וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההתנצלות: בשייטת זועמים - "לא הרגנו חפים מפשע"

23.3.2013 / 12:54

לוחמים ומפקדים בשייטת 13 נדהמו מבקשת ההתנצלות של נתניהו על הרג הפעילים במאווי מרמרה. "נלחמו כמו אריות נגד מחבלים", אמר קצין ביחידה והוסיף: "יש פה סדק בגיבוי" לצה"ל

דובר צה"ל

לוחמי שייטת 13 בסדיר ובמילואים, שלקחו חלק בפשיטה על ספינת ה"מאווי מרמרה", נדהמו לשמוע על ההתנצלות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למקבילו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן – בגין הרג פעילי ארגון ה-IHH במהלך ההשתלטות על כלי השיט שניסה לפרוץ את הסגר הימי על עזה ב-2010. אתמול נודע כי נתניהו הבהיר בפני ארדואן שהתוצאות הטרגיות של משט המאווי מרמרה לא היו מכוונות. הוא התנצל על הטעויות המבצעיות שהיו באירוע הפשיטה על הספינה וכן הביע צער על פגיעה ואובדן חיי אדם.

הפיוס עם טורקיה - כותרות אחרונות:
האם גם נתניהו יתוגמל מהפיוס עם טורקיה?
הפיוס עם טורקיה ייבחן בשיתוף הפעולה עם צה"ל
מהמשט עד לכיסא הנמוך: אלה שנות המשבר עם טורקיה

פעילים על אוניית מרמרה בעת התקפת הקומנדו הימי. רויטרס
הפעילים הטורקים על המאווי מרמרה עם מוטות ברזל/רויטרס

מפקדים ביחידה המובחרת של חיל הים סיפרו כי מפקד היחידה לשעבר אל"מ ש', שפיקד עליהם במהלך המבצע, ואשר נמצא בימים אלו בלימודים בחו"ל - קיבל את ההודעה בכעס. יש טוענים כי היא פגעה בו באופן אישי. "אני יכול להבין את הלחץ על נתניהו, אבל בעיני הלוחם זה נראה אחרת לגמרי", אמר לוחם במילואים מהיחידה. "הוא והממשלה שלחו אותנו לבצע משימה. הוא נושא באחריות. שלא יספרו על תקלה מבצעית או כשל של הכוח. אנחנו ירדנו עם רובי צבע לסיפון. פעלנו במינימום כוח פיזי. אם זו לא הייתה שייטת 13, על הסיפון היו נהרגים 50 פעילים לפחות".

לדבריו, "זו לא יריקה בפרצוף, אבל בהחלט מדובר בערעור הביטחון שיש לכל לוחם כשהוא נשלח לבצע משימות מורכבות מהסוג הזה. אין עוד יחידה שמסוגלת להשתלט על ספינות בלב פרט לשייטת 13. על הדרג המדיני לחשוב ולהבין מה הוא עשה במהלך הזה (של ההתנצלות) ללוחמים ולמפקדים. איך הוא משלח אותם למשימה הבאה שעלולה להסתבך".

אירועי המשט הטורקי זעזעו את מפקדי ולוחמי שייטת 13. בתחילה ניסו בכירים בצה"ל ובדרג המדיני להטיל על אנשי היחידה את האחריות להרג הפעילים הטורקים ולפציעה קשה של לוחמי השייטת. אך ככל שנאספו יותר פרטים על התקרית, התבררה תמונה קשה ומורכבת. מפקד שייטת 13 באותם ימים נדרש לקבל החלטות קשות על הסיפון, כשמפקד חיל הים דאז, האלוף אליעזר צ'ייני מרום, שנמצא לא הרחק ממנו בלב ים מקבל החלטות טקטיות על אופן הפעולה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
עימותים בין נוסעי אונית "מרמרה" לכוחות צה"ל. דובר צה"ל
הפעילים על הספינה מכים את לוחמי צה"ל/דובר צה"ל

בעקבות התחקירים שבוצעו, מתחו חלק מהלוחמים ביקורת על דרכי הפעולה שנבחרו ואחרים הביעו תרעומת על האופן שבו בחרו מפקדים בכירים בצה"ל לנגח אותם בפומבי ומאחורי הקלעים. בפועל, תחקיר חיל הים הצביעו על הצלחה מבצעית של הלוחמים בנסיבות שאליהן נקלעו תוך ערפל מודיעיני מוחלט.

קצין מילואים פעיל בשייטת אמר בשיחה עם חבריו: "כולם מבינים שלחצו את ביבי לקיר ושלא הייתה לו ברירה, שהסוגיה האיראנית או הסורית בוערת. אבל שיחשוב איך הוא משלח מחר לוחמים בלי שיהיה להם ספק לגבי מידת הגיבוי שהוא נותן להם במידה ויהיה אירוע חריג. זה סדק בגיבוי. לוחמי שייטת 13 נלחמו כמו אריות נגד מחבלים ולא אזרחים חפים מפשע. אם אלה לא היו נהרגים - היינו סופרים גופות חיילים", אמר הקצין והוסיף: "המשט הטורקי הוא אבן דרך ביחידה. ככל שחלף הזמן חשבנו שהפצעים יגלידו, אבל עכשיו הם נפתחו מחדש".

מספר לוחמים כאמור נפצעו באותה תקרית. כמה מהם הוגדרו כנכי צה"ל ונוספים מנהלים תביעה נגד משרד הביטחון על אחוזי הנכות שספגו. הורי אותם פצועים הופתעו אף הם מההתנצלות. אחד ההורים אמר בשיחה עם וואלה! חדשות: "לא מצאו לנכון לעדכן אותנו או את הבנים. עייפנו מההתנהלות של הדרג המדיני. אני מבין שבדרג הבכיר של הפוליטיקה לא מתחשבים בתהליך קבלת ההחלטות באזרחים פשוטים - אבל חשוב שיגלו רגישות. חלק מהבנים נושאים נכות וצלקות לכל החיים. יש מהם שלא ישובו לעולם להיות מה שהיו. אני חושב שניתן היה לנהוג בנו אחרת".

יצוין, כי בצה"ל הדגישו אמש כי לוחמי שייטת 13 בסדיר ובמילואים זוכים להגנה משפטית מלאה ככל שיידרשו נגד כל תביעה משפטית טורקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully