וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהרג בהתרסקות ברומניה, קיבל צל"ש על מבצע בעומק לבנון

3.5.2012 / 19:50

מפקד חיל האוויר העניק צל"ש לארבעה טייסים וארבעה מכונאים מוטסים, בהם אל"מ דני שיפנבאור, שסייעו בחילוץ לוחמי סיירת מטכ"ל מפעילות סודית במלחמת לבנון השנייה

דובר צה"ל

(צילום: דובר צה"ל)

שש שנים אחרי מותו של לוחם סיירת מטכ"ל, סא"ל עמנואל מורנו, במלחמת לבנון השנייה, הוענק צל"ש לארבעה טייסים וארבעה מכונאים מוטסים שסייעו בחילוצו יחד עם לוחמי היחידה מפעילות סודית בדרום לבנון.

בערב המרגש בו לקחו אנשי צוות האוויר, בני משפחותיהם וקצינים בכירים נתן מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, את הצל"ש לאלוף משנה דני שיפנבאור, שנהרג בהתרסקות המסוק ברומניה בשנת 2010, ולסגן אלוף נ' על תפקודם במשימה מבצעית מיוחדת בעומק שטח האויב. ציון לשבח מטעם מפקד בסיס תל נוף הוענק לסגן אלוף במיל' ע', סרן ב', רב נגד מ', רב סמל מתקדם נ', רב סמל מתקדם ע' ורב סמל ראשון נ' על שהפגינו אחריות, מקצועיות ורעות.

במהלך מלחמת לבנון השנייה יצאה סיירת מטכ"ל למבצע סודי בעומק לבנון, ובמהלכו נחשף הכוח וניהל חילופי אש קשים עם מחבלי חיזבאללה. הלוחם הנערץ, סא"ל מורנו, שפרסום תמונתו נאסר עד היום, נפגע באורח אנוש. מוביל רביעיית יסעורים, הטייס אל"מ שיפנבאור, החליט בקור רוח ובניגוד לתוכניות המבצע להורות לכוח להיכנס לשטח מאוים, רווי בטילי נ"מ וירי מנשק קל, כדי לחלץ את סא"ל מורנו וחבריו. החילוץ בוצע תחת אש כבדה, אך בתום החילוץ קבעו הרופאים את מותו של עמנואל.

"שמח שחיל האוויר ידע להוקיר תודה"

טייסת "מובילי הלילה" ספגה מכה קשה במהלך מלחמת לבנון השנייה לאחר שמסוק יסעור נפגע מטיל נ"ט וחמישה אנשי צוות אוויר נהרגו בדרום לבנון במהלך הטסה של כוח צנחנים, ולכן בתום המלחמה וסיום התחקירים ביקשו בטייסת להימנע מדיבורים על הענקת צל"שים כדי לא לפגוע ברגשות המשפחה. מפקד המבצע בתחום האווירי, תא"ל עמיקם נורקין, כיום ראש להק אוויר, הורה לראש מחלקת היסטוריה בחיל האוויר לבצע מחקר מעמיק בנושא ולבחון את אירוע החילוץ כדי לדעת האם יש להעניק צל"ש לצוות האוויר שהיה מעורב באירוע. לבסוף, הוחלט להעביר את המחקר לוועדה מיוחדת שהחליטה להמליץ למפקד חיל האוויר להעניק צל"ש לארבעה טייסים וארבעה מכונאים מוטסים, בהם אל"מ שיפנבאור, שכאמור נהרג בהתרסקות ברומניה.

אילן, אביו של מורנו, אמר הערב בהתרגשות: "סיפרו לנו בשבעה על עמנואל שדני החליט להתעלם מהקריאות בקשר ולנחות יחד עם שאר המסוקים בשטח כשיורים עליהם מכל הכיוונים, כי הוא הכיר את עמנואל ושאר הלוחמים מהיחידה. הוא ידע שאם הוא לא ייחלץ אותם המצב יהיה גרוע יותר. אני מלא גאווה שיש לנו טייסים כאלה".

"למרות שלקח שש שנים לסגור מעגל אני שמח שחיל האוויר ידע להוקיר תודה על אומץ הלב של הטייסים. זה לא עניין פשוט", הוסיף מורנו. "אני רואה בזה מקור כוח לכל עם ישראל. אני עד היום מתרגש מאוד מהסיפור".

קצין בכיר בחיל האוויר הסביר מדוע רק אחרי שש שנים הוחלט על הענקת הצל"ש: "בניגוד לתוכנית, החליטו הטייסים להיכנס לתא שטח כשיורים עליהם טילים מסוגים רבים ויורים עליהם מכל מיני כיוונים. האזור היה בעייתי מאחר והיו לא מעט קווי מתח שסיכנו את המסוקים ואת חיי אנשי הצוותים שנחתו באזורים שלא תוכננו מראש כי התוכנית של היחידה השתבשה. הייתה כאן נכונות ברורה של אנשי הצוות לסכן את חייהם למרות המורכבות של האירוע".

לקריאה נוספת
5 שנים לנפילת הלוחם האגדי: "זה רק קשה יותר"
5 שנים לקרב בבינת ג'בל: "שלחו אותנו למות"

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully