וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: תידחה ההצבעה על ההצעה הפלסטינית באו"ם

21.12.2014 / 16:45

גורמים דיפלומטיים אמרו לוואלה! חדשות כי בין הנהגת הרשות למדינות אירופה מתקיימים מגעים לדחיית ההצבעה על ההצעה להקמת מדינה פלסטינית ולגיבוש נוסח מרוכך. זאת, בשל החשש שלהצעה לא יהיה רוב במועצת הביטחון

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק

הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם עוררה בסוף השבוע סערה פוליטית בישראל, אבל כעת מסתמן שהפלסטינים עצמם מתכוונים לדחות את ההצבעה על ההצעה שלהם: גורמים דיפלומטיים אמרו הבוקר (ראשון) לוואלה! חדשות כי בין הרשות הפלסטינית לבין מדינות אירופה מתקיימים מגעים לדחיית ההצבעה על ההצעה להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, כדי לגבש נוסח מוסכם ולהבטיח רוב במועצת הביטחון.

הפלסטינים הגישו את ההצעה שלהם ביום רביעי האחרון, אולם כבר בעת הגשתה היה ברור שלהצעה לא יהיה רוב בהרכב הנוכחי של מועצת הביטחון. שתי מדינות מפתח שהפלסטינים קיוו לזכות בתמיכתן, צרפת ולוקסמבורג, הסתייגו מהנוסח הפלסטיני שנראה להן קיצוני וחד-צדדי מדי. מחשש שתידחה, מתקיים כעת ניסיון לרכך את נוסח ההצעה הפלסטינית כדי להבטיח שהוא יהיה מקובל על מדינות מערב אירופה. הניסיון הזה עשוי לגלוש אל תוך שנת 2015, אז יתחלף הרכב המועצה וסיכויי הפלסטינים להעביר את ההצעה יגברו.

עוד על הפנייה של הפלסטינים לאו"ם:
חרף המאמצים: הפלסטינים פנו למועצת הביטחון של האו"ם
דיווח: לבני אמרה לקרי שהצבעה על פלסטין באו"ם תחזק את הימין
הימין נגד לבני: "בבחירות האלו כל הקווים האדומים נחצים"

ג'ון קרי ואבו מאזן במהלך הוועידה של המדינות התרומות לשיקום רצועת עזה המתקיימת בקהיר 12 באוקטובר 2014. רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, בחודש אוקטובר/רויטרס

דיפלומט מערבי שמעורב במגעים בנושא אמר לוואלה! חדשות כי הפלסטינים מבינים שישנו סיכוי גבוה שהממשל האמריקני יטיל וטו בכל מקרה על כל הצעה שתתקבל, אולם הם מעוניינים להגביר את הלחץ על ארצות הברית על ידי הבטחת רוב מוצק להצעה שלהם, גיוס תמיכה ממדינות אירופה והצבת ארצות הברית בעמדה מבודדת בנושא. הפלסטינים מודעים לכך שפקידים בכירים בממשל אובמה סבורים כי אם הנוסח הפלסטיני ירוכך, ארצות הברית צריכה להימנע מהטלת וטו. הם מקווים לגרום לקולות הללו בתוך הממשל לגבור על קולותיהם של מי שתומכים בכל מקרה בהטלת וטו, בראשם שר החוץ, ג'ון קרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

היוזמה הצרפתית

המדינה החשובה ביותר במגעים שמתנהלים בנושא היא צרפת, אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון ומי שמובילה כעת את הקו האירופי בנושא הישראלי-פלסטיני. הצרפתים סיימו לנסח הצעה חלופית לזו של הפלסטינים, בעלת שפה מרוככת יותר, אולם נמנעו מלהגיש אותה למועצת הביטחון עקב לחץ שהפעילו האמריקנים, כמו גם נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, שהזהיר את מנהיגי צרפת כי ההצעה שלהם תחזק בעת הזו את ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות בישראל.

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
בהרכב הנוכחי, ייתכן שלפלסטינים לא יהיה רוב. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

המגעים שמתנהלים כעת נועדו למזג בין היוזמה הפלסטינית לבין זו של צרפת. הפלסטינים טענו כבר בשבוע שעבר כי הנוסח שהם הגישו למועצת הביטחון מבוסס על הנוסח הצרפתי, אולם בפועל קיימים הבדלים בין שתי היוזמות. אם הפלסטינים אכן ירככו את ההצעה שלהם ויזכו לברכתה של צרפת, הם יוכלו להבטיח לעצמם רוב מוצק ברגע שיעלו את הצעתם להצבעה, במיוחד לאחר שמדינות חדשות כמו ספרד, ונצואלה ומלזיה יצטרפו למועצה ב-1 בינואר.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully