וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהמזרח התיכון בוער, הסכסוך בין ישראל לפלסטינים נדחק לשוליים

24.11.2015 / 23:00

ג'ון קרי התכוון לעסוק בביקורו בגל הטרור, אך הפלת מטוס הקרב הרוסי טרפה את הקלפים. כשהזירה הסורית ממשיכה להיות החשובה מכולן, בירושלים וברמאללה יצטרכו להראות נכונות ליוזמה כדי שבארה"ב ימשיכו להתעניין בנו

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס; עריכה: טל רזניק

אחת הקלישאות הידועות ביותר בקמפיינים פוליטיים היא "הטלפון האדום בשלוש בבוקר". הילרי קלינטון השתמשה בדימוי הזה נגד ברק אובמה כאשר התמודדה מולו ב-2008 על הנהגת המפלגה הדמוקרטית. הקמפיין שלה הפיץ אז סרטון של טלפון מצלצל באמצע הלילה, עם קריין השואל ברקע - מי הייתם רוצים שיענה לשיחת הטלפון הזו, בזמן שהילדים שלכם ישנים בבטחה?

היום (שלישי) בבוקר, הקלישאה התגשמה, כאשר הטלפון של ברק אובמה צלצל סמוך לשעה 3:00 אחרי חצות, שעון וושינגטון. זה קרה בעקבות הפלת המטוס הרוסי בטורקיה, שהתרחשה סמוך לשעה 10:00 בבוקר, שעוננו. אובמה נאלץ להתמודד עם הסכנה של תגובה רוסית נגד טורקיה, שותפה בברית נאט"ו. אירוע שיכול להוביל, בתסריטים הגרועים ביותר, לעימות ישיר בין המעצמות. רוב הפרשנים מעריכים שהסיכוי לכך נמוך, אבל מבחינת הבית הלבן, גם סיכוי של אחוז אחד הוא גבוה מדי.

עוד ידיעות בנושא בוואלה! NEWS
קרי בישראל: "מעשי הטרור ראויים לכל גינוי"
האם קרי יצליח לשחזר את ההישג מגל הטרור הקודם?
פוטין על הפלת מטוס הקרב הרוסי: "טורקיה תקעה סכין בגבנו"

אחד האנשים החשובים ביותר בממשל אובמה, שר החוץ ג'ון קרי, שהה בזמן האירוע בלשכת ראש הממשלה בירושלים. קרי נחת הבוקר בישראל כדי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בדרכו לארץ, הנושא המרכזי על סדר היום שלו הייתה ההסלמה הביטחונית בין ישראל לפלסטינים, שנראית בימים האחרונים כאירוע שיצא לחלוטין משליטה. קרי קיווה להצליח לפשר בין הצדדים, אבל בשעה שהוא ישב עם נתניהו, הופל מטוס הסוחוי הרוסי, וסדר היום השתנה לחלוטין.

טורקיה הפילה מטוס קרב סורי שחדר לשטחה, נובמבר 2015. פייסבוק, צילום מסך
המטוס הרוסי צולל לקרקע אחרי שנפגע ממטוסי קרב טורקיים/צילום מסך, פייסבוק

קרי ונתניהו ישבו בתחילת הפגישה עם כמה עוזרים בכירים מכל צד, ובהמשך עברו לשיחה אישית יותר בבית ראש הממשלה. גורם מדיני ישראלי סיפר כי עיקר השיחה התמקדה בהתרחשויות האחרונות בסוריה - החל מהתחזקות דאעש, כפי שבאה לידי ביטוי בפיגועים בפריז, ועד להיתקלות הרוסית-טורקית של הבוקר. הם שוחחו בהרחבה גם על הוצאתן לפועל של ההסכמות שהושגו לפני כשבועיים בין נתניהו לנשיא אובמה, לגבי הגדלה משמעותית של הסיוע הביטחוני האמריקני לישראל.

בהקשר הפלסטיני, שנדחק מעט בשל ההתפתחות הלא-צפויה בטורקיה, אמר נתניהו כי ישראל מוכנה לשקול יוזמות כלכליות שונות לטובת האוכלוסיה הפלסטינית בשטחים (בשבוע שעבר אישרה ישראל התקנת רשת סלולרית דור שלישי, למשל), מתוך תקווה שהדבר יוביל לירידת מפלס האלימות. אלא שלדברי גורם מדיני ישראלי, נתניהו הבהיר כי יוזמות כאלה יוכלו לצאת לפועל רק לאחר שאכן תחול רגיעה ביטחונית והשקט יחזור על כנו לשטחים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, 24 נובמבר 2015. רויטרס
ושוב איתכם. נתניהו וקרי לוחצים ידיים במהלך הפגישה ביניהם, היום/רויטרס

בנושא הבנייה בהתנחלויות, נתניהו - כך על פי גורם מדיני ישראלי - אמר לקרי ש"אם הקהילה הבינלאומית מצפה לאישורי בנייה לפלסטינים, ישראל מצפה להכרה בבנייה בגושי ההתנחלויות". זו לא הפעם הראשונה, ובוודאי לא האחרונה, שגורמים בסביבת נתניהו מדברים על "בנייה בגושים". בצד האמריקני מדגישים תמיד כי הבעיה העיקרית היא שנתניהו עצמו מסרב בתוקף להגדיר מהם בעצם "גושי ההתיישבות" - מה נכלל בתוכם, וחשוב יותר, מה לא נכלל בתוכם.

אלא אם נתניהו יסכים למהלך מול ארצות הברית של הגדרת גושי ההתיישבות - מהלך שיהיו לו השלכות מדיניות משמעותיות לעתיד - קשה לראות את הקהילה הבינלאומית מקבלת את בקשתו. כמובן, אם נתניהו יסכים למהלך של הגדרת גושי ההתיישבות, הדבר עשוי ליצור משבר בינו לבין סיעת "הבית היהודי" ולסכן את הקואליציה שלו.

לא בטוח שקרי ישוב לכאן בקרוב

לאובמה יש כרגע צרות גדולות יותר מאשר סוגיות כמו סלילת כבישים חדשים בגדה

קרי נשלח לאזורנו אחרי שבפגישה בין הנשיא אובמה לנתניהו לפני כשבועיים, הנושאים הטכניים והפרטניים הללו - יוזמות כלכליות לטובת הפלסטינים, הבנייה בגושי ההתנחלויות ועוד - קיבלו מקום שולי יחסית. לנשיא יש כרגע צרות גדולות הרבה יותר על ראשו מאשר סוגיות כמו סלילת כבישים חדשים בגדה המערבית. גם היכולת של קרי להמשיך לעסוק בנושא שלנו מוגבלת מאוד לאור אירועים כמו זה שהתרחש הבוקר בטורקיה, וזאת למרות ששר החוץ האמריקני מרגיש מחויבות עמוקה לסוגיה הישראלית-פלסטינית.

כאשר הממשל האמריקני עסוק ב"טלפונים בשלוש לפנות בוקר" בזירות סוערות כמו סוריה, דרושה נכונות אמיתית מצד המנהיגות הישראלית והפלסטינית כדי שלאמריקנים יהיה אינטרס להשקיע מאמצים באזורנו. בהיעדר יוזמה שתבוא מישראל והפלסטינים, גם קרי יישאב להתפתחויות החשובות יותר סביבנו. הביקור של קרי היום היה הראשון מזה כשנה וחצי (מאז "צוק איתן"), וגם אם האלימות תסלים, בהיעדר התקדמות מדינית עצמאית של ישראל והפלסטינים, לא בטוח שנשוב לראות אותו כאן בזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully