וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקים הנח"ל החרדי: "צה"ל לא יגייס חרדים בכפייה"

23.2.2012 / 0:12

עם ביטולו של חוק טל, בצה"ל ממתינים להחלטת הממשלה על גורלם של בני הישיבות. אלוף (מיל') יהודה שגב אומר שהפתרון שיזם ב-1999 ושנדחה על הסף, יוכל להתאים דווקא לימינו

ברקע הסערה הציבורית שפרצה אחרי ביטול חוק טל, בצה"ל כבר נכנסים לכוננות ספיגה לקראת השינוי הצפוי במודל גיוס החרדים לצבא. בשיחות סגורות באגף כוח אדם בצה"ל מבהירים כי הצבא יבצע כל משימה שתוטל עליו, והודפים הערכות לפיהן צה"ל אינו ערוך לגיוס אלפי חרדים. "הצבא עסק בעבר בגיוס המוני של אוכלוסייה מגדרית לתקופות קצרות", אמרו היום באכ"א, והזכירו שאחרי מלחמת יום הכיפורים, הצבא גייס אלפי חרדים, וכי חלקם שובצו ביחידות קרביות ובתפקידים תומכי לחימה. בנוסף, בתקופת העלייה הגדולה מברית המועצות ומאתיופיה, אומרים באכ"א כי צה"ל היה ערוך לגייס את העולים על אף הקשיים החברתיים שהיו כרוכים בכך, וכל זאת בפרקי זמן שלא עלו על שנה.

עם זאת, יש באכ"א קצינים שטוענים כי צה"ל ומשטרת ישראל אינם ערוכים לטיפול בעשרות אלפי החרדים שיוגדרו משתמטים ברגע שיפוג החוק. "בנוסף, אין היום בסיס כלכלי יציב למימון שירות חרדים בצה"ל, ומדובר בקבוצה שעולה כסף רב, מאחר שמרביתם נשואים והורים לילדים וסובלים מבעיות רווחה, חלקן קשות. זה עולה כסף רב, בניגוד לעלות חייל סדיר", מסרה קצינה באכ"א.

123. AP
פרט לגדוד הנח"ל החרדי, אין מסגרות יציבות לקלוט בהן את האברכים/AP

אך יתכן שלבעיה כבר נמצא פתרון. אלוף במילואים יהודה (יודק'ה) שגב, לשעבר ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אומר כי זמן קצר לאחר שנבחר אהוד ברק לראש הממשלה, הוא התבקש להציג בפניו עבודת מטה בפני ועדת טל, כראש מחלקת התכנון באגף התכנון. לדבריו, התכנית שהגה יכולה להתאים בצורה טובה לימים אלה, עם ביטולו של חוק טל, תוך התאמתה והגמשתה לסוגיות שונות, כגון שירת נשים. "צריך לשחק עם חרדים על פי כללי המשחק ולא לשנות את הכללים תוך כדי משחק", הוא אומר.

"לצה"ל נוח להתעלם מהבעיה החברתית"

"הצגתי תוכנית מסודרת כיצד לגייס חרדים על פי מסלולים קצרים וארוכים עבור הורים לילדים וללא ילדים. המסלולים היו מותאמים למבוגרים ולצעירים", מספר שגב בשיחה עם וואלה! חדשות. "עד היום, שוכבות המסקנות במגירה של באכ"א ולא ממומשת". לדבריו, ניתן להשתמש בתכנית שיזם גם כיום. שגב, שהיה ממקימי גדוד הנח"ל החרדי, אומר כי "לצה"ל נוח להתעלם מהבעיה החברתית, ולומר לעצמו 'מדוע שנתעסק בזה'. אבל צריך לטפל בזה, ולממש את התוכנית בצורה מובנית למען החברה הישראלית. אני לא מאמין בכפייה, אלא רק בהסכמה".

שגב אומר כי בדומה להצלחת גיוס החרדים לגדוד הנח"ל, ניתן לגייס חרדים רק אם עושים זאת בהסכמתם, אחרת צה"ל "מסתכן במהומה", כלשונו. "אני לא רואה את צה"ל מתמודד עם 40 אלף משתמטים".

התכנית שיזם שגב בשנת 1999, בתקופת ממשלתו של אהוד ברק, קוראת ליישם מודל שבו המדינה תצמצם את היקף התמיכה בחרדים ל-3,000 "תלמידי חכמים" שילמדו בישיבות, והיתר יצאו לעבודה לאחר שיוסדר מולם הבסיס הכלכלי. לפי התכנית, צה"ל יגיע להסכמה מול הרבנים הבכירים, ויקבע מי יתגייס ולאן. רק לאחר מכן תיקבע מצבת הגיוס המדורגת. לדברי שגב, יש ליצור בצה"ל תנאים טובים יותר לגיוס חרדים באגף המודיעין ותקשוב, לצד הצבתם בחיל האוויר וביחידות הלוחמות. "הפילוח צריך להיות בדיוק כמו של שאר האוכלוסייה, וגדוד נח"ל החרדי, לצד מסגרות מגדריות נוספות, יאפשרו זאת".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"הצבא צריך להפוך את עורו כדי לגייס אלפי חרדים"

בוועד למען החייל התורני, עמותה המסייעת לחיילים דתיים וחרדיים בצה"ל, אומרים כי הצבא "צריך להפוך את עורו כדי לגייס אלפי חרדים לצבא". ראש העמותה, אליהו לקס, אמר לוואלה! חדשות כי "המדינה וצה"ל יהיו חייבים להסדיר את הנושא, וכדי שזה יקרה, צריך לשלוח את כל החיילות הביתה".

לדבריו, הוא פנה ב-2010 לראש אכ"א הקודם, אבי זמיר, והציע לו להקים "קורס קצינים כשר למהדרין". לדבריו, זמיר סירב להצעתו, אך אם ראש אכ"א הנוכחית, אלוף אורנה ברביאי תסכים, יתגייסו לצה"ל מאות לוחמים ותומכי לחימה חרדים מהמסלול התורני, שיעברו קורס קצינים ויתרמו יותר. "אני מתחייב להביא אותם מחר", אמר. "אבי זמיר התנגד, ולוחמים לא יוצאים לקורס קצינים כי זה לא מאפשר להם לשמור על הכללים של הנח"ל החרדי, אבל ברביבאי יותר פתוחה ונכונה ללכת לקראת החרדים".

מצה"ל נמסר בתגובה כי "ככלל, אגף כוח האדם וצה"ל בכלל ערוכים לגיוסו, לשיבוצו ולמיצויו בשירות של כל אזרח שיימצא כשיר לשירות צבאי. צה"ל יידע להתמודד גם עם גיוס בהיקפים נרחבים ובטווחי הזמן שיידרשו".

ביטול חוק טל
מסתמן: מכסות קבועות לחרדים, גם ערבים יגויסו
פרשנות: בג"ץ חוק טל - אקורד הסיום של ביניש
ראש הממשלה: נגבש חוק חדש לטיפול בגיוס חרדים

(עדכון אחרון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully