וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: "החלטה אסטרטגית צריכה להתקבל בדיאלוג עם הצבא"

7.9.2012 / 10:20

על רקע הפרסומים אודות מתיחות בין הצמרת הביטחונית לדרג המדיני באשר לתקיפה באירן, הוסיף הרמטכ"ל לשעבר: "אם כיום הדרג המטכ"לי מחוץ לשיח - צריך לייצר שיח כזה"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

מבקר מבחוץ: הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף במילואים גבי אשכנזי, התייחס הבוקר (שישי) בכנס של מכון פישר בהרצליה שעסק במבצע "עופרת יצוקה" לדיאלוג בין הדרג המדיני למטה הכללי תוך שהוא רומז למתיחות היום בצמרת המדינה. ?החלטות אסטרטגיות צריכות להתקבל בדיאלוג בין הדרג המדיני לדרג הצבאי. הדרג המטכ?לי צריך להיות חלק מהשיח הזה ואם הוא לא קיים - לייצר אותו. גם ביחס למה שעומד על הפרק וגם ביחס למה שלא עמד על הפרק?.

אשכנזי סיפר על אחת השיחות שהתנהלו בין הצבא לדרג המדיני בזמן המבצע: ?שרת החוץ לבני אמרה לי באחד הדיונים הללו, 'אני מרגישה לא נעים עם מה שהצבא עובר בדיונים הללו'. זה תפקיד שלך כעומד בראש הצבא לוודא שבכל המציאות הזו אתה שומר על המתווה ועל מה שהוחלט. זה לא יהיה נכון לחכות, אחרת לא תוכל להשמיע על הדברים, או לחכות לראות איך זה יקרה. בסוף נכנסנו לפעולה קרקעית ברצועת עזה. הייתה דילמה איך מסיימים את המבצע. לקח לנו יותר משלושה שבועות לסיים אותו. אבל בגלל שהיה ויכוח עם הדרג המדיני ובתוך הדרג המדיני, ישבנו שם (ברצועת עזה) והמבצע לא הסתיים אלא רק אחרי שלושה שבועות. היו כאלה שסברו שצריך להמשיך כי אין נפגעים. והיו כאלה שמאוד התנגדו לכך. הבאנו את ההישג לצאת החוצה. זה שיקף את המחלוקת של אלו שמעלינו?.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרמטכ"ל בני גנץ ומשפחתו בלשכת ראש הממשלה בירושלים, פברואר 2011. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אם אין שיח כזה, צריך לייצר אותו". הרמטכ"ל גנץ עם ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אשכנזי טוען כי הדילמות הללו לא יהיו שונות בפעולות רחבות יותר. ?אני חושב שזה לא יהיה שונה במבצעים עתידיים. אני מייעץ למטה הכללי להיות שותף להחלטות הדרג המדיני. כשאתה בא מבפנים, ברמה האסטרטגית הדברים נשמעים ומשפיעים על מקבלי ההחלטות?. אשכנזי, התייחס באריכות לדיאלוג בין המטה כללי לדרג המדיני. ?סוג השיח הזה הוא חובתו של הדרג המדיני עם הדרג הצבאי. זה ברור שזה חייב להתבצע ויביא להפעלה יותר נכונה של הכוח. לפעמים זה כרוך בוויכוחים. היו שחשבו לפני מבצע עופרת יצוקה שצריך למוטט והיו שחשבו שצריך להגיע להסדרה. היה מי שחשב שצריך לכבוש חלקים מהרצועה?.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"המלצתי לגנץ לעסוק ביסודיות להשגת השיח הזה"

?אני הייתי ממליץ בתוקף, וכך גם אמרתי למחליפי בני גנץ, שיעשה ביסודיות את השיח הזה", סיפר אשכנזי. "אמרתי לו - 'בני, תשתדל להבין איך אתה רוצה לצאת מהעניין'. יש קשר הדוק בין הישגים גבוהים לבין מחירים שאתה מוכן לשלם. ככל שהצבא יביא הישג גבוה אתה צריך לשלם מחיר כבד. ככה אני מצאתי את זה. הדרג המדיני איפשר לנו שיחה מקצועית. עניינית. ביקשו מאתנו להציג את כל מנהל המטרות. בסוף התוצאה הייתה פגיעה קשה בחמאס. השגנו הרתעה ושקט בדרום?.

בכנס דיברה גם שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני. בכנס, שעסק בתהליך קבלת ההחלטות במבצע עופרת יצוקה, אמרה לבני: ?פעולה צבאית ללא לגיטימיות בינלאומית לא יכולה להתקיים. אני אומר דברים קשים אבל במצב המדיני שבו נמצאת מדינת ישראל מבצע כמו 'עופרת יצוקה' לא יכול להתקיים. צריך לייצר לגיטימיות בינלאומית עם הגורמים הפרגמטיים באזור?. השרה התייחסה גם ליחסים בין וושינגטון לירושלים, ואמרה: ?ככל שאנחנו מחצינים את הוויכוחים עם ארה"ב כך ישראל נחלשת בהיבטים של אפשרות לפעולה צבאית. אני ניהלתי כשרת חוץ שיחות בצעקות עם קונדוליסה רייס בצעקות שאפילו הפריעו לשכנים אבל אף אחד לא ידע עם מי או מה היה תוכן השיחות הללו. את ההיערכויות צריך לעשות בשקט בעצמנו ואחר כך לגייס את העולם. המצב שבו אומרים תחזיקו אותי לא מקובלת עליי".

בכנס דיבר גם מי שפיקד על המבצע בעזה כאלוף פיקוד הדרום בזמן "עופרת יצוקה", יואב גלנט. הוא הדגיש כי לאחר שדעתו לכבוש את מרחב רפיח במסגרת המבצע לא התקבלה, הוא חשב שיש לצאת מרצועת עזה כמה שיותר מהר מרגע פתיחת המבצע. ?היציאה מהמבצע היתה מאוחרת ומבוזבזת. ניתן היה לעשות את זה עשרה ימים אחרי תחילת הפעולה המבצעית, אך זה לא התקבל?.

לקריאה נוספת
חשאי בחמישי: כל הסיבות שדוחות את התקיפה באירן
היסטוריה של הדלפות: על יחסי נתניהו והפוליגרף
הקרב בין הדרג המדיני לצה”ל פוגע גם בעניין אירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully