וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין הודיע על הקמת גוף רשמי שיפקח על הפרקליטות

גלעד גרוסמן

13.2.2012 / 0:02

הגוף החדש שיוקם יפעל כיחידה עצמאית בתוך משרד המשפטים, "שתעסוק בבקרה ייעודית על עבודת התביעה ומערך ייצוג המדינה בערכאות". בכך נדחתה האפשרות להקימו תחת מבקר המדינה

אחרי חודשים ארוכים של דיונים וויכוחים, הודיע אתמול (ראשון) היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטין, באופן רשמי על הכוונה להקים גוף ביקורת שיפקח על עבודת הפרקליטות. הגוף החדש שיוקם יפעל כיחידה עצמאית בתוך משרד המשפטים, "שתעסוק בבקרה ייעודית על עבודת התביעה ומערך ייצוג המדינה בערכאות".

לפני כשנה מינה היועץ צוות לבחינת אפשרות היישום של הקמת נציבות תלונות על הפרקליטות, שבו היו חברים שורה של בכירים בפרקליטות. הצוות קיים 14 פגישות, והופיעו בפניו בין השאר ראש מחלקת התביעה במשטרה, תת-ניצב יעל אידלמן, והיועץ המשפטי של המשטרה, תת-ניצב שאול גורדון, וכן היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז. נציגי הפרקליטות גם סיירו בבריטניה ובחנו את עבודת יחידת הביקורת המיוחדת לתביעה שם.

חברי הצוות העבירו לווינשטיין טיוטת דו"ח מסכם, בו קבעו כי נוכח ריבוי המנגנונים שעוסקים בבירור תלונות על הפרקליטים והתובעים - מבקר המדינה, האגף למשמעת בנציבות שירות המדינה, המבקר הפנימי של משרד המשפטים, מנכ"ל משרד המשפטים, היועץ המשפטי וכן פרקליט המדינה ופרקליטי המחוזות - אין צורך במנגנון חדש שייעודו יהיה בירור תלונות פרטניות. אולם, חברי הצוות קבעו כי יש צורך במנגנון יעיל לבקרה רוחבית, לשם איתור תקלות חוזרות, חוסר אחידות ביישום הכללים המחייבים, כשלים והסדרים חסרים המחייבים הבהרה והשלמה ועוד.

כן תחת היועץ, לא תחת המבקר

טיוטת הדו"ח בנושא כוללת שתי המלצות שונות למנגנון מסוג זה - חלק מחברי הצוות סברו כי יש להקים מחלקה חדשה במשרד מבקר המדינה, שתרחיב את הביקורת של המבקר על עבודת הפרקליטות. חלק אחר מחברי הצוות סברו כי יש להקים יחידת בקרה ייעודית במשרד המשפטים, תחת היועץ המשפטי לממשלה.

במכתב ששלח וינשטיין לח"כ רוני בראון (קדימה), לקראת דיון שיתקיים מחר בוועדה לביקורת המדינה בנוגע להצעה להקים גוף ביקורת על הפרקליטות, כתב וינשטיין כי "בסופו של יום, לאחר בחינת הדברים בכובד ראש, החלטתי להכריע בין שתי החלופות האמורות, ולאמץ את ההצעה להקים יחידת בקרה ייעודית במשרד המשפטים". הוא הוסיף כי הוא "משוכנע שצעד מתבקש זה יתרום לשיפור איכות עבודת הפרקליטות בפרט ורשויות התביעה בכלל, ויהווה נדבך נוסף בביצור אמון הציבור במערכת האכיפה".

הרעיון להקים גוף ביקורת אינו חדש. כבר לפני קרוב לשלוש שנים אמר שר המשפטים יעקב נאמן כי הוא מתכוון להקים גוף ביקורת פנימי בפרקליטות, שיבחן את עבודתה ותלונות שמוצגות נגדה. בשיחות סגורות אמר נאמן כי כי יש צורך לבחון את התלונות שמוגשות נגד הפרקליטות, ואמר כי הוא שוקל למנות נציב קבילות ציבור לתפקיד. אולם, הוא הבהיר שההחלטה לנקוט צעדים כנגד גורמים בפרקליטות תישאר בידי היועץ המשפטי לממשלה. המתנגד הבולט של המהלך, שזכה לתמיכה רבה בקרב פוליטיקאים, היה פרקליט המדינה משה לדור, שאמר מספר פעמים כי יש יותר ביקורת על עבודת הפרקליטות מאשר על כל גוף אחר.

(עדכון אחרון: 21:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully