וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוח גבית לאובמה: מועצת הביטחון קראה להפסקת אש מידית

בתום דיון חירום, הגיעו המדינות החברות במועצה להסכמה על הצהרה שקוראת להפסקת אש הומניטרית מידית וללא תנאים מוקדמים. שגריר ישראל באו"ם: "לא ליפול לתעמולה של הטרוריסטים"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

- מועצת הביטחון קראה להפסקת אש מידית
- שגריר ישראל באו"ם: "חמאס הפר את כל הפסקות האש"
- נתניהו בתגובה ליוזמת ארה"ב להפסקת אש: "ישראל תנקוט כל צעד שדרוש כדי להגן על עמנו"
- עד כה, איתרו בצה"ל 32 מנהרות וטופלו רק 17
- מניין ההרוגים הפלסטינים עלה ל-1,035

המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הגיעו הלילה (שני) להסכמה בנוגע לנוסח הצהרה לגבי הלחימה ברצועת עזה, אשר קוראת ל"הפסקת אש הומניטרית מידית וללא תנאים". בפתחו של היום ה-21 למבצע "צוק איתן" של צה"ל בעזה, הצביעה המועצה על הנוסח סמוך לשעה 07:00 הבוקר. ההצהרה הנוכחית אינה מציינת באופן מפורש את ישראל או את חמאס כאחראיות למשבר, אלא "מביעה דאגה עמוקה בנוגע להידרדרות המצב ולאובדן חיי אזרחים".

לפי ההצהרה, הפסקת אש הומניטרית תאפשר העברת סיוע דחוף לרצועת עזה. על רקע חגיגות עיד אל-פיטר המציין את סיום צום הרמדאן, קראו חברי המועצה לישראל "לקבל הפסקת אש הומניטרית וליישמה באופן מלא לתקופת עיד אל-פיטר ומעבר לה". כמו כן, קוראת ההצהרה לצדדים "לפתוח במאמצים להגיע להפסקת אש בת-קיימא, אשר תכובד על ידי שני הצדדים, על בסיס המתווה המצרי". ההצהרה נוסחה על ידי ירדן, נציגת הליגה הערבית במועצת הביטחון, והועלתה להצבעה כהצהרה נשיאותית, מטעם הנשיאה הנוכחית, רואנדה.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
"ההרוגים בבית הספר של האו"ם - לא מאש צה"ל"
בדרום לא רוצים הפסקת אש: "לסיים עם המנהרות"
בכיר בערב הסעודית: חמאס יהיר - ויישא בתוצאות
אובמה לנתניהו: לפעול להפסקת אש מיידית, ללא תנאים

שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור ועמיתתו שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור – מועצת הביטחון, 28 ביולי 2014. רויטרס
שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, מנסה להציג תצלומים לשגרירת ארה"ב סמנתה פאוור/רויטרס
שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור ועמיתתו שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור – מועצת הביטחון, 28 ביולי 2014. רויטרס
שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור ועמיתתו שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור – מועצת הביטחון, 28 ביולי 2014/רויטרס
שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור ועמיתתו שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור – מועצת הביטחון, 28 ביולי 2014. רויטרס
שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור ועמיתתו שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור – מועצת הביטחון, 28 ביולי 2014/רויטרס

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אמר במהלך הדיון כי "חמאס חפר מנהרות נפץ לתוך קיבוצים בישראל, השתמש במיליארדי דולרים שאתם תרמתם לא לחינוך או לפיתוח שירותים חברתיים, אלא לבניית מנהרות טרור שנועדו לרצוח אזרחים ולחטוף חיילים שלנו". לדבריו, "בשבועות האחרונות הוא שיגר עלינו 2,000 רקטות, ירה על גני ילדים, בדיוק כמו הגנים שלכם, על מקומות עבודה בדיוק כמו אלו שאתה הולכים אליהם בבוקר וכך גם על חדרי השינה שלנו, שהם ממש כמו שלכם".

לכן, לדברי פרושאור, "אנשים בעולם צריכים להיות בשוק לנוכח מה שגילינו בעזה. אל תיפלו לתעמולה של הטרוריסטים, אל תאמינו לטענות בתקשורת ששני הצדדים אשמים. עשינו כל האפשר כדי להימנע מהעימות הזה. חמאס הפר את כל הפסקות האש, אפילו אלו שהוא ביקש. בכל פעם שהקהילה הבינלאומית ביקשה הפסקת אש, אנחנו נצרנו אותה - והוא ירה". בהמשך, האשים השגריר את קטאר ואיראן במימון פעילות הטרור של חמאס. "אל תטעו – חמאס לא פועל לבד, הוא נתמך על ידי קטאר ואיראן. דמיינו איך חייכם היו אם הייתם חיים עם האיום הזה במשך עשר שנים".

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
האו"ם דורש הפסקת אש. לוחם צה"ל בגבול הרצועה, אתמול/יותם רונן

לסיכום דבריו, הדגיש פרושאור כי "המשוואה פשוטה – אם יהיה שקט בישראל, יהיה שקט בעזה". הוא פנה לחברי המועצה ואמר להם: "עמדו לצד המדינה שמגנה על האזרחים שלה. עמדו עם הטוב נגד הרע, עם הנכון נגד השגוי".

נציג פלסטין באו"ם, ריאד מנסור, הביע תרעומת על ההחלטה של מועצת הביטחון הבוקר. לדבריו, הנוסח שגיבשה אינו כולל דרישה רשמית שישראל תיסוג מרצועת עזה. "כבר מזמן היה צריך לגנות את מעשי התוקפנות הללו, ולקרוא לעצור אותם מיד", אמר. לדבריו, הפלסטינים ימשיכו להפעיל לחץ על מועצת הביטחון כדי שחברותיה יצביעו על נוסח מחייב יותר.

מבצע "צוק איתן" - עדכונים שוטפים

השגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור בדיון מועצת הביטחון. רויטרס
הפלסטינים ימשיכו להפיל לחץ על מוצת הביטחון. ריאד מנסור/רויטרס

אל הלחץ הבינלאומי שמופעל על ישראל לסיים באופן מידי את המערכה הנוכחית ברצועה הצטרף אמש גם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. הנשיא האמריקני שוחח בטלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וציין כי יש לפעול באופן מידי להפסקת אש הומניטרית בעזה, ללא כל תנאים מוקדמים. לדברי אובמה, "כל פתרון ארוך טווח חייב להבטיח פירוק מנשק של ארגוני הטרור ופירוז של עזה". עוד הדגיש הנשיא את הגינוי האמריקני החריף לירי הרקטות מצד חמאס ול"מתקפות חמאס נגד ישראל באמצעות מנהרות".

אובמה התייחס גם לדאגתו בנוגע למניין האזרחים הפלסטינים ההרוגים ולאובדן החיים בישראל, כמו גם למצב ההומניטרי ההולך ומחריף ברצועת עזה, והבהיר כי על הסכם הפסקת האש להיות מבוסס על הסכם הפסקת האש של נובמבר 2012. הוא הביע תמיכה במתווה המצרי, והדגיש כי הוא תומך בשיתוף פעולה אזורי ובינלאומי לסיום האלימות.

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בוורשה, יוני 2014. רויטרס
דורש הפסקת אש מידית - ללא תנאים מוקדמים. אובמה/רויטרס

אתמול אחר הצהריים דחתה ישראל את ההצעה להפסקת אש הומניטרית נוספת שחמאס הציע. בריאיון שהעניק לרשת CNN הסביר נתניהו: "חמאס הציע הפסקת אש שתתחיל ב-14:00 בצהריים והמשיך לירות עלינו אחריה". הוא הוסיף כי ממשלת ישראל "תנקוט כל צעד שדרוש כדי להגן על עמנו". ראש הממשלה אמר דברים דומים בריאיון שהעניק גם לרשת CBS.

הדחייה מישראל באה שעות ספורות אחרי שדובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, הודיע בצהריים כי ארגונו מסכים להפסקת אש הומניטרית נוספת למשך 24 שעות, החל משעה 14:00 אתמול. "לנוכח המצב של בני עמנו ורוח החג, הסכימו כל פלגי ההתנגדות על עצירת האש", אמר אבו זוהרי. לדבריו, "ההתנגדות לא צריכה שום רגיעה, אבל מצב האזרחים קשה מאוד". בישראל בחנו את הבקשה במשך זמן מה, אך החליטו כאמור לדחות אותה.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
כוחות שריון בגבול הרצועה/יותם רונן

במקביל לפעילות הדיפלומטית לגבש מתווה מוסכם להפסקת אש, ממשיך צה"ל בפעילות הקרקעית בשטח הרצועה. בצה"ל מכנים את מדיניות הפעלת הכוח "הפוגה ללא מגבלות", והיא התבטאה ביממה האחרונה בתקיפת 40 מטרות בלבד בשטח הרצועה. עם זאת, בצה"ל מבהירים כי ברשותם עוד מאות מטרות שלא הותקפו. "המצב כרגע מוגדר 'הפוגה ללא מגבלות'", אמר הבוקר קצין בכיר. "אנחנו פועלים בשטח, וריכוז המאמץ הוא מנהרות. רק אתמול הושמדו שתי מנהרות".

עד כה, איתרו בצה"ל 32 מנהרות וטופלו רק 17. לדברי הקצין, "לגבי מנהרות התקפיות, למעשה יודעים עד כמה התקפית מנהרה רק בשלב הגילוי. ההערכה היא שרובן התקפיות. המנהרות שפוצצו הגיעו כולן עד הגדר – אחת מהן הגיעה ממש מתחת לגדר". הקצין הבכיר הוסיף כי אתמול התאפשרה הכנסה של מאה משאיות לעזה ובהן תרופות, מזון ודלקים.

הריסות בשכונת שג'אעיה שברצועת עזה, 26 ביולי 2014. אל קודס, מערכת וואלה! NEWS
מבנים הרוסים בשכונת שג'אעיה/מערכת וואלה! NEWS, אל קודס

למרות ריכוז המאמץ של צה"ל באיתור והשמדה כירורגיים של המנהרות, הפלסטינים מדווחים על עלייה במניין ההרוגים הפלסטיניים ברצועץ עזה. דובר משרד הבריאות בעזה, אשרף אל-קודרה, מסר הלילה כי מניין ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה מתחילת מבצע "צוק איתן" עומד על 1,035, מהם 236 ילדים, 93 נשים ו-47 קשישים. לפי דיווח בסכונות הידיעות "מען", מניין הפצועים לפי שעה עומד על 6,233 בני אדם, מהם 1994 ילדים, 1,169 נשים ו-257 קשישים.


(עדכון ראשון: 06:16)

הפגנת תמיכה בישראל ובפעולות צה"ל ברצועת עזה, פריז. AP
הפגנת פרו-ישראלית במרסיי, צרפת/AP
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה/יותם רונן
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014/יותם רונן
תקיפות צה"ל בעיר עזה. 27 ביולי 2014. AP
תקיפות צה"ל בעיר עזה/AP
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014. רויטרס
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014/רויטרס
ילד שנפצע בעזה מפונה באמבולנס ומסמן פיס 27 ביולי 2014. AP
ילד פלסטיני פצוע ברצועה/AP
הרס בחדר המיון ובמחלקת הילדים בבית חולים בעזה 27 ביולי 2014. AP
בית חולים בעזה שהופצץ/AP
שיחת הרמטכ?ל הבוקר עם לוחמי חטיבת גבעתי בגזרת הדרום. יולי 2014. דובר צה"ל
הרמטכ"ל עם לוחמי חטיבת גבעתי/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully