וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד בה"ד 1 לשעבר: להאריך את קורס הקצינים לשנה

15.10.2012 / 17:17

במאמר לביטאון צה"לי כתב אלוף-משנה יהודה פוקס כי אם צה"ל רוצה להיות ערוך למלחמה בכמה חזיתות עליו לאמץ תפיסות הכשרה מורכבות: "רמת ההכשרה אינה רחבה דיה נוכח האתגרים"

אלוף-משנה יהודה פוקס, מפקד בית הספר לקצינים בתפקידו הקודם ומפקד חטיבת הנח"ל בהווה, מותח ביקורת על הכשרת הקצינים בצה"ל וטוען כי "מבית הספר לקצינים צריכים לצאת קצינים איכותיים יותר". לשם כך קורא אל"מ פוקס להאריך את משך קורס הקצינים בבה"ד 1, להגדיל את מספר החונכים, להרחיב את התכנים ולהחתים את הצוערים לתקופת קבע ארוכה יותר.

במאמר לביטאון הצה"לי "מערכות" תחת הכותרת "חורים בהכשרה" טוען פוקס כי בשנים האחרונות הופר האיזון בין ההכשרה שמקבל קצין החי"ר לבין האתגרים שניצבים בפניו: "נראה שהמציאות הביטחונית סביב ישראל היא המאתגרת ביותר שידעה ישראל מאז מלחמת יום הכיפורים, שכן צה"ל עלול למצוא את עצמו בתקופה הקרובה בעימות אלים בזירה אחת או יותר ביניהן מול סוריה, לבנון, רצועת עזה ואיו"ש". עוד ציין אלוף-משנה פוקס כי לאחרונה, גדלה מאוד הסבירות שמצרים תצטרף למעגל המדינות שעוינות את מדינת ישראל, ולכן אם צה"ל רוצה להיות ערוך למלחמה בכמה חזיתות עליו לאמץ תפיסות הכשרה מורכבות.

אלוף-משנה פוקס כותב כי מרכיב ההכשרה הצטמצם, וכך גם משך הזמן המושקע באימונים. "האימונים הקצרים והנדירים של הכוח הסדיר – או שהם נעשים ברמת מורכבות קלה יחסית או שהעמקה בלוחמה ספציפית גורמת לוויתור על מיומנות בסוגי לוחמה אחרים וליצירת פערים". פוקס טוען כי בשל סיבות כלכליות לא ניתן להאריך את משך הקורס בבה"ד 1, שגולת הכותרת שלו הוא התרגיל בו מפקד הצוער על מחלקה. עד לפני כמה שנים התאפשר לכל צוער לפקד בשני תרגילים, הממוצע של הצוער בבה"ד אחד עומד על 1.3 פעמים ולדעתו של פוקס, על כל אחד לבצע שישה תרגילים לפחות. "מאחר שלכל צוער ניתנת למעשה רק הזדמנות אחת למלא תפקיד של מפקד מחלקה במהלך הקורס, יוצאים המדריכים מגדרם כדי שיחוו תחושה של הצלחה במשימה האחת שהוטלה עליו", מסביר אלוף-משנה פוקס, "לשם כך הם חוסכים ממנו במידה זו או אחרת התמודדות עם קשיי המציאות, למעט בסדרת ברבור שחור' שנכנסה באחרונה בבה"ד 1".

טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1. אתר בה"ד 1, דובר צה"ל
"אם צה"ל רוצה להיות ערוך למלחמה בכמה חזיתות עליו לאמץ תפיסות הכשרה מורכבות". קורס קצינים/דובר צה"ל, אתר בה"ד 1

מפקד חטיבת הנח"ל מציין כי אחרי מלחמת לבנון השנייה חזר צה"ל להגביר את היקף האימונים אך הוא עדיין מושקע כשני שליש בפעילות הביטחון השוטף ושליש באימונים. קורס קציני החי"ר פוצל לשני חלקים ולמעשה נותרו בו רק שלושה חודשים להנחיל לצוערים את התכנים המקצועיים הנדרשים למפקד החי"ר. "קצין החי"ר המוסמך היום אינו זוכה להכשרה מספקת ולכן אינו מומחה במידה המאפשרת לו לאמן כראוי את חייליו ולהקנות להם ידע", כותב אלוף-משנה פוקס, "רמת ההכשרה אינה רחבה דיה נוכח האתגרים ואינה עמוקה דיה בתחומים ההכרחיים, ולכן אינה מספקת כדי להכשיר מומחים שיוכלו להנחיל את הידע". לשם כך טוען אלוף-משנה פוקס כי יש להשקיע בידע על זירות הפעולה, על צורות לחימה רלוונטיות, סוגי לוחמה, שליטה באמצעי לחימה, לחימה ממוכנת, להשלים ידע טקטי ושיפור בתחום הפיקוד והשליטה. לשם כך ממליץ פוקס להגדיל את מספר החונכים ולהאריך את משך קורס הקצינים ואת משך ההתחייבות הראשונה לקבע של הקצינים- משנה לשנה וחצי עד שנתיים, תוך התאמה לאלו שישרתו כמפקדי מחלקות לשאר צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully