וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצירת האש וחזרה למו"מ: מאמצי התיווך של אבו מאזן

בישראל עוקבים בדריכות אחרי מסע הדילוגים של יו"ר הרשות, שאתמול נפגש עם משעל בקטאר והיום נפגש בקהיר עם הנשיא סיסי: "אם ייפסק הירי אין סיבה שלא לתת עוד הזדמנות למתווה המצרי"

צילום: דוברות איחוד הצלה, מייקל ברהום, עריכה: יותם בן-דוד

(פגיעת רקטה בבית כנסת באשדוד, היום)

אבו מאזן מנסה להשיג הפסקת אש: בשעה שהירי ליישובי הדרום ומתקפות צה"ל הרצועה נמשכים ללא הרף, יו"ר הרשות הפלסטינית ממשיך במסע הדילוגים שלו באזור בניסיון לשכנע את חמאס להפסיק את הירי. אתמול קיים אבו מאזן פגישה קשה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, במקום מושבו בדוחא בירת קטאר, והערב (שישי) נועד עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי. במערכת הביטחון עוקבים בדריכות אחרי שרשרת הפגישות של אבו מאזן, וממתינים לסוף המפגש בינו לבין הנשיא סיסי. בישראל מעריכים כי סיסי אמור להכריע אם להיענות לדרישות משעל וחמאס להגיע למתווה הפסקת אש שיכלול פשרות בנוגע למעברי הגבול, בדגש על מעבר רפיח.

בישראל לא מתייחסים בינתיים באופן רשמי למאמציו של אבו מאזן, וגם לא להצהרה הפייסנית מצדו של חאלד משעל לאחר הפגישה בין השניים, לפיה חמאס מעוניין לשוב לשיחות ההסדרה בקהיר. עם זאת, בשיחות עם דיפלומטים זרים שנערכו בימים האחרונים, הדגישו גורמים בכירים בישראל כי בירושלים לא פוסלים על הסף חזרה למשא ומתן העקיף בבירה המצרית, אך תעשה זאת רק אם חמאס יפסיק לחלוטין את הירי.

מלחמה בדרום || כל העדכונים בוואלה! חדשות:
יירוטים בשמי אשקלון ובאר שבע, נפילה ליד גן ילדים באשכול
הניה: "ישראל תשלם מחיר כבד על חיסול הבכירים"
תושבי אשכול שוב נודדים בסוף השבוע: "לא נעים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נפגשו בקהיר, סיסי יצטרך להכריע אם להיענות לדרישות חמאס. אבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נקודת המוצא הישראלית היא שלא מנהלים משא ומתן תחת אש, אבל אם היא תיפסק אין סיבה שלא לתת הזדמנות נוספת למתווה המצרי", אמר לוואלה! חדשות דיפלומט שעודכן בפרטים. ישראל עדיין מעדיפה הסדרה בחסות מצרים על פני החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, במיוחד לאור המאמץ של מדינות אירופה לפרסם החלטה שתכרוך את סוגיית עזה בחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני על בסיס גבולות 1967.

בניגוד להסתייגות הישראלית, בחמאס מתייחסים דווקא באהדה ליוזמה האירופית. חבר הלשכה המדינית של הארגון, חליל אל-חיה, אמר הבוקר בראיון לאל-ג'זירה כי "יש לשקול באופן חיובי כל יוזמה בינלאומית שתאפשר לעם הפלסטיני לקבל את זכויותיו".

מלחמה בדרום || עדכונים שוטפים

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה. 20 באוגוסט 2014. רויטרס
צה"ל יגייס עוד חיילי מילואים? כוחות צה"ל בגבול הרצועה, השבוע/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון אמרו בשעות האחרונות כי ללא קשר לדיאלוג שמתקיים מאחורי הקלעים בין הרשות הפלסטינית לבין מצרים בניסיון להתניע מחדש את השיחות, הנחה שר הביטחון, משה יעלון, לכוחות צה"ל לבצע "כתישה" של הזרוע הצבאית של חמאס. אחד גורמים ציין כי ביומיים האחרונים נהרגו יותר מ-60 פעילי טרור בסיכולים ממוקדים, בעבודה משותפת של שירות הביטחון הכללי, פיקוד הדרום ואגף המודיעין.

הגורמים הבכירים ביותר שחוסלו השבוע על ידי כוחות הצבא שלושת מפקדיו הבכירים של הארגון בדרום הרצועה - ראאד אל-עטאר, מוחמד אבו שימאלה ומוחמד ברהום – שנהרגו בתקיפת בית בשכונת תל אל-סולטאן ברפיח. כמו כן, בשכונת שיח רדואן בעזה הופצץ בית בו שהה ככל הנראה ראש הזרוע הצבאית, מוחמד דף, אך טרם ידוע מה עלה בגורלו.

כמו כן, על רקע האישור שהעניקו אתמול שרי הקבינט המדיני-ביטחוני לצבא לגייס 10,000 חיילי מילואים נוספים, טען הגורם כי ביומיים הקרובים יידרשו שר הביטחון וצה"ל להחליט אם אכן לחלק בפועל צווי גיוס במטרה לצאת למערכה קרקעית נגד חמאס. גורם מדיני העריך כי הקרע בחמאס בין הזרוע הצבאית לבין הזרוע המדינית בראשות חאלד משעל מהווה את העיכוב העיקרי בדרך לחתימה על הסדר ארוך טווח, ולכן ההנחיה לצה"ל היא "לא לעבוד עם שעון עצר, ממשיכים בכל הכוח כדי להלום מהאוויר בכמה שיותר מחבלים ויעדים".

לפניות לכתבים:
אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully