וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המתיחות המדינית: ארה"ב עיכבה משלוח נשק לישראל

14.8.2014 / 8:51

גורם ביטחוני אישר את הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", שלפיו אספקת טילים למסוקי אפאצ'י עוכבה לאחרונה בהוראת אובמה. "האמריקנים מודאגים מהשימוש הנרחב בנשק בלב אוכלוסייה אזרחית"

צילום: רויטרס, שי מכלוף; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

מתיחות שיא ביחסי ישראל-ארצות הברית: הבית הלבן מעכב משלוח של טילי הלפייר שיועד לחיל האוויר והורה לפנטגון שלא לאשר משלוחי אמצעי לחימה לישראל ללא אישורו – כך דיווח הבוקר (חמישי) העיתון "וול סטריט ג'ורנל". גורם ביטחוני שהתייחס לפרסום אישר כי משלוח הטילים עוכב לאחרונה, ככל הנראה בשל מתיחות מדינית.

לפי גורמים אמריקנים שצוטטו בעיתון, אתמול שוחחו אובמה ונתניהו בשיחה שהוגדרה אגרסיבית, ובה דרש נתניהו דרש מאובמה ערבויות ביטחוניות כדי לחתום על הפסקת אש ארוכת טווח.

על פי הדיווח, אחרי שורת הדלפות שפגעו בתדמית של נשיא ארצות הברית ברק אובמה במהלך מבצע "צוק איתן", גורמים רבים בממשלו תופסים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת ממשלתו כ"פזיזה ולא אמינה". מנגד, על פי הדיווח, גורמים בישראל מתארים את הממשל האמריקני כחלש ונאיבי, ועושים ככל יכולתם כדי לעקוף את הבית הלבן ולפעול ישירות מול הקונגרס, שנשלט בידי הרפובליקנים. לדברי הגורמים, נתניהו מנסה להסתמך על כך שיש לו יחסים יותר טובים עם הקונגרס מעם הנשיא, והוא ממתין שהאחרון יסיים את כהונתו.

עוד על ארה"ב ו"צוק איתן":
אובמה: רק לחץ פנימי יגרום לנתניהו לעשות פשרות
יועצת בכירה לאובמה: לא ניתן להצדיק הרג ילדים תמימים
אובמה: "עזה לא יכולה להישאר חסומה מהעולם"

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר חמוש בטילי הלפייר בבסיס בדרום הארץ. GettyImages
מסוק אפאצ'י חמוש בטילי הלפייר בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ/GettyImages

שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, פסל את הדיווח: "אלה האשמות לא מבוססות. ישראל מעריכה מאוד את התמיכה שקיבלנו במשבר האחרון בעזה, גם מממשל אובמה וגם מהקונגרס, שהכירו בזכותה של ישראל להגן על עצמה והעמיקו את ההשקעה ב'כיפת ברזל'". בדבריו התייחס דרמר לסיוע בסך 225 מיליון דולר שאישר הקונגרס האמריקני להעביר לישראל לצורך טילי יירוט למערכת "כיפת ברזל" בעקבות בקשה שהוגשה לפנטגון ימים לאחר תחילת המתקפה הקרקעית בעזה.

גם שר הביטחון, משה יעלון, התייחס הבוקר ליחסים בין ארצות הברית לישראל, ומסר הודעה בדבר שיחתו אמש עם שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל: "שר הביטחון הודה למזכיר ההגנה האמריקני על הסיוע בהעברת התקציב למערכת כיפת ברזל, והשניים הוסיפו ושוחחו על שאר הנושאים שעל הפרק בין שתי המדינות".

אלא שבמקביל, וכפי שדווח בסוף החודש שעבר, ישראל פנתה ב-20 ביולי לצבא ארצות הברית דרך משרד הביטחון, בבקשה להתחמש מחדש בפגזי מרגמה בקוטר 120 מ"מ, דרך מאגר סודי הנמצא בישראל. לפי ה"ג'ורנל", הבקשה אושרה דרך ערוצים צבאיים, ללא אישור של הבית הלבן או מחלקת המדינה. גורם בפנטגון אישר כי מדובר בהליך תקין

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
לפי הדיווח, המתיחות בין ירושלים לוושינגטון גרמה לעיכוב באספקת הנשק. אובמה ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

האמריקנים, כך נכתב, מודאגים במיוחד מהשימוש הנרחב של ישראל בארטילריה בריכוזי אוכלוסייה במקום חימוש מונחה ומדויק. על כן נחרדו בבית הלבן עוד יותר כשגילו על התכנית להעברת ארטילריה לצה"ל. אז גילו בבית הלבן שישראל גם הגישה בקשה לצבא ארצות הברית לרכש נרחב של טילי הלפייר למסוקי קרב.

בעוד בפנטגון כבר נערכו להעביר את הטילים, הגיעה הוראה מהבית הלבן לעכב את הבקשות הללו בטרם התקבל להן אישור מהבית הלבן. לדברי גורם בממשל אובמה, לא היה צריך לאשר את הבקשה כאילו מדובר בבקשה שגרתית, כשברקע המבצע בעזה. "ארצות הברית אמרה למעשה 'חכו רגע, זה לא מקובל עוד'", אמר גורם בממשל.

דן שפירו ובוז'י הרצוג בביקור בבית החולים סורוקה. יולי 2014. ניב אהרונסון
הנזיפה - הקש ששבר את גב הגמל. דן שפירו/ניב אהרונסון

מבין ההדלפות שתרמו למתיחות בין הבית הלבן לירושלים הייתה הדלפת המתווה של שר החוץ ג'ון קרי להפסקת אש, אולם הקש ששבר את גב הגמל במובנים רבים עבור מחלקת המדינה היה ב-2 באוגוסט, אז לדברי גורמים במדינה הדליפו גורמים בישראל שיחה בין נתניהו לשגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו, שבה על פי הדיווח נזף בו נתניהו ואמר: "לעולם אל תפקפק בי" בנוגע לדרך ההתמודדות עם חמאס. על פי גורמים בשלב זה הבינו בבית הלבן שעל הממשל עצמו לקחת שליטה על מערכת היחסים עם ישראל, והחליטו שמעתה כל העברת אמצעי לחימה בישראל תצריך את אישורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully