וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: פלסטינים מנועים מרכישת קרקעות בי-ם

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

15.6.2010 / 15:05

לפי דו"ח של עמותות "במקום" ו-"עיר עמים", 80% מהקרקעות המיועדות לפיתוח במערב ירושלים ובשכונות היהודיות אינן ניתנות לרכישה על ידי פלסטינים. העירייה: "הדו"ח מגמתי ואינו נכון"

"כ-80% מהקרקעות המיועדות לפיתוח במערב ירושלים ובשכונות היהודיות במזרחה אינן ניתנות לרכישה על ידי האוכלוסייה הפלסטינית". כך קובע דו"ח של עמותות "במקום" ו-"עיר עמים", העוסק במציאות הנדל"נית בירושלים עבור האוכלוסייה הפלסטינית.

הדו"ח, שפורסם היום (שלישי), נכתב בעקבות דברים שאמרו באחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, לפיהם בבירה מתקיים שוק נדל"ן חופשי, אשר במסגרתו יכול כל תושב לרכוש בית בכל מקום בו יחפוץ, בלי קשר לזהותו הלאומית או הדתית.

מהנתונים המוצגים בדו"ח עולה כי במישור החוקי, האפשרות של האוכלוסייה הפלסטינית לרכוש בתים במערב העיר מוגבלת ביותר. הדבר נובע מהיותם של הפלסטינים בעלי מעמד תושבי קבע, שאינו מאפשר להם לחכור אדמות מינהל, המהוות כ-50% משטחה של ירושלים. עוד עולה מהמסמך, כי מתוך כלל שטחי הפיתוח למגורים במערב ירושלים ובשכונות הישראליות במזרח ירושלים (35,000 דונם), כ-80% (27,642 דונם) הם אדמות מינהל, ולפיכך חסומים להלכה בפני האוכלוסייה הפלסטינית.

"עיר פתוחה? אמירה מנותקת מהמציאות"

בעקבות העובדות העולות מהדו"ח המשותף שלחו הארגונים מכתבים לנתניהו וברקת, בהם נאמר כי "המציאות האורבנית בירושלים משקפת את רצונן של שתי האוכלוסיות בהתבדלות זו מזו, ואף קהילה לא מברכת, בלשון המעטה, על כניסתה של האחרת לתחומיה. על רקע זה, ההצהרות בדבר 'עיר פתוחה' נשמעות כאמירות מנותקות מהמציאות במקרה הטוב, ומוליכות שולל במקרה הטוב פחות".

דליה דרומי, מנכ"ל עמותת "במקום", מסרה כי "בנוסף לכל האמור במסמך, חובה עלינו לזכור כי האוכלוסייה הפלסטינית נתקלת במחסומים רבים בכל הקשור לבנייה ופיתוח בשכונות בחלקה המזרחי של העיר, וכבר כיום סובלת ממחסור של כ-10,000 יחידות דיור. העובדה כי אין היא יכולה לרכוש דירות מחוץ לשכונות הפלסטיניות וכי לא מוצעים לה פתרונות אחרים, מחמירה את מצוקתה הקשה ממילא".

יהודית אופנהיימר, מנכ"ל עמותת 'עיר עמים', ציינה כי ההתגוררות בנפרד "מעלה את הסבירות, כי פלסטיני אשר יבקש לרכוש דירה בשכונה ישראלית-יהודית בעיר ייתקל ביחס חשדני ואף עוין, אשר ירתיע אותו מביצוע הרכישה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לדו"ח, כי "חוקי מדינת ישראל אינם קובעים כל מגבלה על רכישת קרקעות על ידי מי שאינו אזרח המדינה או אינו יהודי. כמו כן, בפועל ישנם תושבים ערבים רבים המתגוררים במערב העיר, בין אם בבעלות ובין אם בשכירות, ועל כן הדו"ח מגמתי ואינו נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully