וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: "אין לנו יכולת צבאית להחזיר את גלעד"

הרמטכ"ל לשעבר התייחס לסוגיית החזרתו של החייל החטוף, וציין כי חלומו לראות מסוק נוחת בישראל ובו שליט. באשר לגרעין האירני, אמר אשכנזי כי "לפעולה צבאית יהיה מחיר גבוה"

"אין לנו יכולת צבאית לשחרר את גלעד שליט" – כך אמר היום (רביעי) הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, בדברים שנשא בפורום העסקים של אוניברסיטת בר-אילן, שהעניקה לו תואר דוקטור לשם כבוד. "נכשלתי. צריך להודות שאין לנו את היכולת לקחת כוח צבאי כדי לשחרר את שליט. לא הייתה לי פנטזיה יותר גדולה מאשר לראות מסוק נוחת במחסום ארז ובו גלעד שליט, ואני מטלפן להוריו להודיע ששחררנו אותו", הודה אשכנזי. "חמאס מסתיר אותו באופן שלא מאפשר לנו לאתר אותו. איננו יודעים איפה הוא". עוד הוסיף אשכנזי כי להערכתו, גם אם יצליח צה"ל לפגוע בראשי החמאס, לא יביא הדבר לשחרורו של שליט. "אם לא נצליח לייצר אופציה צבאית לשחרורו, יש להודות בכך ביושר ולשלם מחיר סביר תמורת שחרורו".

אביו של גלעד, נועם שליט, התייחס לדבריו של אשכנזי ואמר כי "זו לא הפעם הראשונה שאנשי ביטחון אומרים שהם כשלו להחזיר את גלעד הביתה. אני ממש לא מופתע לשמוע את זה מהרמטכ"ל לשעבר, כל הצבא ואנשי הביטחון שהתייצבו למען שחרור גלעד שליט אמרו שהביטחון נכשלו להביא את גלעד הביתה".

בדבריו התייחס אשכנזי גם למאמצי הסיכול הישראלים את תכנית הגרעין האירנית. "הצירוף של המשטר האירני עם נשק גרעיני הוא דבר שישראל אינה יכולה לקבל, ויש הכרח להמשיך ולקדם את מוכנות האופציה הצבאית", אמר הרמטכ"ל לשעבר, שציין כי האופציה הצבאית חייבת להמשיך ולהיות על השולחן, אך גם סייג ואמר כי "ברור שמחיריה של פעולה צבאית יהיו גדולים". עוד הוסיף אשכנזי כי "עצם קיומה של האופציה הוא היסוד לדרבון לנקוט בסנקציות כלכליות נגד אירן", וציין כי אירן פגיעה כלכלית, וכי אם אכן תיווכח בפגיעה כזו, היא תשעה את תכניתה – כפי שעשתה ב-2003, לדבריו.

הרמטכ"ל לשעבר התייחס גם למהפכות במדינות הערביות במזרח התיכון, ואמר כי לא ניתן להעריך היכן יסתיימו. באשר למצרים, אמר אשכנזי כי "יכול להיות שהשלום עם מצרים קר, אך זו האלטרנטיבה הפחות-רעה, ויש לפעול לכך שהשלום הזה יישמר". אשכנזי ציין כי להערכתו, בסוריה יהיה התהליך ארוך יותר, שכן "אסד לא יוותר על מוקדי הכוח שבידו. הפסד הוא בלתי נסבל בעיני העלאווים", אמר, והוסיף כי "לסוריה יש את ארסנל הנשק הגדול ביותר באזור, בעיקר נשק כימי. אם סוריה תגלוש לכאוס, אין לדעת איך זה יסתיים".

"חזבאללה יכול לירות טילים לכל נקודה"

אשכנזי התייחס גם לגבול הלבנוני, וציין כי "חרף הביקורת על מלחמת לבנון השנייה, ההרתעה גברה בעקבותיה. אינני זוכר תקופה כל כך ארוכה של שקט מול חיזבאללה. יש לנו דור חדש של ילדים שעומדים לעלות לכיתה א' בקריית שמונה, והם מעולם לא שמעו את צופרי האזעקה". עם זאת, גם מי שעד לאחרונה שימש כרמטכ"ל צה"ל, מודע לאיום שמציב בפניו חיזבאללה: "אם ירצה, הוא יכול לירות כמות מסיבית של טילים כמעט לכל נקודה במדינת ישראל. אבל חיזבאללה לא יוכל לכבוש את הגליל, וחמאס לא יוכל לכבוש את הנגב. לכן עלינו לגבש טקטיקה שלא תאפשר להם לירות את הטילים, ושתקצר את המלחמה ככל האפשר. המודל שראינו במבצע עופרת יצוקה הוא מה שנראה בהמשך".

בדבריו התייחס אשכנזי לאירועי "יום הנכבה", במסגרתם פרצו מאות מפגינים מסוריה את הגבול הישראלי. לדבריו, "כדי להתעמת עם אזרחים העולים על הגדר, יש להקים כוח משטרתי באופיו כדי להתמודד עם האירוע". עוד ציין הרמטכ"ל לשעבר כי הוא ממליץ להקים כוח משטרתי מן הסוג הזה כדי לפעול נגד אזרחים, גם ישראלים. אשכנזי ציין כי לא מומלץ שצבא יפעל מול אזרחים, ולמדנו את הלקח הזה באירועים קודמים.

"יש על מי לסמוך"

בסיום דבריו התייחס אשכנזי גם לנסיגה אפשרית מבקעת הירדן או מהגולן במסגרת הסדר, ואמר כי "ברור שעדיף להילחם עם רמת הגולן בשליטתנו, אבל השאלה איננה רק אחזקת השטח. סידורי ביטחון משפרים את יכולתנו להילחם. אסור להגיע למצב שבו איננו מסכימים להחזיר שטחים, ואז נלחמים ובתום המלחמה יושבים למשא ומתן, שבו ומשגת פשרה טריטוריאלית". לדבריו, שליטה במרחב אווירי, במקורות ובקידוחי מים, וכן הקמת תחנות התרעה, לא פחות חשובה מאשר השליטה בשטח.

את דבריו אמר אשכנזי בעקבות החלטת האוניברסיטה להעניק לו תואר דוקטור לשם כבוד. נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קוה, אמר כי "הציווי 'נעשה ונשמע' הוא בדיוק מתאים לרא"ל אשכנזי. עליו אפשר לומר בפירוש, 'יהללוך מעשיך ולא פיך', הנך אדם צנוע, שמסמל את כל מה שצריך בארץ הזו, ובזכות אנשים כמוך יכולה האוניברסיטה להתפתח, כי יש על מי לסמוך".

* השתתף בהכנת הידיעה אריאל נוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully