ל
תרגיל חטיבתי של חטיבת הנחל/דובר צה"ל

אל"מ פוקס ערך את השינויים במתכונת האימונים כדי להתאמן בשטח שהקצינים לא בהכרח מכירים. רק בתום "שבוע המלחמה", עלתה החטיבה לתרגילים ברמת הגולן. "יצרתי תרגילים חדשים שאף אחד לא עשה אותם עד היום. כיום מגיע מפקד גדוד לשטח והוא מכיר אותו, אז יותר נוח לו. המטרה של האימונים בחטיבת הנח"ל היא שתהיה לו 'מלחמה בקרקע'. שהוא יהיה עסוק בשאלה 'היכן אני נמצא'. אתגר המלחמה כולל בתוכו את הכרת השטח. ברמת הגולן, שבה המג"ד התאמן פעמים רבות בעבר, אין לו באמת 'מלחמה בקרקע'".

הזירה הלבנונית, אליה התאמנה חטיבת הנח"ל, כוללת לחימה בסבך ובשטח בנוי. החטיבה ערוכה לכך?

"עברנו בשטחים פתוחים ושטחים בנויים וסבוכים במרכז לאימונים אורבניים. הכשרנו את המתקן ללחימה בשטח בנוי בזעורה שברמת הגולן, שלא הותר לאימון מאז האירוע בו נהרג לוחם של חטיבת גולני. אנחנו עדיין לא מומחים אבל נמצאים ברמת שליטה ובקיאות גבוהה. נמשיך לבצע אימונים תוך כדי התעסוקה בצפון שתימשך מספר חודשים. רמת המוכנות שלנו גבוהה מאוד. אנחנו ערוכים לאתגרים בגבול הצפון שכולל את גבול סוריה, החרמון וגבול לבנון".

חטיבת הנח"ל שיתפה באימונים שלוש חטיבות שריון סדירות (חטיבות 7,401 ו-188), טייסת מטוסי קרב, טייסת מסוקי קרב וטייסת מסוקי סער לפינוי פצועים והעברת לוחמים בין זירות הלחימה השונות. בצל האפשרות של קיצוץ בתקציב הביטחון, הסביר אל"מ פוקס כי האימון של חטיבת הנח"ל חסך לא מעט כסף לצה"ל.

תרגיל חטיבתי של חטיבת הנחל. דובר צה"ל
הלוחמים עברו אימונים בשטח פתוח ובשטח בנוי/דובר צה"ל

"אימון חטיבתי הוא לא זול בכלל. אנחנו צריכים לנצל כל משאב שיש בתבונה ולא לבזבז אותו. אם המדינה לא השקיעה מספיק בתשתיות או בחינוך והשקיעה בביטחון אנחנו נעשה הכל כדי לא להוציא אותו ככה סתם. כל שקל שיש לי ישפר את מוכנות החיילים ולא ייזרק. אנחנו מודדים זמן נסיעה של טנק ונגמ"ש. אם בעבר היינו מעבירים את כלי הרכב המשוריינים ממקום למקום, כי מותר לי, היום אנחנו עושים חשבון לכל פעולה. הקמתי מחנה של 30 כלים ולא ניידתי אותם, אנחנו נקפיד על כל שקל. זו לא קמצנות אלא התנהלות נכונה שתבוא גם על חשבון נוחות".

בצה"ל מדברים רבות על לוחמה מבוססת מודיעין (לוחמ"מ), כיצד היחידות באגף המודיעין מעבירות מידע איכותי תוך כדי תמרון? ניתן לתרגל זאת באימונים?

"מהרגע שמג"ד מקבל פקודת יציאה לקרב, זה משולב במודיעין שמתעדכן ככל שחולף הזמן. הוא חייב להתייחס לזה, זהו חלק אינטגרלי בתרגיל. כל יעד וכל תנועה מלווה בלוחמ"מ. התנועה תשתנה בהתאם למודיעין שישנה את היעדים תוך כדי התמרון. אנחנו משלבים בכל תרגיל גם אירוע רב נפגעים, שישבש למג"ד את התכנון המקורי. הוא יידרש להפעיל מסוקי סער כדי לפנות את הפצועים. על הנייר זה פשוט, אך בקרב, תחת האילוצים - זה מורכב מאוד. קיבלנו הדגמה מעולה כשנדרשנו לטפל בפצועים הסורים שהגיעו לגבול ישראל. הקפיצו את הכוחות שלי והם נדרשו לבצע גם החייאה בחלק מהפצועים".

הלוחמים שלך יפטרלו בעתיד הקרוב בגבול הצפון. מה הפקודה שתינתן להם ברגע שהם יראו פצועים בצד הסורי?

"הלוחמים שלי יודעים שגם אם הם יהיו בטיול בהודו והם יראו פצועים הם ירוצו להגיש לו עזרה. גם אם מדובר במורדים. זה לא משנה. זה בגנים של החטיבה ושל כל לוחם בצה"ל. כמו שנכתב 'לא תעמוד על דם רעך'. אני מצפה מכל כוח של צה"ל שיראה פצוע - שלא יתעלם ממנו. העם היהודי עבר מספיק חוויות קשות כדי להפיק את הלקחים הבסיסיים מההיסטוריה".

מפקדי חטיבות סדירות נזהרים מאוד מלהעלות את סרגל המאמצים של הלוחמים עקב חשש מנשירה ומפציעה בתרגיל. באיזה יעד עמדה החטיבה?

"אני מייחס חשיבות רבה לכושר קרבי, בטח בהקשר של לחימה בלבנון. הלוחמים נדרשו לצעוד מרחקים ארוכים, גם בלילה תחת ערפל, עם משקלים כבדים על הגוף שהגיעו עד 40% ממשקל גופם, בעליות ובירידות. כל תרגיל גדודי הסתכם בהליכה של 80 קילומטרים. הציוד במסעות היה כבד. הנשירה עמדה על ארבעה לוחמים, זה מדהים לחיוב. ירשתי את התופעה הזו מקודמי בתפקיד, אל"מ אמיר אבולעפיה, שעשה מלחמה מטורפת בנושא. כל חייל שנוקע רגל לא עולה על אמבולנס ולא חוזר אחורה. פותחים לו אלונקה והוא מצטרף אל הכוח עד הסוף. אם כבר פצוע אז פצוע עד הסוף, אין לנו פשרות. במלחמה הבאה, אם תפרוץ, תראה את חטיבת הנח"ל מסתערת כמו כולם ראשונה. לא סתם בחרו בנו להגיע לגבול עזה במבצע 'עמוד ענן'".

תרגיל חטיבתי של חטיבת הנחל. דובר צה"ל
הלחמים נשאו ציוד שהגיע עד 40% ממשקל גופם/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully