וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוחח עם נתניהו: "הסכם בין ישראל לפלסטינים יושג רק במו"מ ישיר"

שני המנהיגים שוחחו בטלפון על ההסכם עם איראן והמו"מ עם הפלסטינים. טראמפ אמר כי הייתה "שיחה נחמדה מאוד", אך סירב להשיב אם יעביר את השגרירות לירושלים. הבית הלבן: "הנשיא הדגיש את מחויבותו חסרת התקדים לישראל". נתניהו הוזמן לוושינגטון בחודש הבא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח אמש (ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה, שאותה הגדיר טראמפ כ"נחמדה מאוד", קבעו השניים כי נתניהו יגיע לביקור מדיני בוושינגטון בחודש הבא, והמועד המדויק ייקבע בימים הקרובים. לאחר השיחה מסר דובר הבית הלבן כי ארה"ב נמצאת בתהליכים ראשוניים לגבי העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. עם זאת, כאשר נשאל טראמפ על ידי כתבת "וול סטריט ג'ורנל" אם הוא מחויב להעברת השגרירות - הוא סירב להשיב.

בהודעה שפרסם הבית הלבן בנוגע לשיחה בין השניים נכתב כי טראמפ "הדגיש שהשלום בין ישראל לפלסטינים יכול להיות מושג רק באמצעות מו"מ ישיר בין הצדדים, וכי ארצות הברית תעבוד עם יישראל כדי להתקדם לעבר מטרה זו". עוד נמסר כי השניים דנו בדרכים לקידום ולחיזוק "היחסים המיוחדים" בין שתי המדינות, כמו גם ביציבות ובביטחון במזרח התיכון. בנוסף נכתב בהודעה כי "הנשיא הדגיש את המחויבות חסרת התקדים שלו לביטחון ישראל".

הבית הלבן הודיע גם כי טראמפ "הדגיש את החשיבות שרואה ארצות הברית בשיתוף הפעולה הצבאי, המודיעיני והביטחוני עם ישראל", וכי המאבק בדאעש ובארגוני אסלאם קיצוני נוספים נמצא בראש סדר העדיפויות של ממשלו. במקביל נמסר כי הנשיא וראש הממשלה הסכימו להמשיך להתייעץ על מגוון סוגיות אזוריות, ובהן האיום המוטל בידי איראן.

עוד בוואלה! NEWS:
הקבינט דחה פה אחד את ההצבעה על החלת הריבונות במעלה אדומים
אבו מאזן לפוטין: "עזור לנו למנוע את העברת שגרירות ארה"ב לירושלים"
אובמה: "העברת השגרירות האמריקנית לירושלים עלולה להוביל לפיצוץ"

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
"שיחה חמה". טראמפ ונתניהו בפגישתם האחרונה בניו יורק/לשכת העיתונות הממשלתית

השיחה בין השניים היא הראשונה לאחר השבעתו של טראמפ לתפקיד ביום שישי האחרון. מלשכת נתניהו נמסר אמש כי השניים שוחחו על כמה נושאים שעל סדר היום במזרח התיכון. "בין השניים התקיימה שיחה מאוד חמה. ראש הממשלה הביע את רצונו לעבוד ביחד עם הנשיא טראמפ בחזון משותף לקידום שלום וביטחון באזור, באופן שלא יהיו פערים בין ארצות הברית לישראל. שני המנהיגים דנו בהסכם עם איראן, התהליך המדיני עם הפלסטינים ונושאים אחרים".

לאחר השיחה בין שני המנהיגים נערך אירוע השבעת הצוות של הבית הלבן. בדברים הרשמיים שנשא טראמפ במהלך האירוע, הוא ציין כי שוחח בימים האחרונים עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי - שצפויה להגיע לביקור בבית הלבן בקרוב, עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ועם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו - שעמם דן בחידוש המו"מ על הסכם הסחר הצפון-אמריקני NAFTA. עם זאת, הוא בחר שלא לציין את שיחתו עם נתניהו.

מוקדם יותר אתמול מסר דובר הבית הלבן שון ספייסר כי "אנחנו רק בשלבים הראשוניים של דיונים על הנושא הזה", בהתייחסות להעברת שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים. ספייסר לא מסר פרטים נוספים בנוגע להבטחת הבחירות של טראמפ, ולא נקב בלוח זמנים כלשהו להעברת השגרירות המתוכננת.

שלטי תמיכה בהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ירושלים, 20 בינואר 2017. רויטרס
שלט הקורא לטראמפ להעביר את השגרירות. ירושלים, השבוע/רויטרס

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מסר כי הוא שמח שטראמפ עומד במילתו. "אני מברך את הנשיא טראמפ על ההודעה ההיסטורית. טראמפ מוכיח שהוא ידיד אמת של מדינת ישראל שמקיים את הבטחותיו. ההודעה הערב מעבירה מסר ברור לעולם כולו שארצות הברית מכירה בירושלים כבירתה המאוחדת של מדינת ישראל".

השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, הוסיף דברים ברוח דומה. "אני מברך את ממשל טראמפ על תחילת מימוש הבטחת הבחירות שלו לגבי העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים". לדבריו, "ירושלים המאוחדת היא בירתה של מדינת ישראל לפי החוק הישראלי והקונגרס הכיר בכך בחקיקה מיוחדת. הגיע הזמן לממש זאת במעשים ולהעביר לירושלים את השגרירות".

גם שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה להודעה, ומסרה כי היא "מברכת את נשיא ארצות הברית על התנעת התהליך להעברת השגרירות לירושלים". בהתייחסות לנאום ההשבעה של טראמפ שבו טען כי "כעת מגיעה שעת המעשים", הוסיפה רגב: "אכן הגיעה שעת המעשים ואנחנו בעזרת השם נעשה הרבה דברים טובים יחד - למען ישראל ולמען העולם".

בשבוע שעבר התייחס הנשיא היוצא ברק אובמה ליחסים עם ישראל תחת ממשל טראמפ, וטען כי העברת השגרירות לירושלים "עלולה להוביל לפיצוץ". הוא הוסיף: "השקענו מאמצים רבים בישראל ובפלסטינים בכל הקדנציות. מה שתמיד היה ברור, זה שאנחנו לא יכולים להכריח את הצדדים להגיע לשלום. אנחנו יכולים לספק את הקרקע לכך, לעודד את הצדדים, אבל אנחנו לא יכולים להכריח".

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת בסיור בעמונה, 13 בנובמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
"הודעה היסטורית". ברקת/תצפית TPS, הלל מאיר

ניקי היילי, המיועדת לתפקיד שגרירת ארצות הברית באו"ם, אמרה באותו היום בשימוע בסנאט כי היא "תומכת לחלוטין" בהעברת השגרירות לירושלים. היילי, מושלת קרוליינה הדרומית, הצטרפה לביקורת הנחרצת של הנשיא טראמפ כלפי היחס של הממשל היוצא לישראל. "ממשל אובמה הגיע לשפל בהחלטה זו", אמרה בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט, בהתייחסות להימנעות במועצת הביטחון של האו"ם בהחלטה שמגנה את ההתנחלויות ואת הטרור.

בסוף השבוע העבירו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) לנשיא טראמפ, מכתב שבו הם בירכו אותו על ניצחונו, וביקשו להיפגש ולדון עמו בהקדם בסיפוח מעלה אדומים. "אנו מבקשים לנצל הזדמנות זאת כדי לברך אותך על הבחירה בך לנשיא", כתבו במכתב, שהועבר לסגן הנשיא מייק פנס. "רוב חברי השדולה, כמו רוב הציבור בישראל, מתנגדים למה שמכונה 'פתרון שתי המדינות', ומאמינים שחלוקת מדינת ישראל והעברת שטחים לידי הרשות הפלסטינית הוכיחה את עצמה כמסוכנת למדינת ישראל".

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
"להימנע מהחלטות שישפיעו על המצב הנוכחי בירושלים". אבו מאזן/רויטרס

במקביל, אתמול נפגש יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בירדן עם המלך עבדאללה. לפי התקשורת הירדנית, הפגישה בארמון חוסייניה עסקה במאמצים הנדרשים כדי להחיות את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. זאת, לקראת כינוס הליגה הערבית שיתקיים בבירה עמאן בעוד כחודשיים.

במהלך הדיון, הבהיר עבדאללה כי הוא יפעל בשיתוף פעולה עם גורמים אזורים ובינלאומיים על מנת לשמר את הסטטוס קוו בירושלים, ובאופן ספציפי באתרים הקדושים בעיר העתיקה, שעליהם אמונה הממשלה הירדנית. מבלי לציין את נושא השגרירות, שני המנהיגים "הדגישו את החשיבות של תיאום עם הממשל האמריקני ועם הקונגרס, ולהימנע מהחלטות שישפיעו על המצב הנוכחי בירושלים, ועל השלום והביטחון האזורי", כך על פי ההודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הממלכתית של ירדן, "פטרה".

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully