וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופרת יצוקה 2? הדילמה שהובילה להסגת הכוחות מעזה

3.8.2014 / 6:48

בין האפשרויות הרתעה או הסלמה, בחר הקבינט בזו הראשונה לאחר שהבין כי אין דרך להגיע להפסקת אש עם חמאס. עתה, ישראל נמצאת קרובה יותר למצרים, ירדן וסעודיה מאשר למערב

צילום: יותם רונן, יוסי ציפקיס, טל אנגלנדר, דו"צ, רויטרס, עריכה: קשת סידי, קריינות: לירון בארי

לראשונה מאז החלטתו של חמאס לדחות את הפסקת האש המצרית ב-15 ביולי, ישראל לוקחת את היוזמה בידיה: כך תיארו אמש (שבת) גורמים מדיניים את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להתחיל בהוצאת כוחות צה"ל מעזה, ללא הסכם הפסקת אש עם חמאס. לדברי אותם גורמים, בפני ישראל עמדו בסוף השבוע שתי אפשרויות: להיגרר עמוק לתוך עזה בעקבות ארגון הטרור, או לצאת באופן חד-צדדי ולהשיב באש כבדה על כל ניסיון לפגוע בנו. הקבינט בחר באופציה השנייה.

למרות שכוחות צה"ל כבר החלו לצאת מהרצועה, מוקדם מדי לדבר על סיום מבצע "צוק איתן". ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר שהמבצע נמשך, וכך אומרים גורמים בכירים בסביבתו גם כאשר המצלמות כבויות. ההערכה היא שהפעילות הצבאית תימשך לפחות עוד כמה ימים, כאשר ישראל תשלים את משימת המנהרות, תפגע בחמאס ככל יכולתה ותגיב בעוצמה על כל ירי או ניסיון פיגוע על הקרקע. דבר אחד מבטיחים בירושלים: ישראל לא תגיע עם חמאס להסכם הפסקת אש, ותשמור לעצמה חופש פעולה מוחלט - כולל החייאת האופציה של מבצע קרקעי נרחב, במידת הצורך.

מלחמה בדרום | היום ה-26: עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון בישיבת ממשלה בקריה בתל אביב. 31 ביולי 2014. רויטרס
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון בהצהרה מהקריה בתל אביב, אמש/רויטרס

הפתרון שהקבינט בחר בו מזכיר במידה רבה את האופן בו הסתיים מבצע עופרת יצוקה ב-2009. לאחר אותו מבצע צבאי, הממשלה אז הגיעה למסקנה כי אין תוחלת במאמצים להפסקת אש מוסדרת מול חמאס, והחליטה לסיים את המבצע באופן חד-צדדי. הוויכוח שהתקיים אז בקבינט, בעיקר בין שר הביטחון אהוד ברק לשרת החוץ ציפי לבני, היה על מנגנון היציאה: הסדרה,כלומר הסכם הפסקת אש בחסות בינלאומית, או הרתעה - קרי יציאה חד-צדדית ומדיניות "ירי ייענה בירי".

מלחמה בדרום - כותרות נוספות:
צה"ל קבע את מותו של סגן הדר גולדין
ימים לפני חתונתו: רס"ן בניה שראל מובא למנוחות
החלה נסיגה מעזה, צה"ל יישאר ברצועת ביטחון

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה – 1 באוגוסט 2014. AP
המטרה - הרתעה, לא הסדרה. חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה, אתמול/AP

בישיבת הקבינט שנערכה ביום שישי בערב, האפשרות להסדרה כלל לא עלתה על הפרק. חמאס הוכיח בשעות הבוקר שאין כל אפשרות להגיע עמו להסדרה. על משקל הוויכוח מ-2009, אפשר לומר שהבחירה הפעם הייתה בין הרתעה להסלמה, והשרים כאמור בחרו להסתפק בהרתעה – לפחות בינתיים. חמאס כבר הודיע פומבית שהוא אינו מחויב להחלטה החד-צדדית של ישראל, אבל בירושלים משוכנעים (ולא בפעם הראשונה) שהארגון נמצא על סף שבירה. "הנזק בעזה עצום, חמאס נמצא במצוקה חסרת תקדים ומבודד לחלוטין בעולם הערבי", אמר לוואלה! חדשות גורם שלקח חלק בדיון.

לוחמי צה"ל בדרך לרצועת עזה. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
סיום המהלך הצבאי מזכיר את סוף מבצע עופרת יצוקה ב-2009. חיילי צה"ל ברצועת עזה, אתמול/רויטרס

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון הבהירו שהשיקול היחיד שמנחה את קבלת ההחלטות הוא הביטחוני, אבל זה נכון רק באופן חלקי. בישיבת הקבינט קיבלו השרים סקירה גם על המצב ברצועת עזה, לאחר שגורמים בינלאומיים הזהירו את ישראל כי הרצועה נמצאת על סף אסון הומניטרי של ממש. גורם שעודכן בפרטים אמר כי "יש שם מאות אלפי פליטים, בעיות חמורות באספקת החשמל והמים ועומס אדיר בבתי החולים. אנחנו לא רוצים להיקלע למצב שמגבילים את יכולת התגובה שלנו בגלל זה". בשעות אחר הצהריים ישראל כבר הודיעה לתושבי צפון הרצועה שהם יכולים לחזור למה שנותר מבתיהם.

המשבר ההומניטרי אמנם מגביל את יכולת הפעולה של ישראל, אך בנוסף מפעיל לחץ גדול גם על חמאס. הארגון טען מתחילת הלחימה שתושבי עזה יהיו מוכנים לסבול בתמורה להסרת המצור, אך החלטת ישראל לסגת ללא הסכם, משאירה את המצור על כנו. בנוסף, רשת המנהרות של הארגון, בה הושקעו מאות מיליוני שקלים, הושמדה כמעט לחלוטין. העמדה התקיפה שגילו ישראל ומצרים – בניגוד להפצרות הקהילה הבינלאומית להתגמש לטובת חמאס, קטאר וטורקיה – הוכיחה את עצמה.

הריסות בעיר עזה אחרי תקיפות צה"ל. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
המשבר ההומניטרי מגביל את יכולת הפעולה של ישראל/רויטרס

האמירה החשובה ביותר בהצהרות שראש הממשלה מסר אמש לתקשורת נגעה לברית האזורית שנוצרה במזרח התיכון בשנים האחרונות, ובאה לידי ביטוי היטב במהלך המבצע: ברית מתנגדי האחים המוסלמים, הכוללת את מצרים של סיסי, ירדן, סעודיה, מדינות המפרץ (למעט קטאר) ובשורה השנייה גם את ישראל והרשות הפלסטינית. במהלך "צוק איתן" ישראל מצאה את עצמה, לראשונה בתולדותיה, קרובה יותר למדינות ערב מאשר לארה"ב, שהתעקשה לערב את קטאר וטורקיה - ונכוותה.

האלטרנטיבה המתונה לזרוע הטרור של האחים המוסלמים במרחב הפלסטיני

הקואליציה האזורית שתמכה בישראל במהלך המבצע מתנגדת נחרצות לחמאס, אך גם תומכת בגלוי ברשות הפלסטינית של אבו מאזן, בתור האלטרנטיבה המתונה לזרוע הטרור של האחים המוסלמים במרחב הפלסטיני. הקואליציה הזו תפעל בשיחות ההסדרה בקהיר – שיתקיימו ללא נוכחות ישראלית – כדי להכריח את חמאס לקבל את נוכחותם של כוחות אבו מאזן ברצועה, ולהסכים להסדר של "פירוז תמורת שיקום". העובדה שמדינות ערב מחויבות כיום לחיזוק אבו מאזן והחלשת חמאס יותר מאשר מדינות המערב, היא מסוג ההתפתחויות הבלתי נתפסות, שיכולות להתרחש רק במזרח התיכון.

עם זאת, על ישראל לדעת כי התעצמותו של אבו מאזן על חשבון חמאס תחדש גם את הדיון על פתרון מדיני ארוך-טווח לסוגיה הפלסטינית. בנות הברית החשובות שלנו – מצרים, ירדן וסעודיה – יהיו מחויבות לפעול בעניין, בעיקר לאור הביקורת שכבר נמתחת עליהן בשל תמיכתן בישראל. על ארה"ב והאיחוד האירופי, שכרכו את עניין הפירוז בפתרון מדיני, אין צורך להכביר מילים.

בהקשר הזה, חשוב לציין כי בחודש אפריל, לאחר קריסת המשא ומתן בהובלת שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, נשאלה השרה לבני בראיון בערוץ 2 אם אבו מאזן הוא פרטנר – ולמרבה התדהמה, התחמקה מתשובה. אמש, באותו אולפן, לבני הצהירה בלי למצמץ שהנשיא הפלסטיני הוא פרטנר לכל דבר ועניין, וסימנה בכך את הנתיב המדיני שישראל תחזור אליו בתום המבצע בעזה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

בניה שראל שנפל בעזה. דובר צה"ל
הקצין בניה שראל שנפל ביום שישי בקרב בעזה/דובר צה"ל
הפגנה מחוץ לבית משפחת החייל השבוי הדר גולדין בכפר סבא, יולי 2014. שלומי גבאי
מפגן תמיכה במשפחת הקצין הדר גולדין, הלילה בכפר סבא/שלומי גבאי
מגלן השמידה את המנהרה ממנה הופעל מטען שהרג חיילי מגלן במרפאה של האו"ם. יולי 2014. דובר צה"ל
הושמדה המנהרה ממנה יצאו המחבלים שהרגו את חיילי מגלן/דובר צה"ל
לוחם צה"ל בגבול רצועת עזה. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
חייל צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס
הריסות בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה אחרי תקיפות צה"ל. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
"הנזק בעזה עצום". הריסות בית בעיר שהופצץ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully