וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך ההבנות החשאי: שליח נתניהו הסכים לגבולות 67'

6.3.2015 / 7:30

איש אמונו של נתניהו, יצחק מולכו, ומקורבו של אבו מאזן ניסחו מסמך הבנות סודי שכלל ויתורים של שני הצדדים בנושאי הליבה. על בסיסו גובש הסכם עקרונות שלא יצא לפועל. הערוץ החשאי נחשף בנובמבר האחרון בוואלה חדשות

פגישת ציפי לבני וסאיב עריקאת בוושינגטון. רויטרס
סבב המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, יולי 2013/רויטרס

עו"ד יצחק מולכו, שליחו האישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו למשא ומתן עם הפלסטינים, גיבש בשנה שעברה מסמך הבנות מפורט עם אדם המקורב לאבו מאזן, שקרא להקים מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 עם חילופי שטחים. מסמך ההבנות, שגובש בסוף 2013 כלל גם התייחסות לכניסה מוגבלת של פליטים פלסטינים לשטח ישראל, על בסיס הומניטרי בלבד ובכפוף לשיקול דעתה הבלעדי של ממשלת ישראל.

המסמך גובש במסגרת ערוץ שיחות חשאי שניהל מולכו עם גורם המקורב ליו"ר הרשות הפלסטינית בשנים 2014-2010, ואשר קיומו נחשף לראשונה בוואלה חדשות לפני כחמישה חודשים. גורמים בכירים בישראל, ברשות הפלסטינית ובארה"ב אישרו כי המסמך, שנפרש על פני שניים וחצי עמודים, נוסח על ידי מולכו ואיש אמונו של אבו מאזן באופן עצמאי, ללא מעורבות של גורם אמריקני רשמי כלשהו. האמריקני היחיד שליווה את העבודה היה הדיפלומט הוותיק לשעבר דניס רוס, שאינו מכהן בתפקיד רשמי מאז שנת 2011.

עוד בוואלה! חדשות:
בגלל טעות: בן 14 נשלח לכלא ל-13 שעות
תיעוד: אזרחים משתלטים על עבריין שניסה לשדוד פיצוציה
אש"ף קרא לאבו מאזן להפסיק התיאום הביטחוני עם ישראל

חשיפה: אבו מאזן דחה הצעה להשתלט על עזה. רויטרס
הוויתורים שביצע הנציג הפלסטיני בשיחות נעשו ללא אישורו. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן/רויטרס

בתמורה לוויתורים הישראליים שנכללו במסמך, הסכים הגורם המקורב לאבו מאזן לוויתורים בסוגיות רגישות כגון ירושלים, סידורי הביטחון בגבולות וזהותה של ישראל כמדינה יהודית. גורם אמריקני אמר לוואלה חדשות כי "בתמורה להסכמה הישראלית מפורשת לכך שגבולות המדינה הפלסטינית יתבססו על קווי 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים, הצד הפלסטיני 'מכר את כל החנות', מה שהיה נראה בזמן אמת יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי".

בהמשך, כאשר תכניו של מסמך ההבנות "נשפכו" לתוך ערוץ המשא ומתן הרשמי שניהל ג'ון קרי, התברר כי הוויתורים שביצע הנציג הפלסטיני בשיחות נעשו ללא אישורו של אבו מאזן. בצד הישראלי, תגובתו של נתניהו הייתה מורכבת יותר. מצד אחד, הוא הסכים שהמשפט "הגבול העתידי והבטוח של המדינה הפלסטינית יתבסס על קווי 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים הדדית" יופיע במסמך המסגרת האמריקני של קרי. מצד שני, הוא ביקש לשמור על הזכות להסתייג מהמסמך של קרי, ולהציג אותו לנציגי הימין בממשלתו כ"מסמך אמריקני" שאינו מייצג את ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"נתניהו רצה להבטיח שהמסמך לא יתפרסם"

על פי גורם אמריקני ששוחח בנושא עם וואלה חדשות, "ההבדל בין המסמך של קרי לבין המסמך שגובש בערוץ החשאי, הוא שאת המסמך מהערוץ החשאי אי אפשר להציג כנייר אמריקני בלבד, שאינו מחייב את ישראל. מדובר פה על מסמך שהמעורבות האמריקנית בגיבושו הייתה נמוכה, ומי שבפועל ניסחו אותו היו שני אנשים – יצחק מולכו שהוא איש אמונו המוחלט של נתניהו, והנציג הפלסטיני שנחשב לאדם המקורב מאוד לאבו מאזן".

המסמך הוצג תוך כדי המשא ומתן למספר אנשים שלא היו מעורבים בערוץ החשאי, אך כן לקחו חלק במשא ומתן הרשמי שניהל קרי. עם זאת, עותקים של המסמך נשמרו בצד הישראלי אך ורק בלשכת ראש הממשלה, ובצד הפלסטיני - אך ורק בלשכתו של אבו מאזן. לדברי הגורם האמריקני, ראש הממשלה נתניהו "לא סמך על אף אחד לגבי המסמך הזה ורצה להבטיח שאם המשא ומתן ייכשל, המסמך לא יתפרסם".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בשום שלב ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הסכים לנסיגה לקווי 67', לחלוקת ירושלים ולהכרה בזכות השיבה. זאת היתה ונשארה עמדתו. שיחותיו של עו"ד יצחק מולכו התנהלו במעורבות אמריקנית ולא הולידו סיכומים כלשהם. הן עסקו בניסיון לייצר הצעה אמריקנית להתניע את המשא ומתן כשכל צד יכול להסתייג מהסעיפים שאינם מקובלים עליו. לאורך השנים הונחו מספר רב של טיוטות שלא הושגה הסכמה על אף אחת מהן, וגם אם היתה מונחת טיוטא אמריקנית כלשהי, ראש הממשלה הבהיר מראש כי יביע את התנגדותו לסעיפים הנוגדים את עמדותיו".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully