וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 שנים למלחמה: נסראללה בלחץ, אבל לא בגלל ישראל

ניר יהב

10.7.2011 / 17:00

למרות מהלומות צה"ל, חיזבאללה התעצם מבחינה צבאית מאז מלחמת לבנון השנייה והפך לחלק מהשלטון בביירות. עם זאת, מעמדו עשוי להיחלש אם משטר אסד ייפול. תמונת מצב

חיזבאללה לאן? חמש שנים אחרי המהלומות שהנחיתה ישראל על חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, נראה שהארגון הלבנוני חזק מתמיד מבחינה צבאית. עדות טובה לכך היא מספר הרקטות הרב שהארגון הצטייד בהן מאז המלחמה. עם זאת, תכניתו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה להשתלט על המזרח התיכון בסיועו של נשיא סוריה בשאר אסד, סופגת מהלומה קשה בימים אלה, כשהמחאה נגד המשטר הסורי אינה מראה סימנים של דעיכה.

חמש שנים למלחמת לבנון השנייה: סיקור מיוחד
מדן חלוץ עד גל הירש: איפה מפקדי מלחמת לבנון?
קרן אור באפלה: ההרוגה הראשונה במלחמת לבנון השנייה
המלחמה הרגה גם את הסטיקרים

הפגנות המחאה נגד אסד מלחיצות מאוד את נסראללה. הוא, ביחד עם נותנת החסות אירן, מביט אל בן בריתו בדמשק ורואה כיצד השלטון הסורי ננגס ומתפורר. היוצרות התהפכו: במקום שסוריה תסייע כלכלית ולוגיסטית לחיזבאללה, כפי שעשתה בשנים האחרונות, חיזבאללה הוא זה שמשגר כוחות צבאיים לסייע לאסד במאבקו במפגינים.

הטרדות של אסד בענייניה הפנימיים של סוריה אינן מדאיגות רק את נסראללה ואירן, אלא באופן מפתיע גם את יריביו של מזכ"ל חיזבאללה. אלה יודעים היטב שאלמלא המעורבות הסורית, היו חיזבאללה ובני בריתו בלבנון משתלטים על המדינה ומקדמים את מדיניותם הדתית. בשנים האחרונות הדהימו המנהיגים הפוליטיים הלבנונים ואליד ג'ונבלאט ומישל עאון את המזרח התיכון כשהפכו מהשונאים הגדולים ביותר של סוריה לתומכים של אסד. נראה שגם הם מבינים שלעומת החלופה האירנית, אסד הוא הרע במיעוטו - והוא הגורם הממתן את השתלטות חיזבאללה על לבנון.

נאום מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. רויטרס
נלחץ מהפגנות המחאה נגד אסד. נסראללה בעת אחד מנאומיו/רויטרס

המחאה בסוריה גרמה לכך שחמש שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, מעמדו של חיזבאללה במזרח התיכון נסדק. הארגון הלבנוני מבין שמה שהיה בסוריה לא יהיה עוד. אם אסד יצליח לשרוד את המחאה נגדו, הוא יעסוק ברפורמות ובענייניה הפנימיים של סוריה ולא ישקיע כסף ואנרגיות בהידוק הקשרים עם חיזבאללה. אם אסד ייפול, יעלה קרוב לוודאי שלטון מוסלמי-סוני שלא רק שלא ישמור על קשרים עם חיזבאללה, אלא אפילו יתנער מהארגון וינתק את הקשרים עמו.

בזירה המזרח-תיכונית חיזבאללה נמצא אמנם במצב בעייתי, אך מבחינה צבאית ופוליטית, הוא הצליח להתחזק מאוד בחמש השנים האחרונות. "מבחינה צבאית, חיזבאללה התחזק מאד מאז 2006", אמר לוואלה! חדשות ד"ר עמרי ניר, מומחה ללבנון מהאוניברסיטה העברית בירושלים. "כמות הרקטות שנמצאת ברשות חיזבאללה עלתה מאוד: לפני כשנה נסראללה דיבר על כך שחיזבאללה מחזיק 50 אלף רקטות. אם במלחמת לבנון השנייה ישראל הצליחה בשעות הראשונות של המלחמה להשמיד כמות אדירה של רקטות לטווח ארוך ובינוני, אני בספק אם יש לה יכולת להשיג כיום מודיעין על כמות כזו של רקטות ולהשמידן. אין ספק שכמות הרקטות של חיזבאללה היא החשש העיקרי כיום של ישראל".

חיזבאללה עבד קשה בחמש השנים האחרונות. אחרי המהלומה הקשה והמפתיעה שספג (נסראללה עצמו הודה שלא היה מוציא לפועל את החטיפה אילו ידע שישראל תגיב בעוצמה כזו), הוא גייס לוחמים רבים, הגביר את האימונים ואף הצליח כנראה להשיג יכולות הגנה אוויריות. "ממה שאני מבין, חיזבאללה שינה טקטיקה והעביר את 'שמורות הטבע' שלו לתוך הכפרים והעיירות", אמר ד"ר ניר. "הוא בנה ממש מערכת גדולה של מחילות ובונקרים. דבר נוסף: חיזבאללה כנראה השיג יכולות הגנה אווירית, אפילו חלקיות. נסראללה הרי אמר שעקב אכילס שלהם היה תמיד התמודדות עם חיל האוויר הישראלי, ולכן אני משער שבשנים האחרונות הם החביאו מערכות הגנה אוויריות בלבנון. בעימות הבא הם עלולים לפגוע באופן סמלי במספר בודד של מטוסים ישראליים, וזה יחזק אותם מאוד".

מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
"כמות הרקטות שנמצאת ברשות חיזבאללה עלתה מאוד". רקטה שנורתה בזמן מלחמת לבנון/GettyImages

בחמש השנים שחלפו מאז מלחמת לבנון השנייה התחזק חיזבאללה גם מבחינה פוליטית. כשרצה לפני כחצי שנה, הפיל הארגון את ממשלתו של סעד חרירי, והיום הוא חבר מרכזי בממשלתו של נג'יב מיקאתי. הממשלה הנוכחית נשלטת על ידי המחנה הפוליטי של חיזבאללה, המכונה "מחנה 8 במרץ", ומתוך 30 השרים בממשלה יש למחנה זה 18 שרים.

"מבחינתה של ישראל, חיזבאללה היום הוא הממשלה". הסביר ד"ר ניר. "אם ב-2006 ישראל נאלצה, לאחר לחץ אירופי, לתת ערבויות שאין בכוונתה לפגוע במטרות שלא קשורות לחיזבאללה, הרי שהפעם חיזבאללה הוא הממשלה. כלומר, הפעם לישראל הרבה יותר קל ליצור אפקט הרתעתי בהרס של תחנות כוח, כבישים, שדות תעופה אזרחיים וכו'".

שינוי נוסף שחל בחמש השנים האחרונות הוא הצלחתו של חיזבאללה לחדור לצבא לבנון וליתר כוחות הביטחון בארץ הארזים. "חיזבאללה כיום מרושת טוב יותר במערכת הביטחון הלבנונית ובצבא לבנון, מכפי שהיה ב-2006", טען ד"ר ניר. "הוא הצליח לחדור למערכות השלטון באשר הן ולהפוך לגוף ממסדי. היתרון בכך הוא שחיזבאללה לא צריך להשתלט בכוח על מוקדי שלטון, כי בין כה וכה הוא מתקרב להשתלטות על לבנון ולמימוש החזון שלו לערב את השיעים בממסד. החיסרון הוא שהקו הלבנוני הרשמי הפך ברבות השנים קרוב יותר ויותר לקו של חיזבאללה".

יחד עם זאת, גם חיזבאללה אינו חף ממשגים, מבעיות ומקשיים. בשנים האחרונות הוא נתקל בתושבים רבים בדרום לבנון שמסרבים, למרות הכסף הרב שהם מקבלים מחיזבאללה, לאפשר לאנשי הארגון הלבנוני להיכנס לכפרים ולהחביא נשק ותחמושת. ייתכן שחששם נובע משיחות טלפון אנונימיות שקיבלו, ובהן איומים מפורשים להשמיד את בתיהם אם יאפשרו לחיזבאללה להחביא שם נשק. פרופ' קייס פירו, מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, מוסיף לכך את העובדה שבניגוד לעבר, אנשי המחנה של חרירי "לא מוכנים לקבל את התעצמותו הצבאית של חיזבאללה, שכן הם יודעים שהוא יפנה לעברם את הנשק, כפי שאירע ב-2008".

לוחמי חיזבאללה, לבנון. Hussein Malla, AP
"בין כה וכה חיזבאללה מתקרב להשתלטות על לבנון". מצעד של לוחמי הארגון הלבנוני/AP, Hussein Malla

שתי שגיאות קשות ביצע, אפוא, חיזבאללה: מלחמת לבנון השנייה ושימוש בנשק כלפי אזרחים לבנונים במאי 2008. שתי הטעויות הללו עלו לחיזבאללה ביוקר ופגעו קשות במעמדו. אולם המשגה החמור ביותר בעיני רבים הוא חיסולו ב-2005 של אחד מראשי הממשלה האהובים ביותר על אזרחי לבנון, רפיק חרירי.

באחרונה הגיש בית הדין הבינלאומי שחקר את רצח חרירי כתבי אישום וצווי מעצר נגד ארבעה אנשי חיזבאללה בגין מעורבות בחיסול. חיזבאללה, המנסה בשנים האחרונות להשיב לעצמו את התדמית הפטריוטית, נבהל. "הדבר החשוב ביותר שקרה לחיזבאללה בחמש השנים האחרונות הוא חקירת רצח חרירי", הבהיר ד"ר ניר. "נסראללה הבין כבר לפני שנה שהוא נמצא במערכה, ולכן הוא מנסה לפעול דרך התקשורת. הוא לא יוכל לשנות את המצב, אך הוא ינסה לשכנע את תומכיו שחיזבאללה אינו אשם. הוא עושה זאת נאום אחר נאום".

ד"ר ניר מסכים שמדובר בטעות הגדולה ביותר של הארגון. לדבריו,"חיזבאללה הוא גוף חשוב ורציני בלבנון. כ-45 אלף משפחות מתפרנסות ממנו. בעזרת כסף אירני, הוא פעיל מאד בתחום הרווחה, הפעילות הקהילתית, המרפאות, החינוך והתמיכה ביתומים. כעת הגוף הזה נמצא בפתחו של מאבק לטיהור שמו מהטעות הגדולה ביותר שלו: רצח חרירי".

רפיק חרירי וחסן נסראללה. Mahmoud Tawil, File, AP
"המשגה החמור ביותר בעיני רבים הוא חיסולו של רפיק חרירי". נסראללה וחרירי/AP, Mahmoud Tawil, File

חיזבאללה נמצא כעת במאבק פוליטי קשה. ייתכן שיעדיף לפרוש מהממשלה כדי לנהל את מאבקו מהאופוזיציה, וייתכן שייאלץ להילחם ברחובות בתומכי משפחת חרירי. ומה לגבי האופציה שתמיד נמצאת על השולחן: הסטת האש לעבר ישראל? "כרגע חיזבאללה מאד עסוק בבעיה התדמיתית שנוצרה לו על רקע הגשת כתבי האישום וחוסר היציבות בסוריה רק מקשה עליו", הסביר ד"ר ניר. "אני בספק אם נסראללה ינסה להסיט את תשומת הלב מכתבי האישום ולהחזיר את התדמית של ארגון הנאמן ללבנון על ידי תקיפה בישראל. אני לא רואה סימנים לזה, ואני סבור שזו תהיה טעות מבחינתו. אין להוציא מכלל אפשרות, אגב, שנסראללה יבחר לבצע פיגוע רחוק מהגבול הישראלי, כלומר בשגרירות ישראלית כלשהי ברחבי העולם".

פרופ' פירו מצטרף להערכה שלישראל אין לעת עתה ממה לחשוש: "אינני חושב שחיזבאללה יפתח עכשיו באש. המצב במזרח התיכון שונה לגמרי מכפי שהיה לפני חמש שנים. אנו חיים בתקופה של שינויים ומהפכות. אי אפשר לדעת מה יקרה בסוריה, במצרים ובמדינות אחרות. מניסיוננו, חיזבאללה הוא ארגון מחושב שלא עושה שטויות ומנסה להימנע ממעשים שיכולים להשפיע עליו. לכן איני חושב שהוא יפתח בעימות עם ישראל".

כותרות אחרונות על חיזבאללה
נסראללה מאשים: חוקרי רצח חרירי קשורים לישראל
לבנון: הגיס של מורנייה מואשם ברצח רפיק חרירי
סעד חרירי על הגשת כתבי האישום: "רגע היסטורי"
רבבות הפגינו בביירות: "לפרק חיזבאללה מנשקו"

לפניות לכתבנו: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully