וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מטרה אבודה": מסעות שרת החוץ של האיחוד בארץ הקודש

23.5.2015 / 9:00

ישראל והפלסטינים הגיבו באדישות לביקור שרת החוץ של האיחוד האירופי בישראל, שכן ברור לכל כי אבו מאזן ונתניהו לא ישובו בקרוב לשולחן המשא ומתן. "אם היא תשקיע בכך אנרגיות, יש לה כנראה יותר מדי זמן פנוי", אמר דיפלומט אירופי

צילום: רויטרס, לע"מ, עריכה: טל רזניק

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, עזבה אתמול (חמישי) את ישראל לאחר ביקור בזק של 24 שעות, שבמהלכו ניסתה לקדם את חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. הביקור שלה היה מתקבל באדישות מוחלטת בירושלים וברמאללה, אלמלא החלטתו של שר הביטחון, משה יעלון, להציג דווקא ערב הגעתה לאזור את תכניתו להפרדה בין ישראלים לפלסטינים באוטובוסים, מה שיצר לפתע עניין בינלאומי מסוים בביקור. אלא שראש הממשלה, בנימין נתניהו, השכיל לכבות את השריפה הזו במהרה ולהחזיר את שליחותה של מוגריני לגודלה הטבעי.

הסיבה לאדישות סביב הביקור מובנת לכל, מלבד אולי למוגריני עצמה. עצם המחשבה על חידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני בעת הזו נראה מופרך לחלוטין למקבלי ההחלטות בירושלים, ברמאללה ובקהילה הבינלאומית. ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרשות אבו מאזן שיתפו פעולה עם מוגריני ושחררו הצהרות ריקות מתוכן על משא ומתן ועל פתרון שתי המדינות, בעיקר כדי לא להעליב את האורחת.

עם זאת, שניהם לא באמת מאמינים שיחזרו בקרוב לשולחן המשא ומתן. בפעם האחרונה שהם עשו את זה, בעקבות שכנועיו הנמרצים של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, העסק נגמר בפיצוץ דיפלומטי, שתרם תרומה מכרעת לפיצוצים של ממש בחודשי הקיץ. שני המנהיגים לא ממש מעוניינים לחזור על החוויה הזו.

עוד בוואלה חדשות:
בעקבות חשיפת וואלה!NEWS: פנייה לביטול מינוי ראש המטה של לוין
לשכת נתניהו: ירידה של 19% בהוצאות מעון ראש הממשלה
בלי רכב ונהג פרטי: השר בני בגין תועד נוסע ברכבת הקלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בירושלים, 20 במאי 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ומוגריני בפגישתם בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ב-2013 ניהלו השניים במקביל למשא ומתן הרשמי של קרי גם ערוץ משא ומתן חשאי, שבמסגרתו בחנו לעומק את הקווים האדומים זה של זה. התוצאה הסופית של הערוץ הזה הייתה חד-משמעית: המקסימום של נתניהו לא פוגש את המינימום של אבו מאזן, ולהיפך. הדברים הללו פורסמו בהרחבה בישראל ובתקשורת הבינלאומית, והם ידועים למוגריני בדיוק כפי שהם ידועים לנשיא ברק אובמה, שהודיע כבר לפני כמה חודשים כי עידן המשא ומתן במזרח התיכון הגיע לסיומו, וכעת על ארצות הברית לבחון דרכי פעולה חלופיות.

העובדה שמוגריני הגיעה לישראל כדי לדבר על משא ומתן, כאילו הכישלונות המהדהדים של ג'ון קרי ושל ג'ורג' מיטשל - השליח המיוחד של ארצות הברית למזרח התיכון בין השנים 2009 ו-2011, שאותו כבר הספקנו לשכוח - מעולם לא התרחשו, הצליחה לעורר תמיהה אצל כמה מהדיפלומטים האירופים הבכירים ביותר המוצבים בתל אביב ובירושלים.

אחד מאותם דיפלומטים, שביקש לשמור על אנונימיות, אמר השבוע בשיחה עם וואלה!NEWS: "אם היא באה לפה כדי לסמן וי בפרוטוקול ולומר 'נתתי לנתניהו ולאבו מאזן הזדמנות לחדש את המשא ומתן, הם לא לקחו אותה, וכעת הגיעה העת לצעדים נחרצים מצד אירופה' - אני יכול להבין זאת. אבל אם היא באמת מתכוונת להשקיע עכשיו אנרגיות בניסיון לחדש את המשא ומתן, יש לה כנראה יותר מדי זמן פנוי להשקיע במטרות אבודות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ריבלין למוגריני: "הסכסוך חייב להיות מוכרע על ידי שני העמים". לשכת העיתונות הממשלתית
מוגריני בפגישתה עם הנשיא ראובן ריבלין, שלשום/לשכת העיתונות הממשלתית

כאילו כדי להוכיח את דבריו של הדיפלומט הזה, סיפרה אתמול סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, כי בפגישתה עם מוגריני הוקדש חלק גדול מהשיחה לנושאים אישיים ומשפחתיים, והשתיים שוחחו על האתגרים של שילוב קריירה פוליטית-דיפלומטית וחיי משפחה. זה דיון חשוב בפני עצמו, אבל אין לו שום קשר למצב בין ישראל לפלסטינים. חוטובלי העבירה למוגריני בפגישה את "דף המסרים" של נתניהו על כך שישראל מעוניינת לשוב לשולחן המשא ומתן, בלי להאמין למילה אחת שנאלצה לומר בנושא. סביר להניח שאם הייתה הבחירה בידיה, היא הייתה מעדיפה להציג למוגריני את תכניתה החלופית לסיפוח הגדה המערבית.

מוגריני מינתה לאחרונה "שליח מיוחד לתהליך השלום" - דיפלומט איטלקי בשם פרננדו ג'נטליני, שעסק בעבר בדיפלומטיה בבלקן, ואין לו שום ניסיון רלוונטי במזרח התיכון. מאז מינויו לתפקיד ג'נטליני לא הוזכר בחדשות בישראל או ברשות הפלסטינית, וגורמים מדיניים בירושלים אומרים כי הסיבה לכך אינה חשאיות יוצאת דופן מצדו. הדבר המסעיר ביותר שהתרחש מאז כניסתו לתפקיד היה ויכוח בינו לבין אנשי הקונסוליה של האיחוד האירופי בירושלים על שימושו במשרדים של הקונסוליה. לאיחוד האירופי יש בישראל שגרירות הממוקמת ברמת גן וקונסוליה בירושלים, ובשתיהן לא ממש מבינים את הצורך במינוי של שליח מיוחד נוסף על כך, בייחוד כאשר אין שום סימן המעיד על חידוש המשא ומתן בזמן הקרוב.

גם באיחוד האירופי יש מי שחוששים מניסיונותיה של מוגריני

יש באיחוד גם מי שחוששים כי עצם הצעתה של מוגריני לחדש את מסלול המשא ומתן תשמש את שני הצדדים כדי לפגוע במהלך שצרפת מעוניינת להוביל במועצת הביטחון של האו"ם, להעלות הצעת החלטה בנושא מדינה פלסטינית. נתניהו מתנגד בתוקף להצעה הצרפתית, ואילו אבו מאזן חושש מסעיפים מסוימים שכנראה ייכללו בה, כגון הכרה בישראל כמדינה יהודית. הדרך הטובה ביותר להרוג את המהלך הצרפתי, שיכול לראשונה מתחילת "תהליך השלום" לקבוע גבולות גזרה קשיחים לשני הצדדים, יהיה תהליך עקר של "שיחות קרבה" בניסיון לחדש משא ומתן שאין לו סיכוי להצליח.

כל זה אינו אומר שמוגריני צריכה לנטוש לחלוטין את הנושא הישראלי-פלסטיני. בהיעדר תנאים למשא ומתן, יש דברים אחרים שאפשר לעשות - החל מצעדים בוני אמון בתחום הכלכלי והביטחוני, דרך מחוות מדיניות סמליות אך לא דרמטיות ועד לקידום מהלכים אירופיים בנושא ההתנחלויות. כל אחד מהדברים הללו, ואולי דווקא שילוב של כולם יחדיו, צפוי להצליח יותר מסבב נוסף של משא ומתן. מוגריני אולי מאמינה שיש לה באופן אישי את היכולת לקרב בין הצדדים, אבל אמונה כזו ביכולת האישית של הדיפלומט המוביל הנחתה גם את ג'ון קרי ואת ג'ורג' מיטשל. כולנו זוכרים איך זה נגמר במשמרות שלהם.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully