וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל רשלנות: נזק של מיליון דולר למערכת כיפת ברזל

29.12.2011 / 8:12

במהלך תרגיל, 20 רקטות ועליהן ראשי נפץ לא ננעלו כראוי, החליקו אחורנית ונפלו לקרקע. איש לא נפגע, אך הרקטות הוצאו משימוש. מפקד חיל האוויר מינה ועדה לחקירת התנהלות מפעילי המערכת

בזמן ששיגור רקטות הקסאם אל יישובי הדרום נמשך גם הבוקר (חמישי), נחשף כי אירעה תקלה חמורה בסוללת "כיפת ברזל", שנועדה להגן על תושבי ישראל מפני הירי מרצועת עזה: חיילים ממערך ההגנה האווירית (לשעבר מערך הנ"מ) התרשלו בהתקנת הרקטות המיירטות באחת המערכות, ו-20 מהן נפלו מגובה של כמה מטרים וניזוקו. איש לא נפגע בתאונה, אך לחיל האוויר נגרם נזק כספי כבד, והרקטות הוצאו משימוש מבצעי.

מערכת כיפת ברזל בבאר שבע. אלברטו דנקברג
הרקטות נפלו לקרקע מגובה רב מפני שלא ננעלו כראוי במסילותיהן/אלברטו דנקברג

למרות יעילותה הרבה, מערכת כיפת ברזל נתונה לביקורת בשל המחיר הרב של כל רקטה המשוגרת ממנה. עלות כל רקטה מיירטת שכזו נאמדת בכ-50 אלף דולרים, ומכאן שהנזק הכולל שנגרם בגין התאונה הוא מיליון דולרים לפחות. הרקטות שניזוקו בתאונה הועברו לחברת רפאל כדי לבחון אם ניתן להשמישן מחדש.

חייל שהיה עומד מתחת לסוללה היה עלול להיהרג

התאונה אירעה בזמן שכמה חיילי ממערך ההגנה האווירי ערכו תרגיל ביום שני, באחת הסוללות בבית הספר של המערך (ביסנ"מ) ליד קיבוץ משאבי שדה שבנגב. במהלך התרגיל, 20 רקטות מיירטות הוצאו מאחסון בבונקר, והועברו לסוללה.

מתחקור ראשוני עולה כי החיילים שהתקינו את הרקטות על גבי המערכת טעו באופן שהעמיסו אותן, והרקטות, שעל ראשן חומר נפץ, החליקו אחורנית ונפלו אל הקרקע.

מפקד חיל האוויר, אלוף עידו נחושתן, מינה ועדת חקירה לבירור נסיבות התאונה, כדי להפיק לקחים ולהימנע מאירועים דומים בעתיד.

בחיל האוויר מגדירים את התאונה כאירוע חמור, ולמרות שגורם צבאי בכיר הבהיר כי בכל מקרה, לא הייתה להתפוצצות הרקטות. עם זאת, לדבריו, אחד החיילים שהיו מעורבים בתאונה היה עלול להיהרג במידה אם היה עומד בקרבת מקום והיה נפגע מהרקטות שנפלו מהסוללה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "ביום שני האחרון מספר טילים של כיפת ברזל ניזוקו במהלך פעולות אחזקה. איש לא נפגע והנזק שנגרם לטילים נבדק ע"י הגורמים המקצועיים. בעקבות האירוע הורה מפקד חיל האוויר על הקמת ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירועים ולהפקת הלקחים הנדרשים. כמו כן, הופסקו מיידית פעולות האחזקה מסוג זה במערך ההגנה האווירית עד לסיום התחקיר הראשוני. בנוסף, במהלך שבוע הבא יתקיימו מספר פעולות להעלאת הכשירות, המיומנות והמודעות בנושא הבטיחות".

עוד כתבות בנושא
הורחב טווח יירוט הרקטות של הסוללה
מערכת רביעית תימסר בקרוב לצה"ל
דעה: כיפת ברזל או כיפת האשליות?


לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • כיפת ברזל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully