וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה השב"כ לא מצליח לעצור פעולות "תג מחיר"?

יהושע בריינר

8.9.2011 / 10:30

אף שבמחלקה היהודית בשב"כ נעשים מאמצים רבים ללכוד האחראים לפעולות "תג מחיר", עד כה לא הוגש כתב אישום נגד המבצעים. גורם ביטחוני: מבצעי הפעולות ממודרים ופועלים כמו ארגוני טרור

ההשחתה של ג'יפים והאמרים צבאיים וריסוס כתובות הגרפיטי אתמול (רביעי) בבסיס חטיבת בנימין בבית אל מצטרפים לשורה ארוכה של פעולות "תג מחיר" גדולות שבוצעו, לפי החשד, על ידי פעילי ימין ומתנחלים כנקמה על פינוי מאחזים. בכל חקירה של אירוע תג מחיר גדול, כגון הצתת מסגד או פגיעה ברכוש צבאי, נכנסים לתמונה רכזי השב"כ מהמחלקה היהודית, שעושה מאמצים רבים כדי ללכוד את המבצעים. למרות המאמצים, עד כה לא הצליח השב"כ ללכוד ולו אדם אחד שקשור באופן ודאי לאחד האירועים הגדולים. בחלק מהמקרים אמנם הצליחו החוקרים לעצור חשודים ואף להשיג ראיות נגדם, אולם באף מקרה לא הבשילו הדברים לכדי כתב אישום – וכל החשודים שוחררו.

פעולות "תג מחיר" - כותרות אחרונות
חשד ל"תג מחיר" נגד צה"ל: 13 כלי רכב הושחתו
גנץ על ה'תג מחיר' בבסיס צה"ל: "האחראים ייתפסו"
נתניהו גינה השחתת רכבי צה"ל: "עבריינות נתעבת"
חשד ל"תג מחיר": נזק נגרם למסגד סמוך לרמאללה

בין הקשיים המרכזיים שנתקלים בהם החוקרים: שתיקתם של פעילי הימין בחקירותיהם וקושי בהשגת הראיה המכריעה, שתביא להגשת כתב אישום. במחלקה היהודית בשב"כ יודעים כיום לזהות את הגורמים המובילים בקרב הימין הקיצוני. בדרך כלל גם מצליח השב"כ לעצור מספר חשודים במעורבות באירועי "תג מחיר", אך מספר ימים לאחר מכן הם משוחררים ללא תנאים. "הם פועלים כמו ארגוני טרור", אמר גורם ביטחוני. "הם ממודרים, חשאיים וכל פעולה גדולה מחושבת עד לפרטים הקטנים".

"תג מחיר": אלמונים הציתו מסגד וריססו כתובות. רויטרס
כתובות שאלמונים ריססו על מסגד/רויטרס

הפעם הראשונה שבה נזרק לחלל האוויר המושג "תג מחיר" הייתה בספטמבר 2008, לאחר פינוי המאחז "יד יאיר" סמוך לרמאללה. המדיניות בפועל הייתה להעניש פלסטינים על מבצעי פינוי של צה"ל, כדי שבצבא ובמשטרה יידעו כי כל פעולה נגד יהודים תביא בהכרח להתעסקות רחבה של הכוחות בפעולות "תג מחיר". כך, קיוו האנשים שעומדים מאחורי "תג מחיר", כי מקבלי ההחלטות בישראל יחשבו פעמיים בטרם יורו על פינוי מאחז. המטרה הייתה להרתיע אותם – ובדרך גם להרתיע את הפלסטינים. בפינוי "יד יאיר" באו לידי ביטוי פעולות "תג מחיר" בהצתות מקומיות של שטחים חקלאיים. כך היה גם לאחר פינוי בית המריבה בחברון בסוף 2008, אז אף הושחת רכוש פלסטיני והוצתו כלי רכב ברחבי הגדה.

אירועי תג המחיר עלו מדרגה, עם סימון מסגדים כמטרה. בדצמבר 2009, זמן קצר לאחר הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, הוצת מסגד בכפר יאסוף הסמוך להתנחלות תפוח. על רצפת המסגד רוססו הכתובות "תג מחיר" ו-"ד"ש מאפי". החשודים המידיים במעשה היו תלמידיו של הרב יצחק שפירא, ראש ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר ומחבר הספר "תורת המלך". שפירא עצמו נחשב למנהיג הרוחני של נוער הגבעות וכמי שמעודד פעולות "תג מחיר". במערכת הביטחון מייחסים לתלמידיו מעורבות בפעולות רבות, אף שהדבר לא הוכח מעולם. במסגרת החקירה שנערכה לאחר הצתת המסגד, נעצרו 4 מתלמידי הישיבה - וכן הרב שפירא עצמו. בחלוף חודש במעצר, ואף שבצה"ל בטוחים עד היום כי ארבעת התלמידים מעורבים ישירות בהצתת המסגד וכי הרב שפירא ידע על כך, כל החשודים שוחררו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כתובות שרוססו לאחר פינוי מגרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאי 2010 הוצת מסגד בכפר לובן א-שרקייה, ליד רמאללה. עד היום לא ברור האם פעולת "תג מחיר" גרמה לשריפה, או שמא היה זה קצר חשמלי. באוקטובר 2010 זה כבר היה ברור: על קירות מסגד שהוצת בכפר בית פאג'ר צפונית לחברון שוב הושארו הכתובות "תג מחיר" ו"נקמה" וכן מגן דוד עם הספרה 18 – אולי רמז לפינוי המאחז גבעה 18 הסמוכה לקריית ארבע. לפני כשבועיים נעצר צעיר בן 18 מקריית ארבע, וחוקרי שב"כ הטיחו בו כי הוא מעורב בהצתה. כעבור מספר שעות הוא שוחרר ללא תנאים. ביוני 2011 הוצת מסגד בכפר אל מורייר, סמוך לרמאללה, זאת לאחר פינוי המאחז עלי עין ליד שילה. המלים "עלי עין" ו"תג מחיר" רוססו על הקירות, ואיש לא נעצר. השבוע, כאמור, לאחר פינוי מבנים במאחז מגרון - הוצת מסגד בכפר קוסרא דרומית לשכם. גם הפעם השאירו המבצעים כתובות, וברוח התקופה כתבו "עלי עין ומגרון=צדק חברתי". איש לא נעצר עד כה.

גם פעולות "תג מחיר" שמכוונות נגד כוחות צבא ומשטרה ישראליים בוצעו לא פעם, אך נגד האנשים שעומדים מאחוריהן לא הוגשו כתבי אישום. בפברואר 2010 הותקף רכבו של מח"ט שומרון באבנים ובנורות צבע, בעת סיור שגרתי שערך ביצהר. צמיגי כלי רכב של כוחות מג"ב נוקבו במהלך פינויים, וביוני השנה אף הוצת כליל רכבו של מפקד תחנת בנימין לאחר פינוי מאחז. אתמול הושחתו 13 כלי רכב צבאיים, ובין השאר רוססו עליהם הכתובות "סער צור רע ליהודים". צור הוא מפקד חטיבת בנימין, שאחראי בין היתר לפינוי המבנים במגרון ולפינוי מאחזים נוספים. עד כה, לא נמצאו האחראים לאירועים השונים - ומבצעי פעולות "תג המחיר" ממשיכים להסתובב חופשי מתחת לאף של המחלקה היהודית בשב"כ.

לפניות לכתב - joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully