וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: הושלמה בניית הגדר בגבול עם מצרים

31.12.2012 / 13:31

היום הסתיימה בניית הקטע האחרון בגדר שאורכה 227 ק"מ, ואשר כוללת אמצעים משוכללים. עלות הפרויקט, שעשוי להיות מועתק גם לגבול ירדן, 1.4 מיליארד שקל. בהמשך: גדר גם באילת

צילום: שי מכלוף, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

פרסום ראשון: גורם בכיר בצה"ל אישר היום (שני) כי הושלמה בניית גדר המערכת לאורך גבול מצרים – אשר נמתחת לאורך 227 ק"מ. בהמשך יוקמו במסגרת שלב ב' של התוכנית גם מספר ק"מ של גדר בסביבות העיר אילת. החלטת הממשלה בנושא התקבלה ב-2010 והגדר נבנתה בתוך שנתיים מאומצות.

בשעות האחרונות הושלמה בניית הגדר הארוכה, בגבול שהיה עד לפני זמן לא רב פרוץ – דבר שהוליד מעבר מסתננים לצד חדירות על רקע פלילי וביטחוני. בעקבות הלחץ הפוליטי והציבורי קודם נושא הצבת גדר משוכללת הכוללת אמצעים מיוחדים. את הפרויקט עתיר המשאבים הוביל מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אודי שני, והיום בצהריים הוא הושלם לאחר שקבלני המשרד סיימו לבנות את הקטע האחרון של הגדר, המתנשאת לגובה שנע בין חמישה לשבעה מטרים. ראש מנהלת קו התפר, תא"ל ערן אופיר, שהיה אחראי על הפעילות בשטח ועל הפיקוח ציין בשיחות סגורות בשבועות האחרונים כי קצב הבנייה, שעמד על 1.5 ק"מ ליום – איפשר להשלים את הגדר לפי התכניות ועל פי הנחיות הדרג המדיני.

סנסורים מתקדמים, ציר תנועה ומערכת גילוי והגנה

הפן המבצעי של הפרויקט, שתוכנן על ידי אלוף פיקוד דרום טל רוסו וראש המטה תא"ל רועי אלקבץ, יועד בעיקרו להתמודד עם עשרות אלפי המסתננים שחדרו לשטח מדינת ישראל בשנים האחרונות במטרה לחפש עבודה. עם זאת, לאחר סדרת פיגועים שיצאו מכיוון סיני - בהם התקפת הטרור המשולבת באזור עין נטפים במהלכה נהרגו שבעה אזרחים וחיילים - הוחלט לעבות את מערכי ההגנה והגילוי סביב הגדר ולהוסיף סנסורים מתקדמים, ציר תנועה, מוצבים ואמצעים מתקדמים נוספים. מודל זה יושם גם בגבול לבנון, מול הכפר קילא, וגם בגבול סוריה - במטרה לבלום ניסיונות הסתננות. בימים אלה מתבצעים דיונים בנוגע לאפשרות להעתיק את המודל הקיים גם לגבול הארוך בין ישראל לירדן.

ירידה חדה במספר המסתננים לישראל ממצרים. שי מכלוף
קצב הבנייה, שעמד על 1.5 ק"מ ליום – איפשר להשלים את בניית הגדר לפי התכניות ועל פי הנחיות הדרג המדיני/שי מכלוף

בצה"ל ובמשרד הביטחון מתגאים כי הגדר נבנתה מכרם שלום ועד הרי אילת בעלות של 1.4 מיליארד שקל, הודות להתייעלות ולפיקוח מיוחד שנועד להגביר את קצב הבנייה. כאמור, עד כה נותרו ק"מ בודדים סביב העיר אילת שמוגדרים כאזור טופוגרפי מורכב מאוד שמחייב מענה הנדסי מתקדם. הערכה היא שעד חודש פברואר שנת 2013 תושלם בניית הקטע האחרון גם סביב העיר.

מנתוני הצבא עולה כי הפרויקט הצריך כ-20% מתצרוכת הברזל במדינת ישראל בסך כולל של 24 אלף טון. במהלך הבנייה כמאה אלף משאיות פינו את העפר מהאזורים בהם נבנו הצירים המורכבים. בפרויקט הניחו בצה"ל דגש מרכזי על עבודה ירוקה שכללה התחשבות בצמחיה, במעברי בעלי חיים ובנקודות סולאריות לשימוש האמצעים הטכנולוגיים שנפרשו.

בתוך כך פרסם היום משרד ראש הממשלה את נתוני כניסת מסתנני העבודה מגבול מצרים בדצמבר, מהם עולה כי בחודש החולף עברו בסך הכל 36 בני אדם שהועברו למתקני שהייה בדרום. כמו כן, לראשונה מאז 2006 - בשבוע האחרון לא חצה אף מסתנן את הגבול לישראל. בעוד שבשנת 2011 חדרו לארץ 16 אלף בני אדם מאפריקה, 2012 מסתיימת בירידה דרמטית במספרם. "הצלחנו לבלום את תופעת ההסתננות הבלתי חוקית. אחרי שרק השנה היו חודשים שמידי חודש אלפי מסתננים חצו את הגבול והגיעו לערי ישראל, כבר כמה חודשים שאף מסתנן לא מגיע לאילת, באר שבע, תל אביב ולאף יישוב בישראל", אמר היום נתניהו.

נתניהו: "בעיצומו של תהליך החזרת מסתננים"

מנתוני משרד ראש הממשלה, בשנה האחרונה יצאו מישראל 9,207 שוהים בלתי חוקיים, מהם 3,920 מאפריקה. "אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך החזרת מסתננים לארצות מוצאם", אמר נתניהו שהבהיר כי בהמשך ייצאו אלפים בכל חודש "עד שעשרות האלפים שנמצאים פה בניגוד לחוק ישובו לארצותיהם".

ביוני האחרון הנחה נתניהו להאיץ את הרחקת אזרחי דרום סודן, חוף השנהב, גאנה ואתיופיה, שכן עם מדינות אלה יש לישראל יחסים דיפלומטיים והחוק הבינלאומי מאפשר את החזרתם, אך שר הפנים אלי ישי ממשיך לקרוא לגירושם של המסתננים מצפון סודן ואריתריאה. זאת, על אף התנגדות תקיפה של משרד החוץ והמשפטים להחזרה למדינות אלו, בגלל שנשקפת סכנה לחייהם של האזרחים שם או שאינן מקיימות קשרים דיפלומטיים עם ישראל. לפי ההערכה, בארץ כ-35 אלף מסתננים מאריתראה ומסודן.

טל שלו השתתפה בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully