וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתווך בעסקת שליט: "פספסנו אפשרות למו"מ עם חמאס"

15.11.2012 / 22:39

גרשון בסקין, שתיווך בין חמאס לישראל בעסקה, אומר כי הייתה לישראל אפשרות אחרת לפני היציאה למבצע בעזה. "לא ניסו את האופציה השנייה. תכננו מבצע, בלי אסטרטגית יציאה"

"הייתה אופציה לא צבאית להגיע להפסקת הירי. המלחמה הזו לא הייתה חיונית, והיה ניתן להגיע להפסקת אש ארוכת טווח עם גורמים בחמאס", כך אומר היום (חמישי) ד"ר גרשון בסקין, שהיה הגורם המקשר בין בכירי חמאס לדוד מידן בעסקת שליט. בסקין היה זה שהעביר את מסמך ההצעה הסופית לעסקת שליט שנוסח על ידי ג'עברי. היה זה איתות ראשון למוכנות חמאס להתגמש בעמדותיו ופריצת הדרך במגעים שהביאה בסופו של דבר לשחרורו של גלעד שליט משבי חמאס לאחר חמש שנים. הייתה אפשרות לשוחח עם חמאס עד לחיסולו של ג'עברי אתמול, טוען בסקין. "אני לא חושב. אני יודע. לא היינו חייבים להגיע למצב הזה עכשיו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוד הפייסבוק של בסקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסקין כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו הודעה בה סיפר כי מערכות תקשורת שונות ביטלו את הראיונות המתוכננים עמו כשהבינו מה הוא צפוי להגיד: "במקריות מדהימה בפעם השלישית 'אין מספיק זמן להעלות אותך לשידור'," כתב בסקין. "קודם בלונדון וקירשנבאום, אחר כך במבט בערוץ 1 ועכשיו הבוקר בגל"צ. האם יד מכוונת מונעת מהציבור בישראל לשמוע שהמחבל הגדול, אחמד ג'עברי, היה מוכן לאשר הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל?". בשיחה עם וואלה! חדשות, סיפר בסקין כי מספר ראיונות שנקבעו עמו בוטלו "בגלל שלמדו מה אני מתכנן להגיד", לטענתו. הוא אמר כי תחקירנית של אחת התוכניות ששלחה לו הודעה פרטית, אישרה את חשדותיו והסבירה כי אכן זו הייתה הסיבה לביטול הריאיון. "זה לא שיש פה יד מכוונת, אבל בזמן מלחמה, כולם נעמדים סביב הדגל והצבא ולא רוצים לשמוע ביקורת. יש קונצנזוס סביב המלחמה הזו".

"לאן הפעולה הזו תוביל אותנו?"

"הייתה אפשרות לפחות לבחון את המנגנון שיצרנו מול ג'עברי עד לחיסולו", אומר בסקין. "הוא היה מוכן, יחד עם עוד גורמים בחמאס", מספר. "אני גם לא רוצה שטילים יפלו. השאלה היא לאן הפעולה הזו תוביל אותנו? לא ניסו את האופציה השנייה. תכננו מבצע, בלי סוף. אין אסטרטגית יציאה, אלא אם מתכננים לחסל את חמאס ואז מדברים על כיבוש מחדש של הרצועה. מתי הרגנו מספיק? מתי הפלנו מספיק? מתי הצד השני יגיד שזה מספיק?"

גורם מדיני בכיר דחה היום בתוקף דיווחים לפיהם ישראל פנתה בתיווך אירופי לחמאס בהסכמה להפסקת אש. "המגמה היא לא הפסקת אש. יש עוד יעדים ועוד מדרגות שיעלו בהתאם להמשך ההתנהלות של החמאס והכוונה היא להמשיך לנצל את המבצע כדי לגבות מחיר כואב ולהחזיר את ההרתעה לישראל", אמר הגורם לוואלה! חדשות. ראש הממשלה ושר הביטחון ימשיכו במהלך הערב בהתייעצויות ביטחוניות והערכות מצב מהמתרחש בגבול הרצועה.

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully