וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: כך הפכה חברון לחלום הבלהות של צה"ל

5.10.2012 / 12:00

למרות שסוגיית הגרעין האירני דחקה את הנושא הפלסטיני לשוליים, במערכת הביטחון חוששים מהתגברות חמאס בגדה. סגן מפקד חטיבת חברון: "למעלה שקט ורגוע, אבל למטה הכל רועש"

הסוגיה הפלסטינית, שנדחקה לשוליים בשל העיסוק בגרעין האירני, מתעוררת לחיים. בחודש שעבר ביקש נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לדחות כל פעילות נגד ישראל ובעד הקמתה של מדינה פלסטינית ליום שלאחר הבחירות ב-6 בנובמבר. הנושא הפך לבוער והוא מונח על סדר היום האזורי. המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מיט רומני, זיהה את הפוטנציאל ואמר לפני שבועיים, כי לפלסטינים "אין כל רצון להשיג שלום". בדבריו הלהיט רומני את הרוחות באזור ויצר הד תקשורתי ברחבי העולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחברון יש שגשוג כלכלי, אבל הוא גם מרחיב את הפער בין העניים לעשירים. חברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

עבדאללה מלך ירדן התמקד בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" לפני כשבועיים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, וטען כי ישראל נמצאת כעת בצומת דרכים מסוכן, אף שהיא מכחישה כי יש לה קשר כלשהו למתרחש באזור. נשיא מצרים, מוחמד מורסי, שכח מהבעיות הפנימיות שלו ואמר לפני כשבוע וחצי בעצרת הכללית של האו"ם, כי עצמאות פלסטינית היא הדבר הראשון שהעולם צריך. שר הביטחון, אהוד ברק, הבין שהסכסוך הישראלי-פלסטיני יהיה במרכז מערכת הבחירות בישראל, ושטח לפני כשבוע וחצי את משנתו הפוליטית בנושא, ובמרכזה יישום תכנית התנתקות של עשרות התנחלויות.

המתנחלים והפלסטינים מציגים: בית מריבה חדש בחברון. שי מכלוף
"בחברון מה שמפריד בין פלסטיני ליהודי זה קיר אבן". חברון/שי מכלוף

הסוגיה הפלסטינית בוערת יותר מתמיד. זה עניין של זמן עד שנראה באזור תפנית מדינית קיצונית או אירוע ביטחוני רב ממדים, אף שהפתרון לפרויקט הגרעין האירני נראה על סף הכרעה. בכירי הרשות הפלסטינית נושכים שפתיים, למרות הלחץ והזעם שמופנה לעברם מהעם הפלסטיני, המצפה לשינוי. מצד אחד משלם האזרח הפלסטיני מסים ומציית לחוקים החדשים של הרשות הפלסטינית, הנאכפים בהקפדה ברחבי הגדה המערבית; מצד שני, אין הוא רואה שינוי באופק, ולכן הוא שואל את עצמו למה זה משתלם לו.

"יום זעם" בגלל יוקר המחייה

הזמן שחולף ללא שינוי מדיני משחק לידי חמאס, שמנסה בכל כוחו לחדש ולהעצים את תשתית ה"דעווא" (פעילות חברתית - א.ב) ואת התשתית הצבאית בגדה המערבית. סגן מפקד חטיבת חברון, סא"ל שחר ספדה, סיפר השבוע בעודו צועד ברחובות חברון כי "הרשות הפלסטינית מאוד חוששת מהתעצמות של חמאס בגדה המערבית. זה בא לידי ביטוי בהיקף המעצרים שהם מבצעים נגד פעילי חמאס ובכוח שהם מפעילים נגד מפגינים אלימים בהפגנות שקוראות תיגר על סמלי הממשל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לפני שלושה שבועות הכריזו הפלסטינים בחברון על 'יום זעם' בגלל יוקר המחייה". יצרן כוסות קידוש פלסטיני בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלום הבלהות של הרשות הפלסטינית הוא מהפך שלטוני שחמאס עלול לבצע בגדה המערבית באמצעות "מודל עזה", תוך שהוא מנצל כשלב ראשון את הפופולריות שלו במשך השנים בשכם ובחברון. צה"ל מאפשר למנגנוני הביטחון הפלסטיניים לממש את יכולותיהם, אך מציב קווים אדומים. "לפני שלושה שבועות הכריזו הפלסטינים בחברון על 'יום זעם' בגלל יוקר המחייה", מספר סא"ל ספדה. תוך כדי שיחה הוא מנופף לפלסטינים בידיו ומונע מהם לחצות את הכביש לכיוון הקבר של עתניאל בן קנז, משום שהציר נסגר לתנועה. "הצבנו לשוטרים הפלסטינים קווים אדומים והם השתמשו ללא רחמים באמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע זליגה ליישוב היהודי", מספר ספדה. לדבריו, "כשראינו שבחלק מהמקומות זה גולש מעבר למה שחשבנו, תפסנו פיקוד ועשינו את העבודה".

קשר השתיקה של פעילי חמאס

בחברון והאזור פועלים 2,400 שוטרים פלסטינים חמושים ברובה קלצ'ניקוב או באקדח. לאחרונה אישר אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, פתיחה של שתי תחנות משטרה פלסטיניות נוספות בגזרה. כתפיסה, מעדיפים השוטרים הפלסטינים תחנות גדולות שמשמשות אותם לבסיסי יציאה למבצעים קטנים, שבעת הצורך יידעו להדוף התקפות פתע. חברון, באופן היסטורי, הוכתרה כמעוז חמאס. ראש הזרוע הצבאית של חמאס בעיר, עבדאללה קוואסמה, שהיה אחראי לפיגועים רצחניים, חוסל בשנת 2003 על ידי הימ"מ; בשנת 2004 נעצר עימאד קוואסמה, פעיל בכיר בחמאס, שנמלט ממבנה מתמוטט כשהוא לבוש תחתונים בלבד. תמונתו הפכה סמל להשפלה שנחלו פעילי הזרוע הצבאית מידי שירות הביטחון הכללי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלום הבלהות של הרשות הפלסטינית הוא מהפך שלטוני שחמאס עלול לבצע בגדה. שוטרים פלסטינים בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

השב"כ הצליח לפצח את קשר השתיקה של פעילי חמאס, שמגיל אפס למדו לשתוק בחקירה. תאי הטרור בחמאס שצמחו בחברון ובכירי הזרוע נעצרו בזה אחר זה, וכיום הם מרצים את עונשם בבתי הכלא בישראל. אחרון המבוקשים מתשתית חמאס הוותיקה באזור היה עבד אל-מג'יד דודין, מפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם בחברון. כוח ימ"מ הרג אותו בחילופי אש מטווח קצר בכפר דיר אל עסל א-תחתא שבדרום חברון, אחרי מרדף שנמשך 14 שנה. דודין היה אחראי לפיגועים של מחבלים מתאבדים באוטובוסים בלב מדינת ישראל, ובהם הפיגוע בכניסה לבית הספר "רנה קסין". מאז לא הצליח חמאס להקים תשתית חזקה ורחבה בחברון המובלת על ידי פעילים בכירים, כמו בתחילת שנות ה-2000.

שר החינוך גדעון סער במערת המכפלה לקראת הגעת תלמידים בשנה הבאה, יולי 2012. ששון תירם
70,000 אזרחים ישראלים הגיעו השבוע לביקור במערת המכפלה. גדעון סער בביקור במערת המכפלה, יולי 2012/ששון תירם

במסגרת העסקה לשחרור גלעד שליט, התערער שיווי המשקל באזור, עם שחרורם של 128 אסירים ביטחוניים מגזרת חברון. השב"כ פוקח עיניים על המשוחררים, ועד כה נעצרו חלק מהם בשל חזרתם לפעילות טרור. מנגד, האווירה בחברון רגועה. 70,000 אזרחים ישראלים הגיעו השבוע לביקור במערת המכפלה. סא"ל ספדה, שנפצע בלחימה בדרום לבנון ובשטחים בשלושה מקרים שונים, ניסה להסביר את התופעה: "בעשרת ימי תשובה הגיעו 17,000 מבקרים, לעומת 10,000 בשנת 2011. זו התשובה למאמץ הביטחוני של צה"ל. אנחנו ברצף טוב של פעילות, אבל לא מתבלבלים. איך אמרו בסרט 'אבא גנוב' - 'למעלה הכל שקט ורגוע, אבל למטה הכל רועש'. יש תנודות מתחת לפני הקרקע, ואנחנו מעריכים שהחמאס מת להוציא פיגוע. הייתה, ועדיין קיימת, מוטיבציה לחטוף חייל. הפלסטינים מביטים על משוחררי עסקת שליט ומבינים מבחינתם שזו הצלחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חברון היא אחת מאבני הראשה בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומכאן כובד משקלה הביטחוני, המדיני והכלכלי. חברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

השב"כ נוחל הצלחות כבירות בחברון, אך עדיין יש קושי בהגנה על היישוב היהודי. החשש מפיגוע מרחף באוויר באופן קבוע. "אתה משחק כדורגל?", שואל סא"ל ספדה, ומחלק הנחיות ללוחמים לנוע בזוגות כדי למנוע ניסיון דקירה. לדבריו, "ההגנה הכי דפוקה זה לעשות בונקר כי אתה לא מייצר מרחב אבטחה. אתה רואה את בית נחום? מטר ממנו זה הקסבה של חברון. אין לך מרחב אבטחה. איך אתה מייצר מצב כזה? פעילות בעומק. בזמן שאנחנו מדברים יש פטרולים בתוך השכונות, על גגות ובין הסמטאות. אנחנו גם המקום הכי מתועד בעולם. במקום כל כך צפוף, יש לך כמעט מאה מצלמות במעגל סגור. זו עבודת נמלים עבור המודיעין אבל אין ברירה".

לדברי סא"ל ספדה, "אין עוד מקום באיו"ש שאין לו מרחב אבטחה. בחברון, מה שמפריד בין פלסטיני ליהודי זה קיר אבן. מה עוד ייחודי לחברון? מערת המכפלה. קבר יוסף בשכם, לדוגמה, מבודד. עולים אליו לרגל בצורה מבוקרת. למערת המכפלה עולים לרגל מוסלמים ויהודים בכל ימות השנה. אין דקה שקטה בחברון. אשתי אמרה לי: 'שחר, הבטחת לי שהתפקיד הזה יהיה יותר רגוע'. גם אני חשבתי, וטעיתי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פוטנציאל טרור באזור. בכומתה האדומה: מפקד חטיבת חברון, אל"מ בלוט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזמן שאנחנו מדברים על הפעילות של צה"ל בעיר, מבחין הסמח"ט בפלסטיני שמטפס על הגג וגונב מים באמצעות חיבור של צינור. הוא שולף מכשיר אייפון ומתקשר לקצין המינהל האזרחי, רס"ן חוסאם, כדי לדווח על המקרה. בצבא רואים בגניבות המים סכנה מיידית. הפלסטינים מאתרים תשתיות מים תת-קרקעיות של חברת "מקורות", מתחברים ומבצעים גניבות ענק, בעיקר לאורך ציר 60. לעתים הגניבות הכושלות מובילות לניתוקי מים גם בבסיס החטיבה. ראשי היישוב היהודי עתרו לבג"ץ בבקשה להרים את תשתיות המים התת קרקעיות מעל פני האדמה כדי למנוע גניבות ענק - אך נענו בשלילה.

על פי הגדרת המפקדים בגזרה, תופעת הגניבות הפכה לאיום ממשי, והם חוששים כי מחבלים יניחו מטעני חבלה מתחת לצירי התנועה. בחודש האחרון נאלץ סא"ל ספדה לגלוש לתוך מערה מתחת לאחת הסמטאות ביישוב היהודי כדי לאתר את החיבור הפיראטי שבוצע על ידי הפלסטינים. למרות המתיחות באוויר, הסטטוס-קוו בין היישוב היהודי לפלסטינים נשמר בקפדנות, למעט חריגות נקודתיות. לפני מספר שבועות השליך פלסטיני בקבוק תבערה לעבר מחסום של צה"ל ונורה ברגלו.

הידרדרות אזורית

מפקד חטיבת חברון, אל"מ אבי בלוט, מכיר היטב את הגזרה בשל פעילותו בעבר בגזרה כמג"ד 101 בצנחנים ומפקד יחידת העילית "מגלן". בלוט גם נכח בשטח בעת חיסולו של אל מג'יד דודין. לדבריו, האירוע מאפשר לו להבין את פוטנציאל הטרור באזור. חודש ימים אחרי שנכנס לתפקיד, התבקש אל"מ בלוט לארח את ראש אגף התכנון, אלוף נמרוד שפר, טייס קרב שלומד להכיר את האזור מהקרקע ולא מהאוויר. כדי להסביר את החיכוך בין הפלסטינים לישראלים, בחר אל"מ בלוט לקחת את האלוף למעבר תרקומיא, שדרכו עוברות מדי יום יותר מ-700 משאיות בין הצד הפלסטיני לישראלי.

בחברון יש שגשוג כלכלי, אבל הוא גם מרחיב את הפער בין העניים לעשירים. הפער יוצר התמרמרות. לאחר מכן סיירו השניים לאורך גדר ההפרדה, והובהר לאלוף כי שיטת האבטחה בגבול תואמת את פעילות צה"ל בגבול המצרי, הסורי והלבנוני. לאחר מכן הציגו בפני אלוף שפר את האזורים שאין בהם גדר ושמשמשים את הפלסטינים מדי שבוע כדי לחדור לשטח ישראל לצורך חיפוש עבודה. בזמן של הידרדרות אזורית, ישמשו צירים אלה להברחת מחבלים ללב מדינת ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במטה הכללי זיהו את הסיכוי להידרדרות, ולכן תגברו את החטיבה בחברון. חיילי צה"ל בחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלוף שפר המשיך לדרכו, והאחריות נותרה על כתפיו של המח"ט הטרי. לזכותו של אל"מ בלוט ייאמר כי הוא ביקש להגיע לחטיבת חברון, למרות המורכבות ורמת הנפיצות. חברון היא אחת מאבני הראשה בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומכאן כובד משקלה הביטחוני, המדיני והכלכלי. במטה הכללי זיהו את הסיכוי להידרדרות, ולכן תגברו את החטיבה והפכו אותה לחזקה ביותר באיו"ש. הלחץ המדיני על ממשלת ישראל שצפוי להתגבר אחרי הבחירות בארצות הברית, והאכזבה המסתמנת בציבור הפלסטיני עלולה להוליד מהומות אלימות, שכולם יידעו כיצד יתחילו אבל לא בהכרח איך יסתיימו. ההצלחה בגזרה הזו היא זמנית, ועד שממשלת ישראל תבין שיש פרצות ענק בגדר שמקיפה את איו"ש - היא עלולה למצוא את עצמה מתעוררת מהדי פיצוץ של פיגועים.

בספר "פרקי אבות - פירוש ישראלי חדש" מאת אביגדור שנאן, שאותו נהג לחלק אל"מ יהודה פוקס לצוערי בה"ד 1 וממשיך לחלק אל"מ ערן ניב, המפקד הנוכחי, נכתב בעמוד 166: "בנפל אויבך אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך, פן יראה ה' ורע בעיניו והשיב מעליו אפו". כל אחד והפירוש שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully