וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומו הרביעי של מבצע "עמוד ענן": עדכונים שוטפים

כתבי וואלה! חדשות

18.11.2012 / 3:23

חיל האוויר תקף לפנות בוקר ברצועת עזה והפגיז את בניין המטה של ממשלת חמאס. בתגובה נורו הערב שתי רקטות לעבר גוש דן, ולראשונה יירטה מערכת "כיפת ברזל" רקטה באזור

צילום: צלמים חובבים, עריכה: טל רזניק

(צפו בהפצצה של חיל האוויר נגד בניין ברצועת עזה)

מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה נכנס הבוקר (שבת) ליומו הרביעי. לאחר לילה שקט, החל חיל האוויר לתקוף לפנות בוקר יעדים ברצועת עזה. בין היתר, הופגז בניין מטה ממשלת חמאס בעיר עזה, ומטרות ברפיח וחאן יונס.

בתגובה לתקיפות, ירו הפלסטינים מטחי רקטות לעבר שטח ישראל. אחר הצהריים נורו שתי רקטות לעבר גוש דן. אחת מהן יורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל", והשנייה נחתה בשטח פתוח. איש לא נפגע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יירוט מעל אזור גוש דן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר נרשמו נפילות בשטחים פתוחים בבאר שבע, בשדרות, בבני שמעון, באשכול, במרחבים, בשער הנגב ובשדות נגב. לא דווח על נפגעים או על נזק. אזעקה נשמעה גם באשדוד, אך לא נרשמו נפילות. עד כה כ-832 יעדים הותקפו ברצועת עזה, כ-186 יעדים הותקפו החל מחצות, כך נמסר מדובר צה"ל. מערכת "כיפת ברזל" יירטה כ-225 רקטות. 26 רקטות בלבד מתוך 650 שנורו לעבר ישראל נפלו בשטח בנוי. מתחילת המבצע נהרגו 32 פעילי חמאס.

התפתחויות אחרונות:

4:05 - גורם פלסטיני רשמי מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי שיחות על הפסקת אש יימשכו הבוקר בקהיר, והוסיף כי "יש תקווה" להגיע להסכם. עם זאת הגורם סייג את דבריו והבהיר כי מוקדם מדי לקבוע אם מאמצי התיווך המצרי יישאו פרי. חשוב לציין כי חרף הדיווחים על המשא ומתן במצרים, בישראל הכחישו אמש כי אכן מתקיימות שיחות כאלו.

3:23 - שני ילדים נהרגו ולמעלה מעשרה בני אדם נוספים נפצעו בהפצצת שני בתים בצפון רצועת עזה – כך דיווח מקור פלסטיני רשמי לסוכנות הידיעות "מען". על פי הדיווח, ההפצצה בוצעה במחנה הפליטים ג'בליה וכל הפצועים פונו לבתי חולים ברצועה.

2:44 - שלושה עיתונאים פלסטינים נפצעו לפני זמן קצר במהלך תקיפת צה"ל ברצועת עזה, כך דווח בסוכנות הידיעות "מען". על פי הדיווח, השלושה נפצעו במהלך הפצצה סמוך לבניין ובו מספר משרדים של כלי תקשורת זרים ומקומיים.

2:35 - שתי מנהרות הותקפו בדרום רצועת עזה. מצה"ל נמסר כי חיל האוויר ממשיך לתקוף מטרות ברצועה באופן קבוע במשך כל הלילה.

00:15 - דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, אמר כי הזרוע הצליחה לירות לעבר 900 יעדים בישראל, ביניהם בסיסים ויעדים רגישים. "הטילים שלנו הגיעו למקומות בתוך הערים הישראליות לראשונה בהיסטוריה של הסכסוך", אמר. בנוסף הוא חזר על כמה טענות שקריות, כגון שפעילי הזרוע הפילו מטוס קרב ישראלי מעל עזה וירו לעבר בסיס צבאי בירושלים. עוד אמר שפעילי הזרוע ירו לגוש עציון.

23:40 - ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח עם ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, עם ראש ממשלת פולין, דונלד טאסק, ועם מנהיגים נוספים. נתניהו חזר והדגיש בפני המנהיגים כי ישראל ערוכה להרחבת פעילות צה"ל ברצועה, וכי "אף מדינה לא הייתה מרשה מצב שבו האוכלוסייה שלה חיה תחת איום מתמיד של טילים".

23:12 - מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר כי כל ניסיון כניסה קרקעית לרצועת עזה מצד ישראל יהיה "טעות טיפשית". בנאום שנשא לרגל יום העשורא השיעי, אמר נסראללה כי "ההתנגדות בעזה צברה כוח, נחישות ויכולות תכנון". נסראללה מתח ביקורת על חברי הליגה הערבית שנפגשו היום כדי להביא להפסקת אש בין ישראל וחמאס.

22:58 - ארגון הבריאות העולמי הודיע כי בתי החולים ברצועת עזה סובלים ממחסור חמור בתרופות ובציוד רפואי. סוכנות הבריאות של האו"ם מנסה לגייס מתורמים עשרה מיליון דולרים כדי לענות על הצרכים הרפואיים בבתי החולים בחודשים הבאים.

אזרחים נכנסים למרחב מוגן בתל אביב בזמן האזעקה. AP
תושבי תל אביב בזמן אזעקה, היום/AP

22:53 - נשיא מצרים, מוחמד מורסי, אמר הערב כי "יש סימנים לכך שחמאס וישראל יגבשו הפסקת אש חדשה בקרוב". במסיבת עיתונאים שכינס בתום פגישתו עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר מורסי: "אנו משקיעים את כל המאמצים כדי לעצור את המתקפה הישראלית. אני קורא לכולם ליישם את מה שסוכם". לדבריו, "על כולם להבין שהמלחמה לא תביא ליציבות ולשלום אמיתי".

22:41 - במהלך היום שוגרו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל 165 רקטות. 36 מהן יורטו על ידי מערכות "כיפת ברזל". 104 שיגורי רקטות נרשמו לעבר גזרת מרחב נגב. 24 מהן יורטו, מתוכן 19 אותרו.

22:35 - בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחסו הערב לדיווחים על הפסקת אש אפשרית בין ישראל וחמאס, ואמרו שהדיווחים אינם נכונים. מוקדם יותר דיווח ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מיאדין" כי מתגבש הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס. גורם ערבי המוגדר "מהימן" אמר לערוץ כי ישראל תשגר הלילה לקהיר "אישיות בכירה" על מנת לחתום על ההסכם הסופי, אם אכן יגובש.

22:15 - גורמים ערבים אמרו הערב לערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מיאדין" כי מתגבש הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס ברצועת עזה. לפי הדיווח, שמהימנותו אינה ברורה, המגעים לגיבוש הפסקת אש מתנהלים מול ישראל, ארצות הברית וחמאס תחת פיקוח של מצרים, קטאר וטורקיה. גורם ערבי המוגדר "מהימן" אמר לערוץ כי ישראל תשגר הלילה לקהיר "אישיות בכירה" על מנת לחתום על ההסכם הסופי, אם אכן יגובש.

22:13 - מקורות פלסטינים דיווחו הערב כי אישה פלסטינית נהרגה וצעיר אחר, בן משפחתה, נפצע בתקיפה של חיל האוויר על אזור חאן יונס שבדרום רצועת עזה. בכך עולה מניין ההרוגים הפלסטינים היום ל-15.

22:05 - גורם ביטחוני בכיר אמר כי "מתנהלים גישושים ושיחות בתיווך גורמים בינלאומיים לאפשרות של הפסקת אש". הגורם הוסיף כי "לא נכון יהיה לדבר על זה בשלב זה. המסר שלנו הוא ברור. שקט ייענה בשקט. אם לא יהיה שקט בישראל, לא יהיה שקט בעזה".

21:54 - הלימודים במוסדות החינוך בטווח של 40-0 קילומטרים מרצועת עזה לא יתקיימו גם מחר (ראשון). במקביל, הנחה פיקוד העורף להימנע מהתקהלויות, בעיקר בטווח של עד שבעה קילומטרים מהרצועה.

21:46 - נזק נגרם לכלי רכב ולקולטי שמש בבית במועצה האזורית מרחבים כתוצאה מרסיסים, עקב יירוט רקטה שנורתה לעבר אופקים. איש לא נפגע מהרסיסים.

21:40 - מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, אמר כי הליגה "תבחן מחדש את יוזמת השלום הערבית", שמטרתה לסיים את הסכסוך היהודי-ערבי. אל-ערבי צפוי להגיע מחר (ראשון) לביקור הזדהות ברצועת עזה, בלוויית חמישה שרי חוץ ערבים.

21:35 - מקורות פלסטיניים דיווחו כי במהלך היום נהרגו 14 פלסטינים כתוצאה מתקיפות חיל האוויר ברצועת עזה. בכך עולה מניין ההרוגים הפלסטינים מתחילת מבצע "עמוד ענן" ל-45. יותר מ-400 נפצעו בתקיפות.

21:19 - בתום הערכת מצב שקיים ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, עם גורמי הביטחון וההצלה בעיר ועם פיקוד העורף, החליטו הגורמים השונים להמשיך בשגרת החיים בעיר תוך הגברת הערנות והקפדה על מילוי הוראות פיקוד העורף. המקלטים ברחבי העיר מוכנים לשימוש אך טרם נפתחו. פתיחתם תיעשה במקרה הצורך על פי המלצת פיקוד העורף.

נפילת רקטה באשדוד, נובמבר 2012. דייב בוימוביץ'
פגיעה ישירה באשדוד, היום/דייב בוימוביץ'

21:13 - כ-150 בני אדם מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב נגד מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. כוחות משטרה נמצאים במקום, אך לא נרשמות הפרות סדר.

21:11 - חמש רקטות נורו לעבר אופקים ויורטו לפני זמן קצר. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח באזור.

21:07 - ראש מטה פיקוד העורף, תת-אלוף צביקי טסלר, קיים תדרוך באשדוד, ואמר: "למרות מתקפה משמעותית של רקטות, אנו מצליחים להתגונן ולשמור על כושר עמידה. צריך להיות ערוכים גם לטווחים הארוכים. אנו מניחים שנותרו עוד רקטות לאזור המרכז". עוד אמר טסלר כי "במידה שיוחלט על מהלך קרקעי, ירי הרקטות עלול לעלות, אך ייתכן גם שיפחת. יכול להיות שהעורך יהיה חשוף יותר בימים הראשונים של מתקפה קרקעית, אם תהיה. כושר העמידה של מדינה מותנה גם ביכולת לקיים שגרת חיים נורמלית גם במצבי החירום. אנו מקבלים כל החלטה בכובד ראש".

20:45 - הלימודים במועצה האזורית רמת נגב יתקיימו מחר (ראשון) כסדרם, למעט ביישובים נופי הבשור ואשל הנשיא. בדימונה, בירוחם ובמצפה רמון יתקיימו גם כן הלימודים כרגיל. המועצה תפעיל מחר חדר מצב בין השעות 20:00-6:30, שמספרו 08-6564111.

20:39 - מקורות פלסטינים דיווחו כי פלסטיני נהרג בתקיפה של חיל האוויר לעבר אזור ג'חר א-דיק שבמרכז רצועת עזה. טרם נמסר מיהו ההרוג. בנוסף, דווח על שני הרוגים בתקיפה מדרום לחאן יונס שבדרום רצועת עזה.

20:33 - נשמעה אזעקה באשדוד. בוצעו שלושה יירוטים.

20:23 - נשמעה אזעקה במועצה האזורית חוף אשקלון.

20:20 - איציק שמולי, המתמודד ברשימת מפלגת העבודה לכנסת ה-19, גויס בסוף השבוע לשירות מילואים. יו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ', התייחסה לגיוס של אנשים ממטה הבחירות של המפלגה למבצע "עמוד ענן", ואמרה: "אנחנו מודעים לזה שאנשינו עושים מילואים באופן מאוד אינטנסיבי גם בשגרה, מכבדים ומפרגנים. אין ספק שהפעם מדובר בגיוס יוצא דופן מקרב תפקידי המפתח שלנו, אבל אנחנו יודעים שהם נקראו לעשות את המשימה החשובה שעומדת כרגע על הפרק. נחכה לשובם בשלום כפי שאנו מחכים להשבת השקט בעורף ולשובם של כל יתר אנשי המילואים".

20:02 - לאחר הערכת מצב ביטחונית, הוחלט לפתוח מחר (ראשון) את מעבר כרם שלום למעבר סחורות, לטובת הכנסת ציוד רפואי ומזון לרצועת עזה. תיאום הכנסת הציוד בוצע על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף איתן דנגוט, מול גורמים בכירים ברשות הפלסטינית וגורמי הקהילייה הבינלאומית.

19:55 - ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב ניסים מור, המליץ לאזרחים שמחוץ לטווח 40 הקילומטרים להמשיך בשגרת לימודים ועבודה ולהיות ערניים. מור התייחס גם לאפשרות של פיגועים בשטח ישראל בתגובה למבצע "עמוד ענן", ואמר כי ממחר בבוקר (ראשון) תבצע המשטרה מבצע לאיתור שוהים בלתי חוקיים פלסטינים בכל אזורי המדינה כדי למנוע אפשרות שהמוטיבציה הגבוהה תביא לביצוע פיגועים, ביוזמה פרטית או דרך ארגונים ברצועה. לדבריו, "אין הנחיות ממוקדות על כוונה לבצע פיגועים, אבל אנחנו יודעים שככל שהזמן עובר, המוטיבציה עולה", אמר מור.

אנשים מתחבאים בחדר מדרגות בזמן אזעקה בתל אביב, נובמבר 2012. יותם רונן
תושבי תל אביב בזמן אזעקה, היום/יותם רונן

19:50 - ראש השב"כ לשעבר ומועמד מטעם מפלגת "יש עתיד", יעקב פרי, בשיחה עם וואלה! חדשות: "לצערי אינני רואה כרגע אצל חמאס יכולת של איחוד הפלגים שיגיע למצב שהם יגידו שהם מוכנים להפסיק את הירי. הסיבה שחמאס איננו יכול להודיע על הפסקת האש היא שהוא איבד את יכולת השליטה והמשילות שלו בארגונים השונים – בג'יהאד ובסלפים – ולכן אין לו יכולת להביא אותם בחזרה לשולחן ולהפעיל את מרותו – אבל עדיין יש פגיעה אנושה במוסדות השלטון ובארגוני הטרור. אנחנו לא צריכים לקרוא לפגיעה באוכלוסייה אזרחית, אלא למינימום פגיעה. יש דילמה קשה, ובסופו של דבר יש הנחיות של הדרג המדיני, והדרג המבצע נוהג כפי שהוא מונחה. השיקולים אינם רק משגר בלב האוכלוסייה האזרחית אלא גם לחץ בינלאומי. אין ספק שאם וכאשר תיפגע אוכלוסייה אזרחית - הלחץ הבינלאומי על ישראל הוא שיכריע את הכף, ולכן נדרשת סבלנות".

19:30 - אזעקה נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון ובדרום העיר אשקלון.

19:25 - מקורות פלסטיניים דיווחו כי חיל האוויר תקף יעדים בעיירה בית חנון שבצפון רצועת עזה. מוקדם יותר דווח על תקיפות נוספות של צה"ל ברצועה, באחת מהן נפגע בכיר בארגון חמאס.

19:18 - הלימודים במוסדות החינוך בראשון לציון יתקיימו מחר (ראשון) כסדרם.

19:00 - אלוף פיקוד דרום, טל רוסו: "אנחנו נמשיך את המבצע בהתאם ליעדים שהצבנו - לפגוע בארסנל הנשק שמיועד לפגוע באזרחינו. אנחנו עובדים באופן מאוד מדויק מול ארגוני הטרור – לצערי יש לנו שלושה הרוגים, אבל אנחנו נמשיך לפגוע בחמאס. התכנית עולה כל הזמן מבחינת העוצמות. צריך סבלנות. זה לא יום-יומיים. יש פה ארסנל אדיר של טילים ואנחנו צריכים לטפל בזה בכל הכלים. ההרתעה זה חלק מהמשקל – אנחנו נחזיר אותה כדי לאפשר שגרת חיים. ראינו פגיעה קשה באמל"ח ארוך טווח – עדיין יש טילים שמסוגלים להגיע למרכז הארץ – אני לא מפרט את התכניות על פי התכנון. אנחנו יכולים להרחיב ולהעמיק את התכנית. עיקר היכולת של הפאג'ר הושמדה. יכול להיות שעוד נשאר משהו. רוב האמל"ח יושב בתוך בתי מגורים. הם משגרים את זה מתוך מגורים. זה לא פשוט. אנחנו לא רוצים לפגוע באזרחים, אלא בקני הטרור".

18:50 - תא"ל, יואב (פולי) מרדכי, בשיחה עם וואלה! חדשות: "אוטוסטרדת ההברחות דרך מדינות אפריקה שהולכות ומתגברות מיד לאחר עופרת יצוקה – זה הוביל להתחמשות בהיקף גדול מאוד של טילים שנמצאים ברצועת עזה. עם תכנון קפדני מביאים להישגים מרשימים של תקיפות ממוקדות וכירורגיות שפוגעות – אחוזים גבוהים מאוד מאוד. לא רוצה להתרברב – אבל כל זמן שיש נפילות תפקידנו לשפר את המצב הביטחוני. כל טיל – יש לו כתובת, ואנחנו פוגעים בהם. הפאג'רים זה המערך האסטרטגי של חמאס והג'יהאד האיסלמי – כבר ביום הראשון ביצענו פגיעה אנושה במערך הזה. בחלק מהמשגרים פגענו. מה שנאשר זה מעט מאוד. אין הפתעות. הציפייה הייתה שחמאס יפעיל את כל הארסנל שלו. צה"ל ערוך יש כמה חטיבות שמוכנות ודרוכות ומחומשות. ממשיכים בגיוס המילואים. הכוחות ערוכים לפקודה. החלק האזרחי של העניין – אנחנו נמנעים מעונשים קולקטיביים על האוכלוסייה האזרחית. פגיעות מזעריות באוכלוסייה אזרחית. ההברחות מאפריקה עדיין נמשכות. לא יסתיימו ההברחות שמגיעות דרך מדינות אפריקה, לעתים מלוב, אחד האתגרים בשגרה ובמצב חירום. המטה והמפקדה של הנייה שמשם יוצאות הוראות - בעיניי זה בסיס טרור לכל דבר. בתי חולים משמשים למחסה אנושי – גם לשם נגיע. רוב השיגורים הם מריכוזי אוכלוסין. הם מבינים שצהל הוא צבא מוסרי. חלק מהאזרחים שנפגעו נמצאו ליד אזורי שיגור.

18:40 - מפקד מחוז תל אביב, ניצב אהרון אקסול, בשיחה עם וואלה! חדשות: "בדרך כלל כשנשמעת צפירה יש עומס. לא ידוע לי על נפגעי חרדה שהגיעו לבית חולים. הרשויות ערוכות לתת מענה לעניין החרדות. אנחנו מקדישים את עצמנו למצב הביטחוני. יש הרבה נוכחות משטרתית אבל עדיין יש פה שגרה. אני נמצא בבלומפילד. אני חושב שחשוב לקיים את המשחק – השילוב בין שגרה לחירום. אנשים התנהגו למופת. גם הצופים וגם המאבטחים קיבלו הנחיות. קבלת ההחלטה לקיים אירועים כאלה נעשית לאחר הערכת מצב".

18:37 - ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג בשיחה עם וואלה! חדשות: "אנחנו נמצאים בשלב הקריטי. המבצע אינו מוגדר, אבל גם לא יכול להיות מאוד ארוך. ניתן להגיע לתוצאה באמצעים הקיימים – תקיפות יעילות של צה"ל, עורף חזק, כיפת ברזל שעושה עבודה מצוינת ותמרון מדיני. אי אפשר לדעת בדיוק האם זה בשל לסיום המהלך וליצירת הפסקת אש. אני מניח שזה ייקח כמה ימים. הם צריכים לדעת שאנחנו נחושים להמשיך".

18:30 - נציג פיקוד העורף, אל"מ חיליק סופר, בשיחה עם וואלה! חדשות: "באשדוד נכנסו למרחב המוגן וכך הצילו את חייהם. בקריית מלאכי יצאו לצלם ולא נכנסו למרחב המוגן. התוצאה הייתה שלושה הרוגים. אין ספק שבבנייה החדשה לאחר מלחמת המפרץ פיקוד העורף יצא בתקן שכל בניין חדש מחויב לממ"ד. אבל עדיין - גרם המדרגות מחוזק. אחרי כל נפילה במבנה יש צוות בקרה של פיקוד העורף. אנחנו מוציאים דו"ח מסודר. חשוב לומר לאזרחים: אל תצלמו את האירועים. יש מצלמות אבטחה שיודעות לעשות את זה. וגם לא להעלות מיקומי נפילות. זה משרת את האויב.

18:20 - השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, בשיחה עם וואלה! חדשות: "יש להתנהג ולהישמע להוראות כרגיל. יש זמן מהאזעקה עד תפיסת המחסה. לא צריך להיכנס לבהלה. ההנחיות הן אותן הנחיות. בדרום ממושמעים ורגילים לתדרוך, וככה מונעים פגיעה בחיי אדם. פיקוד העורף הנחה לפתוח מקלטים ציבוריים בירושלים ובמרכז. הם לא ישפיעו עלינו, לא באמצעות טיל אחד, לא שניים ולא שלושה. כשזה ייגמר נהיה במקום אחר".

18:15 - ח"כ כרמל שאמה-הכהן הודיע כי בכוונתו לפנות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה לדחות את הבחירות המקדימות לרשימת הליכוד לכנסת ה-19, שתוכננו להיערך ביום ראשון הבא.

17:49 - נשמעה אזעקה באשדוד.

17:43 - ממגן דוד אדום נמסר כי בעת מצוקה מתבקש ציבור החירשים, כבדי השמיעה והאילמים להזעיק עזרה באמצעות שליחת מסרון למספר 052-7000101.

17:37 - הלימודים באוניברסיטת בן גוריון וכל פעילות אחרת ברחבי הקמפוס לא יתקיימו מחר (ראשון). במטה החירום של האוניברסיטה ביקשו מציבור העובדים והסטודנטים לא להגיע למקום. ההנחיות אינן מתייחסות לקמפוס אילת ושדה בוקר, שבהם הפעילות תתנהל כסדרה.

17:31 - מפיקוד העורף נמסר כי דיווח על מיקומי נפילות ברשתות חברתיות עלול לסכן חיים.

17:23 - אזעקה נוספת נשמעה בבאר שבע. דווח על שלושה יירוטים. שתי רקטות נפלו בשטח פתוח. אין נפגעים.

17:19 - אזעקה נשמעה בבאר שבע.

17:06 - מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות שנורו לעבר שדרות.

17:03 - מטח רקטות נורה לעבר אשקלון. חמש רקטות יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל".

17:00 - מקורות פלסטיניים: צה"ל תקף בחאן יונס ובשכונת זייתון שבמזרח העיר עזה. על פי הדיווח, תשעה בני אדם נפצעו בשני האירועים.

16:55 - מפיקוד העורף נמסר כי החל מהשעה 22:00 ישודרו בערוץ 33 הנחיות בעברית, ערבית, אנגלית, רוסית ואמהרית.

16:50 - הזרוע הצבאית של חמאס נטלה אחריות על הירי לעבר גוש דן. לדברי הארגון, מדובר ברקטה מסוג פאג'ר 5.

16:47 - מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה מעל אזור גוש דן.

16:40 - אזעקה נשמעה בראשון לציון. לא דווח על נפילה.

16:37 - אזעקה נשמעה ברחבי תל אביב. נשמעו שני הדי פיצוצים.

16:17 - אזעקה נשמעה במועצת חוף אשקלון ובאזור התעשייה הדרומי באשקלון.

16:05 - שתי רקטות יורטו מעל באר שבע על ידי מערכת "כיפת ברזל". נשמעה אזעקה באזור.

15:42 - אזעקה נשמעה במועצה האזורית אשכול. לא נמסר על נפילות.

15:37 - עשרות תושבי נצרת ופעילי תנועת חד"ש פתחו בעצרת מחאה נגד מבצע "עמוד ענן". הם התרכזו במרכז העיר ויצאו בתהלוכה המונית לכיכר המעיין. בין המשתתפים צפוי להיות גם ראש העיר ראמס ג'ראיסי, שתקף בחריפות את ממשלת ישראל.

15:27 - השר להגנת העורף, אבי דיכטר, בירך על הצבת סוללת כיפת ברזל חדשה בגוש דן. "המערכת מאפשרת לרוץ למרחב המוגן בתחושה יותר קלה, אך אוי לנו אם אנשים יראו בכך פטור", הוא אמר בפתיחת חמ"ל בתל אביב. "המסר שלנו לאויבינו הוא שאף אחד לא חסין. מי שלא הבין זאת, הסברנו לו עכשיו".

15:21 - אזעקה נשמעה באשקלון. לא דווח על נפגעים או על נזק.

15:01 - מקורות פלסטינים דיווחו כי פלסטיני שנפצע קשה בתקיפה ישראלית על שכונת זייתון בעזה מת מפצעיו. בכך עולה מניין ההרוגים הפלסטינים מאז שהחל מבצע עמוד ענן ל-40.

15:00 - שמונה רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים או נזק.

14:50 - ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הגיע היום לקהיר והחל את פגישתו עם נשיא מצרים מוחמד מורסי. השניים דנים בדרכים לשים קץ "למתקפה הישראלית על עזה", כלשון כלי התקשורת הערבים. השניים יכנסו מסיבת עיתונאים בתום פגישתם.

14:37 - אזעקה נשמעה באשדוד ובמועצה האזורית באר טוביה. באשקלון נשמעה אזעקה ולאחריה יורטו רקטות.

14:26 - מטח של חמש רקטות נורה לעבר העיר נתיבות, כולן יורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל".

14:24 - מפלגת מרצ הודיעה על התנגדותה "לכניסה קרקעית לעזה שרק תדרדר את המצב ותביא לעוד הרג ולשנאה. מרצ קוראת לממשלה לעשות את המעשה הראוי והאחראי – להידבר באמצעות מצרים וגורמים בינלאומיים נוספים עם החמאס ולהשיג הפסקת אש והסדרת השקט לטווח ארוך. רק פתרון מדיני ישיב את השקט לאזרחי ישראל".

14:20 - חמש רקטות נפלו בשטחים פתוחים בבאר שבע, לא דווח על נפגעים או נזק.

14:19 - שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, צפוי להגיע מחר לביקור בירושלים וברמאללה על מנת לדון בהמשך מבצע עמוד ענן ברצועת עזה והניסיונות להביא לרגיעה באזור. פביוס ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ ושר הביטחון.

14:17 - אזעקה נשמעה בעיר באר שבע.

14:12 - מצה"ל נמסר כי מרצועת עזה שוגרו עד כה במהלך מבצע עמוד ענן 703 רקטות, מתוכן רק 27 נפלו בשטח בנוי. 82 מהשיגורים היו שיגורים כושלים. מערכת כיפת ברזל ביצעה 217 יירוטים. כמו כן, נמסר כי צה"ל תקף כ-800 יעדים ברצועה.

14:07 - שר הביטחון אהוד ברק מקיים בקריה בתל אביב הערכת מצב בנושא מבצע "עמוד ענן", בהשתתפות הרמטכ"ל בני גנץ, מפקדי צה"ל וראשי מערכות הביטחון והמודיעין.

נפילת רקטה באשדוד, נובמבר 2012. דייב בוימוביץ'
נפילת רקטה באשדוד/דייב בוימוביץ'

13:55 - השר להגנת הסביבה גלעד ארדן אמר כי "אם מבצע 'עמוד ענן' יימשך לא ניתן יהיה לקיים את ההליכים הדמוקרטים במפלגות הגדולות לבחירת מועמדיהן, לכן יהיה צורך לדחות את הבחירות כדי לא לסכן את ציבור המצביעים ביציאתם לקלפיות".

13:51 - הרקטה שנפלה בבאר שבע התפוצצה בשטח פתוח. לא דווח על נפגעים או על נזק. ארבע רקטות נוספות נורו אל העיר וככל הנראה יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל.

13:47 - ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראש ממשלת איטליה מריו מונטי ועדכן אותו בהתפתחויות ובהיערכות לגבי המשך מבצע עמוד ענן ברצועת עזה. נתניהו צפוי לקיים במהלך היום שיחות מדיניות נוספות עם מנהיגי העולם, במקביל להתייעצויות הביטחוניות ועדכונים על מצב העורף.

13:45 - אזעקות נשמעו לפני זמן קצר בשטח המועצה האזורית באר טוביה ובאשדוד. לא ידוע על נפילות.

13:43 - הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי טענה כי אנשי המודיעין של הזרוע הצליחו לחדור ל-5,000 טלפונים ניידים של קצינים ישראלים שלוקחים חלק בלחימה בעזה ולשלוח להם הודעת טקסט שבה איימו עליהם לבל ייכנסו קרקעית לרצועת עזה. הזרוע הצבאית של הג'יהאד, פלוגות אל-קודס, פרסמה במקביל רשימה מפורטת של חיילים בגדודים מסוימים ובה שמות, תאריכי לידה, כתובות אימייל, מספר טלפון נייד, תפקיד, מספר אישי, דרגה, מספר תעודת זהות, גיל ומקום מגורים.

13:40 - אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הבהיר כי הזרוע תמשיך "להכות בלב הישות הציונית" והוסיף כי הימים הקרובים "יהיו קשים יותר לישראלים". בראיון לרשת טלוויזיה פלסטינית אמר עוד: "מה שעשינו הוא רק חלק מתגובתנו על חיסול אחמד ג'עברי. מה שצפוי להיות יהיה קשה יותר".

13:38 - מטח רקטות נורה לכיוון אשקלון ובאר שבע. רקטה אחת נפלה בבאר שבע.

13:33 - עיריית אשדוד ביקשה לא להגיע לאזור בו נפלו רקטות בשטחים בנויים בעיר.

13:33 - רקטה פגעה פגיעה ישירה בבית במועצה האזורית אשכול. אין נפגעים, אך נזק רב נגרם למבנה. בטרם נפלה הרקטה לא נשמעה התרעת צבע אדום.

13:29 - צוותי מד"א מטפלים בשלושה פצועים באורח קל בעקבות נפילות הרקטות באשדוד.

13:15 - ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר כי ישראל היא זו שנושאת באחריות להפרת הרגיעה: "ישראל התרגלה לבצע את המתקפות האלה לפני שיש בחירות אצלה". הוא הוסיף כי שוחח עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ולדימיר פוטין ומורסי, וכן עם חאלד משעל ואמר שיעשה כל מאמץ כדי להפסיק את הלחימה בהקדם האפשרי.

13:14 - ארבע רקטות נפלו באשדוד, נזק נגרם לבניין ולרכב.

בית נפגע מרקטה במועצה אזורית באר טוביה, נובמבר 2012. דייב בוימוביץ'
בית שנפגע מרקטה במועצה האזורית באר טוביה/דייב בוימוביץ'

13:03 - יושב ראש מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, אמר כי "העובדה שהחמאס הרחיב את מעגל הירי שלו אינה חציית קו אדום. עצם הירי על תושבי הדרום הוא קו אדום. עכשיו צריך להחליט מהי אסטרטגיית היציאה שלנו, כי מה שאנחנו לא רוצים זה לכבוש את עזה. מטרתנו להחזיר את השקט ובמקביל לנהל את המשא ומתן המדיני עם הרשות הפלסטינית".

12:35 - שר החוץ אביגדור ליברמן אמר כי "אנו ערוכים גם לפעולה קרקעית רחבה, במידת הצורך, אך צריך לדעת שאם נכנסים לפעולה קרקעית אי אפשר לעצור באמצע וצריך ללכת 'עד הסוף'". לדברי ליברמן, "בעופרת יצוקה זה לא נעשה לאחר הכניסה הקרקעית ולכן גם שילמנו מחיר כבד בדעת הקהל העולמית וגם לא הושגה המטרה".

12:32 - בהערכת המצב שהסתיימה בבור בקריה בתל אביב הנחה הרמטכ"ל בני גנץ "להמשיך ולתקוף בכל הכוח, להגביר את הקצב".

12:30 - מדובר צה"ל נמסר כי 12 מחבלים נהרגו עד כה בתקיפות צה"ל במהלך הלילה והבוקר.

12:12 - רקטה פגעה בבית במועצה האזורית אשכול. נזק נגרם למבנה.

12:07 - אותרו ארבע נפילות רקטות סמוך לישובים במועצה האזורית אשכול. כפי הנראה מחוץ לישובים לא ידוע על נזקים.

12:00 - שרי החוץ של הליגה הערבית יתכנסו בקהיר לדיון דחוף במתקפה הישראלית על רצועת עזה וכדי לדון "בצעדים הנדרשים כדי לכפות על ישראל את הפסקת המתקפה וכן על מנת לסייע לתושבי עזה". במקביל, הגיע ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל לקהיר בראש משלחת של בכירי הארגון. המשלחת תיפגש עם בכירים מצרים כדי לדון במצב בעזה. בנוסף יגיע לקהיר גם אמיר קטאר וכן ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

11:58 - חמש רקטות נורו לעבר המועצה האזורית חוף אשקלון.

11:54 - מקורות פלסטינים דיווחו כי פלסטיני נהרג בתקיפה של חיל האוויר שכוונה לעבר בית בשכונת שבורה ברפיח. בכך עלה מניין ההרוגים הפלסטיניים ל-39 בני אדם.

11:54 - אזעקה נשמעה בשעות בעיר אשקלון. לא דווח על נפילות.

11:50 - הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי נטלה אחריות על ירי ארבע רקטות גראד לעבר באר שבע ואשקלון.

סוללת כיפת ברזל חמישית נפרשה בגוש דן, נובמבר 2012. אלון בסון, משרד הביטחון
סוללת כיפת ברזל שהוצבה הבוקר בגוש דן/משרד הביטחון, אלון בסון

11:34 - אתר האינטרנט של חבר הכנסת דני דנון (הליכוד) נפרץ במהלך הלילה על ידי האקרים. באתר של דנון מופיעה תמונתו של רמטכ"ל חמאס שחוסל, אחמד ג'עברי, וכן נכתב כי "ההתנקשות במנהיגינו רק מגבירה את כוחנו". עוד כתבו ההאקרים: "בקרוב נהרוג את כולכם, אנו מוסלמים".

11:09 - רקטות יורטו מעל בבאר שבע ואשקלון. לפני כן נשמעו אזעקות באשקלון, וכן בבאר שבע, במועצה האזורית אשכול, ובמועצה האזורית מרחבים.

11:09 - מאגף התנועה נמסר על סגירת כבישים נוספים לתנועת כלי רכב: כביש 3411 נסגר מבסיס זיקים לחוף הים, כביש 4 מיד מרדכי עד נתיב העשרה, כביש 232 מגבים לכיוון דרום, כביש 25 מתקומה לכיוון מערב, כביש 241 מאורים לכיוון מערב וכביש 222 מצומת גבולות דרומה.

11:02 - הותר לפרסום כי שלושת הפצועים מרסיסים במועצה האזורית אשכול הם חיילים, מצבם מוגדר קל.

10:41 - בגוש דן החלה פריסת סוללת כיפת ברזל החמישית. פריסת הסוללה תסתיים בשעות הקרובות.

10:40 - משלחת של שרים מטוניסיה הגיעו הבוקר לביקור ברצועת עזה, כך דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים. המשלחת, שמונה 12 שרים, נכנסה לעזה דרך מעבר רפיח.

10:37 - רקטה יורטה באשקלון. טרם היירוט נשמעה אזעקה בעיר.

10:31 - ארבעה בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסים בנפילת רקטה בשטח מיושב במועצה האזורית אשכול. השלושה מטופלים על ידי צוותים רפואיים.

10:16 - שר הביטחון אהוד ברק ושר ההגנה האמריקאי ליאון פאנטה שוחחו בשעות האחרונות על השלכות המבצע ועל המצב האזורי. שר הביטחון ברק הדגיש בפני פאנטה כי ישראל נחושה להשיג את מטרות המבצע.

10:13 - כתובות נאצה נכתבו בדף הפייסבוק של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'. הכתובות כוללות איומים כגון "נעשה לך מה שהיטלר עשה ליהודים", צלבי קרס ועוד. הנושא הועבר לטיפול גורמי ביטחון.

10:07 - ארבע רקטות נורו לעבר אחד מיישובי אשכול, נרשמו נפילות מחוץ לישוב. לא נמסר על נפגעים או על נזק. אזעקות נשמעו ביישובי הדרום. מוקדם יותר יורטו באוויר רקטות ששוגרו אל אשקלון ואל המועצה האזורית בני שמעון מבלי לגרום לנפגעים או לנזק.

9:32 - ארבע רקטות שנורו לכיוון שדרות יורטו באוויר. רקטה נורתה לעבר המועצה האזורית שער הנגב. לא נמסר על נפגעים או על נזק.

9:30 - דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי מסר: "במהלך הלילה תקפנו מעל ל-200 מטרות: כ-120 משגרים מוטמנים נפגעו, ותקפנו מעל ל-20 מנהרות התקפה ברפיח. בנוסף, הופעל סיכול נוסף נגד חוליית ירי שהייתה בפעולה ברפיח". גורם צבאי מסר כי אחמד רנדור מונה לסגן מפקד הכוחות של החמאס בשטח בעקבות חיסולו של אחמד ג'עברי.

9:20 - אגף התנועה מסר על חסימות כבישים יזומות בדרום בשל המצב הביטחוני. כביש 2140 נחסם ממעון ועד כיסופים, כביש 4 נחסם מנתיב העשרה ועד ארז, כביש 232 מסעד עד נחל עוז וכביש 3411 מזיקים עד נחל עוז.

רקטה נפלה בקיבוץ במועצה אזורית אשכול, נובמבר 2012. דרור עינב
נפילת רקטה במועצה האזורית אשכול, היום/דרור עינב

9:13 - שתי רקטות נפלו במועצה האזורית אשכול ורקטה נפלה בשטחים פתוחים סמוך לשדרות, לא דווח על נפגעים או על נזק. בנוסף, אזעקה נוספת נשמעה מוקדם יותר באשדוד. רקטה יורטה באוויר.

9:07 - סיכום האירועים מתחילת מבצע "עמוד ענן" ועד כה, לפי דובר צה"ל: כ-832 יעדים הותקפו ברצועת עזה, כ-186 יעדים הותקפו החל מחצות. מערכת כיפת ברזל יירטה כ-211 רקטות, מאז חצות המערכת יירטה רקטה אחת. 26 רקטות בלבד מתוך 650 שנורו לעבר ישראל נפלו בשטח בנוי. מתחילת המבצע נהרגו 32 פעילי חמאס.

8:58 - הפלסטינים דיווחו כי עוד שלושה בני אדם נהרגו בתקיפת צה"ל ממזרח לאזור אל-מורזי שבדרום הרצועה. בכך עולה מניין ההרוגים לפי הדיווחים הפלסטינים ל-35.

8:54 – פגיעה ישירה של רקטה נרשמה בבית בשטח המועצה האזורית באר טוביה. הרקטה פגעה בבלון גז בחצר הבית. במקום מספר נפגעי חרדה, שמטופלים על ידי צוותי מד"א.

8:45 - הפלסטינים דיווחו כי אדם נהרג בתקיפת חיל האוויר ברפיח, ואדם נוסף נהרג בדיר אל-בלח. על פי הדיווחים, בכך עולה מניין ההרוגים הפלסטינים ל-33. 350 בני אדם נפצעו ברצועת עזה מאז החל מבצע עמוד ענן, מתוכם 8 ילדים ו-4 נשים.

8:37 - אזעקה נשמעה באשדוד. לא ידוע על נפילות בעיר. בנוסף מטח רקטות נורה אל גן יבנה, שלוש רקטות נורו אל המועצה האזורית שדות נגב ורקטה אחת נורתה אל יישוב במועצה האזורית שער הנגב. לא דווח על נפגעים או על נזק.

8:22 - רקטה נפלה במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים או נזק. אזעקה נשמעה לפני הפיצוץ.

8:16 - 14 רקטות נורו במטח אל יישובי מערב הנגב. הרקטות נורו לכיוון באר שבע והמועצות האזוריות בני שמעון, אשכול ומרחבים. הן התפוצצו בשטחים פתוחים מבלי לגרום לנפגעים או לנזק.

8:10 - ראש ממשלת חמאס ברצועה, אסמעיל הניה, צייץ בטוויטר בעקבות הפגזת בניין הממשלה: "הם חושבים שכך אנחנו נהפוך חלשים יותר. אבל להיפך. זה רק מחזק אותנו והופך אותנו לנחושים יותר לשחרר את אדמתנו ולהרתיע את הגוזל הציוני עד לניצחון".

הריסות מטה הממשלה בעזה, לאחר שהותקף על ידי צה"ל במבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. רויטרס
בניין הממשלה של חמאס בעזה, לאחר תקיפת חיל האוויר/רויטרס

8:08 - מטחי רקטות נורו אל יישובי מערב הנגב. לא דווח על נפגעים או על נזק.

8:00 - חמש רקטות נורו לעבר אחד היישובים במועצה האזורית אשכול. כפי הנראה, כולן נפלו בשטחים פתוחים. אין נפגעים או נזק. רקטה התפוצצה בשטח פתוח סמוך לבאר שבע, אין נפגעים או נזק.

7:34 - רקטה נפלה במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נמסר על נזק.

7:15 - מטוסי חיל האוויר תקפו לפנות בוקר מטרות בלב העיר עזה, ביניהן תחנות משטרה. במקביל, תקפו המטוסים מטרות ברפיח. הפלסטינים מדווחים על למעלה מ-20 פצועים בתקיפה בביתו של פעיל חמאס סאלח סולימאן בג'בליה. כמו כן, ישנם דיווחים פלסטיניים על הרוג בתקיפה של אופנוע בחאן יונס.

7:12 - רקטות נורו לכיוון העיר שדרות, בשלב זה לא ברור כמה רקטות מדובר. לא נמסר על פצועים או על נזק.

6:43 - לדברי גורם ביטחוני, בקהילת המודיעין ישראל הגבירו את המאמץ לאתר את בכירי ארגוני הטרור ומפקדי השטח כדי לבצע סיכול ממוקד. לדבריו, "ההנהגה והמפקדים ירדו למחתרת וחלקם מסתתר מאחורי אזרחים".

6:29 - דובר ממשלת חמאס בעזה, טהאר נונו, אישר את דבר הפגיעה בבניין הממשלה ואמר כי היא לא מחלישה את חמאס ולא תשבור את כוחה של הממשלה. הוא הוסיף כי ראש הממשלה, איסמעיל הנייה, צפוי להגיב על התקיפה בקרוב.

6:28 - דובר צה"ל מסר כי במהלך הלילה הותקפו 85 מטרות לאורך רצועת עזה. בשעתיים האחרונות בוצעו לפחות חמש תקיפות במרכז רצועת עזה ובצפונה.

6:07 - גורמים פלסטינים דיווחו כי חיל האוויר הישראלי הפציץ את בניין הממשלה של חמאס בעזה לפנות בוקר. לדבריהם, הבניין נהרס כליל מחמש תקיפות של חיל האוויר, אך לא דווח על פצועים.

עשן ואש לאחר תקיפת צה"ל בעזה במסגרת מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. רויטרס
תקיפות בעזה/רויטרס

מה אומרים בטוויטר על מבצע "עמוד ענן"?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully