וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד המלך נגד תושבי הכפר סילוואן

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

24.7.2009 / 8:11

המטרה: פארק לאומי כהמשך לעיר דוד ההיסטורית. הבעיה: שכונת בוסתאן בסילוואן. "אם דוד המלך טייל כאן לפני אלפי שנים, למה אנחנו שחיים כאן היום צריכים לסבול?"

במקום הכי נמוך בירושלים גרים האנשים עם הרמה הסוציו-אקונומית הכי נמוכה בארץ ומתפללים שבתיהם הנמוכים לא ייהרסו על ידי דחפורים לא כל כך נמוכים. אלו אותם אנשים, שרבים מבתיהם כלל לא מחוברים לרשת הביוב, שערימות הזבל שלהם אינן מפונות, שילדיהם נאלצים לנסוע לבתי ספר מרוחקים בעיר, שכספי הארנונה שלהם אינם מזכים אותם בגן ציבורי, מתנ"ס או מגרש ספורט אחד, ושמרבית כבישיהם אינם סלולים. כאלו הם תושבי הכפר הפלסטיני סילוואן שבמזרח ירושלים. הם מיואשים, כועסים, עצובים ומתוסכלים.

בסיור שנערך השבוע ביוזמת פורום ארגוני השלום הפלסטיני-ישראלי היה אפשר לראות את העלבון על פני התושבים הפלסטינים בכפר. "מי מכם נולד בארץ?", שואל אותנו אחד מתושבי שכונת בוסתאן שביתו מיועד להריסה. כמעט כל הידיים מורמות. "הוריו של מי נולדו בארץ?", הוא ממשיך. חצי מהידיים מורמות. "סבא וסבתא של מי נולדו בארץ?" – אף יד אינה מורמת. "אני נולדתי פה, אבי נולד פה, סבי נולד פה והסבא של סבי נולד פה", זעק בכאב, "ועכשיו רוצים להעיף אותי".

נדמה שאין עוד כפר במזרח ירושלים היושב על חבית חומר נפץ כה מסוכנת כמו סילוואן. מסיבוב קצר בכפר הפלסטיני, על 50 אלף תושביו, מתגלים פה ושם דגלי ישראל על מספר בתים שנרכשו על ידי מתנחלים במטרה ליישב את סילוואן, הקרובה עד כדי מרחק נגיעה למוקדים מושכים כגון עיר דוד והר הבית. בית יהונתן, שלכל אורכו פרוש דגל ישראל, בית מיוחס, בית גוזלן ובית עבאסי הם הבתים שבהם מתגוררים יהודים. עד תחילת שנות ה-90', אגב, לא התגורר בכפר ולו יהודי אחד. כיום הם מתגוררים כאן עם אבטחה פרטית ומצלמות מחוץ לבתים.

בחודשים האחרונים מקדמת עיריית ירושלים תכנית הקוראת להרוס את שכונת בוסתאן בסילוואן, ולהפוך אותה לפארק לאומי ברוח בית שני משום שהוא מהווה, לטענת היהודים במקום, המשך של עיר דוד ההיסטורית

מדו"ח שפרסמה השבוע עמותת "עיר עמים" עולה כי עד שנת 92' השתלטה ישראל על בתים שחלקם הוכרזו כ"נכסי נפקדים" על בסיס חוק נכסי נפקדים, אחרי 92' על ידי רכישת בתים מפלסטינים בדרכים מפוקפקות ומסוף שנות ה-90' על ידי העברת נכסים ושטחים ציבוריים בעלי חשיבות היסטורית וארכיאולוגית לשליטה בלעדית של עמותות הימין האידיאולוגי. לטענת "עיר עמים", העברת הגן הלאומי מידי רשות הטבע והגנים לעמותת ימין בשם אלע"ד, היא "מכשיר יעיל ומתוחכם להשתלטות דה-פקטו על קרקעות ולשכתוב הזיכרון ההיסטורי של האזור". החפירות הארכיאולוגיות שמתבצעות בכפר, טוענת מנכ"לית "עיר עמים" יהודית אופנהיימר, מתבצעות במקרים רבים ללא היתר ופיקוח מדעי ומטרתן "לאשש את הנרטיב היהודי והישראלי ולשלול את הפלסטיני".

בחודשים האחרונים מקדמת עיריית ירושלים תכנית הקוראת להרוס את שכונת בוסתאן בסילוואן (תכנית 11555 – נ.י) ולהפוך אותה לפארק לאומי ברוח בית שני משום שהוא מהווה, לטענת היהודים במקום, המשך של עיר דוד ההיסטורית. "עיר עמים" טוענת כי פקידי עירייה מציעים לתושבי השכונה פיצויים או אדמות חלופיות באזורים אחרים ובכך מנסים לשכנע אותם לוותר על בתיהם. "העירייה רוצה להפוך את סילוואן לעיר יהודית", אומרים בכעס תושבי השכונה. "הורסים לנו בתים בטענה שהם נבנו ללא היתר אבל הבתים היהודים, שנבנו גם ללא היתר, עומדים על תילם".

"הבתים בשכונת בוסתאן בכפר נבנו לפני 67', חלקם לפני 48', וחלקם גם לפני מאה שנה", מסביר לנו פח'רי אבו דיאב מוועד תושבי השכונה, באוהל המחאה שהקים בלב הכפר. "אז איך העירייה יכולה לדבר על היתר בנייה? הרי אפילו אלו שביקשו היתר בנייה ממנה לא קיבלו מעולם. אף לא אחד. ברור שהעירייה פועלת מתוך אג'נדה פוליטית – היא אינה רוצה כאן ערבים, והיא פועלת בשיתוף פעולה עם המתנחלים להקים התנחלות מסביב לעיר העתיקה".

"אנחנו לא עבריינים", הוא ממשיך. "אנחנו משלמים ארנונה מדי חודש בחודשו, אבל העירייה אילצה אותנו לבנות בתים ללא היתר. איזו ברירה יש לנו? המשפחות שלנו גדלות ואין לנו איפה לגור. אמרנו לעירייה: 'אתם רוצים להקים פארק? אין בעיה, רק תקימו אותו על אדמות אחרות, לא על האדמות שלנו', אבל הם לא רוצים. הם רוצים להפוך אותנו להומלסים. אם דוד המלך טייל כאן לפני אלפי שנים, למה אני שחי כאן היום צריך לסבול?".

"כל חיי אני מחנך את הילדים שלי לחיות בשלום עם כולם, אבל מה אני יכול לומר להם עכשיו כשהם רואים את ישראל הורסת בשכונה עוד ועוד בתים, ומאפשרת למתנחלים להקים בתים, ודוחפת אותנו לפי התהום?"

"בהגיען לגבולות סילוואן", כתב השבוע עו"ד דניאל זיידמן מ'עיר עמים' אל היועץ המשפטי לממשלה, "קורסות מערכות השלטון הממלכתיות בישראל – הוראות חיקוק מפורשות, דיני המינהל הציבורי, ערכי היסוד של מדינת ישראל, נוכחותה של הרשות החוקרת והגורמים הממונים על שלטון החוק ואכיפתו – מצויים בקריסה רב מערכתית". למדיניות זו, מזהירים ב'עיר עמים', שבה הרשויות פועלות לכתר את העיר העתיקה ולנתקה מרקמת החיים הפלסטינית, תהיה השפעה ודאית על הסיכוי להגיע להסכם מדיני בירושלים.

אבו דיאב, שקיבל כבר שלושה צווי הריסה לבית שלו, אינו מוצא מנוח לנפשו מרוב פחד להישאר חסר בית: "הרסו לנו את החיים, את המשפחה, את העתיד. העתיד צבוע בצבע שחור. אני חי בבית שנולדתי בו, מה אני אעשה ללא בית? כל חיי אני מחנך את הילדים שלי לחיות בשלום עם כולם, אבל מה אני יכול לומר להם עכשיו כשהם רואים את ישראל הורסת בשכונה עוד ועוד בתים, מאפשרת למתנחלים להקים בתים, ודוחפת אותנו לפי התהום?".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "דו"ח עמותת עיר עמים רצוף שקרים ואי דיוקים בוטים ומגמתיים. עיריית ירושלים מקדמת למעלה מ-5 שנים את תוכנית 11555 בשקיפות מלאה ולא באופן סודי והיא אף סוקרה בעבר בכלי התקשורת. בניגוד לנטען, מטרת התוכנית היא לקדם את מזרח העיר ובמסגרתה יוסדרו מבני ציבור, מגורים, מערכת כבישים, חניות ותשתיות עבור האוכלוסייה הגרה במקום וכן שימושי תיירות. תמוה כי מחברי הדו"ח לא ציינו כי התוכנית מסדירה באופן חוקי את הרוב המכריע של הבניינים הקיימים במקום".

"בניגוד לנטען לא מסומנת בה שכונה שלמה להריסה, אלא מספר מועט של מבנים שנבנו באופן לא חוקי תוך הפרה בוטה של החוק על שטחים ציבוריים באופן הפוגע בתושבי האזור. מיותר לציין כי עיריית ירושלים אינה קובעת את הבעלויות בתוכנית, ועל כן הטענה כי הבניה תתאפשר ליהודים בלבד מגוחכת. יש לציין כי לאחר הזנחה של שנים רבות במזרח העיר עיריית ירושלים מקדמת תוכניות ארוכות טווח לפיתוח ותכנון מוסדרים במזרח העיר. הליכי התכנון נעשים בשקיפות מלאה ופתוחים לדיון ציבורי ולהערות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully