וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן ודאעש ידחקו את אבו מאזן: נתניהו מגיע לבית הלבן

ראש הממשלה ייפגש עם הנשיא אובמה לאחר נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, והנושא המרכזי בפגישתם האחרונה - תהליך השלום - יהפוך למשני. נתניהו יבקש: לא להקל על איראן בעבור מאבקה בדאעש

רויטרס, עריכה: קשת סידי

(צפו בנתניהו באו"ם: "חמאס זה דאעש ודאעש זה חמאס")

ראש הממשלה נתניהו יגיע היום (רביעי) לבית הלבן, לפגישה עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. הנשיא כבר אירח את נתניהו השנה בחדר הסגלגל, אז הנושא המרכזי על סדר היום היה המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. בפגישה היום, שתהיה קצרה מפגישותיהם הקודמות, תהליך השלום יידחק הצידה לטובת הגרעין האיראני ואיום הטרור האיסלאמיסטי.

הפגישה בין שני המנהיגים צפויה לארוך כשעה ורבע, וטרם הוחלט אם היא תתקיים בנוכחות יועצים בכירים משני הצדדים, או שלפחות חלק ממנה יהיה בארבע עיניים. כך או אחרת, בסביבתו של ראש הממשלה אומרים כי המסר העיקרי שלו לאובמה יהיה שאסור למערב להעניק לאיראן הקלות בסנקציות בתמורה לתמיכתה במלחמה העולמית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

עוד בנושא יחסי חוץ
ליברמן על אבו מאזן: "איבד את הקשר למציאות"
נתניהו מוטרד: ארה"ב תצליח להוריד את אבו מאזן מהעץ?
ארוחת הערב הנדירה של לבני ובכירי העולם הערבי

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
נתניהו ואובמה בפגישתם האחרונה בבית הלבן, במרץ השנה/רויטרס

בשבועיים האחרונים התקיימו בשולי עצרת האו"ם מגעים אינטנסיביים בין מנהיגי איראן למנהיגי מעצמות המערב, כולל פגישה בין שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, למקבילו האמריקני, ג'ון קרי, ופגישה היסטורית בין נשיא איראן, חסן רוחאני לראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון. דיפלומטים משני הצדדים הכריזו כי הסכם גרעין ארוך טווח בין הצדדים קרוב מתמיד, וכי נותרו סוגיות בודדות אותן שעליהן טרם הסכימו.

נתניהו, כמי שהפך את הנושא האיראני לדגל של כהונתו השנייה בראשות הממשלה, מתנגד להסכם המתגבש מול האיראנים, בטענה כי הוא יותיר את איראן כמדינת סף גרעינית. האמריקנים הקפידו בחודשים האחרונים לעדכן את ישראל בכל שלבי המשא ומתן עם האיראנים, ואף הבטיחו שההתרחשויות בעיראק לא ישפיעו על המשא ומתן הגרעיני.
עם זאת, התוצאה הסופית שהולכת ומתגבשת לא מוצאת חן בעיני ההנהגה הישראלית, וחילוקי הדעות צפויים לצוץ במהלך הפגישה הטעונה.

אובמה מבין היטב את האיום של דאעש

הממשל האמריקני אמנם חולק על ההשוואה שערך נתניהו בין דאעש לחמאס, אבל את האיום שמציבה "המדינה האיסלאמית" על שכנותיה של ישראל ועל בעלות בריתה של וושינגטון במזרח התיכון, שני המנהיגים מבינים היטב.

נתניהו החמיא לאובמה בנאומו בעצרת האו"ם על ההחלטה להגביר את התקיפות נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק. השניים צפויים לדון בהגברת שיתוף הפעולה המצוין גם כך שמתקיים בין ישראל לארה"ב במודיעין ללוחמה בטרור.
הנושא הפלסטיני אינו מעניין במיוחד את שני המנהיגים, ולראיה, שניהם הקדישו ל"תהליך השלום" מס שפתיים סמלי בלבד בנאומיהם בפני עצרת האו"ם. הפגישה בין קרי לשרת המשפטים, ציפי לבני, שנחשפה אתמול בוואלה! חדשות, מעידה על כך שהשניים ממשיכים לחפש דרכים מקוריות לשבירת הקיפאון – אבל אין זה אומר שנתניהו ואובמה מחויבים לכך גם הם.

השניים עשויים לדון גם בתמונת המצב הכללית במזרח התיכון. גורמים בכירים בישראל סבורים כי בשבועות האחרונים, על רקע המאבק נגד דאעש מחד, והלחימה בין ישראל לחמאס מאידך, הממשל האמריקני שינה את גישתו כלפי שתי מדינות מפתח באזור, מצרים וטורקיה. התפקיד החיובי שמילא נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, בהסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס גרם לממשל האמריקני לפתוח לו סוף סוף את הדלת, ולהזמינו לפגישה רשמית עם אובמה.

טורקיה, לעומת זאת, ממלאת תפקיד שלילי ביותר בכל הקשור למאבק בדאעש ומסרבת להצטרף לקואליציה נגד הארגון. יש הטוענים שאנקרה אף מסייעת לו בדרכים שונות. האמריקנים מפעילים לחץ משמעותי על הנשיא, רג'פ טייפ ארדואן, ועל ראש ממשלתו החדש, אחמט דאווטאולו, לשנות את דרכיהם. ישראל משקיפה על התהליך הזה בעניין רב, כיוון שמצד אחד היא רואה בארדואן מנהיג התומך בטרור, ומצד שני מעוניינת לשים קץ לסכסוך שלה מול טורקיה ולנצל הזדמנויות כלכליות חדשות, למשל בתחום האנרגיה.

כל הסוגיות האלה יידחסו, כאמור, לשעה ורבע בבית הלבן. לשני המנהיגים יש אינטרס מובהק להימנע מעימות כעת. נתניהו לא ירצה זאת כי ישראל זקוקה לארה"ב בזירה הבינלאומית, ואילו אובמה ימנע מעימות בגלל הבחירות לסנאט ולקונגרס בחודש הבא, אולם לא ברור אם האינטרס הזה יגבר על חילוקי הדעות המהותיים שקיימים ביניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully