וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקדי צה"ל ילמדו החוק הבינלאומי: "לצמצם הביקורת"

25.7.2012 / 3:40

לאור התגברותו של החוק הבינלאומי הנוגע ללחימה בשטח, בצה"ל הוחלט להיערך ולהכשיר את המפקדים בהתאם. "חשוב שהמפקד יבין שאפשר לפגוע במסגד כשהוא הופך למטרה צבאית"

במקביל להכנותיו של צה"ל לקראת מלחמה בכלל החזיתות, ולתקיפת מטרות מהאוויר, היבשה והים במסגרת בנק המטרות, החליט הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף דני עפרוני, לפתוח בסדרת קורסים בחוק הבינלאומי עבור כלל דרג מפקדי השטח, מרמת מפקד פלוגה ועד מפקד אוגדה.

"הקורס הזה נלמד כיום במכללה לביטחון לאומי אבל לא כולם מגיעים לשם", הסביר קצין בכיר בפרקליטות הצבאית, שניסה להסביר את מטרת הלימוד: "מפקדי צה"ל נדרשים לפעול על פי החוק הישראלי והדין הבינלאומי. יחד עם זאת, אני לא רוצה לשכב עם מפקד במארב ואני לא רוצה להיות עם מפקד החטיבה".

בהתאם להחלטת הפרקליט הצבאי, נכתבו מערכי שיעור לדרגים השונים, שבמסגרתם ילמדו המפקדים את העקרונות והכלים להתמודד עם בעיות בשטח, שעשויות להיות משפטיות. הקצין הבכיר הוסיף, כי ניתן לצמצם את הביקורת על צה"ל ולייעל את הפעילות האופרטיבית של המפקדים. "חשוב שהמפקד יבין שאפשר לפגוע במסגד כשהוא הופך למטרה צבאית. אם פועלים נגדנו מבית החולים אז גם הוא הופך למטרה. המטרה שלנו שהמפקדים לא יצטרכו יועץ צמוד". הוא הוסיף כי לא ניתן למנוע את האפשרות לדו"ח גולדסטון נוסף, "אך ניתן לצמצם את הביקורת על צה"ל".

השופט ריצ'ארד גולדסטון. AP
בצה"ל מנסים להימנע מדו"ח גולדסטון הבא. השופט ריצ'רד גולדסטון/AP

הקצין הבכיר ביותר שנפתחה נגדו חקירה לאחר מבצע עופרת יצוקה היה מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה אילן מלכא. מלכא הואשם בכך שבמהלך המבצע, ביצע צה"ל מספר תקיפות על מבנה בשכונת זייתון ו-21 תושבים פלסטינים שלא היו מעורבים בטרור, נהרגו. בעקבות הממצאים הראשונים, נפתחה חקירה פלילית. הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') גבי אשכנזי, הורה שלא לקדם את מלכא במסלול הפיקודי מבצעי, בטענה שהורה על התקיפה מבלי להיות ער למידע המודיעיני סביב המבנה והימצאות אזרחים בקרבת אזור התקיפה.

תא"ל עפרוני, שבחן את הפרשה, טען כי המח"ט לא נהג ברשלנות באופן המטיל עליו אחריות בפלילים. עוד טען הפרקליט הצבאי, כי החלטות אל"מ מלכא לא חרגו ממתחם שיקול הדעת של "מפקד צבאי סביר" בנסיבות דומות. עקב החלטתו של עפרוני, יקודם מלכא לתפקיד בדרגת תא"ל. יצוין כי אל"מ מלכא מעוכב בקידום כבר כשלוש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully