וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נתמודד עם נפילת 1,200 טילים על ישראל ביום?

29.3.2013 / 13:10

באגף הלוגיסטיקה בצה"ל נערכים לכל תרחיש קיצון אפשרי, לרבות הסלמה בגבול לבנון שתביא למערכה מול חיזבאללה. "אין לך מושג כמה אנחנו חזקים", מתגאה קצין לוגיסטיקה ראשי

"האדמה תרעד, חיזבאללה יפיל כאן טילים ופרישה לא נכונה שלכם בשטח תביא להרוגים ופצועים. אם לא תפעילו את הראש - אתם תחטפו. תחשבו איך אתם נערכים טוב יותר בשטח", במילים האלה השתמש אלוף קובי ברק, ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) בצה"ל, בפני צוערים בצאלים. "תרדו לפרטים הקטנים", ביקש מהם, "זה מתחיל ברשימות של החיילים שעברו את הגבול בדרך לקרב, לאן פונה הפצוע והאם התחמושת הגיעה ליעדה. גם אם קשה ויורים עליכם, אתם תהיו אלו שמשפיעים על המלחמה הבאה - שלא יהיה לכם ספק. אף אחד לא אומר שזה יהיה קל אבל אם תדעו מה המשימה ואיך נערכים - הביטחון יעלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נערכים לתרחיש האימה, ויודעים שלהם חלק עיקרי בו. צוערים בצאלים, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצוערים, מאובקים ומיומנים בהדיפת הארבה שפשט על האזור, הצטופפו בשבוע שעבר סביב האלוף וגמעו כל מילה בשקיקה. ברק, שריונר בכל רמ"ח איבריו, היה ענייני וקולע. עוצמתו של כל צבא מבוסס על כושר אספקת התחמושת והציוד בזמן מלחמה; קצב ניצול האמצעים שעומדים לרשותו, אחזקת כלי הרכב, הרק"ם (רכב קרבי משוריין) וכלי הנשק, פעילות צוותי החילוץ והתיקון, התמיכה הלוגיסטית, השלישות ואיך לא - הרפואה.

קציני המחר חייבים להתחבר למציאות. המלחמה האמיתית של צה"ל תתחיל כבר בעורף, ובמערכת הביטחון מדברים על 1,200 רקטות שיפלו בעורף המדינה מדי יום, במידה שתפרוץ מלחמה מול חיזבאללה. כרגע, נראית הגזרה הלבנונית הנפיצה ביותר וככזו היא מחייבת את צה"ל להיערך לאפשרות שחיזבאללה ינסה לצמצם את יכולות הצבא כבר ביום הראשון, על ידי מטחים כבדים של רקטות וטילים מדויקים למרכזי הכובד של הצבא שנמצאים בעיקר באזורי הכינוס, הימח"ים ובסיסי האספקה. בשל כך החליט אלוף ברק שלראשונה זה שני עשורים יקיימו צוערי בה"ד 1 של אט"ל תרגיל רב-חילי בשיתוף כלל מפקדי החילות ובכירי האגף, כדי להיכנס לעניינים. בעבר, כל חיל היה מתרגל את עצמו בנפרד ואת המפגש הראשון עם שאר החילות הוא מקיים עם העלייה הראשונה לגדוד בו שובץ. ראש אט"ל משוכנע כי התרגיל יצמצם את פערי השפות בין הכוחות ולדמות את המציאות כפי שתראה במלחמה.

"אין לך מושג כמה אנחנו חזקים"

קצין לוגיסטיקה ראשי, תא"ל מופיד גאנם, הוא רץ מרתון ידוע ואחד הקצינים המנוסים ביותר באגף. הוא נע מגבעה לגבעה ומשוחח עם קצינים, מתדרך את הצוערים ומעיר הערות כאילו היה זה יומו הראשון בתפקיד. "אנחנו רואים מולנו את התמרון היבשתי", מסביר גאנם, שהיה לבן העדה הדרוזית הראשון שמונה למפקד חיל. "המאמץ היבשתי שהצוערים מתרגלים כולל את הקושי ההנדסי, המודיעיני, מאמץ האש, הרפואה, הרבנות הצבאית - לרבות איתור הנעדרים ופינוי הגופות". "בסופו של דבר", הוא אומר, "הכל נשען על היכולות של אט"ל. כל מי שנמצא כאן מבין את זה היטב".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רץ מגבעה לגבעה כמו אחרון החיילים. תא"ל מופיד גאנם עם דור העתיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

השטחים הפתוחים בחולות צאלים התמלאו במשאיות, אוהלים, טנקים, נגמ"שים, ג'יפים, מכליות דלק ומים. סביבם התרוצצו מפקדים וצוערים וחילקו משימות. ראש ענף אימוני חימוש, סא"ל יאיר כהן, הסביר לקצינים הבכירים מה הם רואים על הגבעות. "אחרי שהקראנו לצוערים את נהלי הקרב עברנו למצב מלחמה. דיברנו על מקרים ותגובות ולאחר מכן התבצעה חלוקה של מפקדי צוותים לכל צוער. זו החניכה, חד וחלק, יחד הם יעברו את המשימות".

תא"ל מופיד גאנם מתבונן על נגמ"ש הרפואה ומעיר הערה לעמית משה, צוערת מרמת גן שאחראית על צוותי הרפואה. "תביטי על הכוח שלך, כמה פצצות מרגמה והלכו לך החובשים. תפזרי אותם, את חייבת להבין שברגע שהאויב יגלה אותך הוא יפתח באש כבדה כדי לשתק אותך". עמית מהנהנת בראשה. גאנם שואל אותה מדוע היא מחייכת, ומשה ענתה כי היא "מקבלת בתרגיל את ההבנה איך זה עובד במלחמה - מה יקרה כשהקשר לא יעבוד, כשהנגמ"ש שלך מתחפר עם פצוע כשבחוץ נופלים טילים; איך אני מתקתקת את המשימה כדי שהפצועים יגיעו בזמן לבית החולים ולא ימותו בשטח. אני אוהבת את האקשן הזה", היא פולטת וממהרת להבהיר: "אני גם מבינה את החשיבות של המשימה. מה שעוזר זה רק קור רוח ומקצועיות".

תא"ל גאנם יפרוש עוד מספר חודשים מצה"ל אחרי שמילא את מרבית תפקידי השדה בחיל הלוגיסטיקה, אך האווירה סביב התרגיל מחזירה אותו לימיו הראשונים. "זה יום חג עבורי", הוא אומר, "זו פעם ראשונה שאני רואה את כל החילות מתאמנים יחד, יש כאן את כל מה שיש בגדוד שמוכן למלחמה. בשנים האחרונות החיילים שלנו למדו להילחם באש, אני נשבע לך, אני לא מתבייש בזה, הלוגיסטיקה כל כך מוכנה למלחמה. כל כך מאומנת, שהייתי מת שנתמרן במבצע עמוד ענן להראות לכולם את היכולות שלנו. אין לך מושג כמה אנחנו חזקים. איזו רמת מוטיבציה יש לכוחות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביצענו הרבה פעולות כדי להיערך למלחמה בהפתעה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

באט"ל מעריכים שכל מה שנמצא על המפה יספוג פגיעות טילים, כולל מה שניתן יהיה לראות מגבול לבנון, לכן צמד המילים "רציפות תפקודית" עולה בכל שיחה בשטח. המטרה היא לאפשר לכוחות לצאת מהבסיסים אל הגבול תוך צמצום הפגיעה ביכולות ובמאגרי הציוד והתחמושת. "ביצענו הרבה פעולות כדי להיערך למלחמה בהפתעה. מהעובדה שיש לנו 50,000 כריכים בהקפאה שיחולקו לכוחות ב-24 השעות הראשונות עד לבואו של האוכל החם ודרך ההכנה המנטלית של המפקדים", אומרים שם. "הכוחות שלנו חשופים מהרגע שהם באים למחסן לאסוף את הציוד, כולל השלב שבו הם נמצאים עם הכוחות בשטח האויב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם לזה נערכים. חיילים מתרגלים פינוי גופות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתדרוכים המצומצמים בשטח מפורטות בפני אלוף קובי ברק התכניות שנעשו בשנה האחרונה לפיזור הציוד היקר של צה"ל, וכן מלאי בעלות של 40 מיליארד שקלים שמיועד למוקדים שלא מופיעים על המפה, כדי לצמצם את היכולות של האויב לייצר פגיעה באמצעות טילים ורקטות. התכנית כוללת גם פיזור וסיוע בזמן אמת לתחומים קריטיים. לשם כך גויסו בתרגיל פתע בשנה האחרונה למעלה מ-20,000 כלי רכב - ביניהם מלגזות, משאיות, ג'יפים וכלים הנדסיים - ורמת ההיענות, טוענים באט"ל, הייתה גבוהה מאוד.

"אני צריכה לחתור למגע גם אם כמה כלים שלי חטפו טילי נ"ט", מסבירה הצוערת דניאל אביטן מבית שאן, שביום מלחמה עשויה לקלוט כלי רכב אזרחיים שגויסו למלחמה. "כקצינת חימוש גדודית אני צריכה כל הזמן לדעת מה תמונת המצב של הגדוד, ולתת מענה. אתה חייב לדעת איך אתה גורם למצב שלמרות הקרבות כל הכלים של הגדוד כשירים למשימה. זה לא מעניין את אף אחד שלפי דקה הנגמ"ש עלה על מטען וצריך לטפל בו".

"אל תשכחו שבבית יש לכם אבא ואמא"

תא"ל גאנם, מתפנה מההערות לצוערים ומדיווח לאלוף ברק על מצב התרגיל, ורוטן על בנו, קצין בחטיבת הצנחנים שלא התקשר הביתה. "מה ביקשתי ממנו? תתקשר פעם בכמה ימים לפחות. לא כל יום. אני לא מבין אותו", מדבר מופיד גאנם בקול רם ובאותה נשימה מתבונן על הצוערים. "אני מביט בהם ומתמלא בגאווה. כל אלה ילדים שלי. אני מבין שהם עסוקים, כל אחד והמשימות שלו, אבל אל תשכחו שבבית יש לכם אבא ואמא".

האלוף ברק מנחה את כל הקצונה הבכירה לדלג ברגל לגבעה הרחוקה, שם הוא רוצה לשוחח עם נציגי השלישות. יאיר מנשאופ מבית גמליאל, צוער של חיל השלישות, מוזעק לקצה הגבעה כדי להסביר מה אנו רואים מזווית הראייה החדשה. "הייתי לוחם ונפצעתי, כך שרוח הלחימה נמצאת אצלי עמוק ואני מבין את המשימה שלי. כל מי שנכנס לקרב כשיר ורשום, אני צמוד למג"ד גם אם הוא מגיע לביירות, אני אהיה זה שישמור על כוח מלא בגדוד גם אם יש פצועים, אני אהיה זה שיאתר את המשפחה של החייל ההרוג ואם אהיה בבית החולים אני אולי גם אעמוד מול ההורים ואודיע להם שהבן נהרג. זה רק חלק מהמשמעות של השלישות במלחמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו נהיה כמו אינפוזיה שחודרת לכל מקום ומזריקה רק את מה שצריך במינון הנכון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

את התרגיל הרב חילי הראשון יתחקרו לעומק כדי להפיק לקחים כי בעוד מספר חודשים יתקיים תרגיל נוסף שמדמה מלחמה במתווה מורכב יותר. "אנחנו נהיה כמו אינפוזיה שחודרת לכל מקום ומזריקה רק את מה שצריך במינון הנכון", מסכם תא"ל גאנם את היום, "במלחמת לבנון השנייה היה מצב הפוך. מפקדי האוגדות והחטיבות לא הפעילו לוגיסטיקה 20 מטרים מהגדר". לדבריו, "במלחמה הבאה נחתור למגע. לא נעצור. נכון, אנחנו לא באור הזרקורים, אבל כל מ"פ ומג"ד יודע שבלעדינו כלום לא יזוז".

מבצע עמוד ענן מיתג מחדש את אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. קרנו עלתה ונחיצותו לעמוד בכשירות מלאה נחשפה לעיני פורום המטה הכללי. היו פעולות שקיבלו תשבוחות בתחקיר המסכם של המבצע, אך גם אותרו לא מעט פערים והרמטכ"ל בני גנץ מיהר לפתוח את הכיס ולשחרר תקציב. בצבא ארה"ב נוהגים לומר כי "החובבים מתעסקים בטקטיקה ואילו המקצוענים עוסקים בלוגיסטיקה". הציטוט הזה לקוח מספרם של לסטר גראו בוגר, מלחמת ויטנאם, ומיכאל גראס בוגר המלחמה הסובייטית באפגניסטן. ההיסטוריה הצבאית עוסקת בעיקר במאבק בין החיים למוות ומתעלמת מהעיסוק הרחב של ארגון הכוחות והתמיכה בו גם אם הם פחות זוהרים. הגיע הזמן לשנות את פני המציאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully