וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוח השחמט הגדול של המזרח התיכון, הבטחות הן רק הבטחות

23.1.2017 / 17:21

ההצהרה השגרתית על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים הובילה לשמחה מוקדמת בישראל. אמנם טראמפ משנה את חוקי המשחק, אך ראוי לבחון את המציאות דרך הקלישאון הדיפלומטי, שמסביר היטב למה מתכוונים בוושינגטון כשמדברים על "שלבים ראשונים" לבחינת הנושא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

היה זה דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, כיום האחראי על יחסי הציבור והדוברות בסוכנות היהודית, שהרים את הכפפה המתבקשת וחיבר את הקלישאון הדיפלומטי הלא שלם - ספר חובה לדיפלומטים, מדינאים ופרשנים. הוא פרש בהומור נפלא את המשמעות האמתית של הביטויים שאנו שומעים מדי יום של אותן, ובכן, קלישאות.

"יש בינינו ידידות אמיצה", למשל, פירושה תעשו כבר מה שאנו אומרים לכם. "השיחה היתה כנה", כלומר, היתה מריבה גדולה. וכך הלאה.

כך, על פי הקלישאון, אותה חוברת מדויקת להפליא בנושא, הפירוש לביטוי "אנחנו רק בשלבים הראשוניים ביותר של דיון בנושא", הוא למעשה: "זה לא על הפרק, ואל תנדנדו לנו על זה בטווח הנראה לעין".

לקריאה נוספת:
בכיר ברשות לוואלה! NEWS: "העברת השגרירות לירושלים תוביל למלחמה"
נשיא החלומות: הפנטזיות של ירושלים על עידן טראמפ
"מסר נגד העברת השגרירות": בבית לחם שרפו תמונות של טראמפ

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
שמחה מופרזת. נתניהו וטראמפ בפגישתם בניו יורק, בספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית

האמת, אין צורך בקלישאון. כשדובר הבית הלבן אומר שארצות הברית רק בשלבים הראשוניים ביותר של בחינת הנושא, די ברור שהתקווה בישראל לראות את המעבירים מעמיסים את חפצי השגרירות ומעון השגריר ומעבירים אותם מתל אביב והרצליה פיתוח לירושלים כבר השבוע הייתה, איך נאמר, מוקדמת. שלא נאמר מופרזת. ואלה שהביעו שמחה גלויה על הביטוי, כי קראו אותו פשוטו כמשמעו, לא מבינים מה קראו ומה שמעו.

ההצהרות מהבית הלבן באו במקביל לאלו המגיעות מרמאללה, וחשוב יותר – מעמאן. ובהקשר זה, מאחורי בירת ירדן נמצאת ג'דה, נמצאות המדינות הסוניות, שאוזנו של שר החוץ רקס טילרסון כרויה אליהן, ולו בשל השנים הרבות שבהן היה יו"ר, נשיא ומנכ"ל ענקית הנפט אקסון מוביל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שלטי תמיכה בהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ירושלים, 20 בינואר 2017. רויטרס
השגרירות היא עוד חייל בלוח השחמט הגדול. שלט תמיכה בהעברת השגרירות/רויטרס

לא יהיה זה מיותר לצטט את דבריו של קולין פאוול - שר חוץ אמריקני אחר, בממשל רפובליקני אחר – שאמר לפני 16 שנים, כמעט באותן מילים, כי הממשל האמריקני בודק את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב. למותר להזכיר שגם אז היתה זו הבטחת בחירות. הבטחה שחוזרת כמעט בכל מערכת בחירות, והשגרירות עודנה בתל אביב. יחד עם כל השגרירויות במדינת ישראל.

האם זה אומר שהשגרירות האמריקנית לא תעבור לירושלים? לא בהכרח. בעיניים אמריקניות דיפלומטיות, המעבר מיותר: הוא יכול רק להזיק לאינטרסים אמריקניים במזרח התיכון, לא להועיל. הרי ישראל היא בעלת ברית של ארצות הברית והמצב לא ישתנה - לא לטובה ולא לרעה - בשל העברת השגרירות.

בעיניים אמריקניות דיפלומטיות, המעבר רק להזיק לאינטרסים אמריקניים במזה"ת

ואולם, זהו דונלד טראמפ. כל חוקי המשחק משתנים. אי אפשר לחזות מה יעשה, והוא הנשיא. הוראה שלו על העברת השגרירות אכן תעביר אותה. מי שאמר את הדברים אינו דובר של אובמה, אלא של טראמפ; הממשל החדש מגבש את דרכו ואת תפישת עולמו בהתאם לאינטרס של ארצות הברית ושל הנשיא.

מיקומה של שגרירות ארצות הברית בישראל הוא רק עוד חייל בלוח השחמט הגדול. אולי שווה להשתמש בו בהמשך במשחק האסטרטגי המסובך כל כך של המזרח התיכון והמעצמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully