וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: גנץ הוכיח - אפשר לבצע מהפכה בלי מהומה

25.1.2013 / 12:22

אחרי שנתיים בתפקיד סיים הרמטכ"ל סבב נרחב במטה הכללי והראה שהוא יודע לעמוד על שלו גם מול שר הביטחון וראש הממשלה. מאחורי הקלעים מתגבש גם מהלך להארכת כהונתו שלו

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ סיים השבוע סבב רחב במטה הכללי לאחר שמינה את האלוף סמי תורג'מן לאלוף פיקוד הדרום ואת תא"ל גיא צור למפקד זרוע היבשה. גנץ נפרד מזמן מתדמית ה"נייס גיא" שניסו להדביק לו קצינים בכירים במטה הכללי והוכיח שהוא יודע לכופף ידיים לשר הביטחון אהוד ברק וכשצריך גם לעמוד ללא היסוס על רגליים אחוריות מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. גנץ הוכיח לכלל מערכת הביטחון כי אפשר לבצע מהפכה בלי מהומה. אחרי שנתיים בתפקיד הרמטכ"ל, זהו המטה הכללי שבחר גנץ באישור שר הביטחון והוא חתום עליו לטוב ולרע על אף הקשיים שהיו בדרך למנות את הקצינים שרצה והיו כאלה.

שר הביטחון אהוד ברק עם הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל בני גנץ בפורום מטכ"ל, פברואר 2011. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
כבר לא "נייס גיא". גנץ עם ברק/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

יש קצונה משובחת סביב שולחן המטכ"ל, אך לא הכול ורוד ברשימה שהרכיב גנץ ויש ביקורת מאחורי הקלעים. אחד החיצים לדוגמה ננעץ השבוע בכיסא מפקד זרוע יבשה. הציפייה ב"ירוקים" הייתה למנות אלוף בעל ניסיון שיוכל להתמודד בעימותים והוויכוחים האינסופיים בפורום מטכ"ל על תקציב וחזון חילות היבשה וכדי לצבור נקודות עלייך להיות בעל סמכות ולקבל לגיטימציה משאר האלופים. הראשון להפר את האיזון היה האלוף במיל' עמוס מלכא שמונה למפקד זרוע היבשה (אז מפקדת חילות השדה-מפח"ש. א.ב) בשנת 1996 לתפקיד ראשון כאלוף. אחריו מונה האלוף משה עברי סוקניק שהגיע עם ותק סביב שולחן המטכ"ל כמפקד גיס צפוני. מחליפו היה האלוף יפתח רון טל שהוגדר שוב כ"חריג" כי היה זה עבורו תפקיד ראשון כאלוף.

הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, שרצה לחזק את זרוע היבשה ולהעצים את השפעתה על המטכ"ל, מינה את גנץ לאחר שמילא שני תפקידי אלוף. אחריו מונה האלוף אבי מזרחי שהגיע גם הוא עם ניסיון סביב שולחן המטכ"ל כראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. סמי תורג'מן הועלה לדרגת אלוף ומונה כמו מלכא ורון טל לתפקיד מפקד מז"י כחסר ניסיון במטכ"ל. גנץ קיבע בכך את התפישה שניתן למנות קצין צעיר למפקד זרוע היבשה, תפקיד שנושא חשיבות אדירה לבניין הכוח וההתעצמות של צה"ל. תא"ל גיא צור, קצין שנוי במחלוקת לאור מעורבותו במלחמת לבנון השנייה, יידרש למבחני מנהיגות משמעותיים בשולחן המטה הכללי, ראה ערך מפקד חזית העומק האלוף במיל' שי אביטל שנאבק על מקומו והלגיטימציה של החלטותיו.

שנה רביעית לגנץ?

ההכרעה בשאלה האם יאריך הדרג המדיני את כהונתו של גנץ משלוש לארבע שנים תעמוד למבחן בקרוב מאוד בצל השאלה מי יהיה שר הביטחון הבא של ממשלת ישראל: משה (בוגי) יעלון, שר מקצועי שאיננו ח"כ, שאול מופז או אולי כמעשה קסם מהאגדות יישאר אהוד ברק.

למרות שבסביבה הקרובה של הרמטכ"ל טוענים כי הוא מעוניין לסיים את כהונתו כמתוכנן בתום שלוש שנים (בחודש פברואר הקרוב ימלאו שנתיים לכהונתו), מתהווה מאחורי הקלעים מהלך להארכת כהונתו מאחר שבחירה של שר ביטחון חדש בצירוף מינויו של אלוף גדי אייזנקוט לסגן רמטכ"ל עשויים לפגוע ביציבות של המערכת. גנץ, תחת לחץ מתון של הדרג המדיני, לא יוכל לסרב לבקשה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

שיא לחיל השריון במטכ"ל

משקלו של חיל השריון בפרט והתמרון היבשתי בכלל יצבור כוח וחשיבות בשולחן המטה הכללי עם ההחלטה להגדיל את מספר השריונרים בפורום מטכ"ל. על קטגוריית השריונרים נמנים המינויים החדשים: מפקד הגיס אלוף גרשון הכהן, ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה אלוף קובי ברק, ראש אגף התקשוב אלוף עוזי מוסקוביץ', הנספח הצבאי בוושינגטון אלוף יעקב אייש, המוגדר כאחד האלופים הקרובים לאוזנו של הרמטכ"ל למרות המרחק הגיאוגרפי, אלוף סמי תורג'מן, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אלוף איל זמיר ותא"ל גיא צור שיועלה בקרוב לדרגת האלוף. אלופים אלו יהיו המשקל הנגדי נגד חרב הקיצוץ שצפוי אחרי הקמת הממשלה החדשה ועשוי לפגוע ביכולות התמרון היבשתי של צה"ל.

האלוף שבנה את החומה

אלוף טל רוסו יפנה את מקומו בקרוב בפיקוד דרום לאלוף סמי תורג'מן. יותר מכול ייזכר רוסו כאלוף שקידם והאיץ את בניית גדר הגבול עם מצרים, כמפקד מבצע "עמוד ענן" וכאלוף הפיקוד שהיה הכי קרוב לתושבי עוטף עזה בסבבי האלימות מול ארגוני הטרור בעזה. אחד הרגעים הקשים בתפקידו היה הפיגוע על הגבול המצרי במהלכו נהרגו אזרחים וחיילים כתוצאה מהערכת מצב שגויה שלאחריה הורה לפתוח את כביש 10 ולהסיר את הכוחות שחיכו על בסיס מידע לחוליית הטרור. יאמר לזכותו של אלוף רוסו שהוא הודה בטעות בפומבי.

בשבוע שעבר הוארכה ההחלטה לסגור את כביש 10, רק שהפעם ההחלטה הייתה בידי הרמטכ"ל. אלוף רוסו משאיר את פיקוד דרום עם יסודות חזקים להתמודדות עם הטרור הפלסטיני ברצועת עזה ועם המון מחשבות קדימה בעיקר על הזירה המצרית שעשויה להידרדר בעתיד הרחוק וסיני שהפכה לגן עדן עבור פעילי הטרור העולמיים.

מפקד זרוע היבשה היוצא, אלוף תורג'מן, הצליח בכהונתו להעלות באופן משמעותי את היקף האימונים ואיכותם. הוא העצים את השיח במטכ"ל סביב המונח "תמרון יבשתי" והרחיב את חשיבותו ככוח אסטרטגי למדינת ישראל. תורג'מן ייזכר גם בזכות ריענון תורות הלחימה של חילות היבשה ובשל הצלחתו לקדם קציני שטח מעולים ולשבץ אותם בתפקידי מפתח, ביניהם מפקד בה"ד 1 אל"מ ערן ניב ומפקד המרכז לאימוני יבשה תא"ל רוני נומה.

חזונו של תורג'מן והפרויקטים האדירים שמימש יעברו מבחן אמיתי רק כשהחרב תהיה מונחת על צווארה של מדינת ישראל ולוחמי היבשה יסתערו על האויב תחת אש. הרמטכ"ל לשעבר משה בוגי יעלון אמר בתום כהונתו כי "רמטכ"ל איננו מפחד הוא רק חשש שהחלטות אותן קיבל במהלך כהונתו ימצאו כשגויות בעתיד הרחוק".

אהוד ברק עשה את מעשה "שלמה מופז"

אל"מ במיל' שלמה מופז, האח של, התמודד בימי כהונתו של הרמטכ"ל משה (בוגי) יעלון על תפקיד מפקד חיל מודיעין השדה (לימים חיל האיסוף הקרבי. א.ב) מול אל"מ גיא ליפקין, האחיין של אמנון ליפקין שחק ז"ל. בין הרמטכ"ל יעלון שטען כי הוא הולך בקריה עם נעליים גבוהות בגלל הנחשים לבין שר הביטחון דאז שאול מופז, שררו יחסי איבה בלשון המעטה וההתמודדות של שלמה מופז הוסיפה תבלין חדש לסיר הרותח. יעלון ניצל את ההזדמנות להראות למופז מי בעל הבית ובחר על אף הלחצים בליפקין. מופז, שרתח מזעם על כך שהראו לאחיו הצעיר את הדלת החוצה, הגיב מאוחר יותר בהנחת מטעני צד בדרכו של בוגי. ביממה האחרונה טוענים במערכת הביטחון כי שר הביטחון אהוד ברק עשה את מעשה "שלמה מופז".

אהוד ברק פורש מתפקיד שר הביטחון  , נובמבר 2012. יותם רונן
מחכים לשר נוח יותר. ברק/יותם רונן

שר הביטחון, שידוע כמי שאוהב להכריע לעיתים באמצעות תעתועים ומריחת הזמן, בחר לאשר את המינויים לפיקוד דרום ולפיקוד על זרוע היבשה (מז"י) יומיים לפני הבחירות. יש מי שטוען במערכת הביטחון כי מאחורי הקלעים התנהלה חרושת של שמועות לגבי רשימת המועמדים לתפקיד מפקד מז"י, בהם תא"ל אבי אשכנזי, אחיו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. אבי אשכנזי, שסיים לאחרונה את הפיקוד על המרכז לאימוני יבשה (מל"י) בצאלים, ראה את עצמו מועמד ראוי לתפקיד מפקד זרוע היבשה.

תא"ל אשכנזי, שריונר, קצין אפור, סוס עבודה, לא קיבל את הפיקוד על אוגדה סדירה במהלך כהונתו של אחיו כרמטכ"ל, מה שיצר סביב ראשו ענן של ספקות על עצם יכולתו להיות אלוף. גם את המינוי לתפקיד היוקרתי של מפקד המרכז לאימוני יבשה אותו סיים לאחרונה, קיבל בדרך תחת עננה. ברגע מכריע לפני דיון השיבוצים (דש"ב) החליט רא"ל גבי אשכנזי להרחיק את הביקורת ממנו ולמנות את סגנו באותם ימים, אלוף במיל' דן הראל, לעמוד בראש הדש"ב ולהכריע בעניינו של אחיו אבי. התוצאות היו ברורות ותא"ל אשכנזי נבחר לתפקיד היוקרתי של מפקד מל"י. בימים אלו הוא מוגדר כ"פרויקטור" לענייני מודיעין ומבצעים במטכ"ל.

מדובר צה"ל נמסר "תא"ל אשכנזי שימש עד לאחרונה מדריך בקורס מפקדי אוגדות ובימים אלו נמצא בעיצומה של עבודה על מספר פרויקטים". במילים פשוטות עוד תא"ל על תקני בצה"ל או במילים אחרות ממתין לתום כהונתו של ברק ותחילתו של שר אחר, נוח יותר, בתקווה להתמודד על תפקיד במטכ"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully