וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ים-יבשה: האם צה"ל מצא נוסחה להישג במלחמה הבאה?

1.6.2011 / 18:56

צה"ל מקיים עבודת מטה במטרה לחזק את היכולת להנחית כוחות רגליים במדינת אויב דרך הים. בשנה האחרונה קיימו יחידות מילואים אימונים משותפים עם כוחות מיוחדים של חיל הים

צה"ל מחזק את היכולת להנחתת כוחות חי"ר במדינת אויב דרך הים ובחודשים האחרונים מתקיימת עבודת מטה שמטרתה למצוא תקציב לנושא. במקביל, חיל הים בוחן את סוגי הספינות שיאפשרו את יכולת ההנחתה וייתכן שאף ירכוש לצרכיו כלי שיט ייעודיים. באחרונה מתאמנות מספר יחידות מילואים ביחד עם כוחות מיוחדים של חיל הים על יכולת הגעה מן הים. חיזוק היכולת להנחתה ימית זוכה לתמיכה של בכירים במטכ"ל.

בתוך כך, במאמר שפרסם סגן מפקד חיל הים לשעבר תת-אלוף במיל' גדעון רז, הוא מביע תמיכה רחבה בחיזוק היכולת להנחית כוחות חי"ר בסדרי גודל של אוגדה. תחת הכותרת "האיגוף הימי בקרב היבשה" במאמר שפורסם בכתב העת "צבא ואסטרטגיה" של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, סוקר תא"ל רז בהרחבה את היתרונות הגלומים בחידוש היכולת בצה"ל ואף קורא להקמת מפקדה ייעודית לנושא, משותפת לחיל הים ולזרוע היבשה.

"בניית כוח אמפיבי גדול יותר", ציין תא"ל רז במאמר, "תאפשר לצה"ל לתרגם את עליונותו הימית לתרומה משמעותית להכרעה בקרב היבשה". בין היתר מסתמך רז בדבריו על שיחות שקיים עם אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט, שלפי המאמר מביע תמיכה בהנחתת כוחות דרך הים, ובהסתמך על דברי האלוף נכתב כי קיימת הכרה ברורה במטכ"ל בחשיבות בניית כוחות נוספים לאיגוף. "לאור האיומים במדינות האזור", כתב רז, "מבצעים כאלה יוכלו לתרום לריתוק כוחות האויב ולגריעתם מאזור החזית. מבצעים מסוג איגוף ימי עשוי להוציא משיווי משקל את המנהיגות הפוליטית והצבאית של האויב".

הפעם האחרונה שבה השתמש צה"ל בכלי שיט של חיל הים להנחתת כוחות היה במבצע שלום הגליל, אז ביצע החיל מספר גדול של פעולות הנחתה ופשיטות דרך הים. אחד מהם היה הנחתת כוח צנחנים ושיריון בשפך נהר האוואלי. מעבר לכך, לוואלה! חדשות נודע כי במהלך השנה האחרונה קיימו מספר יחידות מחטיבת המילואים אימונים משותפים עם כוחות מיוחדים של חיל הים, במסגרתם יצאו אל הים בכלי שיט עם ציוד מלא ולאחר מכן ביצעו פריקה מלאה על החוף.

גם בצה"ל ברור כי חיזוק היכולת ידרוש הקצאת תקציבים נרחבים בעיקר לחיל הים לשדרוג יכולותיו וכן השקעה משמעותית באימונים משותפים ליחידות מילואים ולכוחות הימיים. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "מטבע הדברים, צה"ל אינו מפרט על היערכותו המבצעית".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully