וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: הסיבות שבגללן החמאס יושב בשקט

22.2.2013 / 12:00

החמאס סיים את מבצע "עמוד ענן" עם נזק רב, ואפילו חאלד משעל הודה בכוחו של צה"ל. בינתיים הירי לא חודש, אך טעות אחת קטנה יכולה להפוך שוב את החיים ביישובי הדרום

צילום: דו"צ, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש ממשלת ברית המועצות ניקיטה חרושצ'וב אמר בנובמבר 1958 כי "ברלין היא הביצים של המערב. בכל פעם שאני רוצה לגרום למערב לצווח, אני לוחץ על ברלין". מפקדי צה"ל במבצע "עופרת יצוקה" לא הצליחו לאתר את נקודת הלחץ שתביא את החמאס עם הגב לקיר, ההרתעה נעלמה מהר מאוד והירי על יישובי הדרום חזר. למבצע "עמוד ענן" נערך צה"ל עם מידע מודיעיני מדויק על הסודות הכי כמוסים של ארגון החמאס ויכולות תקיפה ברמת דיוק שוברת שיאים בינלאומיים שהפתיעה אפילו את הצד הישראלי. עד כדי כך שבחיל האוויר חוששים שהדרג המדיני, שהתאהב ברעיון, יבקש את אותו מודל גם בזירה הלבנונית.

המכונית שבה נסע מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, שחוסל בתקיפת צה"ל בנובמבר 2012. רויטרס
שרידי המכונית בה חוסל ג'עברי בעזה/רויטרס

הרמטכ"ל, בני גנץ, הכין את צה"ל במבצע "עמוד ענן" לתמרון יבשתי רחב, אך קבע רף שמעבר לו ימליץ לדרג המדיני על כניסה רגלית לעזה. הרגע לא הגיע, המבצע הסתיים, החמאס הצטייר בכלי התקשורת כמנצח ומפקדי צה"ל יצאו להסביר את העובדה שכל מתקני הארגון הפכו לערימת אבנים וההרתעה התחזקה. הציבור התמלא באכזבה, אך מאז חלפו יותר משלושה חודשים בהם לא נורה ולו קליע אחד. הרמטכ"ל צדק, כניסה רגלית לעזה הייתה אומנם גובה מחיר קשה יותר מהחמאס, אבל הייתה מסבכת את מדינת ישראל בסופת ביקורת בינלאומית, מביאה למספר הרוגים פלסטינים גדול יותר ואולי גם לחיילים הרוגים, ולבסוף צה"ל היה ממהר לצאת מעזה בלחץ אמריקאי עם זנב מקופל בין הרגליים.

צה"ל מצא את נקודת התורפה של החמאס, ערף את ראשו של ראש הזרוע הצבאית של הארגון, אחמד ג'עברי, ופגע במערך הפאג'רים והמשגרים המוטמנים. החמאס, שרצה להיכנס לליגת העל של המזרח התיכון ולהחריב דירות בתל אביב, גילה שצה"ל והשב"כ הצליחו לפצח את סודי הסודות שלו. אבל השקט הזה סביב רצועת עזה הוא מוזר ומעורר הרבה שאלות, בעיקר אצל האחראים בקהילת המודיעין שלא חזו כי התגובה למבצע "עמוד ענן" תהיה כל כך מוחצת וברורה. ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, מתעורר כל בוקר וצובט את עצמו כדי לראות שזה לא חלום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

משעל נאלץ להודות בכוחו של צה"ל

חיסולו של ג'עברי היה דרמטי בהשפעה שלו על החמאס. כל כך דרמטי שבקהילת המודיעין בישראל מתגאים בנאומו של ראש הלשכה המדינית, חאלד משעל, בקהיר ימים ספורים אחרי תום המבצע. "... אחמד אל ג'עברי אינו אדם רגיל. אכן, האויב פגע בנו פגיעה גדולה ובעלת השפעה, אך ככה זה במלחמה....". לראשונה הודה מנהיג פלסטיני בפגיעה הקשה שהנחיל צה"ל לחמאס, בניגוד לנאומים בכלי התקשורת הערביים והחגיגות של בכירי הארגון באל גז'ירה.

לתוך החלל הריק נכנס מוחמד דף, או יותר נכון מה שנשאר מבכיר מבוקשי החמאס בעזה אחרי ניסיונות כושלים לחסלו. מצבו הבריאותי המורכב מאפשר לו להפיח רוח. במקל השליטה אוחז מרואן עיסא, שגדל בצלו של ג'עברי. אך בניגוד לג'עברי, שהיה אהוד מאוד על המשטר החדש במצרים, נדרש עיסא לעזרה ומסתתר מאחורי החליפה של איסמעיל הנייה, שלראשונה מאז עלה החמאס לשלטון נהנה במאה אחוז מתפקיד ראש ממשלה.

פעילי חמאס חמושים ליד אוהל האבלים על מותו של אחמד ג'עברי. רויטרס
צה"ל מצא את נקודת התורפה של החמאס. פעילי הארגון בעזה/רויטרס

נוכח המצב אליו נקלע החמאס בעזה והמצב הגיאופוליטי במזרח התיכון, החליטו בכירי החמאס להישען על המשטר במצרים, לקבל עליהם הפסקת אש מוחלטת ולצאת למסע שיקום ארוך. המודל של חיזבאללה של שתיקה ברורה אומץ גם בגבול רצועת עזה כשבדקות אלו נמשך המשא ומתן מאחורי הקלעים בין ישראל לחמאס בתיווך מצרים.

גורם ביטחוני בכיר נדרש השבוע לשאלת השקט הקיצוני ברצועת עזה והשיב כי ראשי החמאס מתבוננים על המציאות בראייה רחבה ואסטרטגית. "האופק נראה בהיר עבור החמאס. ההתנדנדות של אבו מאזן וסאלם פיאד בשילוב התסכול בגדה המערבית מקיפאון המדיני מעוררים בחמאס תיאבון להשתלט פוליטית לא רק על יהודה ושומרון, אלא גם על מוסדות אש"ף. דבר אחד לא השתנה אחרי 'עמוד ענן' וזוהי הנחישות האסטרטגית של החמאס. הם מתבוננים רחוק. לעולם לא יכירו בישראל, אבל נכון לעכשיו מאוד חוששים מהמצרים ויקיימו את דבר הצבא לעת הזו".

המצרים הבינו כי אם החזית העזתית תהיה שקטה, הם ירוויחו יציבות בקהיר, אך גם ייהנו מפרגון בצד האמריקאי והישראלי. הצבא המצרי מסכל הברחות ממדבר לוב לסיני, מציף מנהרות במי ביוב, ומנסה לאכוף שליטה על העברת הדלק לרצועה שמוגדר כמקור רווח לארגון החמאס.

ליטר דלק בשקל ושישים אגורות

גורם ביטחוני בכיר הבקיא במערכת היחסית המתהווה בגבול הדרומי הסביר כי מעבר כרם שלום עובד בשיטת כלים שלובים עם המנהרות מתחת לציר פילדלפי. "כשהמנהרות מצמצמות פעילות, פועל מעבר כרם שלום בהיקפים גדולים ולהיפך", אמר.

המצב בכרם שלום, לדבריו של הגורם הביטחוני הבכיר, מאפשר להעביר מדי יום 370 משאיות, אך בפועל מבקש החמאס רק 270 משאיות מדי יום. בשבועות האחרונים באופן די חריג מייבא החמאס לראשונה מאז עליית לשלטון ב-2007 טרקטורים, משאיות ואוטובוסים באישור ישראלי מיוחד. בתחום הדלק הם מעדיפים להבריח דרך המנהרות ולא באופן מסודר דרך מסוף הדלקים של כרם שלום. הדלק ממצרים עולה להם 1.60 שקלים לעומת 3.10 שקלים מישראל. בדרך ללקוח הם מוהלים את הדלק בחומרים נוספים, בדיוק כמו שהם בוחרים לקנות משקאות מתוצרת ישראלית בגלל האיכות ולערבב אותם במים כדי להרוויח עוד כמה שקלים.

קצין בכיר באוגדת עזה שניסה להסביר את המתרחש בצד המערבי של גדר המערכת הדגיש את הפן הכלכלי. "הכול קשור בכסף. אחרי זה באה האידאולוגיה. הנחיית הדרג המדיני היא ליצור בידול בין עזה ליהודה ושומרון. החיים ביהודה ושומרון הרבה יותר טובים. גם אם מחר תתיר להכניס את כלל הסחורות לעזה, הם עדיין חיים בכלוב עם שני פתחים. אחד לישראל והשני למצרים. לכן האלוף (אלוף פיקוד דרום טל רוסו. א.ב) חושב שצריך לאפשר להם מה שהם רוצים בתחום המזון והבנייה ולסתום להם את הפה כדי להרוויח פחות ביקורת בעולם ולשמוט את הטענה העיקרית של הפלסטינים למצור על עזה". בפורום המטה הכללי ובשב"כ לא אהבו את הרעיון של אלוף רוסו והם מתנגדים לו בתוקף.

במערכת הביטחון מודים כי החמאס קיבל שדרוגים משמעותיים בצד האזרחי מאז מבצע "עמוד ענן" והוא לא עסוק במהלך המשא ומתן עם ישראל רק בהגדלת מרחבי הדיג שלו ושטחי החקלאות או להתעקש על הגדלת מכסת הסוחרים שנכנסים לישראל ואישור לייבא מלט למגזר הפרטי, אלא גם בהברחות אמצעי לחימה דרך המנהרות. קצין בכיר בצה"ל הסביר כי על אף שמתחת לאף הוא מנסה לטפטף אמצעי לחימה דרך המנהרות, מצליחה ישראל להפוך אותו לריבון בעזה, להרחיק אותו מטרור ולהרוויח שקט מוחלט ששינה את החיים בנגב המערבי. חשוב לזכור שבמזרח התיכון כמו במזרח התיכון מה שעלול להפר את השקט היא טעות אחת קטנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully